نظریه های انگیزش و رضایت شغلی و بررسی رابطه آنها

نظریه های انگیزش و رضایت شغلی و بررسی رابطه آنها

نظریه های انگیزش
نظریه های رضایت شغلی
بررسی رابطه انگیزش و رضایت شغلی
نظریه های انگیزش در رضایت شغلی
نظریه های محتوایی انگیزش
نظریه های فرایندی انگیزش
نظریه های محتوایی و فرایندی انگیزش

رفتن به سایت اصلی

دانلود تحقیق رشته مدیریت

نظریه های انگیزش و رضایت شغلی و بررسی رابطه آنها

 

 

 

 

مقدمه:

 

رابطة انگیزش با رضایت شغلی

«پال هرسی و كنت بلانچارد» در ارتباط با انگیزش می‌گویند : انگیزه ها چراهای رفتار هستند و سبب پیدایش، حفظ و تعیین جهت عمومی‌رفتار در فرد می‌گردند.

انگیزش رضایت نیست، كشش بسوی نتیجة كار است، در حالیكه رضایت از نتایج تجربه شده بوجود می‌آید. (برنجی، 1371، ص 138)

«كوهلن»  در تحقیقات خود نشان داد كه اگر انگیزه های اصلی و مهم فرد در زمینة شغل او و كارهایی كه انجام می‌دهد ارضاء شوند در صورت وجود فاصله بین نیازهای شخصی فرد در محیط كار و نگرش وی نسبت به توانایی های بالقوة شغل برای ارضاء این نیازها رضایت شغلی در افراد نیز افزایش می‌یابد. ( ساعتچی، 1369، ص 65 )

 

 

 

انگیزش

انگیزه، حالت یا وضعی روانی است كه رفتار را در جهت هدف یاهدفهایی نیرو می‌دهد، فعال می‌سازد و هدایت می‌كند. انگیزه، مستقیماً قابل مشاهده نیست. گاهی از طریق مشاهده رفتار افراد، انگیزه های آنها را حدس می‌زنیم یا استنباط می‌كنیم یا از طریق پرسش از خود آنان به انگیزه شان پی میبریم. در قلمرو روان شناسی، میتوان به مدد آزمونهای روانی تا اندازه ای به انگیزه های مردم راه برد. انگیزه ها را گاهی به عنوان نیازها، تمایلات یا محركات درونی شخص تعریف می‌كنند.

 

انگیزه ها (( چراهای )) رفتار محسوب می‌شوند. آنها موجبات فعال شدن شخص را فراهم كرده، جهت كلی رفتار او را معین می‌كنند. چون گاهی انگیزه را با هدف اشتباه می‌كنند، لذا تشخیص آنها از یكدیگر ضرورت دارد. هدفها،  بیرون از فرد قرار دارند و به عنوان نتایج مطلوب و مورد انتظار، افراد را برانگیخته و به سوی خود جلب می‌كنند. یك هدف واحد، می‌تواند انگیزه های متنوعی را ارضا كند. هدف دستیابی به تحصیلات دانشگاهی می‌تواند انگیزه های موفقیت، تأمین و كسب احترام را ارضا كند. یك انگیزة واحد نیز می‌تواند رفتار را در جهت هدفهای مختلفی فعال و هدایت نماید، مثلاً در یك سازمان، كاركنانی كه انگیزه ای قوی برای كسب موفقیت دارند ممكن است از طریق هدفهای مختلفی آن را ارضا كنند. بعضی از افراد نیاز به موفقیت را با كار و فعالیت بیشتر خشنود می‌سازند و بعضی دیگر، از طریق انجام كار با كیفیت بهتر،‌افراد دیگری نیز ممكن است پیدا شوند كه برای نیل به موفقیت، فرصتهایی در خارج از محیط سازمان جستجو كنند. (علاقه بند، 1378، ص 117)

 

 

 

رضایت شغلی

رضایت شغلی را این گونه تعریف می‌كنیم : نگرش كلی فرد نسبت به شغلش. بدیهی است كه تعریف مزبور بسیار كلی است ولی لازم به یادآوری است كه شغل فرد چیزی بیش از كارهای مشخصی چون بسته بندی كاغذ، در خدمت مشتری بودن یا رانندگی یك كامیون سنگین است.

شغل فرد ایجاب می‌كند كه او با همكاران، سرپرستان و رؤسا رابطة متقابل داشته باشد، مقررات و سیاستهای سازمان را رعایت و اجرا نماید، عملكردش طبق استانداردهای تعیین شده باشد، در شرایط كاری كه معمولاً چندان هم مطلوب نیست، كار بكند و از این قبیل چیزها. این بدان معنی است كه ارزیابی فرد دربارة كارش و ابراز رضایت یا نارضایتی از آن كار، یك نتیجة كلی از مجموعه ای از اركان متفاوتی است كه در مجموع، شغل وی را تشكیل می‌دهند. دو روش بسیار متداول جهت اندازه گیری چنین مفهومی‌از رضایت شغلی عبارتند از

 

: سنجش كلی و سنجش تفصیلی كه در آن به تعداد زیادی از جنبه های شغل توجه می‌شود. در اجرای روش سنجش كلی از كارگر یا كارمند تنها یك پرسش می‌شود و او باید با كشیدن دایره ای دور اعداد 1 تا 5 ( كه در برابر جمله هایی قرار گرفته اند ) پاسخ دهد. برای نمونه، جملة مزبور چنین است : با توجه به همة جوانب شغلی كه دارید، تا چه اندازه از شغل خود راضی هستنید ؟ 

روش دیگر كه آن را روش تفصیلی می‌نامند پیچیده تر است. در اجرای این روش اركان و اجزای تشكیل دهندة شغل مشخص می‌شوند و دربارة احساس فرد نسبت به آنها پرسش می‌شود.

نمونه ای از آن عوامل عبارتند از : ماهیت كار، سرپرستی، حقوق كنونی، فرصت یا امكان ارتقاء و روابط با همكاران.

طبق یك مقیاس استاندارد شده به این عوامل نمره داده می‌شود و سپس برای تعیین نمره رضایت شغلی فرد، آنها را با هم جمع می‌كنند. (رابینز، 1384، ص295)

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

تعیین رضایت شغلی

سنجش رضایت شغلی

نظریه‌های رضایت شغلی

فاکتورهای رضایت شغلی از نگاه جنیفر

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

رضایت شغلی

ارزشها  

انواع ارزش  

نگرشها  

انگیزش  

نظریه‌های انگیزش  

تئوری‌های محتوایی  

ـ تئوری سلسله مراتب نیازها 

ـ تئوری دو جنبه‌ای انسان  

ـ تئوری دو عامل انگیزش  

ـ تئوری سه نیاز مک‌کلند  

ـ تئوری نیازهای زیستی، تعلق و رشد  

تئوری‌های فرآیندی  

ـ تئوری انتظار و احتمال  

ـ تئوری برابری  

ـ تئوری اسناد  

انواع نگرش  

رضایت شغلی  

رابطه انگیزش با رضایت شغلی  

 تاریخچه مطالعات در مورد رضایت شغلی  

 تعریف رضایت شغلی  

(-) تعیین رضایت شغلی  

 عوامل تعیین کنندة رضایت شغلی  

 عوامل مؤثر بر رضایت شغلی  

 فاکتورهای مؤثر در رضایت شغلی از نظر «جنیفر»  

 پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی  

 نظریه‌های رضایت شغلی  

– نظریه «بروفی» 

– نظریه «کورمن»  

– نظریه «پارسون»  

اندازه‌گیری رضایت شغلی  

ارزشها

منابع

 

تجزیه و تحلیل و برنامه نویسی سیستم بیمه بدنه اتومبیل با زبان برنامه نویسی سی شارپ

تجزیه و تحلیل و برنامه نویسی سیستم بیمه بدنه اتومبیل با زبان برنامه نویسی سی شارپ سیستم بیمه بدنه اتومبیل زبان برنامه نویسی سی شارپ ERD سیستم بیمه بدنه اتومبیل Class Diagram سیستم بیمه بدنه اتومبیل دانلود تجزیه و تحلیل…

پاورپوینت طراحي برنامه نظام يافته ( فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان)

پاورپوینت طراحي برنامه نظام يافته ( فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان) پاورپوینت فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان پاورپوینت فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان با عنوان طراحي برنامه نظام يافته فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل پذیرش فناوری tam در صنعت بانکداری 72 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل پذیرش فناوری tam در صنعت بانکداری 72 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فناوری tam پیشینه تحقیق فناوری tam مبانی نظری فناوری tam در صنعت بانکداری پیشینه تحقیق فناوری tam در صنعت بانکداری مبانی…

پرسشنامه تاثیر ادراک از عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی

پرسشنامه تاثیر ادراک از عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی پرسشنامه عدالت سازمانی رفتار شهروندی سازمانی پرسشنامه تاثیر ادراک از عدالت سازمانی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه تاثیر ادراک از عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی    …

مختصات و قابلیت دستگاه سانترال (مرکز تلفن ) Panasonic

مختصات و قابلیت دستگاه سانترال (مرکز تلفن ) Panasonic مرکز تلفن دستگاه سانترال خطوط پراکنده تلفن مختصات و قابلیت دستگاه سانترال دانلود پروژه مختصات و قابلیت دستگاه سانترال دانلود پروژه مختصات و قابلیت دستگاه مرکز تلفن دانلود پایان نامه مخابرات…

فضاهای چند منظوره شهری و طراحی آنها بر مبنا معماری ایرانی اسلامی

فضاهای چند منظوره شهری و طراحی آنها بر مبنا معماری ایرانی اسلامی چند عملکردی طراحی کردن فضاهای شهری پایان نامه فضاهای چند منظوره شهری پایان نامه طراحی فضاهای چند عملکردی شهری فضاهای چند عملکردی در فضاهای شهری طراحی فضاهای چند…

پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي (دیدگاه انسانگرايانه)

پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي (دیدگاه انسانگرايانه) کلمات کلیدی : پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي (دیدگاه انسانگرايانه) پاورپوینت ديدگاههاي برنامه ريزي درسي پاورپوینت دیدگاه انسانگرايانه انسان گرایی روانشناختی خود شکوفایی انسانگرایی اجتماعی برنا مه های انسانگرایانه خود پنداره شفاف ساختن…

بررسی ارتباط دو مضمون ترکیب و تخریب در آثار دیوید هاکنی

بررسی ارتباط دو مضمون ترکیب و تخریب در آثار دیوید هاکنی دانلود پایان نامه دیوید هاکنی دانلود پایان نامه تحلیل آثار دیوید هاکنی ویژگیهای آثار دیوید هاکنی تحلیل آثار دیوید هاکنی بررسی ارتباط دو مضمون ترکیب و تخریب در آثار…

پاورپوینت مقدمه ای بر مدیریت اسلامی

پاورپوینت مقدمه ای بر مدیریت اسلامی دانلود پاورپوینت آماده ارائه کلاسی درس مدیریت اسلام دانلود پاورپوینت مقدمه ای بر مدیریت اسلامی بینش اسلام پیرامون مدیریت مدیریت امانت است مدیریت تکلیف است نه حق شرایط تکلیف حق مدیریت خدمت است نه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سلامت روانی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش سلامت روانی مبانی نظری سلامت روانی دانلود مبانی نظری سلامت روانی پیشینه تحقیق سلامت روانی ادبیات نظری سلامت روانی فصل دوم پایان نامه سلامت روانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روانی ادبیات و مبانی…

پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع نيازها و رفتار خريداران

پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع نيازها و رفتار خريداران پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع نيازها و رفتار خريداران پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و…

بررسی مقایسه ای عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق بانکی از منظر مشتریان و ارائه راهکارهای پیشنهادی

بررسی مقایسه ای عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق بانکی از منظر مشتریان و ارائه راهکارهای پیشنهادی پایان نامه مطالبات معوق عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق راهکارهای مناسب برای وصول مطالبات بانکی مطالبات معوق بانکی علل ایجاد مطالبات معوق…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت در محیط کار 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت در محیط کار 69 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه معنويت در كار مبانی نظری معنويت در كار پیشینه تحقیق معنويت در كار مبانی نظری معنويت در محیط کار پیشینه تحقیق معنويت…

بررسی رابطه صله رحم با میزان بخشایشگری (آپدیت شده)

بررسی رابطه صله رحم با میزان بخشایشگری (آپدیت شده) صله رحم بخشایشگری رابطه صله رحم با میزان بخشایشگری بررسی تاثیر روابط اجتماعی و فامیلی بر رفتار های انسانی دانلود پایان نامه رشته روان شناسی دانلود پایان نامه روان شناسی رفتن…

مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش

مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش پیشینه تحقیق مبانی زیرساخت مدیریت دانش ادبیات نظری مبانی زیرساخت مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مبانی زیرساخت مدیریت دانش مبانی…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلال اضطراب فراگیر 61 صفحه

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلال اضطراب فراگیر 61 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال اضطراب فراگیر مبانی نظری اختلال اضطراب فراگیر پیشینه تحقیق اختلال اضطراب فراگیر پیشینه داخلی اختلال اضطراب فراگیر پیشینه خارجی اختلال…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرسختی روانشناختی 24 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرسختی روانشناختی 24 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری سرسختی روانشناختی ادبیات نظری سرسختی روانشناختی چارچوب نظری سرسختی روانشناختی فصل دوم پایان نامه سرسختی روانشناختی دانلود مبانی نظری سرسختی روانشناختی پیشینه تحقیق سرسختی روانشناختی پیشینه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق حرفه ای 61 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق حرفه ای 61 صفحه کلمات کلیدی : اصول و مبانی اخلاق حرفه ای مبانی اخلاق حرفه ای در اسلام مبانی نظری اخلاق حرفه ای پیشینه تحقیق اخلاق حرفه ای پیشینه داخلی اخلاق حرفه ای…

ضرورت معنویت در زندگی کاری، فردی و سازمانی

ضرورت معنویت در زندگی کاری، فردی و سازمانی کلمات کلیدی : دیدگاههای معنویت ابعاد معنویت سازمانی مولفه های معنویت سازمانی سطوح معنویت در سازمان دیدگاههای معنویت در محیط کار ضرورت معنویت در زندگی کاری ضرورت معنویت در زندگی فردی ضرورت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اشتراک دانش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اشتراک دانش کلمات کلیدی : مبانی نظری اشتراک دانش ادبیات نظری اشتراک دانش فصل دوم پایان نامه اشتراک دانش دانلود مبانی نظری اشتراک دانش پیشینه اشتراک دانش پیشینه تحقیق اشتراک دانش پیشینه داخلی اشتراک دانش…

بررسی راههای اثبات و مجازات زنا در فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی

بررسی راههای اثبات و مجازات زنا در فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی پایان نامه حد زنا زنا در فقه امامیه مبانی حد زنا در فقه امامیه آیات قرآنی پیرامون مجازات زنا آیات قرآنی پیرامون راههای اثبات زنا اجرای علنی…

فصل دوم پایان نامه حمایت سازمانی ادراک شده

فصل دوم پایان نامه حمایت سازمانی ادراک شده کلمات کلیدی : مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده دانلود مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده دانلود پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه داخلی حمایت…

پرسشنامه حل مسئله هپنر و پترسون با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه حل مسئله هپنر و پترسون با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه حل مسئله اجتماعی پرسشنامه حل مسئله کودکان دانلود پرسشنامه حل مسئله پرسشنامه مهارت حل مسئله پرسشنامه حل مسئله نوجوانان پرسشنامه سبک های حل مسئله…

فرسودگی هیجانی و بررسی رویکردهای مختلف نسبت به فرسودگی

فرسودگی هیجانی و بررسی رویکردهای مختلف نسبت به فرسودگی کلمات کلیدی : نظریه های فرسودگی شغلی فرسودگی هیجانی در پرستاران تعریف عملیاتی فرسودگی هیجانی رویکردهای مختلف نسبت به فرسودگی تعریف نظری و مفهومی فرسودگی هیجانی نظریه های مربوط به فرسودگی شغلی…

مفهوم، ماهیت و اقسام توقیف با نگاهی به توقیف اموال غیر منقول

مفهوم، ماهیت و اقسام توقیف با نگاهی به توقیف اموال غیر منقول کلمات کلیدی : مفهوم توقیف اموال اقسام توقیف اموال ماهیت توقیف اموال توقیف اموال غیر منقول پایان نامه توقیف اموال پایان نامه توقیف اموال غیر منقول توقیف اموال…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *