مبانی نظری و پیشینه مطالبات معوق و ریسکهای آن

مبانی نظری و پیشینه مطالبات معوق و ریسکهای آن

مبانی نظری مطالبات معوق
پیشینه تحقیق مطالبات معوق
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مطالبات معوق
پیشینه پژوهش مطالبات معوق
ادبیات نظری تحقیق مطالبات معوق
دانلود مبانی نظری مطالبات معوق
دانلود پیشینه تحقیق مطالبات معوق
فصل دوم پایان نامه مطالبات معوق

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری کارشناسی ارشد رشته حسابداری

مبانی نظری و پیشینه مطالبات معوق و ریسکهای آن

 

 

 

 

 مقدمه 

آن دسته از مطالبات بانک ها که سر رسید آن ها فرا رسیده، اما در موعد مقرر توسط مشتریان پرداخت نشده اند، به حساب مطالبات سرگذشته انتقال یافته ودر صورت تسویه نشدن در مهلت تعین شده، به حساب مطالبات معوق انتقال می یابد. اغلب این مطالبات با پیگیری های حقوقی و طی مراحل مختلف وصول، اما برخی از این مطالبات در نهایت سوخت می شود. در عمل ایجاد چنین مطالباتی سبب خروج موقت یا دائمی قسمتی از منابع بانک از چرخه عملیاتی بانک شده و بانک را با مشکلات زیادی روبه رو می کند. كمبود شدید نقدینگی كه اكثر شركت های دولتی و خصوصی، كوچك و بزرگ، تولیدی و بازرگانی و خدماتی به آن گرفتارند، زنجیر های از مطالبات و بدهی های تسویه نشده را پدید آورده كه خود، به تعمیق ركود و افزایش ورشكستگی ها دامن می زند.  به نظر بسیاری از كارشناسان كه معتقدند ركود فعلی حاكم در بخش های اقتصادی باعث افزایش مطالبات معوق بانك ها می شود،

 

 می توان گفت كه اكنون با ایجاد یك جریان مدور، رشد مطالبات معوق نیز تأثیر بسزایی در ركود و كاهش سرمایه گذاری، اشتغال و تولید در بخش های مختلف اقتصادی به همراه داشته است. زمانی كه اقتصاد دچار ركود است، مطالبات طلبكاران و به خصوص تولیدكنندگان به حیطه وصول نمی رسد و این امر، موجب عدم پرداخت آنها و ایجاد مطالبات معوق می شود. در سیستم بانكی كه معادل 110 درصدسپرده های خود تسهیلات پرداخته است و دیگر امكان تداوم این روند را ندارد، افزایش حجم مطالبات معوق، سبب كمبود شدید منابع و كاهش توان آن برای تأمین درخواست مشتریان، حتی در طرح ها و پروژه های سود آور می گردد. 

 

حتی در این بین، بحث افزایش سرمایه بانك ها برای پرداخت تسهیلات جهت تأمین مالی و گردش دوباره جریان سرمایه گذاری نه تنها راه حلی مقطعی و گذراست، بلكه به نوعی پاك كردن صورت مسأله به حساب می آید.  به همین دلیل، سیاستگذار پولی در صدد است تا با اولویت بخشیدن به تأمین مالی برخی از طرح های تولیدی كه پیشرفت فیزیكی قابل ملاحظه ای داشته اند و یا تكمیل آنها به لحاظ كمبود مالی با وقفه مواجه شده، از محل منابع آزاد شده بانكی، راهكارهایی برای وصول مطالبات بانك ها فراهم آورد. مطالبات معوق بانك مقوله ای چندوجهی است كه هر یك از وجوه آن راهكار ویژه خود را می طلبد. از یك منظر جامع، دلایل شكل گیری مطالبات معوق را می توان به علل اقتصادی، علل سیاستی و فرهنگی و علل خارج از نظارت سیستم بانكی تقسیم كرد.  اما از منظر جزئی تر، عواملی كه در شكل گیری مطالبات معوق در بانك ها، مؤسسات مالی و اعتباری تأثیر گذارند، در دو بعد درون سازمانی و برون سازمانی مورد بررسی قرار می گیرند.

 

 

مدیریت ریسک اعتباری

یکی از راه‌هایی که به شفاف شدن حساب‌های بانک‌ها و وضعیت ریسک اعتباری آنها کمک می‌کند، طبقه‌بندی مطالبات به دو گروه «جاری و غیرجاری» است. گروه اول مطالباتی است که در سررسید یا حداکثر تا دو ماه پس از آن ایفاء شده است و دسته دوم مطالباتی است که بیش از دو ماه از سررسید بازپرداخت آنها گذشته است. مطالبات غیر قابل وصول نیز در این گروه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، منظور از «مطالبات غیرجاری» بانک ها، مجموع مطالبات «سررسید گذشته»، «معوق» و «مشکوک‌الوصول» آنها است. هر یک از این مطالبات نیز تعریف خاص خود را دارد. مطالبات سر رسید گذشته، مطالباتی است که از تاریخ سررسید بدهی یا تاریخ قطعی بازپرداخت اقساط آن بیش از دو ماه گذشته و از 6 ماه تجاوز نكرده است.

 

مطالبات معوق، مطالباتی است که بیش از 6 ماه و کمتر از 18 ماه از تاریخ سررسید یا تاریخ قطع بازپرداخت اقساط آن سپری شده است. درنهایت، مطالبات مشکوک‌الوصول هم به مطالباتی گفته می‌شود که بیش از 18 ماه از تاریخ سررسید یا از تاریخ قطع بازپرداخت اقساط آن سپری شده است. تفاوت مطالبات غیرجاری با مطالبات سوخت شده در آن است که مطالبات سوخت شده، صرف‌نظر از تاریخ سررسید، به دلایل متقن از قبیل فوت یا ورشکستگی بدهکار یا علل دیگر قابل وصول نبوده و با رعایت ضوابط مربوط، به عنوان مطالبات سوخت شده تلقی شده است. 

 

بانک‌ها به‌عنوان موسسات واسطه‌گر مالی، نیاز به رفت و برگشت منابع دارند. در حالی که مطالبات غیرجاری آنها، به عدم بازگشت اعتبارات به بانک‌ها و قفل شدن حجمی از منابع شبکه بانکی می‌انجامد که تبعات منفی آن در سطح گسترده‌ای متوجه نظام بانکی و همه بخش‌های اقتصاد می‌شود. موفقیت نظام بانکی مستلزم طراحی و اجرای یک سیستم مناسب تسهیلات‌دهی و تدوین یک استراتژی شفاف و عملی برای وصول تسهیلات پرداخته شده است. فعالیت شبکه بانکی بر مبنای سیاست‌های دستوری و ناکارآمدی نظام بانکی کشور در وصول مطالبات غیرجاری،  به دلیل فشارهای مضاعفی بوده که از بیرون سیستم بانکی بر منابع بانک‌های کشور وارد شده است. طرح‌هایی به مانند مسکن مهر و بنگاه‌های زودبازده که ظرف 6 سال گذشته بالاترین میزان فشار به منابع بانکی را وارد کرده است را می‌توان در این دسته دلایل گنجاند. 

 

کارشناسان معتقدند که بانک‌ها موسسات خیریه یا مسوول توزیع عادلانه درآمدها  یا برقراری عدالت احتماعی نیستند؛ بلکه بانک‌ها موسسات مالی هستند که در پی کسب سود وارد عملیات واسطه‌گری می‌شوند. به گفته آنها، اگر به شبکه بانکی به عنوان یک موسسه خیریه نگاه شود؛ بانک‌ها قادر به تامین مالی بخش‌های اقتصادی مختلف نخواهند بود و در نهایت تبعات منفی این دیدگاه به کل اقتصاد کشور صدمه می‌زند. رفع مشکلات ساختاری با منابع بانکی باعث افزایش مطالبات بانکی شده است. دیدگاه عمومی دولت این است که بانک نه یک بنگاه اقتصادی بلکه یک نهاد مالی وابسته به دولت است تا برنامه‌های حمایتی و سیاست‌های مالی دولت را اجرا کند.

 

 در حالی که وظیفه دولت این است که با پرداختن به مشکلات بخش واقعی اقتصاد و تامین منابع مورد نیاز از طریق بودجه‌های سنواتی، از درگیر کردن دستوری منابع بانک‌ها خودداری کند. رشد تقاضا برای تسهیلات عمدتا تکلیفی که یک دوره زمانی محدود پرداخت شده موجب کاهش دقت بررسی و ارزیابی اولیه طرح‌های سرمایه‌گذاری شده و به تبع آن احراز اهلیت فنی و اعتباری و توان مالی مشتریان در اجرای به موقع تعهدات و سهل‌انگاری برخی از بانک‌های کشور در اعمال نظارت موثر و تسویه مطالبات  بر روند اعطا و مصرف تسهیلات اثر نامطلوبی داشته است.  در شرایطی که بانک‌های دولتی چندان اختیار و آزادی عمل در تعیین نرخ‌های سود تسهیلات ندارند، کاربرد سیستم اعتباری مشتریان می‌تواند نقش موثری در غیرجاری شدن تسهیلات بانکی ارائه کند. ضمن اینکه هزینه‌های کنترل در برخی از بانک‌ها بسیار بالا‌ ‌‌است و عدم وجود سیستم کنترل داخلی موجب می‌شود تا مسوولان بانک‌ها در انتخاب طرح‌های متقاضی تسهیلات اشتباه کرده و منابع بانک‌ها را به طرح‌هایی اختصاص دهند که از سودآوری پایین برخوردارند یا زیان ‌ده هستند.

 

سازمانهای مالی جهانی نظیر صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، بانک تسویه بین المللی و تعدادی دیگر طی دهه گذشته به گردآوری و تدوین مقررات نظارتی در زمینه های فوق اقدام کرده اند .مجموعه های مذکور در اختیار کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور قرار داده شده است تا از این طریق موفق به اجرای بهترین تجارب جهانی شوند و از آزمون و خطا دراین زمینه ها پرهیز کنند. در حوزه فعالیت بانک ها و موسسات غیر بانکی بازار پول، دو مجموعه مقررات در زمینه روش های مدیریت ریسک توسط کمیته بال تحت عناوین بال(1) ، بال(2) و اخیرا بال(3) تدوین شده و در اختیار فعالان بازار و مقامات نظارتی بانکی کشورها قرار گرفته است. 

 

مقررات بال(1) در سال 1988 تدوین و درآن دو مقوله اساسی کفایت سرمایه و طبقه بندی دارائیهای بانکها از لحاظ درجه ریسک اعتباری آنها پوشش داده شده است. مقررات بال(1) از ابتدای دهه90  میلادی در بانک های عمده بزرگ بین المللی به مرحله اجرا گذارده شد. به فاصله کوتاهی پس از اجرای این مقررات و در اواخر دهه 90  میلادی مشخص شد مقررات مزبور از بسیاری جنبه های بانکداری بین المللی دچار ضعف و نقص است. به همین دلیل در اوایل دهه حاضر مقررات جدیدی با عنوان بال(2) تدوین و برای اجرا به بانکها و مقامات ناظر بانکی پیشنهاد شد. مقررات جدید از نظر پوشش ریسکها، نه فقط ریسک اعتباری بلکه ریسک بازار و ریسک عملیاتی را نیز تحت نظر و مطالعه قرار داده است. علاوه بر آن در قالب مقررات جدید بال به موضوع نظارت، به خصوص نظارتهای داخلی بانکها از این منظر که بانکها دارای سیستمهای مدیریتی ریسک مناسب بوده و بر اجرای آن نظارت داخلی داشته باشند، توجه عمیقی معطوف شده است. مقررات جدید بال تاکید اساسی را بر شفاقیت و انضباط بازار قرار داده است و از این دیدگاه توصیه هایی جدی در زمینه مسؤولیت پذیری، شفافیت، انتشار اطلاعات، کیفیت اطلاعات و امثال آن ارائه کرده است.

 

 

موضوع مدیریت جامع ریسک فقط به حوزه های پیش گفته محدود نمی شود، بلکه طیف وسیعی ازمقررات داخلی، قوانین و مقررات نظارتی، توسعه و تعمیق بازارها، طراحی و نوسازی ابزارها و مدیریت و زمامداری را در بر می گیرد . به همین دلیل لازم است کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور، در گذار اقتصاد ملی خود از کنترلهای دولتی و محدودیتهای ساختاری به نظام اقتصاد بازار، مجموعه مقررات و قوانین ناظر بر بازارها را مورد بازبینی قرار دهند. در این بازبینی تاکید شده است کشورها باید از تجارب خوب و موفق جهانی در این زمینه بهره ببرند و ضرورتی ندارد به صورت آزمون و خطا هزینه های اجتماعی سنگینی را در این خصوص تحمل کنند.

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

مطالبات بانکی

وصول مطالبات بانکی

راهکارهای بهبود وصول مطالبات

وصول مطالبات بانک صادرات

 

 

 

 

فهرست  مطالب

1-1 مقدمه 3

1-2 بیان مسئله 4

1-3 ضرورت تحقیق 7

1 10

2-1 مقدمه 10

2-2 بانک و بانکداری 11

2-4 سیر تحولات نظام بانکی در ایران 13

2-5 ملی شدن بانک ها 13

2-6 تاریخچه بانک صادرات ایران 14

2-6-1 شروع کار اولین شعبه 15

2-6-3 انتخاب شعار مردمی و گسترش شعب 16

2-6-4 خصوصی شدن دوباره بانک 17

2-7 تخصیص منابع 18

2-7-1 قرارداد قرض الحسنه 18

2-7-2 قراردادهای مبادله ای 19

1-2-7-2فروش اقساطی 19

2-7-2-2 اجاره به شرط تملیک 22

شرایط و مقررات تسهیلات اجاره به شرط تملیك 22

2-7-2-3  سلف 23

شرایط و مقررات اعطای تسهیلات 23

2-7-2-4 جعاله 24

5-2-7-2خرید دین 25

ارکان قرارداد خرید دین 25

2-7-3 قراردادهای مشارکتی 26

2-7-3-1  مشارکت مدنی 26

2-7-3-2 مشارکت مدنی بازرگانی 27

2-7-3-3 مشارکت مدنی خدماتی 28

2-7-3-4 بخش صادرات 28

2-7-3-5 مشارکت مدنی مسکن 29

2-7- 3-6 مضاربه 29

2-7-4 سرمایه گذاری مستقیم 30

2-8 مطالبات معوق از منظر مقررات بانک مرکزی: 31

2-9 طبقه بندی دارایی ها: 34

نحوه و زمان انتقال مطالبات هر طبقه به طبقه بعدی در تسهیلات اقساطی 37

ظرفیت مالی و کشش اعتباری 43

2-11 علل شکل گیری مطالبات 45

عوامل درون سازمانی 47

عوامل برون سازمانی 48

2-12 طبقه  بندی بد هی های سیستم بانكی به تفكیك دریافت كنندگان اعتبارات 49

2-13 تحلیل مکانیزم اثرگذاری مطالبات معوقه سیستم بانکی برکل اقتصاد، شبکه بازار پولی کشور و عملکرد نظام بانکی 53

2-13-1 اثر بر کل اقتصاد 53

2-13-2 اثر بر متغیرهای کلان بازار پولی کشور 53

2-13-3  اثر بر عملکرد نظام بانکی 55

2-14 الگوی مناسب جهت وصول مطالبات بانکی 56

2-15 راهکارهای کارشناسان جهت جلوگیری از مطالبات 60

2-16 آثار سوء مطالبات 61

چرخ و فلک مطالباتی 63

مطالبات معوق و مدیریت زمان 63

2-17 مطالبات معوق و خط ورشکستگی بانکها 64

جدول ذیل اشاره مختصری دارد به تحقیق‌های موردی درباره‌ بانکهایی که دچار بحران مالی شده‌اند. 65

مطالبات معوق و مذاکره 66

2-18 ریسک 67

2-19 انواع ریسک 70

2-19-1 ریسک نقدینگی 70

2-19-2 ریسک بازار 72

2-19-3 ریسک نرخ ارز 73

2-19-4ریسک اعتباری 74

2-19-5 ریسک نوسانات نرخ بهره 75

2-19-6 ریسک عملیاتی 77

2-19-7 ریسک حقوقی 78

2-20 مدیریت ریسک اعتباری 78

2-21 پیشینه پژوهش 83

2-21-1 مقدمه 83

2-21-2  پژوهش های خارجی(شناسایی عوامل) 84

2-21-3  پژوهش های داخلی(شناسایی عوامل) 90

2-21-4 پژوهش های سایر کشورها(بیان راهکار) 96

اقدامات كشور چین: 97

اقدامات كشور تایلند: 98

اقدامات كشور كره: 99

اقدامات كشور ژاپن: 99

فهرست منابع فارسی: 101

فهرست منابع لاتین: 104

 

 

بررسی اقتصاد روستایی با تاکید بر کشاورزی

بررسی اقتصاد روستایی با تاکید بر کشاورزی اقتصاد روستایی توسعه اقتصادی روستا عوامل موثر در اقتصاد روستایی نقش کشاورزی در اقتصاد روستا دانلود پایان نامه رشته کشاورزی بررسی اقتصاد روستایی با تاکید بر کشاورزی رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

تاثیر سیستم اتوماسیون اداری بر تصمیم گیری مدیران

تاثیر سیستم اتوماسیون اداری بر تصمیم گیری مدیران بهبود تصمیم گیری مدیران سیستم اتوماسیون اداری دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی تاثیر سیستم اتوماسیون اداری بر تصمیم گیری مدیران دانلود مقالات کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانلود مقالات ارشد رشته…

تشابهات‌ و تفاوتهای‌ حقوق‌ جزایی‌اسلامی‌ و غربی

تشابهات‌ و تفاوتهای‌ حقوق‌ جزایی‌اسلامی‌ و غربی نظامهای‌ جزایی حقوق‌ جزایی غربی حقوق‌ جزایی‌اسلامی دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته حقوق تشابهات‌ و تفاوتهای‌ حقوق‌ جزایی‌اسلامی‌ و غربی دانلود مقالات کارشناسی ارشد حقوق دانلود مقالات حقوقی رفتن به سایت اصلی دانلود…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنا درمانی گروهی 56 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنا درمانی گروهی 56 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه معنا درمانی گروهی مبانی نظری معنا درمانی گروهی پیشینه تحقیق معنا درمانی گروهی پیشینه داخلی معنا درمانی گروهی پیشینه خارجی معنا درمانی گروهی…

دانلود پرسشنامه تعارض سازمانی بین فردی با روایی و پایایی 

دانلود پرسشنامه تعارض سازمانی بین فردی با روایی و پایایی  کلمات کلیدی : دانلود پرسشنامه تعارض بین فردی پرسشنامه تعارض سازمانی رابینز پرسشنامه تعارضات سازمانی پرسشنامه استاندارد تعارض سازمانی پرسشنامه مدیریت تعارض سازمانی پرسشنامه حل تعارض سازمانی رابینز دانلود پرسشنامه…

بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان

بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان رضایت شغلی آثار بالقوه رضایت شغلی ویژگی‌های فردی رضایت شغلی سنجش و اندازه گیری رضایت شغلی دانلود مقاله رضایت شغلی دانلود مقاله رضایت شغلی کارکنان بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان دانلود…

گزارش كارآموزی رشته صنایع و معماری با عنوان پارچه

گزارش كارآموزی رشته صنایع و معماری با عنوان پارچه نخ های استرج پارچه های كشباف نخ های پلی آمید معمولی دانلود گزارش كارآموزی رشته صنایع و معماری با عنوان پارچه گزارش كارآموزی خرید گزارش كارآموزی انجام گزارش كارآموزی سیستم همکاری…

پاورپوینت باکتری های گرم منفی و مثبت

پاورپوینت باکتری های گرم منفی و مثبت باکتری های گرم منفی و مثبت مقاله باکتری های گرم منفی و مثبت تحقیق باکتری های گرم منفی و مثبت پژوهش باکتری های گرم منفی و مثبت پروژه باکتری های گرم منفی و…

پروپوزال ارزیابی علل مختلف مرتبط با تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده

پروپوزال ارزیابی علل مختلف مرتبط با تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده کلمات کلیدی : رفتار باروری زوجین برنامه های تنظیم خانواده پروپوزال رفتار باروری زوجین نظریه های روانشناسی رفتار باروری زوجین تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده…

طنز و طنزپردازی در فرهنگ ایران زمین

طنز و طنزپردازی در فرهنگ ایران زمین طنز و طنز پردازی در فرهنگ ایران زمین طنز طنزپردازی گل آقا نمایش های طنز رادیویی دانلود مقالات رشته ادبیات دانلود مقالات ادبیات طنز پردازی در فرهنگ ایران طنز پردازی در ایران رفتن…

پرسشنامه ارائه الگوی مناسب استراتژیک تغییر و استفاده از آن برای افزایش عملکرد

پرسشنامه ارائه الگوی مناسب استراتژیک تغییر و استفاده از آن برای افزایش عملکرد مدیریت استراتژیك تغییر موضوعات تغییر در سطح استراتژیك ارائه الگوی مناسب استراتژیک تغییر افزایش عملکرد با استراتژیک تغییر پرسشنامه مدیریت استراتژیك تغییر پرسشنامه موضوعات تغییر در سطح…

بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان

بررسی مدلها و مولفه های مدیریت دانش با تاکید بر ضرورت آن در سازمان پایان نامه با موضوع مدیریت دانش دانلود پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش doc موضوع پایان نامه مدیریت دانش بررسی مدلهای مدیریت دانش بررسی…

ارزیابی اثرات توسعه منابع انسانی در رسیدن به چابکی سازمانی

ارزیابی اثرات توسعه منابع انسانی در رسیدن به چابکی سازمانی کلمات کلیدی : پایان نامه چابکی سازمانی پایان نامه توسعه منابع انسانی دستیابی به چابکی سازمانی ابعاد چابكي در بخش دولتي مدل هاي توسعه منابع انساني ابزارهای سازمان برای تحقق…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودپنداره تحصیلی 58 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودپنداره تحصیلی 58 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه خودپنداره تحصیلی مبانی نظری خودپنداره تحصیلی پیشینه تحقیق خودپنداره تحصیلی پیشینه داخلی خودپنداره تحصیلی پیشینه خارجی خودپنداره تحصیلی پیشینه پژوهش خودپنداره تحصیلی پیشینه نظری…

جوشکاری با لیزر

جوشکاری با لیزر دانلود پایان نامه لیزر جوشکاری دانلود پایان نامه جوشکاری لیزری جوشکاری با لیزر دانلود پایان نامه جوشکاری با لیزر دانلود پایان نامه برق دانلود پایان نامه رشته برق رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه مهندسی برق…

ارزیابی اثرات عناصر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند

ارزیابی اثرات عناصر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند آمیخته بازاریابی ارزش ویژه برند دانلود مقاله آمیخته بازاریابی ارزش ویژه برند در موسسات آموزشی تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند بررسی…

روابط طرفین قرارداد اختیار معامله

روابط طرفین قرارداد اختیار معامله پایان نامه قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد اختیار معامله قرارداد اختیار معامله چیست؟ مفهوم قرارداد اختیار معامله روابط طرفین قرارداد اختیار خرید روابط طرفین اختیار فروش رفتن به سایت اصلی به این خاطر که در…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش معنویت دینداری

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش معنویت دینداری مبانی نظری معنویت دینداری پیشینه معنویت دینداری دانلود مبانی نظری معنویت دینداری پیشینه تحقیق معنویت دینداری ادبیات نظری معنویت دینداری فصل دوم پایان نامه معنویت دینداری مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت دینداری…

مبانی نظری ارزیابی تاثیرات زئولیت و سوپرجاذب در وضعیت تنش خشکی بر روی صفتهای گیاهان

مبانی نظری ارزیابی تاثیرات زئولیت و سوپرجاذب در وضعیت تنش خشکی بر روی صفتهای گیاهان اثر زئولیت بر روی گیاه کلزا اثر زئولیت در شرایط تنش خشکی بر روی گیاه کلزا اثر زئولیت بر روی صفات کمی وکیفی گیاه کلزا…

تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم کوئیست

تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم کوئیست تحلیل پوششی داده ها شاخص مالم كوئیست  تاریخچه تحلیل پوششی داده‌ها تحلیل پوششی داده‌ها مدلهای اساسی تحلیل پوششی داده‌ها تحقیق تحلیل پوششی داده ها تحقیق مدلهای اساسی تحلیل پوششی داده ها رفتن…

بررسی ساختار سیستم های اسکادا

بررسی ساختار سیستم های اسکادا سیستم اسکادا سیستمهای كنترل و سرپرستی داده بررسی ساختار سیستم های اسکادا دانلود پایان نامه برق دانلود پایان نامه رشته برق بررسی ساختار سیستم های SCADA بررسی ساختار سیستم های سیستمهای كنترل و سرپرستی داده…

پاورپوینت بررسی زیبایی شناسی در معماری

پاورپوینت بررسی زیبایی شناسی در معماری پاورپوینت بررسی زیبایی شناسی در معماری زیبایی شناسی در معماری خصوصیات معماری آلتو الهام از طبیعت استفاده از پلان L شکل اشاره به طبیعت الهام از معماری سنتی ژاپن کفپوش رنگی ترین نمای خانه…

علل و ابعاد فرسودگی شغلی

علل و ابعاد فرسودگی شغلی کلمات کلیدی : تعریف فرسودگی شغلی ابعاد فرسودگی شغلی دلایل فرسودگی شغلی پایان نامه فرسودگی شغلی تحقیق در مورد فرسودگی شغلی از خود بیگانگی و فرسودگی شغلی شیوه‌ پیشگیری‌ از فرسودگی‌ شغلی عوامل  ایجاد فرسودگی…

عوامل مؤثر بر نرخ مشارکت نیروی کار در بازار کار ایران

عوامل مؤثر بر نرخ مشارکت نیروی کار در بازار کار ایران مدل لوجیت عرضه نیروی کار نرخ مشارکت نیروی کار عوامل مؤثر بر نرخ مشارکت نیروی کار در بازار کار ایران دانلود مقالات رشته اقتصاد مشارکت در بازار دانلود مقالات…

قصی بن كلاب- عبد مناف بن قصی- هاشم بن عبدمناف

قصی بن كلاب- عبد مناف بن قصی- هاشم بن عبدمناف قصی بن کلاب عبد مناف بن قصی هاشم بن عبد مناف دانلود مقاله قصی بن كلاب عبد مناف بن قصی هاشم بن عبدمناف سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *