مولفه ها و مدلهای مدیریت دانش و منشا و چگونگی شکلگیری آن

مولفه ها و مدلهای مدیریت دانش و منشا و چگونگی شکلگیری آن

مولفه های مدیریت دانش
مدلهای مدیریت دانش
مولفه ها و مدلهای مدیریت دانش
منشا مدیریت دانش
چگونگی شکلگیری مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه درباره مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پروژه رشته مدیریت

مولفه ها و مدلهای مدیریت دانش و منشا و چگونگی شکلگیری آن

 

 

 

 

مقدمه

در سال‌های اخیر، سازمان‌ها و شركت‌های مختلف، پیوستن به روند دانش را آغاز كرده‌اند و مفاهیم جدیدی چون كاردانشی ، دانش‌كار ، مدیریت دانش ، و سازمان‌های دانشی ، خبر از شدت یافتن این روند می‌دهند. پیتر دراكر، با به‌كار‌گیری این واژگان خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمان‌ها می‌دهد كه در آن‌ها به جای قدرت بازو قدرت ذهن حاكمیت دارد. براساس این نظریه در آینده جوامعی می‌توانند انتظار توسعه و پیشرفت داشته باشند كه از دانش بیشتری برخوردار باشند. به این ترتیب برخورداری از منابع طبیعی نمی‌تواند به اندازه دانش مهم باشد. سازمان دانشی به توانمندی‌هایی دست می‌یابد كه قادر است از نیروی اندك قدرتی عظیم بسازد (الوانی، 1380 283). 

 

این‌گونه سازمان‌ها با چالش‌های نوینی روبرو هستند. امروزه شرایط و فضای رقابتی سازمان‌ها بیش از پیش پیچیده و متغیر شده است. این فضا به‌سرعت در حال تغییر است به‌گونه‌ای كه برای بیشتر سازمان‌ها این سرعت به مراتب بیش از سرعت پاسخگویی و توان تطبیق آن‌هاست. تغییرات مستمر دانش نیز وضعیت عدم تعادل جدیدی برای سازمان‌ها به‌وجود آورده است. جریان بی‌پایان دانش، بازارها را در حالت تغییر مداوم قرار داده كه این امر سازمان‌ها را ملزم به تغییرات مستمر می‌كند (مشبكی و زارعی، 1382،  92).

 

مهمترین نقشی كه می‌توان به مدیریت دانش نسبت داد این است كه آن را به‌عنوان یك متدولوژی تغییر در نظر بگیرند. مدیریت دانش از یك طرف با جذب دانش‌های جدید به درون سیستم و از طرفی دیگر با اداره مؤثر آن دانش‌ها می‌تواند مهم‌ترین عامل تغییر یك سازمان باشد .(Hales, 2001) دانـش به‌واسـطه نزدیكی به تصمیم‌ها و اقدامات سازمانی به مراتب بیش از داده‌ها و اطلاعات می‌تواند باعث بهبود عملكرد شده و در نتیجه كیفیت خدمات سازمان‌ها را بطور عام و سازمان‌های دولتی را به طور خاص بهبود بخشد (Hales & Kalucy, 2002:2).

 

 

 

2-2-2) تعاریف مفهـوم داده، اطلاعات، دانش

2-2-2-1)  مفهـوم داده: داده‌ها اولین سطح مدیریت دانش را تشكیل می‌دهند و عبارت‌اند از ارقام، اعداد، نمودارها و نظایر این‌ها كه به خودی خود تولید معنی نمی‌كنند (Barney, 1991: 100).

در واقع می‌توان گفت كه داده‌ها، رشته واقعیت‌های عینی و مجرد در مورد رویدادها هستند. به‌عنوان مثال، زمانی كه فردی به یك سازمان مراجعه و در ازای پرداخت مبالغی پول، خدمات یا كالاهایی را دریافت می‌كند، معامله‌ای اتفاق افتاده كه می‌توان آن را به‌عنوان «داده» توصیف نمود. چنین واقعیت‌هایی هرگز روشن نمی‌كنند كه آیا این سازمان به خوبی اداره می‌شود یا خیر، زیرا این داده‌ها به تنهایی معنی‌دار و هدفدار نیستند.

 

سازمان‌های نوین، معمولاً داده‌ها را در یك سیستم فناوری ذخیره می‌كنند. این داده‌ها توسط واحدهایی نظیر واحد مالی، حسابداری و بازاریابی به سیستم تزریق می‌شوند. پاسخگویی به نیاز مدیریت و دیگر بخش‌های سازمان به داده ها تاكنون برعهدة واحدهای مركزی اطلاعات سازمان بوده است، سازمان‌ها و شركت‌های مختلف، مدیریت داده‌ها را از نظر كمی برحسب ظرفیت، سرعت و هزینه ارزیابی می‌كنند، چه هزینه‌هایی برای بازخوانی یك واحد داده به مصرف می‌رسد؟ با چه سرعتی می‌توانیم داده را به سیستم منتقل كنیم؟ گنجایش سیستم چقدر است؟ وقتی نیاز به داده‌ها داریم آیا به موقع در اختیارمان قرار می‌گیرند؟ آیا نیازهای ما را تأمین می‌كنند؟

 

همه سازمان‌ها به انواع داده‌ها احتیاج دارند. نگهداری سوابق و بایگانی، نقطة كانونی فرهنگ داده به شمار می‌رود و مدیریت مؤثر داده‌ها در موفقیت آن‌ها نقش بسزایی دارد.

بعضی از سازمان‌ها به اشتباه فكر می‌كنند داده‌های بیشتر نسبت به داده‌‌های كمتر از حالت مطلوبتری برخوردارند و با استفاده از آن‌ها می‌‌توانند تصمیمات بهتری را اتخاذ كنند. این وضعیت به دو دلیل نادرست است: اول اینكه داده‌های زیاد، كار تشخیص داده‌های لازم و درك آن‌ها را دشوار می‌كند. دلیل اساسی‌تر اینكه داده‌های فاقد معنی قابل استفاده‌اند. یعنی تنها بخشی از واقعیت را نشان داده و از هر نوع قضاوت، تفسیر و مبنای قابل اتكا برای اقدام مناسب، تهی هستند. داده‌ها را می‌توان مواد خام عناصر مورد نیاز برای تصمیم‌گیری به شمار آورد، چرا كه نمی‌توانند عمل لازم را تجویز كنند. داده‌ها نشانگر ربط، بی‌ربطی و اهمیت خود نیستند، اما به‌هرحال برای سازمان‌ها و مخصوصاً سازمان‌های بزرگ اهمیت زیادی دارند. 

 

2-2-2-2) مفهـوم اطلاعات: دومین سطح مدیریت دانش را اطلاعات تشكیل می‌دهد. این سطح، داده‌های كمی خلاصه شده را در بر می‌گیرد كه گروه بندی، ذخیره، پالایش و سازماندهی شده‌اند تا بتوانند معنی‌دار شوند. این داده‌ها هم دانش را نشان نمی‌دهند. آن‌ها نشانگر آغاز مدیریت اطلاعات هستند، اطلاعاتی كه مدیر می‌تواند به‌كارگیرد تا كاری بیش از پردازش مراودة فردی انجام دهد. اطلاعات غالباً تشكیل اعداد و ارقام، كلمات و گزاره‌های انباشته شده را به خود گرفته و معنایی را ارائه می‌كند كه بزرگتر از آن چیزی است كه از داده‌های خام مكشوف می‌گردد. ولی نظریه‌پردازان و دست‌اندركاران دانش همگی بر این باورند كه این اطلاعات است و نه دانش (رادینگ، 1383، 39).

2-2-2-3)  مفهـوم دانش: پیچیدگی مفهوم دانش باعث شده است كه دیدگاه‌های مختلفی در خصوص آن شكل بگیرد. رادینگ معقتد است كه برای برخی، دانش سازمانی فرزانگی است كه نتیجه یادگیری و تجربه است. برای برخی دیگر دانش سازمانی فقط یادگیری، یا فقط تجربه است، برای برخی دیگر دانش سازمانی، اطلاعات یا داده می‌باشد.

 

دانش، فراتر از داده‌ها و اطلاعات است. تراگل ، دانش را اینگونه تعریف نموده است:

دانش ═ اطلاعات در زمینه +  درك مسئله

 

اكثر مردم، به‌طور شهودی فكر می‌كنند كه دانش، وسیع‌تر، عمیق‌تر و غنی‌تر از داده‌ها و اطلاعات است. مردم معمولاً هنگام گفت و گو دربارة صاحبان  دانش، تصویر كسانی را كه ارائه می‌دهند كه در زمینه‌ای خاص دارای اطلاعاتی زیاد، عمیق و قابل اعتماد بوده و اشخاصی هوشمند و تحصیل كرده‌اند. مردم لفظ دانشمند یا دانشور را برای یادداشت، كتاب راهنما و یا پایگاه‌های اطلاعاتی به كار نمی‌برند حتی اگر این موارد به‌وسیله افراد صاحب دانش تدوین شده باشند (داونپورت و پروساك، 1379، 28). داونپورت و پروساك در مقاله ای با عنوان «اصول مدیریت دانش» دانش را این‌گونه تعریف كرده‌اند:

 

دانش عبارت است از اعتقاد و باوری كه منجر به افزایش توان بالقوة پدیده‌ها برای اقدامات و تصمیمات اثربخش می‌شود. در این تعریف چند نكته اساسی نهفته است: اول اینكه دانش الزاماً موجب اثربخش شدن اقدامات و تصمیمات نمی‌شود، و این اثربخشی تابع عوامل مختلفی است. دوم اینكه، در این تعریف، پدیده ممكن است فرد، گروه یا سازمان و حتی جامعه باشد. سوم اینكه، دانش در درون افراد نهفته است و لذا از اطلاعات و داده متمایز می‌گردد. مطابق این تعریف، دانش به اطلاعاتی گفته می‌شود كه از طریق فرایندهایی مثل ژرف اندیشی و تبادل نظر و یادگیری در ذهن افراد و یا گروه‌ها پردازش شده است لذا با اطلاعات مادة خام ایجاد دانش است كه ممكن است در كتاب‌ها، گزارشات، فایل‌‌های كامپیوتری و … جای گرفته باشد (Alavi, 2000:115).

 

 

 

 

 

فهرست                                                                                                                   

2-2 مدیریت دانش

2-2-1 مقدمه 42

2-2-2 تعاریف مفهوم داده، اطلاعات، دانش 43

2-2-2-1 مفهوم داده 43

2-2-2-2 مفهوم اطلاعات 44

2-2-2-3 مفهوم دانش 44

2-2-3 طبقه‌بندی انواع دانش 45

2-2-3-1 دانش از نظر نوناكا 46

2-2-3-2 دانش از نظر جورنا 46

2-2-3-3 دانش از نظر ماشلوپ 47

2-2-3-4 دانش از نظر لیدنر 48

2-2-4 عناصر و ویژگی‌های دانش 48

2-2-4-1 عناصر دانش 49

2-2-4-2 ویژگی‌های دانش 50

2-2-5 دانش آفرینی در سازمان 53

2-2-6 تعریف مفهومی مدیریت دانش 56

2-2-7 منشأ و چگونگی شكل‌گیری مدیریت دانش 57

2-2-8 اصول مدیریت دانش 61

2-2-9 اهداف مدیریت دانش 63

2-2-10 تئوری‌های مدیریت دانش 64

2-2-10-1 تئوری‌های مدیریت دانش جامع 64

2-2-10-2 تئوری‌های مدیریت دانش تیمی 66

2-2-10-3 تئوری‌های مدیریت دانش جامعه‌گرا 67

2-2-11 مؤلفه‌های مدیریت دانش 68

2-2-12 مدل‌های مدیریت دانش 69

2-2-12-1مدل بویست 71

2-2-12-2 مدل شش بعدی 72

2-2-12-3 مدل نوناكا 73

2-2-12-4 مدل رن جانسون 76

2-2-14-5 مدل استیوهالس 77

2-2-13 موانع مدیریت دانش 79

2-2-14 تحقیقات انجام شده در ارتباط با مدیریت دانش 82

2-2-14-1 پژوهش گلد 82

2-2-14-2 پژوهش موهرمان 83

2-2-14-3 پژوهش ریگانز و مك اویلی 84

 

 

 

 

 

قواعد ناظر بر قاچاق انسان و تعقیب آن

قواعد ناظر بر قاچاق انسان و تعقیب آن قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی تحقیق در مورد قاچاق قاچاق انسان در حقوق بین الملل پایان نامه قاچاق انسان قواعد ماهوی مربوط به بزه قاچاق انسان قاچاق انسان در پروتکل الحاقی…

اتصالات در سازه های فولادی

اتصالات در سازه های فولادی اتصالات سازه های فولادی اتصالات در سازه های فولادی عملکرد لرزه ای سازه های فولادی دانلود مقاله اتصالات در سازه های فولادی رفتن به سایت اصلی اتصالات در سازه های فولادی   چکیده  – در…

ابعاد و مولفه های مدیریت ارتباط با مشتری و عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی استراتژی CRM

ابعاد و مولفه های مدیریت ارتباط با مشتری و عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی استراتژی CRM مولفه های مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی CRM عوامل کلیدی…

پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری

پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری کلمات کلیدی : پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری رفتن به سایت اصلی پاورپوینت چرخه عمر محصول - ارشد حسابداری به تعداد 23 اسلاید پاورپوینت مناسب اساتید و ارائه دانشجویان   تاریخچه دوره…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزه پیشرفت 38 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزه پیشرفت 38 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه انگیزه پیشرفت مبانی نظری انگیزه پیشرفت پیشینه تحقیق انگیزه پیشرفت پیشینه داخلی انگیزه پیشرفت پیشینه خارجی انگیزه پیشرفت پیشینه پژوهش انگیزه پیشرفت پیشینه نظری…

دانلود پایان نامه مدیریت تقاضا و مدیریت موجودی

دانلود پایان نامه مدیریت تقاضا و مدیریت موجودی دانلود پایان نامه کنترل تولید و موجودیها سیستمهای کنترل موجودی دانلود پایان نامه مهندسی صنایع دانلود پایان نامه مدیریت تقاضا و مدیریت موجودی دانلود پایان نامه صنایع اهمیت و لزوم پیش بینی…

نواقص جرائم علیه خانواده و ارائه راهکارهای مناسب

نواقص جرائم علیه خانواده و ارائه راهکارهای مناسب اقارب ترک انفاق تدلیس ازدواج مرد زن دار ازدواج زن شوهردار جرائم علیه خانواده نواقص جرائم علیه خانواده ضمانت اجرا کیفری جرائم علیه خانواده نواقص جرائم علیه خانواده و ارائه راهکارهای مناسب…

پروپوزال ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

پروپوزال ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی کلمات کلیدی : پروپوزال ادبیات کودک بررسی تاریخی ادبیات کودک پروپوزال ادبیات کودک و نوجوان ادبیات کودک در ادبیات معاصر عربی بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور…

ماهیت راهبردهای زبان آموزی و بررسی روشهای سنجش راهبردهای شنیداری

ماهیت راهبردهای زبان آموزی و بررسی روشهای سنجش راهبردهای شنیداری کلمات کلیدی : راهبردهای زبان آموزی طبقه بندی راهبردهای زبان آموزی راهبردهای زبان آموزی از دیدگاه شناختی روشهای سنجش راهبردهای شنیداری پایان نامه راهبردهای زبان آموزی تعریف مفهومی راهبردهای زبان…

مقاله ترجمه شده بررسی قیمت گذاری و هماهنگی در زنجیره تأمین با در نظرگرفتن سرقت برای کالاهای دیجیتال

مقاله ترجمه شده بررسی قیمت گذاری و هماهنگی در زنجیره تأمین با در نظرگرفتن سرقت برای کالاهای دیجیتال کلمات کلیدی : مقاله ترجمه شده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده درس هماهنگی در زنجیره تامین آماده رشته مهندسی صنایع مقاله…

روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها

روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها کلمات کلیدی : روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها رفتن به سایت اصلی روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها به تعداد 107 صفحه pdf و…

پرسشنامه بررسی تاثیرات عوامل شناختی و عاطفی بر رضایت مشتریان در جبران خطاها، قصد خرید مجدد خدمات و تبلیغات شفاهی

پرسشنامه بررسی تاثیرات عوامل شناختی و عاطفی بر رضایت مشتریان در جبران خطاها، قصد خرید مجدد خدمات و تبلیغات شفاهی پرسشنامه قصد خرید مجدد پرسشنامه رضایت مشتریان پرسشنامه تاثیرات عوامل عاطفی بر رضایت مشتریان پرسشنامه تاثیرات عوامل شناختی بر رضایت…

پرسشنامه بررسی تاثیر مدیریت دانش بر موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری

پرسشنامه بررسی تاثیر مدیریت دانش بر موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری دانلود پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه استاندارد مدیریت ارتباط با مشتری دانلود پرسشنامه crm پرسشنامه استاندارد مدیریت ارتباط با مشتری کلانتری (۱۳۸۹) پرسشنامه تاثیر مدیریت دانش بر…

بررسی سیستم گردش و ساماندهی کالا در انبار شرکتها 4

بررسی سیستم گردش و ساماندهی کالا در انبار شرکتها 4 بررسی مالی شرکتها سیستم خرید و انبارداری دانلود پایان نامه انبارداری شرکتها دانلود پایان نامه سیستم خرید و انبارداری ساماندهی کالا در انبار سیستم گردش کالا در انبار بررسی سیستم…

پرسشنامه شناسایی و بررسی عوامل موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

پرسشنامه شناسایی و بررسی عوامل موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان پرسشنامه ERP پرسشنامه مراحل پیاده سازی erp پرسشنامه پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پرسشنامه پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان پرسشنامه شاخص های موفقیت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی و ابعاد آن 74 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی و ابعاد آن 74 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ابعاد هوش سازمانی مبانی نظری ابعاد هوش سازمانی پیشینه تحقیق ابعاد هوش سازمانی پیشینه داخلی ابعاد هوش سازمانی پیشینه خارجی ابعاد…

پاورپوینت آشنایی با حمام علی قلی آقا اصفهانی

پاورپوینت آشنایی با حمام علی قلی آقا اصفهانی پاورپوینت آشنایی با حمام علی قلی آقا اصفهانی بهمراه پلان حمام - برش طولی و عرضی و همچنین پرسپکتیو حمام رفتن به سایت اصلی پاورپوینت آشنایی با حمام علی قلی آقا اصفهانی بهمراه…

ارزیابی ارتباط سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش در بانک

ارزیابی ارتباط سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش در بانک استقرار مدیریت دانش در بانک پایان نامه تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش پایان نامه تاثیر سرمایه اجتماعی…

بررسی الگوریتمهای مسیریابی در شبکه های سنسور بیسیم از جهت مصرف توان

بررسی الگوریتمهای مسیریابی در شبکه های سنسور بیسیم از جهت مصرف توان پروتکل مسیریابی تجزیه و تحلیل خوشه ای شبکه های حسگر بیسیم مسیریابی شبکه مخابراتی بررسی الگوریتمهای مسیریابی LEACH و PEGASIS از جهت مصرف انرژی بررسی الگوریتمهای مسیریابی در…

پرسشنامه انگیزش شغلی جونز و فيفر با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه انگیزش شغلی جونز و فيفر با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه تئوري انگيزش پرسشنامه انگيزش شغلي پرسشنامه انگيزش شغلي جونز و فيفر پرسشنامه استاندارد انگيزش شغلي دانلود پرسشنامه انگيزش شغلي جونز و فيفر پرسشنامه سلسله…

پروپوزال ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارمندان با رضایت مشتریان

پروپوزال ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارمندان با رضایت مشتریان رضایت مشتری رضایت شغلی کارکنان عوامل موثر بر رضایت مشتری عوامل موثر بر رضایت شغلی رابطه رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتری عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان پروپوزال عوامل موثر…

رویکردهای نظری و عوامل موثر بر ایجاد حس تعلق مکانی در میان ساکنین یک مکان

رویکردهای نظری و عوامل موثر بر ایجاد حس تعلق مکانی در میان ساکنین یک مکان کلمات کلیدی : حس تعلق مکانی ابعاد حس تعلق مکانی مولفه های حس تعلق مکانی نظریه های حس تعلق مکانی عوامل موثر بر حس  تعلق…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امید 78 صفحه کامل و جامع

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امید 78 صفحه کامل و جامع کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه امید مبانی نظری امید پیشینه تحقیق امید پیشینه داخلی امید پیشینه خارجی امید پیشینه پژوهش امید پیشینه نظری امید ادبیات نظری امید…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکارآمدی 52 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکارآمدی 52 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری خودکارآمدی ادبیات نظری خودکارآمدی چارچوب نظری خودکارآمدی فصل دوم پایان نامه خودکارآمدی دانلود مبانی نظری خودکارآمدی پیشینه خودکارآمدی پیشینه تحقیق خودکارآمدی پیشینه داخلی خودکارآمدی پیشینه خارجی خودکارآمدی…

پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و کنراد

پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش نیومن و کنراد کلمات کلیدی : پرسشنامه مدیریت دانش دانلود پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه مدیریت دانش نیومن و کنراد دانلود پرسشنامه مدیریت دانش نیومن و کنراد بهترین پرسشنامه مدیریت دانش نمونه پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه مولفه…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *