مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن

مدلهای مدیریت دانش و بررسی نقش عوامل مختلف در الگوهای آن

مدلهای مدیریت دانش
زیرساختهای مدیریت دانش
مبانی زیرساخت مدیریت دانش
مولفه های زیر ساختی مدیریت دانش
عوامل مؤثر در مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدلهای مدیریت دانش
پایان نامه زیرساختهای مدیریت دانش
الگوهای مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود  پایان نامه رشته مدیریت

بررسی مدلها و زیرساختهای مدیریت دانش و مبانی زیرساخت آن

 

 

 

 

 

 

زیرساخت‌های مدیریت دانش

در مقالات و نوشته ­های مدیریت دانش به طیف وسیعی از عوامل که می­توانند بر موفقیت اقدامات مدیریت دانش تأثیر بگذارند، اشاره شده ­است. محققین و دانشگاهیان هر یک دیدگاه متفاوتی در خصوص مدیریت دانش اتخاذ کرده و گستره­ای از راه­حل­های فناوری تا مجموعه­ای از دستورات عملی را در نظر گرفته­اند. با این حال هنوز یک چارچوب استاندارد جهانی که جامع و مانع باشد، برای مدیریت دانش وضع نشده ­است (وبر و همکاران، 2002؛ رابینز تین مونتانا و همکاران، 2001؛ مایر و ریموز، 2003؛ بک‌من، 1998[1]).

داونپورت (1998) مؤلفه ­های اساسی تشکیل­ دهنده­ ی مدیریت دانش را عوامل فرهنگی، فرایند عمل، سیاست و فناوری می­داند (چانگ منگ یو، 2005). در جای دیگر، وی عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل پشتیبانی مدیران و تصمیم­گیران کلان، وجود استراتژی دانش­محور در سازمان، ایجاد و توسعه­ ی فرهنگ دانش­ محوری، ایجاد و توسعه زیرساخت­های فناوری و استفاده از راهبرد مدیریت دانش دانسته­ است. هول­سایل و جاش(2000) عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل فرهنگ، مدیریت، فناوری، سازگاری سازمانی، انگیزه کارمندان و عوامل بیرونی دانسته­اند. در مطالعه دیگر که توسط آنان در سال 1997 انجام گرفت. آنان عوامل مؤثر در مدیریت دانش را در سه دسته طبقه­بندی کردند: مدیریت، عوامل محیطی و عوامل مربوط به منابع اعم از منابع انسانی و مادی.

در اکثر الگوهای مدیریت دانش، به نقش سه عامل فرهنگ سازمانی، عوامل فنی و مدیریت اشاره شده ­است که به دلیل اهمیت آنها، در این پژوهش به نقش این عوامل در مدیریت دانش پرداخته می­شود.

[1]. Weber Et Al, Rabinz  Tin Montana Et Al, Maier&Rimuz, Backman

الزامات مدیریت دانش، سازوكاری است كه سازمان از طریق آن دانش را مدیریت می كند و افراد در بخش های متفاوت آن، دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم می كنند، به طوری كه اعضا بتوانند از آن دانش به طور كاملاً اثربخش استفاده كنند. این زیرساخت باعث می شود، فرآیندهای ضروری دانش با حداكثر كارآیی صورت گیرند، از فناوری ها اعم از سخت افزار و نرم افزار كارآمدتر استفاده شود و خلق، تسهیم و به  كارگیری دانش انجام پذیرد. هدف اصلی این زیرساخت، چیزی جز جریان دادن دانش در رگ-های فرآیندهای كاری سازمان نیست. الزامات مدیریت دانش شامل الزامات فرهنگی، الزامات فرایندهای دانشی و الزامات فناوری اطلاعات می باشد.

 

 یك زیرساخت قوی دانش بر اساس مبانی قوی ایجاد می شود و این مبانی به استفاده كامل از دانش می انجامد. در این میان، مدیریت دانش بر افراد و تعاملات آنها تمركز دارد. خلق و تسهیم دانش، حاصل تعاملات انسان ها در حین كار است، لذا در مدیریت دانش ابتدا باید افراد را به اطلاعات مرتبط كرد. این ارتباط شامل فرایندها و تشویق لازم است؛ نه صرفاً برای ایجاد اعتماد و استفاده از اطلاعات موجود، بلكه به دنبال آن، برای سهیم شدن در منبع جهانی اطلاعات. سپس افراد باید با هم مرتبط شوند. آنها باید قادر به یافتن یكدیگر بوده و در مورد درخواست و دریافت كمك و انتشار تجاربشان راحت باشند. این كار به آنان این احساس را می دهد كه خود را همواره در تحقق اهداف استراتژیك سازمان سهیم ببینند. 

 

مدیریت دانش را نباید با مدیریت داده ها اشتباه كرد. مدیریت داده ها بر فرآیند و فناوری تمركز دارد، در حالی كه اركان مدیریت دانش، افراد و توانایی جمعی آنان برای تشریك مساعی سریع و اثربخش است. بدون مدیریت داده ها، مدیریت دانش موفق نخواهد بود. پیوند دادن این دو، نیازمند تعهد به فرهنگ تسهیم دانش است. سازمان برای رسیدن به این منظور چاره ای جز سرمایه گذاری و تعهد به ایجاد فرهنگ مطلوب سازمانی ندارد.

 

بدون آنكه افراد نسبت به دانش تعهد داشته باشند و فعالیت های فعلی دانش را بپذیرند، زیرساخت دانش موفق نخواهد بود. همچنین، بدون داشتن یك زیرساخت فناوری كه به اندازه كافی برای پشتیبانی فعالیت های دانش قوی باشد، زیرساخت  دانش عمل نمی كند و تا زمانی كه فرآیندهای مبتنی بر دانش نباشند نیز، مدیریت دانش دارای زیرساخت مناسبی برای عمل نخواهد بود(سیوان ، ۲۰۰۰). استعاره انتقال علم از بازو به مغز و تبدیل اطلاعات به دانش و نهایتاً به كار یا خروجی مشخص دارای ارزش افزوده، حاكی از آن است كه تنوع، خلاقیت، نوآوری و دانش محور شدن سازمان ها، انتخابی اجتناب ناپذیر برای سازمان های قرن بیست ویكم خواهد بود(میشل و رایس ، ۲۰۰۷). 

 

همان گونه که بیان شد مبانی زیر ساخت مدیریت دانش شامل نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی می باشد که این مبانی منجر به استفاده کامل از دانش می گردند. این تحقیق نیز با مفروض داشتن این سه عامل در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل در سازمان های مورد مطالعه جهت استقرار مدیریت دانایی و نیز رتبه بندی آنها به منظور توجه و تقویت عوامل ضعیف تر می باشد.

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1-مقدمه 10

2-2- مدیریت دانش 10

2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش 11

2-3-1- دانش چیست؟ 11

2-3-2-روابط داده، اطلاعات و دانش 15

2-3-3- عناصر دانش 16

2-3-4- ویژگی های دانش 19

2-3-5-انواع دانش 22

2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا 22

2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا 23

2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ 24

2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش 25

2-3-5-5- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش 26

2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26

2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27

2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29

2-4-3- تكامل مدیریت دانش 31

2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32

2-4-5-فرآیند تكامل مدیریت دانش 33

2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37

2-4-6-1-تولید دانش 37

2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42

2-4-6-3- الگوبرداری 44

2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46

2-4-6-5- ذخیره دانش 46

2-4-6-6- انتشار دانش 50

2-4-6-7- بکارگیری دانش 54

2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54

2-5- مدل‌های مدیریت دانش 55

2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان 55

2-5-2- مدل نوناكا 57

2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش 59

2-5-4- مدل رن جانستون 61

2-5-5- مدل ادل و گراسیون 62

2-5-6- مدل استیوهالس 64

2-5-7- مدل ایجاد و كاربرد دانش ویگ 65

2-5-8-مدل دانش شناسی سازمانی وان كروگ و روس (1995) 70

2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو 70

2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست 73

2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست 75

2-6- زیرساخت‌های مدیریت دانش 77

2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات) 78

2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی 80

2-6-3- حمایت مدیریت 82

2-6-4-حس تعلق سازمانی 83

2-6-5- مشاركت در تصمیم گیری 83

2-6-6- عامل مدیریتی 83

2-6-7- فناوری‌های مدیریت دانش 84

2-6-8- مدیریت محتوا 85

2-6-9- طبقه بندی دانش 87

2-6-10- گروه افزار 87

2-6-11- گروه های تسهیم تجربه آن لاین 89

2-6-12- پورتال های سازمانی 90

2-6-13- تحلیل و طراحی شبكه اجتماعی(اس. ان. ای) 92

2-6-14- یادگیری الكترونیك 93

2-6-15- داستان گویی و حكایات 94

2-6-16- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش 94

2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده 95

2-6-18- تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش 96

2-6-18- سیستم‌های خبره 98

2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 99

2-7-1- فرهنگ سازمانی 100

2-7-1-1-حمایت مدیریت  102

2-7-1-2-حس تعلق سازمانی  102

2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری 102 

2-7-2-فرآیندهای دانش  103

2-7-2-1-پردازش دانش  103

2-7-2-2- انتقال دانش 104

2-7-2-3- تسهیم دانش 104

2-7-3- نظام فناوری اطلاعات  105

2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی   106

2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات  106

2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات  107

2-8- پیشینه پژوهش 107

2-9- جمع بندی 109

 

منابع و ماخذ

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جدول‌ها

جدول 2-1: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 24

جدول 2-۲: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش 29

جدول 2-3 : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار كار (جانستون، 2000) 61

جدول 2-4: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی‌سازی (ویگ، 1993) 66

جدول 2-5: ماتریس مدیریت دانش (ویگ، 1993) 68

جدول 2-6: مدل دانش بویست (1987) 75

جدول 2-7: اهداف و نیازمندی‌های پورتال دانش سازمانی 91

جدول 2-8: طبقه‌بندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مكان همكاری افراد (رائو، 2005) 96

جدول 2-9: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو، 2005) 97

جدول 2-10: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناكا و تاگوچی، 2001) 98

 

 

 

 

فهرست شکل‌ها 

شکل 2-1: سلسله مراتب دانش 12

شکل 2-2: چرخه مدیریت دانش 37

شکل 2-3: چرخه تولید دانش 39

شکل 2-4: مدل عمومی دانش در سازمان 56

شکل 2-5: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش 58

شکل 2-6: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری، 2001) 59

شکل 2-7: سلسله مراتب اشكال دانش (ویگ، 1993) 69

شکل 2-8: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (1998) 73

شکل 2-9: مدل مدیریت دانش (بویست، 1998) 74

شکل  2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشكیل‌دهنده (پرابست و همكاران، 2000) 77

شکل 2-11: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100

 

 

 

 

 

ارزیابی تاثیرات کاربرد فناوریهای اطلاعاتی بر ابعاد ساختار سازمانی

ارزیابی تاثیرات کاربرد فناوریهای اطلاعاتی بر ابعاد ساختار سازمانی کاربرد فناوریهای اطلاعاتی در سازمان تاثیرات فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیرات کاربرد فناوری اطلاعات بر ابعاد ساختار سازمانی تاثیرات فناوری اطلاعات بر ابعاد ساختار سازمانی ارزیابی تاثیرات کاربرد فناوریهای اطلاعاتی…

پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و سولاوای CPQ با روایی و پایایی

پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و سولاوای CPQ با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه CPQ پرسشنامه الگوهای ارتباطی پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین پرسشنامه الگوهای ارتباطی cpq پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین cpq پرسشنامه الگوهای ارتباطی کریستنسن و سولاوای پرسشنامه…

پایان نامه عوامل شادمانی و نشاط از دیدگاه آیات و روایات و روانشناسی

پایان نامه عوامل شادمانی و نشاط از دیدگاه آیات و روایات و روانشناسی کلمات کلیدی : مولفه های تشکیل دهنده شادمانی عوامل موثر بر شادی و شادمانی اثرات شادی از منظر روان شناسی عوامل شادی دنیوی از نظر آیات و…

پروپوزال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری

پروپوزال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال مدیریت ارتباط با مشتری عوامل موثر بر مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت ارتباط با مشتری در بانک صادرات عوامل کلیدی موفقیت مدیریت ارتباط با…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش طلاق و دام های روانی آن

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش طلاق و دام های روانی آن کلمات کلیدی : مبانی نظری طلاق پیشینه تحقیق در مورد طلاق مبانی نظری طلاق و دام های روانی آن پیشینه تحقیق طلاق و دام های روانی آن پیشینه پژوهش…

جو اخلاقی و ارتباط آن با نگرش به رشته تحصیلی در دانشجویان و رضایت شغلی در پرسنل اتاق عمل

جو اخلاقی و ارتباط آن با نگرش به رشته تحصیلی در دانشجویان و رضایت شغلی در پرسنل اتاق عمل رضایت شغلی رضایت شغلی پرسنل رضایت شغلی در پرسنل اتاق عمل نگرش به رشته تحصیلی در دانشجویان ارتباط جو اخلاقی و…

عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران و ترکیه

عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران و ترکیه بزهکاری اطفال در حقوق ایران عوامل بزهکاری اطفال کار تحقیقی بزهکاری اطفال پایان نامه بزهکاری اطفال بزهکاری اطفال در حقوق ترکیه پایان نامه در مورد بزهکاری اطفال عوامل بزهکاری اطفال و…

نقش اخلاق در روابط زوجین

نقش اخلاق در روابط زوجین اخلاق خانواده روابط زوجین وظایف متقابل همسران دانلود مقاله نقش اخلاق در روابط زوجین خرید مقالات روانشناسی سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و…

پروژه مهندسی کامپیوتر با عنوان آنالیز و اتوماسیون کتابخانه

پروژه مهندسی کامپیوتر با عنوان آنالیز و اتوماسیون کتابخانه اتوماسیون کتابخانه شرح موجودیتها کتابخانه شرح خطوط جریان کتابخانه نمودارجریان داده ها کتابخانه شرح درونی سیستم کتابخانه نمودارارتباط موجودیتها کتابخانه دانلود پروژه مهندسی کامپیوتر با عنوان آنالیز و اتوماسیون کتابخانه سیستم…

بررسی ماهیت تابعیت مضاعف و اثرات آن بر جامعه بین المللی

بررسی ماهیت تابعیت مضاعف و اثرات آن بر جامعه بین المللی تابعیت مضاعف راه های كاهش تابعیت مضاعف اثرات تابعیت مضاعف بر جامعه بین المللی دانلود مقالات رشته حقوق بررسی ماهیت تابعیت مضاعف و اثرات آن بر جامعه بین المللی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت مسیر شغلی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت مسیر شغلی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مدیریت مسیر شغلی مبانی نظری مدیریت مسیر شغلی پیشینه تحقیق مدیریت مسیر شغلی پیشینه داخلی مدیریت مسیر شغلی پیشینه خارجی مدیریت مسیر شغلی پیشینه پژوهش…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برنامه ریزی منابع سازمانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برنامه ریزی منابع سازمانی مبانی نظری برنامه ریزی منابع سازمانی دانلود مبانی نظری برنامه ریزی منابع سازمانی پیشینه تحقیق برنامه ریزی منابع سازمانی ادبیات نظری برنامه ریزی منابع سازمانی فصل دوم پایان نامه برنامه ریزی…

طراحی کل مجموعه شهر

طراحی کل مجموعه شهر طراحی شهر طرحهای شهرسازی طرح کل مجموعه شهر طراحی در مقیاس شهر سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق…

بررسی تاثیر مدیریت دانش بر موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری

بررسی تاثیر مدیریت دانش بر موفقیت اجرای مدیریت ارتباط با مشتری پایان نامه مدیریت دانش عوامل موثر بر مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت ارتباط با مشتری در بانک صادرات عوامل کلیدی موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر مدیریت دانش بر…

پاورپوینت مبانی مهندسی اینترنت

پاورپوینت مبانی مهندسی اینترنت پاورپوینت مبانی مهندسی اینترنت مبانی مهندسی اینترنت مهندسی اینترنت اصول مهندسی اینترنت تحقیق مهندسی اینترنت مقاله مهندسی اینترنت بررسی مهندسی اینترنت انواع خطا در شبكه‌هاي كامپيوتري معايب پروتكل SLIP قالب فريم پروتكل PPP قالب فريم پروتكل…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری نوجوانان 52 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری نوجوانان 52 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه پرخاشگری نوجوانان مبانی نظری پرخاشگری نوجوانان پیشینه تحقیق پرخاشگری نوجوانان پیشینه داخلی پرخاشگری نوجوانان پیشینه خارجی پرخاشگری نوجوانان پیشینه پژوهش پرخاشگری نوجوانان چارچوب نظری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تفکر انتقادی 120 صفحه کامل و جامع

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تفکر انتقادی 120 صفحه کامل و جامع کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تفکر انتقادی مبانی نظری تفکر انتقادی پیشینه تحقیق تفکر انتقادی پیشینه داخلی تفکر انتقادی پیشینه خارجی تفکر انتقادی پیشینه پژوهش تفکر…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی توانمندسازی کارکنان

ادبیات نظری و پیشینه تجربی توانمندسازی کارکنان کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه توانمندسازی کارکنان مبانی نظری توانمندسازی کارکنان پیشینه تحقیق توانمندسازی کارکنان پیشینه داخلی توانمندسازی کارکنان پیشینه خارجی توانمندسازی کارکنان پیشینه پژوهش توانمندسازی کارکنان پیشینه نظری توانمندسازی کارکنان…

UNDERSTANDING LANGUAGE TEACHING

UNDERSTANDING LANGUAGE TEACHING UNDERSTANDING LANGUAGE TEACHING رفتن به سایت اصلی UNDERSTANDING LANGUAGE TEACHING From Method to Postmethod B. Kumaravadivelu منبع درس اصول و روش تدریس زبان های خارجی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی 278 صفحه pdf لطفا توجه نمایید این…

پاورپوینت شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک

پاورپوینت شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک پاورپوینت شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک فناوری اطلاعات و شهر الکترونیکی فعالیت های شهر الکترونیک مزایای شهر الکترونیک چالش های شهر الکترونیک طراحی شهر الکترونیک تاریخچه ی شهرهای الکترونیک جهان شهر الکترونیک در ایران…

پایان نامه کارشناسی ارشد معماری با عنوان مرکز هنرهای نمایشی مدرن

پایان نامه کارشناسی ارشد معماری با عنوان مرکز هنرهای نمایشی مدرن پایان نامه هنرهای نمایشی پیشینه هنرهای نمایشی درجهان پایان نامه مرکز هنرهای نمایشی استانداردهای طراحی هنرهای نمایشی ضوابط طراحی هنرهای نمایشی عوامل موثر در روند طراحی مجموعه هنرهای نمایشی…

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر ارزیابی مالی شرکت ها

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر ارزیابی مالی شرکت ها پرسشنامه ارزیابی عملکرد مالی دانلود رایگان پرسشنامه عملکرد مالی پرسشنامه عملکرد مالی شرکت بیمه پرسشنامه عملکرد مالی شرکت پرسشنامه عملکرد مالی قرانفله و همکاران (2014) پرسشنامه عملکرد مالی سازمان دانلود پرسشنامه…

بررسی پیاده سازی تکنیک مخابره جهت ایجاد اتوماسیون داخلی منازل و سنجش پروتكل مخابراتی X10

بررسی پیاده سازی تکنیک مخابره جهت ایجاد اتوماسیون داخلی منازل و سنجش پروتكل مخابراتی X10 قدرت الكتریكی توزیع و انتقال برق میكروكنترلهای PIC ارزیابی پروتكل مخابراتی X10 عملكرد قدرت الكتریكی در توزیع و انتقال برق بررسی پیاده سازی تکنیک مخابره…

پروپوزال بیع الکترونیک

پروپوزال بیع الکترونیک کلمات کلیدی : بیع الکترونیک مقاله بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی چیست پایان نامه بیع الکترونیکی خیارات در بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی در نظام حقوقی ایران تجارت الکترونیکی بیع است یا معاطات پایان نامه بیع الکترونیکی در نظام…

پروتکل فراشناختی MCT طرح درمان افزایش عزت به نفس

پروتکل فراشناختی MCT طرح درمان افزایش عزت به نفس کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج های درمانی روانشناسی پروتکل های درمانی در روانشناسی پروتکل درمانی عزت نفس پروتکل درمانی افزایش عزت نفس خرید پروتکل درمانی درمان…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *