مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند

مبانی نظری وفاداری به برند
دانلود مبانی نظری وفاداری به برند
پیشینه تحقیق وفاداری به برند
ادبیات نظری وفاداری به برند
فصل دوم پایان نامه وفاداری به برند
مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند
ادبیات و مبانی نظری وفاداری به برند

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند

 

 

 

 

 

مقدمه

وفاداری به برند

امروزه برند و نام تجاری یكی از مهمترین مباحث بازاریابی است كه پیش روی تمامی شركت ها، من جمله شركت های تجاری قرار دارد. این اهمیت تا حدی است كه مدیریت برند به رشته مستقلی در محافل علمی تبدیل شده است. برند ها از لحاظ اقتصادی و استراتژیك جزو دارایی های با ارزش شركت ها و حتی بدون اغراق از با ارزش ترین دارایی های آنها محسوب می شوند. در سال های اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند كه ارزش واقعی محصولات و خدمات برای شركت ها در درون محصولات و خدمات نیست، بلكه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است كه ارزش واقعی را در ذهن مشتریان، پدید می آورد(Keller, 2010).

 

اولیور(1999)، وفاداری را داشتن تعهدی عمیق برای خرید مجدد یا حمایت از یك محصول یا خدمت مورد علاقه، كه علی رغم وجود تاثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی رقبا، موجب تكرار خرید یك نام تجاری یا مجموعه محصولات یك نام تجاری در آینده شود، تعریف میكند. كلر ( 1998) بیان میدارد كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری اندازه گیری شده است در حالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود می تواند به طور گستردهای مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است؛ ملنز و همكاران (2004)، وفاداری رفتاری را وفاداری به نام تجاری از  طریق خرید قابل مشاهده در طی یك دوره میگویند. در واقع وفاداری رفتاری، به تعداد دفعات تكرار و میزان خرید اطلاق میگردد. وفاداری نگرشی را بر اساس بیان ترجیحات، تعهد یا قصد خرید تعریف میكنند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند كه وفاداری رفتاری به تنهایی نمیتواند علل واقعی خرید را بیان كند، بنابراین ابعاد نگرشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد(Baloglu,2012).  

 

یكی از مهمترین هدف صاحبان برند برای توسعه برند، ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برندشان است. مشتریان وفادار به مثابه منبع مطمئن سودآوری برای شركت ها محسوب می شوند و با توجه به عدم اطمینان محیط، حاشیه ایمنی مناسبی را برای آنها به ارمغان می آورد. یكی از راه های ایجاد وفادار ای مشتریان به برند، توسعه هویت مناسبی برای برند است. برندها به توسط هویت، خود را به مشتریان شناسانده و از سایر رقبا متمایز می شوند(Kapferer, 2008). 

 

وفاداری به برند به صورت یك پاسخ رفتاری و همچنین یك عملكرد از فرآیندهای فیزیولوژیكی تعریف می شود .بنابراین، وفاداری به برند تابعی از گرایشات و رفتارها(عادات) است. اساساً ارزش ویژه برند از اعتمادی ناشی می شود كه مصرف كنندگان در مقایسه با برندهای دیگر نسبت به یك برند دارند كه این اعتماد بعنوان وفاداری مصرف كنندگان و تمایل آنها به پرداخت قیمت های بالا برای برند ترجمه می شود. ارزش ویژه برند بخاطر وفاداری برند و توسعه آن برای مدیران حائز اهمیت هست و یك رابطه مثبت با وفاداری برند دارد(رحیم نیا و همکاران، 1392). 

 

وفاداری نوعی نگرش مثبت به یك محصول است كه بر اثر استفاده مكرر از آن به وجود میآید كه میتوان دلیل آن را فرآیندهای روانی بیان نمود. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفا یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی،احساسی و هنجاری می باشد(Meller, 2006). 

وفاداری یك مفهوم مهم در استراتژی بازاریابی است و به گفته آكر وفاداری برند هسته مركزی ارزش ویژه برند است، وفاداری منجر می شود مشتریان در بین راه حل ها كمتر درجستجوی اطلاعات باشند(راندال و بنت، 2002). 

 

مفهوم وفاداری به برند هم به نگرش و هم به وفاداری رفتاری توسعه داده شده است. وفاداری رفتاری به این معناست كه مشتریان مجدداً از همین برند خرید خواهند كرد؛ به نظر می رسد كه وفادار ی نگرشی نسبت به وفاداری رفتاری با دوام تر است و نشان دهنده تعهد و رجحان دهی مشتریان است و زمانی است كه ارزش های منحصر به فرد از یك برند مشاهده می شود. علاوه بر این وفاداری رفتاری را می توان به منظور بررسی پیامدهای ارزش برند در نظر گرفت(سان و چیسلی، 2010). 

 

وفاداری به برند عبارت است از واكنش رفتاری نسبتاً متعصبانه در خرید كه فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می كند و این رفتار باعث می شود كه در فرایند های تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نام ها یی كه در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا كند . این واكنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرد است(Chaudhuri & Holbrook, 2011). 

وفاداری به نام تجاری به معنی تكرار خرید است كه دلیل این رفتار، فرآیندهای روانی است. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفاً یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است. كلر بیان می كند كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری، اندازه گیری شده است، درحالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود، می تواند بهطور گسترده تری مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است. 

 

وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث تبلیغات دهان به دهان مثبت، ایجاد موانع اساسی برای ورود رقبا، توانمندتر ساختن شركت در پاسخ به تهدیدات رقابتی، ایجاد فروش و درآمد بیشتر و كاهش حساسیت مشتریان به تلاش های بازاریابی رقبا می شود. تعداد زیاد مشتریان وفادار به یك نام تجاری، دارایی شركت محسوب می شوند و به عنوان شاخص اصلی ارزش ویژه نام تجاری شناخته می شوند و همچنین حساسیت مشتریان وفادار به تغییر قیمت ها در مقایسه با مشتریان غیر وفادار، كمتر است. در واقع وفاداری به تكرار خریدكالاهای مصرفی منجر می گردد. در ادبیات بازاریابی اغلب مفهوم وفاداری برند هم خانواده با مفاهیمی نظیر «خرید مجدد» ،«ترجیح» ،«تعهد» و «پبروی» در نظر گرفته می شود و این اصطلاحات به جای هم به کار برده می شوند(Sahin et al, 2011). 

 

هر اندازه مشتریان نسبت به محصولات تحت برند خاصی اعتماد و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند، به دلیل فطرت عدم ریسك پذیری افراد و كاهش ریسك خریدشان، بیشتر سعی می كنند از محصولات همان برند خرید كند و تمایل كمتری نسبت به محصولات سایر برندها نشان دهد و این یعنی وفاداری مشتریان به برند. اعتماد را می توان به عنوان اطمینان خاطر مشتری كه منجر می شود وی بتواند به فروشنده تا تحویل خدمات موعود اتكا كند، تعریف کرد(Agustin & Singh, 2010). 

اعتماد مشتریان نسبت به برند بر اساس باورهای مثبت درباره انتظاراتشان از رفتار سازمان و عملكرد، محصولاتش، بهبود و توسعه می یابد(Ashley & Leonard, 2009). اعتماد اثر فزاینده ای در طول زمان بر روی وفاداری مشتریان دارد و در طول زمان مشتریان كه به برند اعتماد دارند وفاداری شان نسبت به آن افزایش می یابد(Chiou & Shen, 2011).

 

یک نام تجاری خوب انتخاب مصرف کنندگان را جهت می دهد، به طوری که در فضای یک بازار بسیار پیچیده، نامهای تجاری یکسان میانبری را در فرایند تصمیم گیری مصرف کننده به وجود می آورد. نام تجاری بر وفاداری مشتریان می افزاید. از آنجایی که مشتریان اکثر نامهایی را انتخاب می کنند که می شناسند استنباط می شود که وفاداری مشتریان به شرکت هایی با نام تجاری مورد تأیید بیشتر است. نام تجاری قوی ورود به بازار جدید را ممکن می سازد احتمالاً شرکت های دارای نامهای تجاری قوی در ورود به بازار جدید به مراتب موفق تر هستند(Raj, 2008).

 

وفاداری عبارتست از وجود نوعی نگرش مثبت به یک پدیده(مارک، خدمت، مغازه، یا فروشنده) و رفتار حمایتگرانه از آن اما تعریف کاملتری از وفاداری نیز وجود دارد که توسط الیور( 1999) مطرح شده است:  وفاداری به یک تعهد قوی برای خرید مجدد یک محصول یا خدمت برتر در آینده اطلاق می شود، به صورتی که همان مارک یا محصول علیرغم تأثیرات و تلا شهای بازاریابی بالقوه رقبا خریداری گردد. در اغلب تعاریف وفاداری دو رویکرد دیده می شود؛ رویکرد نگرشی احساسات مختلف در شخص تعلق خاطری نسبت به سازمان، خدمات و کالا ایجاد می کند این احساس درجه وفاداری مشتری را مشخص می نماید که به طور کامل شناختی است. مقیاس های وفاداری نگرشی شامل تبلیغات مثبت دهان به دهان، تمایل به توصیه و تشویق دیگران به استفاده از کالا و خدمات است؛ رویکرد رفتاری تمایل مشتری برای خرید مکرر خدمات و تولیدات عرضه کننده خدمات و حفظ ارتباط با عرضه کننده کالا و خدمات است(قره چه و دابوییان، 1390). وفاداری به برند را «ایجاد تعهد در مشتری برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالاها و خدمات به طور مکرر»  توصیف می کنند(Susanna & Larsson ,2009). 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

 

ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

2-1- مقدمه  14

2-2- وفاداری به برند  15

2-3- انواع وفاداری  21

2-4- مدلهای وفاداری  22

2-4-1 – مدل آکر و دیوید  23

2-4-2- مدل دیک و باس  24

2-4-3 – مدل رولی و دیویس  25

2-4-4 – مدل بلومر  26

2-4-5- مدل ECSI  27

2-5- وفاداری خدماتی  28

2-6- سایر عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  29

2-7- رضایت مشتری  31

2-7-1- تعاریف رضایت مشتری  31

2-7-2- آشنایی با مدل كانو  34

2-7-3- اهمیت رضایت مشتری  36

2-7-4- ابعاد رضایت مشتری  37

2-7-5- مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری  37

2-7-5-1- مدل عدم تایید انتظارات  37

2-7-5-2- مدل رضایتمندی مشتری سوئدی  38

2-7-5-3- رضایتمندی و وفاداری مشتریان  38

2-8- ارزش ویژه برند  39

2-8-1- مفهوم نام و نشان تجاری  42

2-8-2- مدلهای ارزش ویژه برند  42

2-8-2-1- مدل ارزش ویژه برند آکر  42

2-8-2-2- مدل پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند  43

2-8-2-3- مدل ارزش ویژه برند خدماتی بری  44

2-8-2-4- مدل ارزش ویژة برند مبتنی بر مشتری  44

2-9- مدل مفهومی تحقیق  47

2-9-1- کیفیت فیزیکی  47

2-9-2- رفتار كاركنان  47

2-9-3- رضایت درونی ایده آل  48

2-9-4- هویت برند  48

2-9-5- انسجام در سبک زندگی  48

 

2-10- پیشینه تحقیقات انجام شده وفاداری مشتری به برند

2-10-1- تحقیقات داخلی  49

2-10-2- تحقیقات خارجی  50

2- 11- جمع بندی فصل دوم  52

 

منابع

 

پاورپوینت شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی

پاورپوینت شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی تحلیل فریدمن تحلیل عاملی اکتشافی سیستم اطلاعات اجرایی شركت صنایع تجهیزاتی نفت مدیریت اثر بخش سیستم‌های اطلاعاتی اجرایی سیستم EIS پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی اجرایی شناسایی عوامل…

سبب شناسی ناتوانی هیجانی و تفاوتهای جنسیتی و آلکسی تایمیا

سبب شناسی ناتوانی هیجانی و تفاوتهای جنسیتی و آلکسی تایمیا کلمات کلیدی : سبب شناسی ناتوانی هیجانی تفاوتهای جنسیتی و آلکسی تایمیا سبب شناسی ناتوانی هیجانی از دیدگاه روان کاوی سبب شناسی ناتوانی هیجانی از دیدگاه فیزیولوژیک فرهنگی سبب شناسی…

چارچوب جامع سیستم اجرایی تولید در محیط ابری برای شرکت جم ساز

چارچوب جامع سیستم اجرایی تولید در محیط ابری برای شرکت جم ساز سیستم اجرایی تولید سیستم اجرایی تولید در محیط ابری ارائه چارچوب سیستم اجرایی تولید در محیط ابری به کارگیری ابر در صنایع بومی پیاده­ سازی سیستم­های اجرایی تولید…

مبانی نظری ارائه چارچوب برنامه ریزی منابع سازمانی ابری در سازمانهای ایران

مبانی نظری ارائه چارچوب برنامه ریزی منابع سازمانی ابری در سازمانهای ایران مبانی نظری رایانش ابری در سازمان برنامه ریزی منابع سازمان ابری برنامه ریزی استراتژیک با رایانش ابری مبانی نظری برنامه ریزی منابع سازمان ابری مبانی نظری برنامه ریزی…

پاورپوینت كشورهاي در حال توسعه

پاورپوینت كشورهاي در حال توسعه کلمات کلیدی : پاورپوینت كشورهاي در حال توسعه كشورهاي در حال توسعه تحقیق كشورهاي در حال توسعه مقاله كشورهاي در حال توسعه خواص صنعتی شدن در کشورهای در حال توسعه مشکلات صنعتی شدن در یک…

شاخصهای اقتصادی و توزیع درآمد در میان کشورهای اسلامی

شاخصهای اقتصادی و توزیع درآمد در میان کشورهای اسلامی توزیع درآمد ضریب جینی کشورهای اسلامی شاخصهای اقتصادی دانلود مقاله شاخصهای اقتصادی و توزیع درآمد در میان کشورهای اسلامی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش…

گزارش كارآموزی رشته مكانیك خودرو با عنوان تعمیرات خودرو سواری

گزارش كارآموزی رشته مكانیك خودرو با عنوان تعمیرات خودرو سواری موتور ماشین عیب یابی خودرو تعمیرات خودرو سواری دانلود گزارش كارآموزی رشته مكانیك خودرو دانلود گزارش كارآموزی رشته مكانیك دانلود گزارش كارآموزی مكانیك خودرو دانلود كارآموزی مكانیك خودرو دانلود گزارش…

پاورپوینت رسالت يا ماموريت در مدیریت استراتژیک صنعتی (همراه با مطالعه موردی)

پاورپوینت رسالت يا ماموريت در مدیریت استراتژیک صنعتی (همراه با مطالعه موردی) کلمات کلیدی : پاورپوینت رسالت يا ماموريت در مدیریت استراتژیک صنعتی پاورپوینت مدیریت استراتژیک صنعتی پاورپوینت رسالت يا ماموريت بيانيه ماموريت بيانيه ماموريت سازمان اجزاي بيانيه ماموريت بيانيه…

سیاست های اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران و مقایسه آن با اسناد بین المللی

سیاست های اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران و مقایسه آن با اسناد بین المللی اشتغال زنان سیاست های اشتغال اشتغال زنان در حقوق بین الملل اشتغال زنان در نظام حقوقی ایران سیاست های اشتغال زنان در ایران دانلود مقالات…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری مبانی نظری اندازه گیری رضایت مشتری پیشینه اندازه گیری رضایت مشتری دانلود مبانی نظری اندازه گیری رضایت مشتری پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری ادبیات نظری اندازه گیری رضایت مشتری فصل…

تحلیل پوششی داده ها و بررسی مدلهای آن

تحلیل پوششی داده ها و بررسی مدلهای آن تحلیل پوششی داده ها شاخص مالم كوئیست  تاریخچه تحلیل پوششی داده‌ها تحلیل پوششی داده‌ها مدلهای اساسی تحلیل پوششی داده‌ها تحقیق تحلیل پوششی داده ها تحقیق مدلهای اساسی تحلیل پوششی داده ها رفتن…

جهانی شدن و آموزش و پرورش از نگاه بخش آموزش کمیسیون ملی جهانی یونسکو

جهانی شدن و آموزش و پرورش از نگاه بخش آموزش کمیسیون ملی جهانی یونسکو جهانی شدن آموزش و پرورش جهانی شدن آموزش و پرورش بخش آموزش کمیسیون ملی جهانی یونسکو جهانی شدن و آموزش و پرورش از نگاه بخش آموزش…

طبقه بندی هزینه ها و فعالیتها در سیستم ABC و بررسی ساختار داخلی دانشگاهها جهت اجرا هزینه یابی آموزش

طبقه بندی هزینه ها و فعالیتها در سیستم ABC و بررسی ساختار داخلی دانشگاهها جهت اجرا هزینه یابی آموزش هزینه یابی بر مبنای فعالیت محاسبه بهای تمام شده آموزش سلسله مراتب فعالیتها در سیستم ABC سلسله مراتب هزینه ها در…

مقایسه های بین المللی تكنولوژی و پیشرفتهای كیفی در شركتهای مكزیك

مقایسه های بین المللی تكنولوژی و پیشرفتهای كیفی در شركتهای مكزیك مكزیك تكنولوژی كیفیت ساخت مجدد روند تجاری دانلود مقاله رشته مدیریت تكنولوژی و پیشرفتهای كیفی در شركتهای مكزیك دانلود مقاله مدیریت سیستم همکاری در فروش فایل انجام مقاله مدیریت…

بررسی رفتار تیرهای بتن آرمه تقویت شده با صفحات کامپوزیتی

بررسی رفتار تیرهای بتن آرمه تقویت شده با صفحات کامپوزیتی ورق FRP صفحات کامپوزیتی دانلود مقاله تیرهای بتن آرمه تقویت شده دانلود مقالات رشته عمران دانلود مقاله بررسی رفتار تیرهای بتن آرمه تقویت شده با صفحات کامپوزیتی دانلود مقالات مهندسی…

ارزیابی پخش بار بهینه UPFC با شبیه سازی نرم افزاری

ارزیابی پخش بار بهینه UPFC با شبیه سازی نرم افزاری محیطهای تجدید ساختار ادوات FACTS کنترل کننده یکپارچه كنترل کننده یكپارچه توان ارزیابی پخش بار بهینه UPFC با شبیه سازی نرم افزاری ارزیابی پخش بار بهینه UPFC بررسی پخش بار…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوشمندی بازاریابی 33 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوشمندی بازاریابی 33 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوشمندی بازاریابی مبانی نظری هوشمندی بازاریابی پیشینه تحقیق هوشمندی بازاریابی پیشینه داخلی هوشمندی بازاریابی پیشینه خارجی هوشمندی بازاریابی پیشینه پژوهش هوشمندی بازاریابی پیشینه نظری هوشمندی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شاخص های توسعه پایدار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شاخص های توسعه پایدار مبانی نظری شاخص های توسعه پایدار ادبیات و مبانی نظری شاخص های توسعه پایدار پیشینه تحقیق شاخص های توسعه پایدار دانلود مبانی نظری شاخص های توسعه پایدار فصل دوم پایان نامه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق و اخلاق حرفه ای 80 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق و اخلاق حرفه ای 80 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اخلاق و اخلاق حرفه ای مبانی نظری اخلاق و اخلاق حرفه ای پیشینه تحقیق اخلاق و اخلاق حرفه ای پیشینه داخلی…

پرسشنامه نقش خودکارآمدی بر قصد کارآفرینانه

پرسشنامه نقش خودکارآمدی بر قصد کارآفرینانه کلمات کلیدی : پرسشنامه خودکارآمدی کارآفرینی پرسشنامه خودکارآمدی کارآفرینانه دانلود پرسشنامه خودکارآمدی کارآفرینی دانلود پرسشنامه خودکارآمدی کارآفرینانه پرسشنامه در مورد خودکارآمدی کارآفرینی پرسشنامه در مورد خودکارآمدی کارآفرینانه پرسشنامه تاثیر خودکارآمدی بر قصد کارآفرینانه پرسشنامه…

بررسی اثرات پاتولوژیك ناشی از حمام ماهی قزل آلای رنگین كمان با ماده ضدعفونی كننده آكوآجرم

بررسی اثرات پاتولوژیك ناشی از حمام ماهی قزل آلای رنگین كمان با ماده ضدعفونی كننده آكوآجرم آبزیان ضدعفونی كننده آكوآجرم ماهی قزل آلای رنگین كمان اثرات پاتولوژیك حمام ماهی قزل آلای رنگین كمان بررسی اثرات پاتولوژیك ناشی از حمام ماهی…

سمینار بررسی و تشریح نظریه های یادگیری در انسان

سمینار بررسی و تشریح نظریه های یادگیری در انسان یادگیری ماشین یادگیری در انسان نظریه های یادگیری مسایل یادگیری در انسان تاریخچه،نظریه ها و مسایل یادگیری در انسان دانلود سمینار نظریه های یادگیری در انسان دانلود سمینار کارشناسی ارشد کامپیوتر…

پرسشنامه رابطه توسعه منابع انسانی و چابکی سازمانی

پرسشنامه رابطه توسعه منابع انسانی و چابکی سازمانی کلمات کلیدی : پرسشنامه توسعه منابع انسانی پرسشنامه چابکی سازمانی پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی پرسشنامه توسعه منابع انسانی تونکه نژاد و داوری پرسشنامه توسعه منابع انسانی تونکه نژاد و داوری (1388) پرسشنامه…

پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون همراه با نمره گذاری، روایی و پایایی معتبر

پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون همراه با نمره گذاری، روایی و پایایی معتبر کلمات کلیدی : پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون qwl پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973) دانلود پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون…

عوامل موثر در بروز استرس و بررسی علایم آن

عوامل موثر در بروز استرس و بررسی علایم آن کلمات کلیدی : الگوی استرس دیاتز منابع استرس و اضطراب کارکردهای فیزیولوژیک استرس نظریه های روانشناسی استرس نظریه های مختلف در مورد استرس عوامل موثر در بروز استرس پایان نامه استرس…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *