مدیریت سیستمهای پاداش و عوامل اثرگذاری بر خط مشی های مدیریت پاداش در سازمان و رابطه آن با مفاهیم مختلف

مدیریت سیستمهای پاداش و عوامل اثرگذاری بر خط مشی های مدیریت پاداش در سازمان و رابطه آن با مفاهیم مختلف

رابطه پاداش و انگیزش
مبانی اعطای پاداش
مدیریت سیستمهای پاداش
ویژگیهای سیستم پاداش
جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی
روشهای متداول پرداخت پاداش به مدیران
ارتباط سیستم ارزیابی عملکرد با پاداش
چارچوبی برای مدیریت پاداش برپایه ملاک EBRM
عوامل اثرگذار بر خط مشی های مدیریت پاداش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

مدیریت سیستمهای پاداش و عوامل اثرگذاری بر خط مشی های مدیریت پاداش در سازمان و رابطه آن با مفاهیم مختلف

 

 

 

 

 

هدف از این پایان نامه بررسی مدیریت سیستمهای پاداش و عوامل اثرگذاری بر خط مشی های مدیریت پاداش در سازمان و رابطه آن با مفاهیم مختلف بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد

 

 

 

مقدمه
در بررسی موضوع پاداش و قبل از ورود به جزئیات بحث، تأمل بر این نکته می تواند راهگشا باشد که اصولاً نقش پاداش در تقویت یا تضعیف انگیزه افراد چگونه است؟ و هدف از تعریف پاداش به عنوان بخشی از نظام جبران خدمت افراد چیست؟ و این بخش کدام قسم از نیازهای آنها را برآورده می کند؟همچنین بایستی سازگاری پاداش با اهداف مدیریت منابع انسانی، شرایط تشویق و ملاکهای اعطای پاداش، انواع پاداش، رابطه ارزیابی عملکرد با پاداش و ویژگیهای یک سامانه پاداش مؤثر و مطلوب و نیز اثرات تمایز قائل شدن میان پاداش و سایر ابزارهای جبران خدمت از جنبه های مدیریتی و روانشناختی را بررسی کنیم.

 

 

 اهداف مدیریت منابع انسانی به طور خلاصه اهداف مدیریت منابع انسانی را در 4 بخش؛ هدفهای اجتماعی، هدفهای سازمانی، هدفهای عملیاتی و هدفهای فردی می توان برشمرد.

 هدفهای اجتماعی: عبارتست از داشتن مسئولیت اخلاقی و اجتماعی در برابر نیازها و چالشهای جامعه تا آثار منفی چنین نیازهایی را به حداقل برساند.

 هدفهای سازمانی: عبارت اسـت از درک این نکتـه که مدیریـت منابع انـسانی به منظور تشریک  
مساعی در اثر بخشی سازمانی به وجود می آید. این واحد به خودی خود یک هدف نیست بلکه واحدی است که به منظور ارائه خدمات به بقیه سازمان بوجود می آید. 

 هدفهای عملیاتی : عبارت است از حفظ و نگهداری مشارکت واحد مدیریت منابع انسانی در سطحی که متناسب با نیازهای سازمان باشد. 

 هدفهای فردی: عبارت است از کمک به کارکنان در دستیابی به هدفهای شخصی خود تا آنجا که این هدفها، مشارکت آنها را نسبت به سازمان تشدید کند. اگر قرار است که کارکنان، حفظ و نگهداری و برانگیخته شوند باید هدفهای شخصی آنها برآورده شود. درغیر این صورت ممکن است عملکرد و رضایت کارکنان کاهش یابد و آنان سازمان را ترک کنند. (جزنی، 1375؛22)

 

 

 

جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی بسیاری از صاحبنظران علوم اداری و مدیریت بر این باورند که نخستین و نهایی ترین هدف افراد از پذیرش شغل برخورداری مادی و دریافت حقوق و دستمزد است. از طرفی اگر منابع انسانی را برجسته ترین ابزار دستیابی به هدفهای مدیریت بدانیم به سهولت در می یابیم که امر پرداخت حقوق و دستمزد جایگاهی بس حساس در قلمرو مدیریت دارد. شمار فراوانی از اعتصابات کارگری و حتی کارمندی، کم کاریها، عدم انگیزش و نارضایتی های شغلی، موارد ترک خدمت و …. زاییده بی توجهی به انگیزه های مادی و نابرابریهای پرداخت، کمبود مقررات و روشهای منظم، منطقی و منصفانه حقوق و دستمزد و پاداش است.( بووی، 1378؛ 18)

 

یکی از مهمترین وظایف مدیران منابع انسانی طراحی و اجرای سیستمهای پاداش و جبران خدمات است. منظور از واژه جبران خدمات اشاره به تمام پاداشهای درونی و بیرونی سازمان است که کارکنان درمقابل همکاری با سازمان دریافت می دارند. طراحی سیستمهای پرداخت به منظور دستیابی به چند هدف است که مهمترین آنها عبارتست از ارائه حقوق و پاداش منصفانه و مناسب به تمام کارکنان. علاوه بر این ضمن ایجاد درآمد برای کارکنان باید شرایطی فراهم آورد تا سازمان به طور رقابتی در بازار فعالیت کند. مقوله اخیر حائز اهمیت است بخصوص با توجه به این حقیقت که بسیاری از سازمانها بیش از 50 درصد هزینه شان مستقیماً اختصاص به حقوق و مزایای کارکنان دارد. 
مدیریت جبران خدمت، سازمان را یاری می دهد که منابع کار آمد را کشف و نگهداری نمایند. بدون یک سیستم پرداخت مناسب کارکنان فعلی احتمالاً سازمان را ترک خواهند کرد. آثار منفی یک سیستم پرداخت را که موجب نارضایتی در سازمان می شود می توان به شکل زیر ترسیم نمود. (جزنی، 1375؛217-218).

 

 

 

ارتباط سیستم ارزیابی عملکرد با پاداش منظور از ارزیابی عملکرد فرآیندی است که به وسیله آن کارِ کارکنان در فواصلی معین و به طور رسمی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد. شناخت کارکنان قوی و اعطای پاداش به آنها و از این طریق ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد آنان و سایر کارکنان، از جمله علل اصلی ارزیابی عملکرد است.(سعادت،1385؛214)پیش از این ضمن بحث درباره پاداش های برونی، مدیر را مسؤول تخصیص پاداش های برونی (مانند حقوق و مزایا، ترفیع و تمجید شفاهی از کارمندان) قلمداد کردیم. بنابراین یک مدیر باید مهارت ارزیابی عملکرد و برقراری نظام ارزشی پاداش های کاری و اعطای آنها به کارمندان ذیصلاح را دارا باشد. (شرمرهورن و همکاران،1378؛135)می توان با استفاده از ارزیابی های عملکرد، پایه یا مبنایی برای تخصیص پاداش تعیین کرد. تصمیم گیری درباره اینکه کدام یک از افراد، شایسته چه مقدار افزایش حقوق است، براساس ارزیابی عملکردها مشخص می شود. (رابینز،1384؛347)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
2-1- مقدمه    6
2-2- اهداف مدیریت منابع انسانی    6
2-2-1- هدفهای اجتماعی    6
2-2-2- هدفهای سازمانی    7
2-2-3- هدفهای عملیاتی    7
2-2-4- هدفهای فردی    7
2-3- جایگاه نظام پاداش در مدیریت منابع انسانی    7
2-4- رابطه پاداش و انگیزش    9
2-5- تعريف انگيزش    11
2-6- نشانه‌هاي انگيزش    12
2-7- نظريات انگيزشي    12
2-7-1- نظريه‌هاي محتوايي    13
2-7-2- نظريه‌هاي فرآيندي    18
2-8- انواع پاداش    25
2-8-1- پول    25
2-8-2- مزایا    25
2-8-3- مزایای غیرنقدی    25
2-8-4- پاداش درونی    26
2-8-5- پاداش بیرونی    26
2-8-6- نکاتی درباره اعطای پاداش درونی و بیرونی    28
2- 9- ارزیابی عملکرد و پاداش    30
2-9-1- تعریف ارزیابی عملکرد    30
2-9-2- خطاهای ارزیابی عملکرد    30
2-9-3- روشهای ارزیابی عملکرد    31
2-9-4- ارتباط سیستم ارزیابی عملکرد با پاداش    31
2-9-5- مدل جامع رابطه بین پاداش و عملکرد    33
2-9-6- فرایند مبادله    37
2-10- مبانی اعطای پاداش    37
2-10-1- عضویت در سازمان    37
2-10-2- حضور در سازمان    38
2-10-3- عملکرد    39
2-10-4- ارشدیت    39
2-10-5- تخصص    40
2-10-6- دشواری کار    40
2-10-7- قضاوت و تصمیم گیری    40
2-11- سیستمهای پاداش    41
2-11-1- محرمانه بودن پرداخت    41
2-11-2- سیستمهای پرداخت مشارکتی    42
2-11-3- سیستمهای پاداش قابل انعطاف    43
2-12- مدیریت پاداش کارکنان    43
2-12-1- اهداف مدیریت پاداش    44
2-12-2- مدل مدیریت پاداش کارکنان    44
2-12-3- عوامل اثر گذاری برخط مشی های مدیریت پاداش    45
2-13- ویژگیهای سیستم پاداش مؤثر    47
2-13-1- اهمیت    47
2-13-2- انعطاف    48
2-13-3- فراوانی(دفعات)    48
2-13-4- آشکاری    49
2-13-5- توزیع منصفانه    49
2-14- برخی دلایل ناکام بودن پرداخت پاداش    50
2-14-1- چرا غالبا پاداشها ایجاد انگیزه نمی کنند؟    50
2-14-2- چرخه معيوب    51
2-15- سیستمهای مشوق    53
2-16- برخی روشهای متداول پرداخت پاداش به مدیران    54
2-16-1- روشهای سنتی    54
2-16-2- روش های تعدیل شده    57
2-16-3- شیوه های متداول اعطای پاداش به مدیران شرکتها در ایران    58
2-17- چارچوبی برای مدیریت پاداش برپایه ملاک(EBRM)    60
2-18- نگاهی به وضع کنونی پرداخت پاداش در شرکت پارس خودرو    65
2-19- خلاصه    67
منابع تحقیق    68
    

 

 

فهرست جدول ها
شکل2-1- نارضایتی های ناشی از یک سیستم پرداخت    8
شکل2-2- مقايسه تئوري‌هاي محتوايي انگيزش    18
شکل2-3- فرآیند ذهنی نظریه برابری    19
جدول 2-1- میزان استفاده از ارزیابی عملکرد در سازمانها    32
(رابینز،1375)    32
شکل 2-4- مدل پورتر و لاولر    34
شکل2-5- مدل مدیریت پاداش کارکنان    45
شکل 2-6-عوامل اثرگذار بر خط مشی های مدیریت پاداش    47
شکل2-7- چرخه معيوب عدم توجه به منافع مدير    52
جدول 2-2- شیوه های پاداش دهی در ایران    58
جدول2-3- روشهای استفاده شده توسط پاسخ دهندگان به تحقیق سایت ای ریوارد درباره ارزیابی اثربخشی پاداش    60
شکل2-8- چارچوب مدیریت پاداش برپایه ملاک (EBRM)    62
جدول2-4- مؤلفه های مدیریت پاداش برپایه ملاک (EBRM)    62
جدول2-5- اهداف پاداش و ضوابط موفقیت    64
    

 

 

 

گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 1

گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 1 گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 1 دانلود گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 1 دانلود مجموعه آزمایشات آزمایشگاه فیزیک پایه 1 فروش گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 1 گزارش کار آزمایشگاه فیزیک پایه 1 خرید…

دانلود پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس 1970 word

دانلود پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس 1970 word کلمات کلیدی : پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس pdf پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس ابعاد پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس دانلود پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس 1970 دانلود پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس پرسشنامه های انگیزه پیشرفت…

پاورپوینت ارزشیابی توصیفی

پاورپوینت ارزشیابی توصیفی کلمات کلیدی : پاورپوینت ارزشیابی توصیفی ارزشیابی توصیفی تحقیق ارزشیابی توصیفی مقاله ارزشیابی توصیفی ارزشیابی تعریف ارزشیابی توصیفی اهداف ارزشیابی توصیفی گام ها و شیوه های اجرای ارزشیابی توصیفی مقیاسها در عملکرد درسی محاسن طرح ارزشیابی توصیفی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش غنی سازی روابط زناشویی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش غنی سازی روابط زناشویی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه غنی سازی روابط زناشویی مبانی نظری غنی سازی روابط زناشویی پیشینه تحقیق غنی سازی روابط زناشویی پیشینه داخلی غنی سازی روابط زناشویی پیشینه خارجی…

ترجمه فارسی فصل 5، 6 و 7 کتاب استنباط آماری کاسلا برگر

ترجمه فارسی فصل 5، 6 و 7 کتاب استنباط آماری کاسلا برگر ترجمه فارسی فصل 5، 6 و 7 کتاب استنباط آماری کاسلا برگر رفتن به سایت اصلی ترجمه فارسی فصل 5، 6 و 7 کتاب استنباط آماری کاسلا برگر به…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش بانک و بانکداری

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش بانک و بانکداری کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بانک و بانکداری مبانی نظری بانک و بانکداری پیشینه تحقیق بانک و بانکداری پیشینه داخلی بانک و بانکداری پیشینه خارجی بانک و بانکداری…

طراحی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان بر مبنای الگوی شایستگیها

طراحی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان بر مبنای الگوی شایستگیها دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته مدیریت طراحی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان بر مبنای الگوی شایستگیها شایستگی ارزیابی عملکرد آنتروپی شانون دانلودمقالات کارشناسی ارشد مدیریت دانلو دمقالات ارشد رشته مدیریت دانلود مقالات…

خلاصه کامل تصمیم گیری در مسائل مالی دکتر وکیلی فرد

خلاصه کامل تصمیم گیری در مسائل مالی دکتر وکیلی فرد خلاصه کامل تصمیم گیری در مسائل مالی دکتر وکیلی فرد رفتن به سایت اصلی خلاصه کامل تصمیم گیری در مسائل مالی دکتر وکیلی فرد به تعداد 93 صفحه pdf  مناسب اساتید…

بررسی مدل های نظری مقابله با استرس

بررسی مدل های نظری مقابله با استرس مقابله با استرس مدلهای مقابله با استرس مدلهای نظری مقابله با استرس تحقیق در مورد مقابله با استرس تحقیق در مورد مدلهای مقابله با استرس روشهای مقابله با استرس روشهای مقابله با استرس روشهای مقابله با…

پاورپوینت ابزارهاي مالي مشتقه در بازار سرمايه

پاورپوینت ابزارهاي مالي مشتقه در بازار سرمايه کلمات کلیدی : پاورپوینت ابزارهاي مالي مشتقه در بازار سرمايه ابزارهاي مالي مشتقه در بازار سرمايه مشتقه مهمترين گونه مشتقه ها قراردادهاي سلف قراردادهاي آينده قراردادهاي معاوضه اي قراردادهاي اختيار خريد و فروش…

پروپوزال تاثیر نقش پرستیژ، اعتبار و تصویر برند با توجه به ریسک و کیفیت درک شده بر روی قصد خرید مجدد مشتریان

پروپوزال تاثیر نقش پرستیژ، اعتبار و تصویر برند با توجه به ریسک و کیفیت درک شده بر روی قصد خرید مجدد مشتریان کلمات کلیدی : اعتبار برند پرستیژ برند تصویر برند قصد خرید مجدد قصد خرید مجدد مشتریان پروپوزال قصد…

بررسی پیشینه و گیاهشناسی پنبه و فرآیندهای لازم برای رسیدن به محصول استاندارد آن

بررسی پیشینه و گیاهشناسی پنبه و فرآیندهای لازم برای رسیدن به محصول استاندارد آن گیاهشناسی پنبه سابقه کشت پنبه در ایران فرآیندهای لازم پنبه برای رسیدن به محصول استاندارد دانلود پایان نامه پنبه بررسی پیشینه و گیاهشناسی پنبه و فرآیندهای…

قانون قابل اعمال بر ماهیت دعوا در داوریهای بین‌المللی

قانون قابل اعمال بر ماهیت دعوا در داوریهای بین‌المللی داوریهای بین‌المللی قانون ماهوی حاکم قانون حاکم بر ماهیت اختلاف دانلود مقالات رشته حقوق دانلود مقالات حقوقی دانلود مقاله قانون قابل اعمال بر ماهیت دعوا در داوریهای بین‌المللی دانلود مقالات ارشد…

پاورپوینت و ارائه مطلب بودجه ،مبانی و وظایف ،انحرافات و کنترل مدیریت

پاورپوینت و ارائه مطلب بودجه ،مبانی و وظایف ،انحرافات و کنترل مدیریت بودجه بندی بودجه (Budget) ترازنامه بودجه شده بودجه انعطاف پذیر بودجه دستمزد مستقیم مبانی بودجه دانلود پاورپوینت بودجه و کنترل مدیریت پاورپوینت بودجه و بودجه بندی همکاری در…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی اختلالات خوردن

ادبیات نظری و پیشینه تجربی اختلالات خوردن کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلالات خوردن مبانی نظری اختلالات خوردن پیشینه تحقیق اختلالات خوردن پیشینه داخلی اختلالات خوردن پیشینه خارجی اختلالات خوردن پیشینه پژوهش اختلالات خوردن پیشینه نظری اختلالات خوردن…

ارزیابی مشخصه های زیرکن و راهکارهای ساخت کامپوزیتهای تقویت شده با سرامیک

ارزیابی مشخصه های زیرکن و راهکارهای ساخت کامپوزیتهای تقویت شده با سرامیک مشخصات و خواص زیرکن انواع کامپوزیتها روشهای ساخت کامپوزیتها کامپوزیتهای AlZercon کامپوزیتهای تقویت شده با سرامیک پایان نامه زیرکن دانلود پایان نامه زیرکن رفتن به سایت اصلی دانلود…

پاورپوینت صندوقهای سرمایه گذاری مشترک

پاورپوینت صندوقهای سرمایه گذاری مشترک کلمات کلیدی : پاورپوینت صندوقهای سرمایه گذاری مشترک تعریف صندوقهای سرمایه گذاری مشترک مزایای صندوق های سرمايه گذاري صندوقهای مشترک با سرمایة باز ضرورتهای شکل گیری صندوقها در ایران مسایل و مشکلات تشکیل صندوق در…

مبانی نظری علل تاثیرگذار بر بحرانهای بانكی و ارتباط آن با تقاضای پول

مبانی نظری علل تاثیرگذار بر بحرانهای بانكی و ارتباط آن با تقاضای پول تقاضای پول بحران های بانکی مبانی نظری ارتباط بحران های بانکی و تقاضای پول دانلود مبانی نظری تقاضای پول دانلود مبانی نظری بحران های بانکی اثر بحران…

پروپوزال و طرح تفصیلی ارزیابی اثرات تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش بر خلق و حفظ ارزش ویژه برند

پروپوزال و طرح تفصیلی ارزیابی اثرات تبلیغات تجاری و پیشبرد فروش بر خلق و حفظ ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند شرکت پارس خزر خلق و نگهداری ارزش ویژه برند تاثیر فعالیت های ترفیع بر خلق و…

نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری

نظریه های پرخاشگری و عوامل بروز آن با نگاهی به راهکارهای کنترل پرخاشگری پرخاشگری نشانه های پرخاشگری نظریه های پرخاشگری عوامل بروز پرخاشگری راهکارهای کنترل پرخاشگری انواع رفتارهای پرخاشگرانه اصول پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه پایان نامه پرخاشگری تحقیق در مورد…

پاورپوینت تئوريهاي مديريت پيشرفته

پاورپوینت تئوريهاي مديريت پيشرفته پاورپوینت تئوريهاي مديريت پيشرفته تئوريهاي مديريت پيشرفته پاورپوینت مبانی سازمان و مدیریت سازمان مدیریت، اصول و مکاتب آن وظایف مدیریت برنامه ریزی سازماندهی رهبری نظارت و کنترل در سازمان پرورش کارکنان مسئوليت و اختيار همكاري و…

اختلاس

اختلاس اختلاس دانلود مقاله اختلاس دانلود تحقیق اختلاس جرم اختلاس اختلاس اموال عمومى اختلاس در نظام بانکی رفتن به سایت اصلی اختلاس   مقدمه: اختلاس اموال عمومى، همزاد با تشكیل حكومت ها مطرح بوده و قدمتى به اندازه خود دولتها…

نظریات نوین تعهد سازمانی و ویژگیهای شغلی و ارتباط این دو

نظریات نوین تعهد سازمانی و ویژگیهای شغلی و ارتباط این دو سطوح مختلف تعهد سازمانی مفهوم جدید برای تعهد سازمانی نظریات نوین تعهد سازمانی و ویژگیهای شغلی و ارتباط این دو نتایج مطلوب و نامطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی و…

تحول تعزیر در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392

تحول تعزیر در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 تعزیر در قانون نظام تعزیرات اسلامی تعزیرات شرعی و حکومتی تقسیم بندی  نظام تعزیرات اسلامی تعزیر در قانون مجازات اسلامی تعزیر در قانون مجازات اسلامی تعزیر در قانون به چه معناست تعزیرات…

پایان نامه رشته سرامیک با عنوان کارخانه کاشی و سرامیک ایرانا

پایان نامه رشته سرامیک با عنوان کارخانه کاشی و سرامیک ایرانا پیشینه کاشی در ایران بررسی صنعت کاشی ایران ارزیابی سالنهای تولید کاشی سیستمهای اطلاعاتی انبار کاشی فرآیند خط تولید کاشی در کارخانه فرآیند انبارداری کاشی در کارخانه دانلود پایان…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *