پروپوزال ارزیابی عملکرد بیمه ایران با تحلیل پوششی داده ها

پروپوزال ارزیابی عملکرد بیمه ایران با تحلیل پوششی داده ها

ارزیابی عملکرد با DEA
ارزیابی عملکرد در شرکت بیمه
ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها
پروپوزال ارزیابی عملکرد بیمه با DEA
ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده ها
شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها
پروپوزال ارزیابی عملکرد
نمونه پروپوزال ارزیابی عملکرد
ارزیابی عملکرد صنعت بیمه

رفتن به سایت اصلی

دانلود پروپوزال پایان نامه  کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی و بیمه

پروپوزال ارزیابی عملکرد بیمه ایران با تحلیل پوششی داده ها

 

 

 

هدف از این پژوهش ارزیابی و سنجش کارآیی شعب و نمایندگی های بیمه با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها DEA  بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد.

 

 

چکیده
شبکه فروش بیمه یکی از مهمترین بخش های شرکت های بیمه می باشد، چرا که از یک سو درآمد حاصل از عملیات بیمه گری را از طریق فروش محصولات بیمه ای و دریافت حق بیمه های مربوطه تأمین می کند و از طرف دیگر این واحد در ارتباط نزدیک با مشتریان است و چگونگی تعامل این واحد با مشتریان در میزان فروش، تکرار خرید و توصیه به دیگران و. تاثیر بسزایی دارد. در بین ارکان مختلف، شبکه های فروش، نمایندگی های بیمه به لحاظ تعداد و گستردگی جغرافیایی از اهمیت دو چندانی برخوردارند. بنابراین عملکرد آنان می تواند، تأثیر شگرفی بر بینش، نگرش و درک بیمه گزاران نسبت به شرکت بیمه داشته باشد.

 

 

لذا ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه به منظور اطلاع از کیفیت و چگونگی عملکرد آنان از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این پژوهش کارایی 60 نماینده شرکت سهامی بیمه ایران فعال در استان گیلان که کارمزد دریافتی ماهانه آنها بین20 الی70 میلیون ریال می باشد، با دو روش تحلیل پوششی داد ه ها BCC –O با لحاظ نمودن خروجی نامطلوب (ضریب خسارت) به عنوان ورودی و روش دوم با لحاظ نمودن خروجی نامطلوب به عنوان خروجی با استفاده از مدل مهرگان مورد بررسی قرارگرفت. اطلاعات مربوط به هزینه عملیاتی و پرسنلی نمایندگان از دفاتر نمایندگی گرفته شد و مقادیر مربوط به حق بیمه و محاسبه ضریب خسارت از  اطلاعات پایگاه داد ه های حسابداری شرکت سهامی بیمه ایران استان گیلان اخذ گردید. با توجه به نتایج بدست آمده با هر دو روش 14 نماینده کارا و 46 نماینده ناکارا شدند. تفاوت دو روش در مقدار کارایی های نمایندگان می باشد که بیانگر این است در روش دوم با در نظر گرفتن خروجی نامطلوب نتایج حاصله دقیق تر می باشد. ضمنا سایر نمایندگان می توانند با الگو قراردادن نمایندگان کارا به عنوان مرجع (الگو) و رساندن ورودی و خروجی های شان به واحدهای مجازی پیشنهادی یا همان  نقاط تصویر به سطح مطلوبی از کارایی برسند. نمایندگان بیمه باید با شناخت کامل از صنعت و بازار بیمه حق بیمه دریافتی از بیمه گزاران را افزایش دهند، تا به سطح قابل قبولی از کارایی برسند.

 

 

 

کلمات کلیدی: تحلیل پوششی داده ها، کارایی، شبکه فروش، صنعت بیمه، خروجی نامطلوب

 

 

مقدمه
یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشر برای رویارویی با حوادث و تأمین برخی از نیازهای اقتصادی، اجتماعی و روانی، پدیده بیمه است. بیمه وسیله ای است که علاوه بر جبران خسارات اقتصادی ناشی از حوادث، تأمین آینده و ارتقای سطح زندگی افراد و ایجاد بستری مناسب و مطمئن برای رشد و توسعه اقتصادی، موجب آرامش خاطر اعضای جامعه شده و این آرامش نیز به نوبه خود موجب پویایی حیات اجتماعی، رشد و شکوفایی استعدادها و افزایش کارایی و بهره وری می شود(راستگو، حبیب،1390).در قرن حاضر فعالیت های اقتصادی به گونه ای شکل گرفته اند که تداوم آنها بدون پشتوانه بیمه ای سخت تحت تاثیر قرار می گیرد. به همین علت صنعت بیمه سالانه حجم ارزشی زیادی را به خود اختصاص می دهد که در مقایسه با حجم سایر فعالیت های اقتصادی حجم بسیار قابل توجهی است(حجاریان، مسعود،1387).بیمه در جوامع مختلف در قالب موسسات و خدمات متنوع وجود دارد، هر چند که در کشورهای در حال توسعه به صورت یک پدیده زیر بنایی و با ابعاد مورد انتظار شکل نگرفته است. توسعه صنعت بیمه در کشورهای پیشرفته، عمق و ابعاد حیاتی این صنعت را آشکار ساخته و دست یابی به بسیاری از اهداف اقتصادی را امکان پذیرساخته است.          

 

                                                                                                         
شرکت های بیمه سعی دارند که با استفاده بهینه از امکانات موجود، خدماتی را ارائه دهند که به لحاظ کمیت و کیفیت در سطح بالایی باشد و چون این شرکت ها ارائه کننده خدمات عمومی بوده و موتور محرکه جامعه تلقی می شوند، اگر بررسی نشوند از لحاظ اقتصادی و اجتماعی، جامعه را با چالش مواجه خواهند نمود. ارزیابی شرکت های بیمه بدین منظور صورت می گیرد که از چگونگی عملکرد آنها مطلع شویم و بتوانیم آنها را مورد مقایسه قرار دهیم و از این طریق در جهت بهبود مستمر عملکرد آنها حرکت کنیم. این ارزیابی به موسسات بیمه در افزایش آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیت هایشان کمک می کند و به آنها فرصت می دهد که مشکلات را شناسایی کرده و عمل صحیح را قبل از اینکه مشکلات بزرگ شوند، انجام دهند.(Kueng, 2000) یکی از تکنیک هایی که برای اندازه گیری کارایی واحدهای تصمیم گیری   با چندین ورودی و چندین خروجی استفاده می شود، تحلیل پوششی داده ها   است. در

 

 

 

 

اندازه گیری کارایی و تغییرات آن در طی زمان می تواند از یک سو در ارزیابی مواردی چون: کیفیت به کارگیری منابع، سطح بازدهی فعالیت ها، وضع موجود و ضعف ها و نارسایی های آن از برنامه های تدوین شده و از سوی دیگر در کشف روش های بهبود بهره وری و کارایی، اصلاحات مورد لزوم و این که کدام عامل تولید باید تقویت شده و یا ترکیب صحیح خود را بیابد و تخصیص منابع چگونه باید صورت پذیرد، بسیار مؤثر واقع شود. با توجه به اهمیت استراتژیک بهبود بهره وری و کارایی برای هر سازمان، اندازه گیری این دو فاکتور به مدیریت این امکان را می دهد که نقاط ضعف موجود و نیز روش های بهبود را شناسایی کرده و با استفاده از فرصت های بالقوه و استفاده مطلوب تر از منابع، نتایج فعالیت ها را در اسرع وقت در جهت بهبود بهره وری و کارایی کلی سیستم هدایت نماید. در شرکت های بیمه می توان با بهره گیری بهینه از نیروی انسانی و منابع سرمایه ای، به بالاترین کارایی دست یافت. شاید یکی از مهم ترین اثرات افزایش کارایی شرکت های بیمه، تأثیر بر نرخ حق بیمه ها و کاهش آن باشد که خود منجر به ارزان تر شدن بیمه نامه ها و استتقبال هر چه بیشتر مردم از پوشش های بیمه ای خواهد بود (ابراهیمی قوام آبادی 1389ص2). 

 

 

نمايندگان و كارگزاران بيمه و بازاريابان آنها شبكه فروش صنعت بيمه را تشكيل مي دهند و در حقيقت بازوان اجرايي شركت هاي بيمه جهت فروش بيمه مي باشند. توانايي و بالندگي شبكه فروش، شكوفايي فروش، از نظر كمي و كيفي را بدنبال خواهد داشت و ضعف آن نيز موجب پريشاني عرضه بيمه در جامعه خواهد بود. به جرات مي توان گفت يكي از عواملي كه باعث ایجاد مشکل در زمينه رسيدن به سطح مطلوبی از فروش بیمه نامه و تركيب فروش خدمات بيمه اي در صنعت بیمه شده است، نارسايي و رشد نيافتگي شبكه فروشندگي حضوري در بازار بيمه ايران است.

بنابراین این سوال همواره درباره عملکرد شبکه فروش بیمه مطرح است، که شبکه فروش با چه میزان ودرجه ای از کارایی عمل می کند؟

 

 

از سال 1978، تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) به طور وسیعی برای اندازه گیری کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیری(DMU) با ورودی ها و خروجی های مشابه بکار برده می شود. نتایج حاصل از این تکنیک نشان می دهد که چطور DMU ها در مقایسه با همدیگر در تبدیل ورودی ها به خروجی ها عمل می کنند(Kao & Hwang, 2008).  روش هایی که تاکنون برای ارزیابی شرکت های بیمه در کشور استفاده شده است، براساس مدل های سنتی DEA بوده است. براساس مدل سنتی  کارایی شرکت ها بدون در نظرگرفتن خروجی های نامطلوب  (بد) صـورت گرفته و کل سیـستم را با ورودی ها وخروجی هایش مطلوب  (خوب ) مورد ارزیابی قرارداده اند. به همین علت در این پژوهش از روش تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب استفاده می شود، تا مشخص شود که چه عاملی باعث عملکرد ضعیف شبکه فروش شرکت های بیمه می شود تا با ایجاد تغییرات لازم، بهبود عملکردشان فراهم گردد و مدیران شرکت های بیمه در انتخاب شبکه فروش آن را در نظر داشته باشند. 
 

 

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده .1

فصل اول: کلیات تحقیق
1-1-    مقدمه .3                                                           
1-2-    بیان مسئله 4
1-3-    اهمیت  و ضرورت تحقیق5
1-4-    اهداف تحقیق8
1-5-    مدل تحقیق 9
1-6- تعریف متغیرهای پیشنهادی تحقیق 10 
1-7- سوالات تحقیق 12
1-8- روش تحقیق.12
1-8-1- روش گردآوری اطلاعات .12
1-8-2- روش تجزيه و تحليل اطلاعات 12
1-9-  قلمرو تحقیق 13
1-10- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی.133-2- روش تحقیق  46
3-3- جامعه آماری . 46
3-4- روش گردآوری اطلاعات  47
3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات . 47
3-6- رتبه بندی واحدهای کارا 48
3-6-1- روش اندرسون- پترسون  48
3-6-2- روش کارایی متقاطع . 48
3-7- ورودی و خروجی های تحقیق .49
3-7-1- ورودی ها .49
3-7-2- خروجی ها .49
3-7-3- ورودی و خروجی نمایندگی بیمه . 50
3-8- نمونه ای از حل مدل تحلیل پوششی داده ها 53
3-8-1- روش اول مدل BCC  خروجی محور .53
3-8-2- روش دوم خروجی نامطلوب مهرگان .

منابع و مأخذ
الف – منابع فارسی .  
ب – منابع خارجی . 
 

پاورپوینت رویکردهای قدیمی و نو توسعه

پاورپوینت رویکردهای قدیمی و نو توسعه کلمات کلیدی : پاورپوینت رویکردهای قدیمی و نو توسعه رویکردهای قدیمی و نو توسعه تحقیق رویکردهای قدیمی و نو توسعه تقسیم بندی کلی رویکردهای توسعه رویکرد نوسازی پنج الگوی کاربردی نوسازي الگوی نوسازی اقتصادی…

بررسی نیاز سنجی و اصول و مدیریت پرورش گاو

بررسی نیاز سنجی و اصول و مدیریت پرورش گاو اصول پرورش گاو مدیریت پرورش گاو نیاز سنجی پرورش گاو جایگاه دام و دامداری بررسی نیاز سنجی و اصول و مدیریت پرورش گاو دانلود پایان نامه پرورش گاو دانلود پایان نامه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصاد

مبانی نظری و پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصاد مبانی نظری متغیرهای کلان اقتصادی ادبیات و مبانی نظری متغیرهای کلان اقتصادی پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصادی دانلود پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصادی دانلود مبانی نظری متغیرهای کلان اقتصادی فصل دوم پایان…

پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان سیستم اطلاعات جغرافیایی زمانمند

پایان نامه رشته جغرافیا با عنوان سیستم اطلاعات جغرافیایی زمانمند Temporal GIS مدلسازی زمانمکان سیستم های اطلاعاتی زمین مرجع سیستم اطلاعات جغرافیایی زمانمند خرید پایان نامه رشته جغرافیا فروش پایان نامه رشته جغرافیا سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در…

مبانی منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی

مبانی منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی پاورپوینت منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی منشاء فرهنگی مجتمع های زیستی مجتمع های زیستی مجتمع های زیستی سنتی مجتمع هاي زيستي سنتي شهرهای چین باستان شهر سلطنتی چین شهرهای هندی شهرهای یوروبا در افریقا…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساختار سازمانی 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساختار سازمانی 2 مبانی نظری ساختار سازمانی پیشینه ساختار سازمانی تاریخچه ساختار سازمانی پیشینه تحقیق ساختار سازمانی مبانی نظری در مورد ساختار سازمانی پیشینه تحقیق در مورد ساختار سازمانی چارچوب نظری ساختار سازمانی ادبیات نظری…

ترجمه متن زبان تخصصی با عنوان FINANCIAL ACCOUNTING & ACCOUNTING THEORY

ترجمه متن زبان تخصصی با عنوان FINANCIAL ACCOUNTING & ACCOUNTING THEORY ترجمه متن زبان تخصصی FINANCIAL ACCOUNTING ACCOUNTING THEORY رفتن به سایت اصلی ترجمه متن زبان تخصصی با عنوان FINANCIAL ACCOUNTING & ACCOUNTING THEORY درس اول: تئوری های حسابداری (صص 3-1)…

ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن

ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد مدیریت استراتژیک کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد امور مالیاتی ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل BSC ارزیابی عملکرد امور مالیاتی شهر سنندج بر اساس مدل کارت امتیازی…

پرسشنامه استاندارد محقق ساخته مسئولیت پذیری اجتماعی 37 سوالی

پرسشنامه استاندارد محقق ساخته مسئولیت پذیری اجتماعی 37 سوالی پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان بر اساس مدل کارول دانلود پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان پرسشنامه مسئولیت…

ماهیت حقوقی و پیشینه بیمه طلاق و لزوم حمایت زنان مطلقه با آن

ماهیت حقوقی و پیشینه بیمه طلاق و لزوم حمایت زنان مطلقه با آن بیمه طلاق پیشینه بیمه طلاق ماهیت حقوقی بیمه طلاق لزوم حمایت از زنان مطلقه بیمه زنان مطلقه ضرورت وجود بیمه طلاق پایان نامه بیمه طلاق رفتن به…

توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی اطراف شهرهای بزرگ

توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی اطراف شهرهای بزرگ کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی پایان نامه اسکان غیر رسمی پایان نامه سکونتگاه های غیررسمی ویژگی های سکونتگاه های غیررسمی توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی علل شکلگیری…

مبانی نظری تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی

مبانی نظری تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش مبانی نظری استقرار مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی عوامل موثر بر…

پرسشنامه سبک های یادگیری و شناختی همگرا و واگرا کلب

پرسشنامه سبک های یادگیری و شناختی همگرا و واگرا کلب کلمات کلیدی : پرسشنامه سبک یادگیری پرسشنامه سبک های یادگیری کلب پرسشنامه سبک های شناختی پرسشنامه سبک های شناختی کلب روایی و پایایی پرسشنامه سبک های یادگیری کلب پرسشنامه یادگیری…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه کیفیت روابط زناشویی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه کیفیت روابط زناشویی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه کیفیت روابط زناشویی مبانی نظری کیفیت روابط زناشویی پیشینه تحقیق کیفیت روابط زناشویی پیشینه داخلی کیفیت روابط زناشویی پیشینه خارجی کیفیت روابط زناشویی…

معرفی کالبدی استان و شهر قم با تشریح وضعیت جغرافیا، اجتماعی، تاریخی، اقتصادی

معرفی کالبدی استان و شهر قم با تشریح وضعیت جغرافیا، اجتماعی، تاریخی، اقتصادی کلمات کلیدی : جغرافيا استان قم وضعيت اجتماعي استان قم وضعيت طبيعي و اقتصادي استان قم موقعيت تاريخي شهر قم و وجه تسميه آن موقعيت مذهبي  شهر قم آثار تاريخي…

كنترل موجودی انبار شركت گروه ماشین های اداری مادیران (آپدیت شده)

كنترل موجودی انبار شركت گروه ماشین های اداری مادیران (آپدیت شده) انبار انبارداری كنترل موجودی انبار دانلود پایان نامه انبار دانلود پایان نامه كنترل موجودی انبار دانلود پایان نامه كنترل موجودی انبار ماشین های اداری كنترل موجودی انبار شركت گروه…

پروتکل فراشناختی MCT طرح درمان کاهش پرخاشگری

پروتکل فراشناختی MCT طرح درمان کاهش پرخاشگری کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج های درمانی روانشناسی پروتکل های درمانی در روانشناسی پروتکل درمانی پرخاشگری پروتکل درمانی کاهش پرخاشگری خرید پروتکل درمانی درمان فراشناختی پرخاشگری پروتکل درمان…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نقدشوندگی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نقدشوندگی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نقدشوندگی مبانی نظری نقدشوندگی پیشینه تحقیق نقدشوندگی پیشینه داخلی نقدشوندگی پیشینه خارجی نقدشوندگی پیشینه پژوهش نقدشوندگی پیشینه نظری نقدشوندگی ادبیات نظری نقدشوندگی چارچوب نظری نقدشوندگی رفتن به…

پاورپوینت بازاریابی ویروسی

پاورپوینت بازاریابی ویروسی کلمات کلیدی : پاورپوینت بازاریابی ویروسی تحقیق بازاریابی ویروسی بازاریابی ویروسی مقاله بازاریابی ویروسی ويروس در بازاريابي تاریخچه بازاریابی ویروسی بازاریابی ویروسی دو بينش بازار يابي ويروسي دلایل محبوبیت بازاریابی ویروسی انواع بازاريابي ويروسي ويروسي ارزشي ويروسي…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب امتحان

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب امتحان کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اضطراب امتحان مبانی نظری اضطراب امتحان پیشینه تحقیق اضطراب امتحان پیشینه داخلی اضطراب امتحان پیشینه خارجی اضطراب امتحان پیشینه پژوهش اضطراب امتحان پیشینه نظری اضطراب امتحان…

پاورپوینت بررسی انواع سقف های ساختمانی

پاورپوینت بررسی انواع سقف های ساختمانی پاورپوینت بررسی انواع سقف های ساختمانی بررسی انواع سقف های ساختمانی تحقیق انواع سقف های ساختمانی مقاله انواع سقف های ساختمانی سقف چوبی سقف طاق ضربی سقف تیرچه بتني و بلوک سقف تیرچه فلزي…

مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری

مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری ارزش ویژه برند عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری رویکردهای سنجش ارزش ویژه برند مقصد گردشگری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی 40 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی 40 صفحه کلمات کلیدی : پیشینه تحقیق در مورد فرهنگ سازمانی فصل دوم پایان نامه فرهنگ سازمانی مبانی نظری فرهنگ سازمانی پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی پیشینه داخلی فرهنگ سازمانی پیشینه خارجی فرهنگ سازمانی…

مبانی نظری تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل

مبانی نظری تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل یادگیری سازمانی پویایی محیطی عملکرد سازمانی مبانی نظری تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط رفتن به…

فصل دوم پایان نامه انگیزش شغلی کارکنان

فصل دوم پایان نامه انگیزش شغلی کارکنان کلمات کلیدی : مبانی نظری انگیزش شغلی کارکنان دانلود مبانی نظری انگیزش شغلی کارکنان پیشینه تحقیق انگیزش شغلی کارکنان دانلود پیشینه تحقیق انگیزش شغلی کارکنان پیشینه داخلی انگیزش شغلی کارکنان پیشینه خارجی انگیزش…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *