نقش فناوری اطلاعات و تاثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش و بررسی مدلهای آن

نقش فناوری اطلاعات و تاثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش و بررسی مدلهای آن

پایان نامه با موضوع مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش doc
موضوع پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه پیاده سازی مدیریت دانش
بررسی مدلهای مدیریت دانش
نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش
تأثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

نقش فناوری اطلاعات و تاثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش و بررسی مدلهای آن

 

 

 

 

 

چکیده:

هدف از این پایان نامه نقش فناوری اطلاعات و تاثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش و بررسی مدلهای آن می باشد.

 

تكنولوژی اطلاعات می‌تواند بعنوان ابزاری قدرتمند عمل كرده و ابزارهایی مؤثر و كارآمد برای همه وجوه مدیریت دانش شامل تسخیر، اشتراك و كاربرد دانش تأمین كند. توانایی تكنولوژی اطلاعات در كاوش، نمایه، تلفیق، بایگانی و انتقال اطلاعات می‌تواند تحولی در گردآوری، سازماندهی، رده‌بندی و اشاعه اطلاعات ایجاد كند. تكنولوژیهایی مانند سیستمهای مدیریت بانكهای اطلاعات مرتبط، سیستمهای مدیریت مدارك، اینترنت، اینترانت، موتورهای كاوش، ابزارهای جریان كار، سیستمهای پشتیبان اجرا، سیستمهای پشتیبان تصمیم‌گیری، داده كاوی، ذخیره داده‌ها، پست الكترونیك، كنفرانس تصویری، تابلوی اعلانات، گروههای خبری و تابلوهای بحث می‌توانند نقشی اساسی در تسهیل مدیریت دانش داشته باشد .

اما، تكنولوژی اطلاعات بخودی خود قلب مدیریت دانش نیست و هیچ پروژه‌ای تنها بخاطر كاربرد آخرین تكنولوژیهای اطلاعاتی تبدیل به پروژه مدیریت دانش نمی‌شود. تكنولوژی اطلاعات فقط نقش پشتیبان را در مدیریت دانش ایفا می‌كند. تكنولوژی اطلاعات به تنهایی تأمین كننده دانش نیست. تكنولوژی اطلاعات می‌تواند به افراد در پیدا كردن اطلاعات كمك كند اما این خود افراد هستند كه باید تعیین كنند آیا اطلاعات متناسب و مرتبط با نیاز خاص آنها هست یا خیر. برای تبدیل اطلاعات به دانش، افراد باید اطلاعات را تحلیل، تفسیر و درك كرده و آن را در متنی جای دهند.

از آنجا که پذیرش گسترده‌ای از دانش به عنوان یک منبع مهم اقتصادی، سازمان‌ها شده است و تلاش برای اینکه مدیریت دانش به عنوان یکی از عوامل متعددی توانمندسازی شناسایی شده است، و فن آوری که قطعا یکی از آنها است. فن آوری است که موجب حمایت و ایجاد، انتقال و استفاده از دانش، را امکان پذیر می‌سازد. به این خاطر که به دلیل پویایی فن آوری و به طور کلی، سرعت در شتاب در طیف گسترده‌ای از مناطق توسعه می‌یابد، و نیز به پیچیدگی حوزه مدیریت دانش را، که شامل دیدگاه‌های متناقض در دانش و رویکرد به مدیریت آن می‌باشد. تکنولوژی‌هایی که می‌تواند، فن‌آوری‌های مدیریت دانش را پشتیبانی کنند،  

 

روش معمول این است که آنها را مرتبط با فرایندهای دانش کنند. اما فرآیندهای مشخص شده به طور گسترده ای متفاوت است و مانع درک کلی تر خواهد شد. روش جایگزین شده برای توصیف فن آوری‌های تجاری در دسترس،  فن آوری به عنوان بخشی از معماری‌های سیستم‌های مدیریت دانش و به عنوان برنامه‌های کاربردی برای کسب و کار تعریف شده‌اند. چارچوب‌های موجود برای پیاده‌سازی مدیریت دانش نیز معمولا شامل ملاحظات استراتژی است. علاوه بر این، تحقیق در مورد سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات به طور کلی نیز مرتبط با هم ترازی استراتژیک برای مدت زمان طولانی است. ما پس از آن که چنین رویکردی می‌تواند بینش مفید به فن‌آوری‌های مدیریت دانش و استفاده از آنها نتیجه‌گیری می‌کنیم. روش ما برای بررسی ارتباط بین فن‌آوری‌های مدیریت دانش و استراتژی در مفهوم هستی شناسی است. هستی شناسی متشکل از اصطلاحات، تعاریف و شرح روابط خود را دارد. از جمله مزایای بسیاری ممکن است، به منظور تسهیل درک مشترک و به اشتراک گذاری دانش در یک دامنه خاص هستی شناسی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد (Govind et al, 2009).

 

فرهنگ سازمانی نیز یكی دیگر از متغیرهای زیرساختی برای پیاده سازی مدیریت دانش است (.(Gold et al., 2001 ; Demarest, 1997 طبیعتاً، سازمان‌ها باید یك فرهنگ مناسب برای پیاده سازی مدیریت دانش پایه گذاری كنند. فرهنگ اعتماد باعث می‌شود روابط و اعتماد متقابل بین اعضاء سازمان افزایش یابد و افراد تمایل بیشتری به پیاده سازی مدیریت دانش داشته باشند. همچنین سازمان‌ها نیاز به یك محیط یا فرهنگ یادگیری مستمر دارند تا پیاده سازی مدیریت دانش موفقیت آمیز باشد (Nedlela & Toit, 2001) به گونه‌ای كه یادگیری در همه سطوح سازمان اتفاق بیفتد. در یك فرهنگ یادگیری افراد مشكلات را جستجو می‌كنند و تشویق به یادگیری می‌شوند و از طریق ابزارهای یادگیری همانند آموزش پیاده سازی مدیریت دانش را تقویت می‌كنند .(Damanpour, 1997)

با تقویت فرهنگ یادگیری ظرفیت سازی برای پیاده‌سازی مدیریت دانش افزایش پیدا می‌كند. برای ایجاد ظرفیت یادگیری در سازمان سه مفهوم قابل بررسی است: یادگیری، تغییر ابتكار و تغییر فرهنگ  .(Daneshfard,K, 2004)در آینده سازمان‌هایی موفق و پایدار خواهند بود كه از دیگران جلوتر و دائماً در حال یادگیری باشند ((Najafbeygi R, 2004  همچنین سازمان‌ها نیاز به روابط حمایتی، تشریك مساعی و ایجاد فضای صمیمیت و دوستی (فرهنگ همكاری) برای تحقق مدیریت دانش دارند. در چنین فرهنگی افراد همدیگر را حمایت و كمك می‌كنند و دانش مورد نیاز برای انجام فعالیتهای سازمانی در اختیار همدیگر قرار می‌دهند تا به كارگیری دانش، آسان و زمینه ایجاد ایده‌ها و روش‌های نوین در سازمان فراهم شود. گرایش یا عدم گرایش سازمان‌ها به فرهنگ قدرت می‌تواند پیاده‌سازی مدیریت دانش را متاثر سازد. (.(Davel & Snyman, 2007  عده‌ای از محققان معتقدند وجود نظام سلسله مراتبی، خط مشی‌های سیاسی و نفوذ صاحب منصبان قدرت در به اشتراك گذاشتن مدیریت دانش در بخش دولتی موثراست. (.(Fytton et al., 2004

 

 

 

 

مقدمه:

تئوری‌های عرفی نئو کلاسیکی بر پایه انباشتگی دو عامل بنا شده‌اند: سرمایه و نیروی کار. اقتصاد دانان باور دارند که هر دوی این منابع، بازده نزولی دارند و سرانجام هر افزایش اضافی از نیروی کار و یا سرمایه از قانون بازده نزولی پیروی خواهد کرد. ایده ایستایی رشد در برخی نقاط که توسط دیدگاه کلاسیک پیشنهاد شده بود توسط تئوری نئوکلاسیکی و با این نظریه که تکنولوژی وضعیت مناسبتری را از نقطه ایستا تبیین می‌کند به بن بست رسید و حال این ایده با عبارت دانش به چالش کشیده شده است. اما اقتصاد دانان یک دوره‌ی سختی برای تطبیق دانش در داخل مدل‌های خودشان دارند، چرا که بر خلاف سرمایه و نیروی کار که بازده نزولی را نشان می‏دهند، دانش بازده صعودی را نشان می‏دهد (Arntzen et al, 2009) 

 

دلیل بحرانی دیگر بر رشد دانایی محور، تغییرات است. تغییرات همیشگی و پیوسته با جلوه‌ای از حرکت شتابان دگردیسی‌ها در بازار، فناوری، بنگاه‌ها و دیگر بخش‌های اقتصادی. این امر موجب می‌شود تا بنگاهها و افراد در جستجوی سودهای بالاتر بجای سودهای معمول فکر نوآوری، جستجوی راه‌ها، عملیات و فناوری‌های جدید باشند. در نگرش اقتصاد جدید، تغییر اقتصادی، نتیجه حرکت آرام از یک حالت تعادلی به حالت دیگر نیست بلکه آن از دنبال کردن سودهای شبه انحصاری نتیجه می‌گردد که متعلق به نوآوران است. ایده‌های جدید بکرار توسط بنگاه‌ها ایجاد می‌شود و تغییرات اقتصادی بوسیله موفقیت فناوریها و راهکارهایی که روش‌های قبلی را منسوخ می‌کنند، بوجود می‌آید  Hung , 2005)). 

 

خلاقیت هسته اصلی فرآیند نوآوری است و بهره‌وری واحدهای تحقیق و توسعه نیز از خلاقیت نشأت می‌گیرد. در فرآیند ملی نوآوری نیز دانش خلق می‏شود و وظیفه مدیریت دانایی نیز عبارت از فرآیند اداره دقیق دانش برای رفع نیازهای موجود‌، شناخت و بهره برداری از دانش موجود کسب شده و ایجاد فرصتهای جدید و توان ظرفیت بکارگیری دانش می‏‏‏باشد. وظایف واحدهای تحقیق و توسعه نیز توسعه مرزهای دانش با تحقیقات پایه‌ای و یا تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی برای بهبود مستمر فرآیند تولیدی است. بنگاههای صنعتی موفق در اقتصاد جدید آنهایی هستند که بطور مستمر به تولید دانش بپردازند و آن را در سراسر سازمان توزیع کنند و سریعاً تبدیل به تکنولوژی و محصول کنند (Dalkir et al, 2007) .

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2 – 1 مقدمه . 11

2-2 مدیریت دانش   12

2 – 2 – 1  تاریخچه مدیریت دانش . 12

2-2-2 انواع دانش .  14

2 – 2 – 3  تعاریف .  15

2 – 3 مدیریت دانش و تدوین دانش   20

2 – 4  اکتساب دانش   21

2 – 5 تسهیل و انتقال دانش .  21

2 – 6  کاربری دانش . 22

2 – 7 ذخیره (انباشت) دانش 22

2 – 8  اهمیت مدیریت دانش  22

2 – 9  الزامات سیستم‌های مدیریت دانش . 22

2 – 10 سرمایه فکری چیست؟ . 24

2 – 11رویکردها و روشهای اندازه‌گیری نامشهودها  25

2 – 12 سرمایه انسانی  26

2 – 13 اهدف مدیریت دانش  27

2 – 14 مدیریت دانش جدید . 28

2 – 15 زنجیره اطلاعات  29

2 – 16 داده  30

2 – 17 اطلاعات  30

2 – 18 نقش فن آوری اطلاعات  31

2 – 19 دانش . 31

2 – 20 مدیریت داده، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش . 32

2 – 20 – 1 مدیریت داده  32

2-20-2 مدیریت اطلاعات  32

2 – 21 فرایندها در مدیریت دانش  33

2 – 22 عناصر اساسی مدیریت دانش . 34

2 – 23 نقش دانش در مدیریت دانش  36

2 – 24 نقش مدیریت در مدیریت دانش. 37

2 – 25 نقش تكنولوژی اطلاعات در مدیریت دانش . 39

2 – 26 تأثیر فرهنگ سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش .  40

2 – 27  مدلهای مدیریت دانش  41

2 – 28 تولید دانش . 48

2 – 29 انتقال دانش  48

2 – 30 فناوری اطلاعات . 50

2 – 31 فرهنگ سازمانی  51

2 – 32 صادرات  54

2 – 33 فرایند صادرات  60

2-34 محرک های صادرات . 61

2-35 برنامه راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی ایران . 62

2-36 روند صادرات غیر نفتی . 63

2-37 فرش ایران . 66

2-38  سابقه تحقیقات  69

2-38-1 پیشینه داخلی  69

2-38-2 پیشینه خارجی  73

منابع

 

استراتژی منابع انسانی ، معیارهای اثربخش آن و بررسی رابطه آن با مفاهیم مشابه

استراتژی منابع انسانی ، معیارهای اثربخش آن و بررسی رابطه آن با مفاهیم مشابه استراتژی منابع انسانی پایان نامه استراتژی منابع انسانی مدیریت استراتژیک منابع انسانی استراتژی منابع انسانی مؤسسات آموزش عالی نقش استراتژی منابع انسانی در سازمان های متعالی…

جزوه درس مبانی برق 1 بر اساس کتاب فیتز جرالد

جزوه درس مبانی برق 1 بر اساس کتاب فیتز جرالد کلمات کلیدی : جزوه درس مبانی برق 1 بر اساس کتاب فیتز جرالد رفتن به سایت اصلی جزوه درس مبانی برق 1 بر اساس کتاب فیتز جرالد رشته مهندسی مکانیک…

دانلودکارآموزی ساختمان

دانلودکارآموزی ساختمان کلمات کلیدی : دانلودکارآموزی ساختمان رفتن به سایت اصلی نام فایل : کارآموزی ساختمان فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید : 40 حجم : 26 مگابایت بسمه تعالی مقدمه : پس ازانتخاب واحد كار آموزی به عنوان يكی از…

تعریف و توصیف نظام تعزیرات اسلامی و تقسیم بندی های آن

تعریف و توصیف نظام تعزیرات اسلامی و تقسیم بندی های آن تعزیر در قانون نظام تعزیرات اسلامی تعزیرات شرعی و حکومتی تقسیم بندی  نظام تعزیرات اسلامی تعزیر در قانون مجازات اسلامی تعزیر در قانون مجازات اسلامی تعزیر در قانون به…

دانلود پایان نامه روانشناسی با موضوع شادکامی

دانلود پایان نامه روانشناسی با موضوع شادکامی کلمات کلیدی : دانلود پایان نامه شادکامی پایان نامه های شادکامی پایان نامه مقایسه شادکامی پایان نامه بررسی شادکامی پایان نامه با موضوع شادکامی پایان نامه درباره شادکامی پایان نامه روانشناسی شادکامی پایان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 5

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 5 مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه تحقیق رضایت شغلی پیشینه داخلی…

پاورپوینت بررسی مدل هاي متداول کسب و کار در جهان

پاورپوینت بررسی مدل هاي متداول کسب و کار در جهان کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی مدل هاي متداول کسب و کار در جهان تحقیق مدل هاي متداول کسب و کار در جهان مدل هاي متداول کسب و کار در جهان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امکان سنجی استقرار مدیریت دانش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امکان سنجی استقرار مدیریت دانش مبانی نظری امکان سنجی استقرار مدیریت دانش دانلود مبانی نظری امکان سنجی استقرار مدیریت دانش پیشینه تحقیق امکان سنجی استقرار مدیریت دانش ادبیات نظری امکان سنجی استقرار مدیریت دانش فصل…

پاورپوینت ارتباطات، توسعه مهارت برقراری ارتباط

پاورپوینت ارتباطات، توسعه مهارت برقراری ارتباط پاورپوینت ارتباطات، توسعه مهارت برقراری ارتباط تعریف ارتباطات نقش ارتباطات در سازمان علل برقراری ارتباط اجزایی سیستم ارتباطات مدل ادراکی ارتباطات الگوی فرآیند ارتباط چگونگی برقراری ارتباط اشکال ارتباطات سازمانی انتخاب رسانه ارتباطی مسیرهای…

مبانی ساختار سازمانی

مبانی ساختار سازمانی سازمان ساختار سازمانی اثر بخشی سازمان مبانی ساختار سازمانی دانلود مقالات مدیریت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مدیریت رفتن به سایت اصلی…

اثر اضطرار در قراردادها و ایقاعات با بررسی مصداقهای مورد تردید

اثر اضطرار در قراردادها و ایقاعات با بررسی مصداقهای مورد تردید مفهوم اضطرار اثر اضطرار در قرارداد اثر اضطرار در ایقاعات اضطرار در حقوق دانلود پایان نامه اضطرار دانلود پایان نامه رشته حقوق اثر اضطرار در قراردادها و ایقاعات با…

بررسی میزان آسیب پذیری سیستم بادبندی خارج از محور در سازه فولادی و روشهای بهبود آن

بررسی میزان آسیب پذیری سیستم بادبندی خارج از محور در سازه فولادی و روشهای بهبود آن سازه های فولادی سازه های فولادی با سیستم بادبندی واگرا پایان نامه مقاوم سازی سازه های فولادی بررسی سیستم مهاربندی واگرا روشهای پوش آور…

پایان نامه رشته نرم افزار و آی تی با عنوان فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر آموزش و پرورش

پایان نامه رشته نرم افزار و آی تی با عنوان فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر آموزش و پرورش ابزارهای فن آوری اطلاعات مزایای فن آوری اطلاعات در آموزش وپرورش مفاهیم نوین فن آوری اطلاعات در آموزش وپرورش سیستم…

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی و علوم اجتماعی با عنوان مقایسه خود پنداره نوجوانان بزهکار با نوجوانان غیربزهکار (بصورت جامع و کامل)

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی و علوم اجتماعی با عنوان مقایسه خود پنداره نوجوانان بزهکار با نوجوانان غیربزهکار (بصورت جامع و کامل) تفاوت بزهکاری و مجرم راه های پیشگیری از بزهكاری نوجوانان نوجوانان بزهکار و غیربزهکار عوامل موثر بر سطح…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE صفحه 104

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE صفحه 104 کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد HSE پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد HSE چارچوب نظری ارزیابی عملکرد HSE فصل دوم پایان نامه…

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی با عنوان فرار مغزها

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی با عنوان فرار مغزها Brain Drain فرار مغزها مهاجرت نخبگان دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی با عنوان فرار مغزها علل مهاجرت نخبگان سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در…

تاثیر فورس ماژور در رفع مسئولیت قراردادی در کنوانسیون بیع بین المللی کالا و حقوق ایران 

تاثیر فورس ماژور در رفع مسئولیت قراردادی در کنوانسیون بیع بین المللی کالا و حقوق ایران  بررسی تطبیقی قوه ی قاهره قوه قاهره در حقوق ایران فورس ماژور در حقوق ایران اثر فورس ماژور بر قرارداد آثار قوه قاهره و…

بررسی تطبیقی شهادت در اثبات دعوی

بررسی تطبیقی شهادت در اثبات دعوی ادله اثبات دعوی شهادت در اثبات دعوی شهادت در اثبات دعوی در قوانین مصر شهادت در اثبات دعوی در قوانین ایران شرایط شهادت در اثبات دعوی نصاب شهادت در اثبات دعوی قلمرو اعتبار شهادت…

مبانی نظری ارائه مدلی برای شناسایی عوامل موثر در احتمال به بار آوردن خسارت یک مشتری با داده کاوی

مبانی نظری ارائه مدلی برای شناسایی عوامل موثر در احتمال به بار آوردن خسارت یک مشتری با داده کاوی بیمه شخص ثالث خودرو مبانی نظری داده کاوی کاربرد داده کاوی در بیمه تشخیص خسارت بیمه با داده کاوی سود و…

پرسشنامه بررسی رابطه مدیریت دانش و کارآفرینی مدیران

پرسشنامه بررسی رابطه مدیریت دانش و کارآفرینی مدیران پرسشنامه کارآفرینی پرسشنامه سنجش میزان کارآفرینی پرسشنامه سنجش میزان کارآفرینی اسکاربوروف و زیمرر پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش پرسشنامه مدیریت دانش شرون لاوسون پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شرون لاوسون پرسشنامه…

دانلود پرسشنامه خودآگاهی کوپر ترجمه و تالیف عزیزی

دانلود پرسشنامه خودآگاهی کوپر ترجمه و تالیف عزیزی کلمات کلیدی : پرسشنامه خودآگاهی پرسشنامه خودآگاهی scs دانلود پرسشنامه خودآگاهی پرسشنامه هیجانات خودآگاه پرسشنامه خودآگاهی کوپر پرسشنامه خودآگاهی افراد پرسشنامه خودآگاهی ترجمه و تالیف عزیزی رفتن به سایت اصلی معرفی پرسشنامه…

نظریه های فمینیستی فیلمها

نظریه های فمینیستی فیلمها پایان نامه فمینیسم تئوری فمینیستی فیلم فلسفه ی ارتباطی سینما فمینیسم و نظریه های ارتباطی نظریه های فمینیستی فیلم نقش های جنسیتی در فیلمهای سینمایی رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته هنر نظریه های…

نظام آموزشی در ژاپن و مشخصه های اثربخشی آن

نظام آموزشی در ژاپن و مشخصه های اثربخشی آن نظام آموزشی در ژاپن راز موفقیت مدارس ژاپن ویژگی های آموزشی مدارس ژاپن دانلود مقاله رشته فناوری آموزشی نظام آموزشی در ژاپن و مشخصه های اثربخشی آن رفتن به سایت اصلی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند سبز

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند سبز مبانی نظری ارزش ویژه برند سبز دانلود مبانی نظری ارزش ویژه برند سبز پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند سبز ادبیات نظری ارزش ویژه برند سبز فصل دوم پایان نامه ارزش ویژه…

ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر

ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی با نگاهی بر نظریه یادگیری اجتماعی راتر فرآیند خودكنترلی ماهیت خودكنترلی نظریه یادگیری اجتماعی راتر در مورد خودكنترلی ماهیت و مراحل فرآیند خودكنترلی تحقیق خودكنترلی انواع خودكنترلی دانلود تحقیق خودكنترلی رفتن به سایت اصلی دانلود…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *