مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه نوآوری دانشگاهی
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی
پیشینه داخلی نوآوری دانشگاهی
پیشینه خارجی نوآوری دانشگاهی
پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی
پیشینه نظری نوآوری دانشگاهی
ادبیات نظری نوآوری دانشگاهی
چارچوب نظری نوآوری دانشگاهی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نوآوری دانشگاهی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نوآوری دانشگاهی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

نوآوری دانشگاهی 
نوآوری مستمر و فراگیر در سازمان ها،  در واقع نوعی-کند وکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام ها می توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده ها و طرح های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی زاده و همکاران،  1389). 

 

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

 

 

به تعبیردراکر  (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه ای از عملکرد را خلق  می کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل  (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده های خلاق در سازمان تعریف می کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می انجامد. 
 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می-خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده  های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است

 

 

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می شود.  از نظر جیمنز و سگارا  (2008) دلیل این امر آن است که سازمان هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع تر و بهتر از سازمان های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می دهد.  
بنابراین،  در یک تعریف کلی می توان نوآوری دانشگاهی را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.  با استناد به تعاریف فوق   می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است.  نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید،  خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد.

  در واقع نوآوری فرآیندی است که از طریق آن،  سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آنها به کار می گیرد.  به طور کلی سازمان های نوآور سازمان هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان تغییر مهارت های رقبا،  تغییر روحیه افراد جامعه،  تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده،  در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول می سازند.  در همین رابطه پیتر دراکر نوآوری را یکی از اهداف هشتگانه در سازمان می داند.  فایول  نوآوری را یکی از اصول 14 گانه مدیریت معرفی می کند و الوین تافلر معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد.  گاروین  نیز با دیدگاهی کاربردی،  سازمان یادگیرنده را سازمانی معرفی می کند که در خلق،  اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد. 

 

 

 در همین راستا می توان نتیجه گیری کرد که سازمان های خلاق و نوآور سازمان هایی یادگیرنده اند و یادگیری مهم ترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن آنها با تغییرات محیطی است.  لاکت  نیز درباره ضرورت نوآوری و همگامی و هماهنگی با تحولات جدید می گوید: موج دریا تجربه ترسناکی است،  اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشه ای پرتاب می-کند،  با این حال اگر بر آن سوار شوید،  می تواند در زمان کوتاهی شما را به جای دوری ببرد . به طور قطع بسیار ساده تر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آنها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که  بی حرکت بمانید و به سویی رانده شوید.  مدیریت ساکن و بی حرکت نمی تواند مدت زیادی به طول انجامد،  موج یا آن را غرق میکند و یا کشتی این مدیریت در گل فرو می رود و همان جا باقی می ماند “بالاخره دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان دیگر مانند تافلر،  شون  و برگ کویست  نیز حاکی از آن است که سازمانهای امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند بلکه تنها می-توانند تردیدها،  نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت-هایی برای آموختن،  تطابق و همخوانی مطلوب تبدیل کنند(کشاورز ، 1392)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 22
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
2- 1- مقدمه 22
2-2-پیشینه پژوهش 22
2-1-1 – نوآوری دانشگاهی 22
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64

2-4-1-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی 65
2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78

 

لخته ساز زیستی

لخته ساز زیستی لخته ساز زیستی رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه لخته ساز زیستی  موثر، رمز کارآمد برای جداسازی بخش جامد و مایع لجن فعال شده ناشی از آب تصفیه شده است. کاهش ثبات فلاک می تواند با تنش…

جزوه طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه های کامپیوتری تدریس استاد باطنی

جزوه طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه های کامپیوتری تدریس استاد باطنی کلمات کلیدی : جزوه طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه های کامپیوتری تدریس استاد باطنی رفتن به سایت اصلی جزوه طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه های کامپیوتری تدریس استاد باطنی…

مبانی ابهام در معامله و نحوه رفع آن در مورد معامله

مبانی ابهام در معامله و نحوه رفع آن در مورد معامله غرر در معامله معاملات غرری ابهام در مورد معامله جهل به مورد معامله رفع ابهام در مورد معامله مجهول بودن مورد معامله مبانی لزوم رفع ابهام از مورد معامله…

مهارت ارتباط غیر کلامی در محیط کار

مهارت ارتباط غیر کلامی در محیط کار مهارت ارتباط غیر کلامی در محیط کار رفتن به سایت اصلی ارتباط غیر کلامی شامل اشاره ها، تماس چشمی، لحن صدا و حرکت بدن می باشد. گاهی نوع پوشش و سکوت اختیار کردن…

پاورپوینت آشنايي با درخت هاي تصميم گيري

پاورپوینت آشنايي با درخت هاي تصميم گيري کلمات کلیدی : پاورپوینت آشنايي با درخت هاي تصميم گيري درخت هاي تصميم گيري پاورپوینت درخت هاي تصميم گيري طراحي درخت تصميم گيري پرسش هاي مطرح براي درخت تصميم گيري (CART) الگوريتم يادگيري…

پاورپوینت آشنایی با استاندارد های طراحی موزه

پاورپوینت آشنایی با استاندارد های طراحی موزه کلمات کلیدی : پاورپوینت آشنایی با استاندارد های طراحی موزه آشنایی با استاندارد های طراحی موزه استاندارد های طراحی موزه تحقیق استاندارد های طراحی موزه تعریف موزه اهداف موزه عمده فعاليتهاي موزه انواع…

بررسی نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی در راستای مدیریت مشاركتی

بررسی نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی در راستای مدیریت مشاركتی فرهنگ سازمانی مدیریت مشارکتی نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی بررسی نگرش کارکنان نسبت…

ارکان و عناصر مشارکت در قتل عمد

ارکان و عناصر مشارکت در قتل عمد مجازات شرکت در جرم مجازات مشارکت درقتل مشارکت در جرم مشارکت در قتل عمد ارکان مشارکت در قتل عمد عناصر مشارکت در قتل عمد دانلود پایان نامه مشارکت در قتل عمد رفتن به…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق منبع کنترل بیرونی 33 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق منبع کنترل بیرونی 33 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه منبع کنترل بیرونی مبانی نظری منبع کنترل بیرونی پیشینه تحقیق منبع کنترل بیرونی پیشینه داخلی منبع کنترل بیرونی پیشینه خارجی منبع کنترل بیرونی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ناتوانی هیجانی 33 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ناتوانی هیجانی 33 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ناتوانی هیجانی مبانی نظری ناتوانی هیجانی پیشینه تحقیق ناتوانی هیجانی پیشینه داخلی ناتوانی هیجانی پیشینه خارجی ناتوانی هیجانی پیشینه پژوهش ناتوانی هیجانی پیشینه نظری…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مسیر شغلی یا كارراهه

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مسیر شغلی یا كارراهه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مسیر شغلی مبانی نظری مسیر شغلی پیشینه تحقیق مسیر شغلی پیشینه داخلی مسیر شغلی پیشینه خارجی مسیر شغلی پیشینه پژوهش مسیر شغلی چارچوب نظری…

بررسی سوء مصرف مواد و رویکردهای درمانی وابستگی به مواد

بررسی سوء مصرف مواد و رویکردهای درمانی وابستگی به مواد کلمات کلیدی : مصرف مواد در ایران  مبنای نظری وابستگی به مواد نظریه های وابستگی به مواد عوامل تاثیر گذار بر مصرف مواد رویکردها ی درمانی وابستگی به مواد پایان…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی کیفیت روابط زناشویی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی کیفیت روابط زناشویی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه کیفیت روابط زناشویی مبانی نظری کیفیت روابط زناشویی پیشینه تحقیق کیفیت روابط زناشویی پیشینه داخلی کیفیت روابط زناشویی پیشینه خارجی کیفیت روابط زناشویی پیشینه پژوهش…

مبانی نظری بررسی انطباق آموزش و پرورش با ابعاد سازمان یادگیرنده

مبانی نظری بررسی انطباق آموزش و پرورش با ابعاد سازمان یادگیرنده ابعاد سازمان یادگیرنده مولفه های سازمان یادگیرنده مولفه های استراتژیک سازمان یادگیرنده سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش سازمان یادگیرنده رویکردی نو در آموزش و پرورش اهمیت و ضرورت…

مبانی نظری ارزیابی و طبقه بندی عوامل و مولفه های حیاتی موفقیت در پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمانی

مبانی نظری ارزیابی و طبقه بندی عوامل و مولفه های حیاتی موفقیت در پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمانی مبانی نظری erp مبانی نظری پیاده سازی erp در بانک مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پیاده سازی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اختلال شخصیت خودشیفته

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اختلال شخصیت خودشیفته کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال شخصیت خودشیفته مبانی نظری اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه تحقیق اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه داخلی اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه خارجی اختلال شخصیت خودشیفته پیشینه پژوهش…

پرسشنامه امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی

پرسشنامه امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه استاندارد بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه امکان سنجی بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه استاندارد امکان سنجی بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه امکان سنجی اجرای…

نظریه ها،مدلها،نتایج و الگوهای تعهد سازمانی و ویژگیهای شغلی

نظریه ها،مدلها،نتایج و الگوهای تعهد سازمانی و ویژگیهای شغلی سطوح مختلف تعهد سازمانی مفهوم جدید برای تعهد سازمانی نظریه ها،مدلها،نتایج و الگوهای تعهد سازمانی و ویژگیهای شغلی نتایج مطلوب و نامطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی و ارائه مفهوم جدید برای…

پاورپوینت تصمیم گیری و حل مسأله

پاورپوینت تصمیم گیری و حل مسأله پاورپوینت تصمیم گیری و حل مسأله مسأله یابی حل مسأله انواع مسئله و تصمیم موقعیتهای تصمیم گیری فرایند منطقی حل مسئله انواع مدلها درتصمیم گیری طبقه بندی تصمیمها براساس مراحل درخت اخذ تصمیم مدیران…

مسایل یادگیری در انسان و بررسی نظریه های مختلف آن

مسایل یادگیری در انسان و بررسی نظریه های مختلف آن مسایل یادگیری در انسان زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری نظریه‌های تداعی گرایی پایان نامه نظریه های یادگیری نظریه های شناخت‌گرایی نظریه‌های یادگیری اجتماعی انواع نظریه های یادگیری رفتن به…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان 68 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان 68 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فرسودگی شغلی کارکنان دانلود مبانی نظری فرسودگی شغلی کارکنان پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان دانلود پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان پیشینه داخلی فرسودگی شغلی کارکنان…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اجرای احکام داوری بین المللی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اجرای احکام داوری بین المللی مبانی نظری اجرای احکام داوری بین المللی دانلود مبانی نظری اجرای احکام داوری بین المللی پیشینه اجرای احکام داوری بین المللی ادبیات نظری اجرای احکام داوری بین المللی فصل دوم…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساماندهی اسکان غیررسمی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساماندهی اسکان غیررسمی کلمات کلیدی : پیشینه تحقیق اسکان غیررسمی مبانی نظری اسکان غیررسمی مبانی نظری ساماندهی اسکان غیررسمی فصل دوم پایان نامه ساماندهی اسکان غیررسمی دانلود مبانی نظری ساماندهی اسکان غیررسمی پیشینه تحقیق ساماندهی…

یک الگوریتم برای ساختن شبکه های عصبی کوچک با قدرت تعمیم بالا

یک الگوریتم برای ساختن شبکه های عصبی کوچک با قدرت تعمیم بالا اتوماتاهای یادگیر شبکه های عصبی انتشار خطا به عقب الگوریتم تنظیم ساختار شبکه شبکه های عصبی کوچک ساختن شبکه های عصبی کوچک یک الگوریتم برای ساختن شبکه های…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری مبانی نظری کیفیت زندگی کاری دانلود مبانی نظری کیفیت زندگی کاری پیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری ادبیات نظری کیفیت زندگی کاری فصل دوم پایان نامه کیفیت زندگی کاری مبانی نظری و پیشینه…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *