پروپوزال رابطه سبک رهبری مدیران با شاخص های عملکردی در بیمارستان ها

پروپوزال رابطه سبک رهبری مدیران با شاخص های عملکردی در بیمارستان ها

سبک رهبری مدیران
تعیین سبک رهبری در سازمان
تعیین سبک رهبری مدیران بیمارستانها
شاخص های عملکردی بیمارستانها
رابطه سبک رهبری مدیران با شاخصهای عملکردی
پروپوزال تاثیر تعیین سبک رهبری مدیران بر شاخصهای عملکردی
تاثیر تعیین سبک رهبری مدیران بیمارستانها بر شاخص های عملکردی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

رابطه سبک رهبری مدیران با شاخص های عملکردی در بیمارستان های تأمین اجتماعی کرج

 

 

چکیده

زمینه: 

یکی از مهمترین وظایف مدیران که مربوط به نحوه رفتار با کارکنان و هدایت آنها در انجام وظایف حرفه ای شان می-باشد وظیفه رهبری است. به علاوه سنجش شیوه رهبری به جهت تأثیری که روی موفقیت راهبردهای حاکم بر سازمان دارد، بسیار مهم است. این پژوهش به منظور تعیین سبک رهبری رؤسا و مدیران بیمارستانهای تأمین اجتماعی شهرستان کرج و بررسی تأثیر آن سبک ها با شاخص های عملکردی بیمارستانها انجام یافته است.

 

 

مواد و روش ها: 

پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بوده، جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران، رؤسا و کارکنان بیمارستان های تأمین اجتماعی منطقه کرج بوده است که 4 مدیر و 4 رئیس و 385 نفر از کارکنان آن به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش سبک رهبری رؤسا و مدیران از دیدگاه آن ها و از دیدگاه کارکنان و همچنین ارتباط بین سبک های رهبری رؤسا و مدیران و شاخص های عملکردی بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت، داده های پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه و یک فرم اطلاعاتی جمع آوری شد. در تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و برای سنجش ارتباط بین متغیرها از آزمون کای دو استفاده به عمل آمد. 

 

 

یافته ها: 

در بین سبک های رهبری، بیشترین سبک رهبری مدیران و رؤسا از دیدگاه کارکنان سبک رهبری مشاوره ای بود (73 درصد برای مدیران و 71 درصد برای رؤسا) و کمترین سبک رهبری، سبک رهبری استبدادی بود (1 درصد برای مدیران و 005/0 درصد برای رؤسا) همچنین بیشترین سبک رهبری مدیران و روسا از دیدگاه خود آن ها نیز مشاوره ای بود (100 درصد برای مدیران و 75 درصد برای رؤسا) و کمترین سبک رهبری برای رؤسا، سبک رهبری مشارکتی بود (25 درصد) و همچنین بین وضعیت تأهل و میزان تحصیلات کارکنان با سبک رهبری مدیران و رؤسا رابطه معنی دار وجود دارد که میزان P-Value آن به نرنیب ( 002/0 و 001/0 می باشد) و در بین شاخص ها نیز سک رهبری رؤسا و مدیران از دیدگاه خود آن ها با میانگین طول اقامت رابطه معنی دار وجود داشت که به ترتیب P-Value آن برابر ( 04/0 و 07/0 درصد می باشد).

 

و از این دیدگاه کارکنان نیز رابطه معنی داری بین سبک رهبری رؤسا و میانگین طول اقامت و شاخص درصد فوت شدگان به بستری شدگان ارتباط معنی دار وجود داشت که این رابطه به ترتیب برابر (05/0 و 09/0 درصد می باشد) و در خصوص مدیران نیز ربطه معنی داری بین سبک رهبری با میانگین طول اقامت، شاخص درصد فوت شدگان به بستری شدگان و میزان مرگ و میر خام وجود داشت که P-Value آن به ترتیب برابر (08/0 و 07/0 درصد، 09/0 درصد می باشد). 

 

 

 

نتیجه گیری: 

با توجه به اینکه از بین ده شاخص موجود در این پژوهش فقط در مورد میانگین طول اقامت و سبک رهبری رؤسا و مدیران از دیدگاه خود آن ها رابطه معنی دار وجود دارد و در بقیه موارد رابطه معنی دار یافت نشد و همچنین از دیدگاه کارکنان نیز فقط در مورد دو شاخص و سبک رهبری رؤسا و سه شاخص با سبک رهبری مدیران رابطه معنی دار وجود داشت و در بقیه موارد رابطه معنی داری یافت نشد. می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر عواملی چون کارکنان مجرب و آموزش دیده و تجهیزات پیشرفته، قوانین ضابطه مند بیمارستانی بیش از موضوعات یاد شده بر شاخص های عملکردی تأثیر دارند و با استفاده از آن ها می توان موجب بهبود شاخص های عملکردی در آینده شد. 

 

 

 

کلمات کلیدی:

مدیر و مدیریت

سبک رهبری

رهبری مدیران

شاخص های عملکردی

خدمات بهداشتی درمانی

بیمارستان های تأمین اجتماعی

 

 

 

 

پیشگفتار:

در عصری زندگی می کنیم که سازمانهای مختلف با تشکیلات کوچک و بزرگ پیرامونمان را فرا گرفته اند و قسمت اعظم احتیاجات و نیازهای گوناگون بشری را سازمانهای دولتی و خصوصی تأمین می کنند به گونه ای که انسان امروزه از بدو تولد تا مرگ با سازمانها سرو کار دارد و در نتیجه ماهیت اداره سازمانهای تاثیر مستقیمی بر زندگی اجتماعی انسانهای آن جامعه دارد. سازمانهای کارا و اثربخش علاوه بر اینکه به اهداف از پیش تعیین شده خود دست می یابند به سلامت و شادابی جوامع خود نیز کمک می کنند. در رابطه با اثربخشی سازمان سخن فراوان است و عوامل متعددی را می توان به آن مرتبط دانست ولی قدر مسلم عامل مدیریت و نحوه رهبری آنها به عنوان یک عامل کلیدی مطرح است چرا که مدیران سکان داران سازمانند که وظیفه خطیر هدایت سازمان را در امواج متلاطم محیطی به عهده دارند. بدیهی است گروهها و سازمانهایی که از رهبری مطلوبی برخوردارند موفق و گروههای تحت رهبری ضعیف، ناموفق اند. 

 

هر چند به درستی معلوم نیست موفقیت و شکست سازمان تا چه اندازه ناشی از توانایی های رهبری و تا چه اندازه ناشی از عوامل متعدد دیگر است ولی معمولاً رهبر را مسئول موفقیت و شکست گروه یا سازمان می دانیم. دراین رابطه فیدلر می-گوید: «با وجود اینکه معتقدیم سلامت اقتصاد کشور، موفقیت سازمانها و حیات موسسات تا حدود زیادی بستگی به نوع رهبری آنها دارد، درباره عواملی که موجب اثر بخشی رهبری می گردند تقریباً چیزی نمی دانیم (خلیلی، 1372، ص15).

 

یکی از اولویت های مطرح در برنامه سوم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، بهبود و توسعه شاخص های مدیریتی در بخش بهداشت و درمان است. از مراکزی که در کانون توجه و اولویت های توسعه بخش بهداشت و درمان قرار دارد و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد بیمارستانها هستند. بیمارستانها با تأمین درمانهای تخصصی بیماران نقش مهمی را در اعاده سلامتی و رضایت بیماران ایفای می نمایند (پزشکیان، 1381، ص10 ). 

 

بیمارستانها در صورتی می توانند به اهداف خود نائل شوند که سیستم مدیریتی صحیحی بر آنها حکمفرما باشد تا در سایه این مدیریت علمی و صحیح، همه بخشهای بیمارستان بتوانند به صورت سیستمی منظم در همکاری با یکدیگر کار کرده و موجبات رضایت بیماران و بازیابی سریع سلامتی آنها گردند. با مطالعه در ساختار مدیریتی بیمارستانهای کشورمان در می یابیم که هم اکنون بیمارستانها با مشکلات عدیده ای از جمله تداخل وظایف بین مسئولین مختلف بیمارستان، عدم وجود همکاری و هماهنگی لازم بین مدیر و رئیس بیمارستان، نبود اختیارات و امتیازات لازم برای مدیر بیمارستان، عدم وجود نظارت کافی بر واحدهای زیر مجموعه از سوی رئیس بیمارستان در امور کاملاً تخصصی، عدم وجود هیأتی از متخصصین علوم اداری و مدیریت، درگیر بودن رئیس بیمارستان در امور کاملاً تخصصی، عدم استفاده از دانش آموختگان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در پست مدیر بیمارستان، فقدان نظام مشارکتی در مدیریت، فقدان مشارکت کارکنان در فرایند تصمیم گیری، فقدان نگرش سیستمی در ارزیابی و پایش خدمات و فقدان معیارهای ارزیابی در کارایی و اثربخشی مواجه هستند که نهایتاً مجموعه ای از مسائل یاد شده فوق موجبات عدم کارایی و اثربخشی بیمارستانها را فراهم ساخته است (صدر و سالاریان، 1382، ص14). 

 

پژوهشگر با انجام این پژوهش به دنبال آن است که یکی از مهمترین اجزاء مدیریتی یعنی رابطه سبک رهبری مدیران و روسای بیمارستانها را با شاخصهای عملکردی مورد بررسی قرار داده و اثر بخش ترین سبک رهبری را که موجب بهبود شاخصهای عملکردی میگردد ارائه دهد و ایفا گر نقشی کوچک در این زمینه باشد، به این امید که پژوهشگران بعدی با مطالعه بیشتر در این زمینه و جنبه های دیگر مدیریتی این سازمانها به نیل این هدف کمک نماید تا در نهایت بتوان شاهد اصلاحات اساسی در بخش بهداشت و درمان کشور بویژه اداره امور بیمارستانها بود. 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

چکیده 4

هدف: 5

مواد و روش ها: 5

نتیجه گیری: 6

پیشگفتار: 7

فصل اول:معرفی پژوهش 9

مقدمه: 10

ب- اهمیت پژوهش 12

پ- وجوه تمایز پژوهش 13

ت- اهداف پژوهش 14

1- اهداف کلی 14

2- اهداف اختصاصی (ویژه) 14

3- هدف کاربردی 15

ث- سوالات پژوهش 15

ج- فرضیات پژوهش 15

چ- نوع پژوهش 16

ح- دامنه پژوهش 16

1- از نظر زمینه علمی 16

2- از نظر جغرافیایی (مکانی) 16

3- از نظر زمانی 16

خ- محدودیت پژوهش 17

د- امکانات پژوهش 17

ذ- مفاهیم و واژهها 17

1- مدیریت 17

تعریف نظری: 17

تعریف عملی: 17

2-رهبری 18

تعریف نظری: 18

تعریف عملی: 18

3- سبکهای رهبری 18

تعریف نظری: 18

تعریف عملی: 19

4- شاخص 19

تعریف نظری: 19

تعریف عملی: 20

5- شاخصهای بیمارستانی 20

تعریف نظری: 20

تعریف عملی: 20

نسبت یا ضریب اشغال تخت (Inpatient Bed Occupuncy Ratio) 20

فاصله چرخش یا عملکرد تخت (Bed Turnover Interval) 21

میانگین طول اقامت بیمار (Mean Duration of Stay) 21

نسبت پذیرش بیمار برای هر تخت (ثابت و فعال) 21

میزان ترخیص بیمار نسبت به تخت (ثابت یا فعال) 21

تعداد کل تخت روز اشغالی (Bed Occupancy Day) 21

نسبت تخت فعال به تخت ثابت 21

میزان مرگ و میر خام(Gross Death Rate) 22

شاخص درصد فوت به بستری شدن 22

ملاحظات اخلاقی 22

مقدمه: 25

الف- نوع پژوهش 25

ب- محیط پژوهش 25

پ- جامعه پژوهش 26

ت- نمونه پژوهش 26

ج- اعتبار علمی 29

ح- روش گردآوری دادهها 29

خ- روش تحلیل دادهها 29

د- روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش 30

1- آمار توصیفی 30

2- آمار تحلیلی 31

منابع فارسی: 31

 

 

 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تفکر انتقادی 120 صفحه کامل و جامع

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تفکر انتقادی 120 صفحه کامل و جامع کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تفکر انتقادی مبانی نظری تفکر انتقادی پیشینه تحقیق تفکر انتقادی پیشینه داخلی تفکر انتقادی پیشینه خارجی تفکر انتقادی پیشینه پژوهش تفکر…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوشمندی رقابتی 58 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوشمندی رقابتی 58 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوشمندی رقابتی مبانی نظری هوشمندی رقابتی پیشینه تحقیق هوشمندی رقابتی پیشینه داخلی هوشمندی رقابتی پیشینه خارجی هوشمندی رقابتی پیشینه پژوهش هوشمندی رقابتی پیشینه نظری…

دفترچه محاسبات طراحی سوله

دفترچه محاسبات طراحی سوله محاسبات سوله طراحی سوله طراحی سازه های صنعتی نمونه دفترچه محاسبات طراحی سوله دفترچه محاسبات سوله دفترچه محاسبات طراحی سوله کتاب طراحی سوله دانلود کتاب طراحی سوله دانلود پروژه طراحی سوله رفتن به سایت اصلی دانلود…

پاورپوینت مرحله گندزدایی آب و فاضلاب با پرتو فرابنفش

پاورپوینت مرحله گندزدایی آب و فاضلاب با پرتو فرابنفش پاورپوینت مرحله گندزدایی آب و فاضلاب با پرتو فرابنفش مقایسه یUV با سایر روش ها انواع پرتو و اثر آن بر گند زدایی منابع تولیدUV مکانیزم غیر فعالسازی میکروبی توسط UV…

پاورپوینت بررسی محدودیتهای انعقاد قرارداد الکترونیک با تکیه بر کنوانسیون 2005

پاورپوینت بررسی محدودیتهای انعقاد قرارداد الکترونیک با تکیه بر کنوانسیون 2005 کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی محدودیتهای انعقاد قرارداد الکترونیک با تکیه بر کنوانسیون 2005 محدودیتهای انعقاد قرارداد الکترونیک با تکیه بر کنوانسیون 2005 قرارداد الکترونیکی شرایط صحت قراداد های…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش درباره خلاقیت

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش درباره خلاقیت کلمات کلیدی : مبانی نظری خلاقیت چارچوب نظری خلاقیت پیشینه تحقیق خلاقیت پیشینه نظری خلاقیت پیشینه داخلی خلاقیت پیشینه خارجی خلاقیت پیشینه تاریخی خلاقیت پیشینه تحقیق درباره خلاقیت تاریخچه خلاقیت در ایران فصل…

ادبیات و مبانی نظری کیفیت سود

ادبیات و مبانی نظری کیفیت سود کیفیت سود ادبیات نظری کیفیت سود مبانی نظری کیفیت سود دانلود مبانی نظری کیفیت سود سطوح مختلف سود اهداف گزارشگری سود روشهای ارزیابی کیفیت سود عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود دیدگاه های مختلف…

پاورپوینت فصل پنجم کتاب حسابداری مدیریت پیشرفته سجادی و صوفی با موضوع کاربرد مدیریت برمبنای فعالیت در مؤسسات خدماتی

پاورپوینت فصل پنجم کتاب حسابداری مدیریت پیشرفته سجادی و صوفی با موضوع کاربرد مدیریت برمبنای فعالیت در مؤسسات خدماتی پاورپوینت فصل پنجم کتاب حسابداری مدیریت پیشرفته سجادی و صوفی با موضوع کاربرد مدیریت برمبنای فعالیت درمؤسسات خدماتی پاورپوینت فصل پنجم…

بازتاب دفاع مقدس در آینه شعر فارسی

بازتاب دفاع مقدس در آینه شعر فارسی شعر دفاع مقدس بازتاب دفاع مقدس در شعر فارسی دانلود مقالات رشته زبان و ادبیات فارسی دانلود مقاله بازتاب دفاع مقدس در آینه شعر فارسی دانلود مقالات زبان و ادبیات فارسی دانلود مقالات…

ارائه الگوی بهره برداری بهینه استخراج صیانتی نفت از میدان هفتگل

ارائه الگوی بهره برداری بهینه استخراج صیانتی نفت از میدان هفتگل تزریق گاز بهینه یابی پویا برنامه ریزی تولید تولید صیانتی نفت بهینه یابی پویای تولید نفت در ایران دانلود تحقیق کارشناسی ارشد رشته نفت ارائه الگوی بهره برداری بهینه…

شبیه سازی و ارزیابی زمان اجرای برنامه موازی بر روی ابر با توجه به پارامترهای مختلف

شبیه سازی و ارزیابی زمان اجرای برنامه موازی بر روی ابر با توجه به پارامترهای مختلف اجرای برنامه موازی بر روی ابر ارزیابی زمان اجرای برنامه موازی بر روی ابر شبیه سازی زمان اجرای برنامه موازی بر روی ابر نحوه…

ابعاد و مولفه های مدیریت ارتباط با مشتری و عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی استراتژی CRM

ابعاد و مولفه های مدیریت ارتباط با مشتری و عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی استراتژی CRM مولفه های مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی CRM عوامل کلیدی…

تحولات مفهومی فمینیسم و بررسی جنبش زنان در ایران

تحولات مفهومی فمینیسم و بررسی جنبش زنان در ایران پایان نامه فمینیسم بررسی جنبش زنان در ایران تحولات مفهومی فمینیسم سیر تحوّل فمینیسم گرایش های فمینیستی در دوران معاصر فمینیسم اسلامی فمینیسم در ایران حقوق زنان و فمینیسم در ایران…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار جنسی 65 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار جنسی 65 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رفتار جنسی مبانی نظری رفتار جنسی پیشینه تحقیق رفتار جنسی پیشینه داخلی رفتار جنسی پیشینه خارجی رفتار جنسی پیشینه پژوهش رفتار جنسی پیشینه نظری رفتار…

پاورپوینت فصل ششم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع اهداف بازرگاني و سازمان بازاريابي

پاورپوینت فصل ششم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع اهداف بازرگاني و سازمان بازاريابي پاورپوینت فصل ششم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع اهداف بازرگاني و سازمان بازاريابي پاورپوینت فصل ششم کتاب…

پاورپوینت بازاریابی خدمات با تأکید بر خدمات بانکی

پاورپوینت بازاریابی خدمات با تأکید بر خدمات بانکی کلمات کلیدی : پاورپوینت بازاریابی خدمات با تأکید بر خدمات بانکی تحقیق بازاریابی خدمات با تأکید بر خدمات بانکی بازاریابی خدمات بانکی تعریف بازاریابی تعریف خدمت و خدمات انواع بازاریابی بازاریابی خدمات…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت 60 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت 60 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فراشناخت ادبیات نظری فراشناخت چارچوب نظری فراشناخت فصل دوم پایان نامه فراشناخت دانلود مبانی نظری فراشناخت پیشینه فراشناخت پیشینه تحقیق فراشناخت پیشینه داخلی فراشناخت پیشینه خارجی فراشناخت…

مبانی نظری نقش سرمایه اجتماعی در توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی

مبانی نظری نقش سرمایه اجتماعی در توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری اسکان غیر رسمی توسعه سکونتگاه های غیررسم مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی راهکارهای توانمند سازی سکونتگاه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی های منابع انسانی 79 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی های منابع انسانی 79 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری منابع انسانی پیشینه تحقیق منابع انسانی پیشینه پژوهش استراتژی های منابع انسانی مبانی نظری استراتژی های منابع انسانی پیشینه تحقیق استراتژی های منابع انسانی…

پاورپوینت بررسی نقش فضای سبز در شهر

پاورپوینت بررسی نقش فضای سبز در شهر پاورپوینت بررسی نقش فضای سبز در شهر بررسی نقش فضای سبز در شهر نقش فضای سبز در شهر تحقیق بررسی نقش فضای سبز در شهر مقاله بررسی نقش فضای سبز در شهر پاورپوینت…

پیدایش شبكه های کامپیوتری

پیدایش شبكه های کامپیوتری پیدایش شبكه های کامپیوتریکامپیوتری شبکه کامپیوتری شبکه های کامپیوتری تاریخچه شبکه های کامپیوتری شبکه شبکه گذاری کامپیوتر رفتن به سایت اصلی فهرست   مقدمه................................... ٢   تاریخچه پیدایش شبكه ..................... ٣   معماری و پروتكل‌های شبكه‌آشنایی…

بررسی زیرساختهای مدیریت دانش

بررسی زیرساختهای مدیریت دانش تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش مبانی زیر ساخت مدیریت دانش زیرساختهای مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش doc دانلود پایان نامه مدیریت دانش فناوری‌های مدیریت دانش پایان نامه زیرساختهای مدیریت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ایجاد امنیت در ابر 105 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ایجاد امنیت در ابر 105 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ایجاد امنیت در ابر پیشینه تحقیق ایجاد امنیت در ابر مبانی نظری رایانش ابری پیشینه تحقیق رایانش ابری مبانی نظری امنیت در رایانش ابری…

پروپوزال بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی

پروپوزال بررسی ارتباط میان تولید ناب و کارکرد بازرگانی شرکتهای تولیدی توسعه تفكر ناب اصول تولید ناب مكانیزم های اجرای تولید ناب مدل های تولید ناب رابطه بین تولید ناب و عملکرد پروپوزال رابطه بین تولید ناب و عملکرد بازرگانی…

مدیریت ریسک اعتباری و اعتبار سنجی مشتریان بانکی

مدیریت ریسک اعتباری و اعتبار سنجی مشتریان بانکی احتمال نكول ریسك اعتباری رتبه بندی اعتباری مدلهای اندازه گیری ریسك اعتباری دانلود پایان نامه رشته مدیریت بازرگانی دانلود پایان نامه مدیریت بازرگانی دانلود پایان نامه اعتبار سنجی مشتریان بانکی دانلود پایان…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *