مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی

مبانی نظری استراتژیک منابع انسانی
ادبیات و مبانی نظری استراتژیک منابع انسانی
پیشینه تحقیق استراتژیک منابع انسانی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژیک منابع انسانی
دانلود مبانی نظری استراتژیک منابع انسانی
مبانی نظری استراتژیک منابع انسانی
فصل دوم پایان نامه استراتژیک منابع انسانی
ادبیات نظری استراتژیک منابع انسانی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی
 

 

 

مفهوم و فرایند استراتژی تعریف استراتژی استراتژی شامل تصمیم گیری در این باره است که مقصد کجاست و رسیدن به آن چگونه خواهد بود. استراتژی همانا بیان نیًت(قصد) است: «استراتژی یعنی آنچه دوست داریم انجام دهیم و اینکه قصد داریم چگونه آنرا به انجام برسانیم». استراتژی ها اهداف بلندمدت را تعریف می کنند ولی عمدتاً تأکید آنها بر چگونگی تحقق این اهداف است. استراتژی وسیله و ابزار ایجاد ارزش است. استراتژی خوب، آنی است که به کار آید؛ یابه عبارت بهتر راهنمای اقدامات هدفهمند در جهت کسب نتایج لازم باشد.

استراتژی را بسیاری از نویسندگان این حیطه تعریف کرده اند؛ از آن جمله :
«استراتژی عبارت است از تعیین آرمانها و اهداف بلند مدت برای شرکت و پذیرش مجموعه ای از اقدامات و تخصیص منابع لازم برای تحقق آنها»(چاندلر ، 1962؛ به نقل از اعرابی، 1383: 168).  
«استراتژی مجموعه ای از انتخاب های محوری و تعیین کننده یا حساس در باره اهداف و ابزارها و وسایل فعالیت کسب و کار مشخصی است» (استونز و همکاران، 1379: 259). 
«استراتژی یعنی جهت گیری و حوزه فعالیت بلند مدت سازمان که منابع انسانی را با شرایط متغییر محیطی و به ویژه بازارها، مشتریان و کارفرمایان به منظور تحقق نیازهای گروه های ذینفع هماهنگ می سازد»(بامبرگر، 1384: 94).
«استراتژی هر بنگاه با همامنگ ساختن و ایجاد تطابق میان شایستگی های داخلی شرکت یا بنگاه و نیز شرایط محیط خارجی سرو کار دارد»(کی ، 1998: 331).  
«تأکید و تمرکز استراتژی بر اقداماتی است که شرکت ها را از رقیبان شان متمایز می سازند»(پرسل ، 2005: 29).  
«هر استراتژی چه در حیطه منابع انسانی باشد و چه هر نوع استراتژی در زنینه مدیریت می بایست در بردارنده دو عنصر اصلی باشد: نخست آنکه دارای اهداف استراتژیک باشد (یعنی آن چیزهایی که قرار است به وسیله استراتژی، تحقق یابند)؛ و دوم آنکه باید طرحی عملی نیز وجود داشته باشد (منظور ابزاری است که بوسیله آن بتوان به اهداف دست یافت)» (جزئی، 1378: 67).

 

2-2-2. مفهوم استراتژی
مفهوم استراتژی بر سه مفهوم دیگر استوار است: مزیت رقابتی ، قابلیتهای متمایز  و هماهنگی استراتژیک .

2-2-3. مزیت رقابتی
مفهوم مز یت رقابتی را نخستین بار مایکل پورتر  (1985) مطرح ساخت. به زعم پورتر، مزیت رقابتی نصیب شرکتی می شود که برای مشتریانش ارزش قائل می شود. شرکت ها برای کسب مزیت رقابتی، بازارهایی رابرای فعالیت بر می گزینند که بتوانند در آنها بهتر عمل کنند و با بهبود مستمر موقعیت-شان، در واقع خود را به هدف متحرکی برای رقبایشان بدل می سازند. پورتر بر اهمیت «تمایز»   تأکید می کرد که خود شامل عرضه کالا یا خدمتی است که گمان می کنند آن محصول در سراسر صنعت، بی نظیر و منحصر به فرد است. وی در عین حال، بر «تمرکز»  تأکید می کرد، که همانا توجه به گروه خریدار یا بازار محصول خاص، به میزانی بیشتر و به شکل کاراتر و اثربخش از رقباست. وی پس از معرفی این مفاهیم، چارچوب معروف استراتژی های عمومی ( ژنریک ) خود را مطرح ساخت مبنی بر اینکه سازمان ها می توانند به منظور کسب مزیت رقابتی آنها را بکار گیرند.

این استراتژی ها عبارتنداز :
    نوآوری  : تولید کننده ای منحصر به فرد و یگانه بودن.
    کیفیت  : عرضه و ارائه کالاها و خدمات دارای کیفیت عالی به مشتریان.
    رهبری هزینه  : نتیجه برنامه ریزی شده سیاست های که هدفشان «مدیریت صحیح مخارج» است.
بارنی  (1991) بین مزیت رقابتی که شرکت در حال حاضر از آن استفاده می کند و رقبا می توانند از آن کپی برداری کنند و مزیت رقابتی پایدار که رقبا نمی توانند از آن تقلید کنند، تفاوت قائل شده است. این موضوع به اهمیت مفهوم قابلیت های متمایز منجر می شود.

2-2-4. قابلیت های متمایز
همانگونه که کی (1999) مطرح می سازد، «فرصت های فراروی شرکت برای حفظ مزیت رقابتی را معمولاً قابلیت های آن تعیین می کنند». هر قابلیت یا شایستگی متمایز را می توان بعنوان ویزگی یا مشخصه ای مهم توصیف کرد که، همانگونه که کویین  (1980) می گوید، «موجب برتری شرکت و سازمان می شود». کی باتأکید براینکه بین قابلیت های متمایز و قابلیت های تقلیدشدنی تفاوت وجود دارد، این تعریف را توسعه   می دهد. قابلیت های متمایز عبارتداز آن دسته مشخصات و ویژگی هایی که رقیبان نمی توانند از آنها گرته برداری یا آنها را تقلید کنند، یا اینکه اصلاً دشوار بتوان آنها را تقلید کرد. قابلیت های تقلید شدنی می توان خریداری کرد، یا هر شرکتی که دارای مهارت های مدیریتی بالا و بارزی  باشد و منابع مالی خوبی نیز در اختیار داشته باشد، می تواند آنها را بیافزایند. بیشتر قابلیت های فنی تقلید شدنی هستند. پرهلد و همل   (1990) برانند که مزیت رقابتی در بلندمدت برای شرکتی ایجاد می شود که دارای «شایستگی محوری » است و این شایستگی ها برتر از رقباست. همچنین مزیت رقابتی در شرکتی ایجاد می شود که سریعتر فرا گیرد و می آموزد و آموخته های خود را به شکلی موثرتر از رقیبانش به کار می گیرد.

بارنی (1991) برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می توان منبعی را مشخصاً شایستگی یا قابلیت متمایز برشمرد یا نه، چهار معیار را معرفی کرده است :
1.    خاق ارزش برای مشتری
2.    کمیاب بودن آن در مقایسه با رقیبان
3.    تقلید ناشدنی بودن آن 
4.    جایگزین ناشدنی بودن آن
مفهوم قابلیت متمایز، اساس نگرش منبع- محور به استراتزی را تشکیل می دهد، که در ادامه فصل به آن اشاره خواهد شد.

2-2-5. هماهنگی استراتژیک
مفهوم هماهنگی استراتژیک به معنی به حداکثر رساندن میزان تناسب و تطابق میان مزیت رقابتی هر شرکت با منابع و قابلیت هایش و همچنین فرصت های موجود در محیط بیرونی است. همتنطور که هوفر و شندل   (1986) می گویند : «یکی از جنبه های اساسی وظایف مدیران امروزی، هماهنگ کردن شایستگی-های سازمان (مهارها و منابع داخلی) یا فرصت ها و خطرپذیری (ریسک) های ناشی از تغییرات محیطی است، بگونه ای که در زمان استفاده از این منابع، هر دوی اینها هم کارآمد باشند و هم اثربخش».

2-2-6. مبانی استراتژی
اساساً استراتژی به تعریف مقاصد (قصد استراتزیک)  و تخصیص یا تعدیل منابع با فرصت ها (استراتژی منبع- محور  ) و در واقع ایجاد همانگی استراتژی بین آنها می پردازد. طراحی و اجرای اثربخشی استراتژی به توان استراتژیک  سازمان بستگی می یابد. توان استراتژیک شامل توانایی طراحی آرمان های استراتژیک و اجرای طرح های استراتژیک از طریق فرایند مدیریت استراتژیک است.

2-2-7. قصد استراتژیک
استراتژی را در ساده ترین شکل آن می توان بعنوان بیان مقاصد سازمان تعریف کرد. یا به عبارتی، آنچه که سازمان می خواهد انجام دهد  و روش انجام آن همانگونه که ویکنز  (1987) می گوید : «استراتژی یعنی اینکه سازمان چگونه می خواهد از اینجا به آنجا برود». همانطور که همل و پرهلد (1989) تعریف کرده اند، قصد استراتژیک به موقعیت ممتاز و پیشگامی اشاره دارد که سازمان می خواهد به آن برسد و در واقع نوعی شاخص به منظور ارزیابی میزان موفقیت سازمان در تحقق این هدف به شمار می آید. قصد استراتژیک     می تواندبه صورتی بسیار کلی و گسترده از مأموریت یا بینش حاکم بر سازمان، بیان شود و یا اینکه به طور دقیق به تشریح آرمان ها و اهداف سازمان بپردازد. میلر و دس  (1996) توالی قصد استراتژیک را بدین شرح تعریف کرده اند :
1.    چشم انداز گسترده در خصوص این که سازمان باید چگونه باشد.
2.    مأموریت سازمان.
3.    اهداف خاصی که عملیاتی می شوند.
4.    اهداف استراتژیک.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
2-1.  مقدمه    
2-2.  مفهوم و فرایند استراتژی    
2-2-1. تعریف استراتژی    
2- 2-2. مفهوم استراتژی    
2-2-3. مزیت رقابتی    
2-2-4. قابلیت های متمایز    
 2-2-5.  هماهنگی استراتژیک    
2-2-6. مبانی استراتژی     
2-2-7. قصد استراتژیک    

2-3. استراتژی منبع- محور     
2-4. توان استراتژیک    
 2-5. مدیریت استراتژیک    
2-6. تدوین استراتژی    
2-7. نگرش سیستماتیک به تدوین استراتژیک    
2-8. واقعیت فرایند تدوین استراتژی    
2-9. واقعیت مدیریت استراتژیک    
 2-10. استراتژی منابع انسانی    
2-10-1. مدیریت استراتژیک منابع انسانی و استراتژی های منابع انسانی    
2-10-2. استراتژی سرباز وفادار    
2-10-3. استراتژی نیروی کار قراردادی    
2-10-4. استراتژی متخصص متعهد    
2-10-5. استراتژی پیمانکارانه    
2-11. تعریف استراتژی منابع انسانی    
2-12. انواع استراتژی منابع انسانی    
2-13. استراتژی عام منابع انسانی    
2-13-1. یک شرکت تولیدی    
2-14. استراتژی خاص منابع انسانی    
2-14-1. استراتژی منابع انسانی مؤسسات آموزش عالی    
2-15. معیارهای استراتژی اثربخش منابع انسانی    
2-16. تعبیری از استراتژی مطلوب منابع انسانی    
2-17. نقش استراتژی منابع انسانی در سازمان های متعالی و ارتباط آن با استراتژی سازمان    
2-18. تدوین و استقرار استراتژی منابع انسانی در سازمان-های متعالی    
2-19. نقش استر اتژی های منابع انسانی و ارتباط آن با استراتژی سازمان    

منابع

 

 

 

توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد

تولید شده انحصاری در:فروشگاه ساز فایلینا

مدلهای گرافیکی و نمایش آنها

مدلهای گرافیکی و نمایش آنها مدل های گرافیکی مسائل پیچیده و غیر قطعی الگوریتم های بادگیری ماشین تئوری احتمال تئوری گراف مدلهای گرافیکی و نمایش آنها دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله کارشناسی…

اهمیت و کاربرد برنامه ریزی منابع سازمان و لزوم پیاده سازی آن در سازمان

اهمیت و کاربرد برنامه ریزی منابع سازمان و لزوم پیاده سازی آن در سازمان برنامه ریزی منابع سازمان انواع روشهای پیاده سازی ERP لزوم پیاده سازی ERP در سازمان اهمیت و کاربرد برنامه ریزی منابع سازمان و لزوم پیاده سازی…

مبانی نظری بررسی علل شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی در منطقه 19 شهر تهران

مبانی نظری بررسی علل شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی در منطقه 19 شهر تهران کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری اسکان غیر رسمی مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی ویژگی های سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های…

پاورپوینت سازمان: تعاریف، ویژگیها و انواع آن

پاورپوینت سازمان: تعاریف، ویژگیها و انواع آن کلمات کلیدی : سازمان: تعاریف، ویژگیها و انواع آن عصر حاضر؛ عصر سازماني علت وجودي سازمان ها تعريف سازمان عناصر و يژگي هاي مشترك سازمان تعريف سازمان با توجه به عناصر و يژگي…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش فرهنگی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش فرهنگی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش فرهنگی مبانی نظری هوش فرهنگی پیشینه تحقیق هوش فرهنگی پیشینه داخلی هوش فرهنگی پیشینه خارجی هوش فرهنگی پیشینه پژوهش هوش فرهنگی پیشینه نظری هوش فرهنگی…

لوله و پروفیل آهنی

لوله و پروفیل آهنی پروفیل آهنی لوله و پروفیل آهنی پیشینه صنعت‌ لوله‌ در ایران پیشینه صنعت‌ پروفیل در ایران تكنولوژی تولید پروفیلهای آهنی دانلود مقاله عمران با عنوان لوله و پروفیل آهنی رفتن به سایت اصلی لوله و پروفیل…

تاثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز

تاثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز اعتبار برند کیفیت درک شده برند ارزش درک شده برند سبز ابعاد ارزش ویژه برند سبز عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز تاثیر اعتبار برند بر…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مولفه های مهارت های ارتباطی 38 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مولفه های مهارت های ارتباطی 38 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مولفه های مهارت های ارتباطی مبانی نظری مولفه های مهارت های ارتباطی پیشینه تحقیق مولفه های مهارت های ارتباطی پیشینه داخلی…

اثر ثبت بر وضعیت حقوقی شركت‌های تجاری

اثر ثبت بر وضعیت حقوقی شركت‌های تجاری نظام حقوقی ایران مبانی قانونی ثبت شركت‌ها وضعیت حقوقی شركت‌های تجاری دانلود مقاله اثر ثبت بر وضعیت حقوقی شركت‌های تجاری سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش…

اهمیت و ویژگی پولشویی و عناصر تشكيل دهنده آن

اهمیت و ویژگی پولشویی و عناصر تشكيل دهنده آن کلمات کلیدی : عناصر جرم پولشویی عنصر قانونی پولشویی عنصر مادی پولشویی دانلود پایان نامه پولشویی پایان نامه در مورد پولشویی عناصر موضوعی جرم پولشویی عناصر تشکیل دهنده جرم پولشویی اهمیت…

بطلان رای داوری در حقوق ایران با تشریح روند قضایی آن

بطلان رای داوری در حقوق ایران با تشریح روند قضایی آن بطلان رأی داوری بطلان رأی داوری در حقوق ایران موارد اعتراض به رای داور در روند قضایی پایان نامه بطلان رأی داور در رویه قضایی بطلان رأی داور در…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش هیجانی 2 مبانی نظری هوش هیجانی ادبیات نظری هوش هیجانی چارچوب نظری هوش هیجانی فصل دوم پایان نامه هوش هیجانی دانلود مبانی نظری هوش هیجانی پیشینه هوش هیجانی پیشینه تحقیق هوش هیجانی پیشینه داخلی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی 33 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی 33 صفحه کلمات کلیدی : کارآفرینی سازمانی مبانی نظری کارآفرینی سازمانی تاریخچه کارآفرینی سازمانی پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی پیشینه پژوهش کارآفرینی سازمانی مبانی نظری در مورد کارآفرینی سازمانی پیشینه تحقیق در مورد کارآفرینی…

بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن

بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن دانلود پایان نامه نقاشی کودک نقاشی کودکان کار فرآیند نقاشی کودک دانلود پایان نامه تصویرگری کودکان کار بررسی مراحل نقاشی کودک و ارزیابی تصویرگری کودکان کار از آن دانلود…

مطالعه خواص زیرکن Zircon به منظور ساخت کامپوزیتهای Al-Zircon

مطالعه خواص زیرکن Zircon به منظور ساخت کامپوزیتهای Al-Zircon مشخصات و خواص زیرکن انواع کامپوزیتها روشهای ساخت کامپوزیتها کامپوزیتهای AlZercon ساخت کامپوزیتهای AlZircon مطالعه خواص زیرکن Zircon به منظور ساخت کامپوزیتهای AlZircon پایان نامه زیرکن دانلود پایان نامه زیرکن رفتن…

مالیات و تحولات و اصلاحات مالیاتی

مالیات و تحولات و اصلاحات مالیاتی مالیات اصلاحات مالیاتی ساختار مالیاتی ایران دانلود مقاله مالیات و تحولات و اصلاحات مالیاتی خرید مقالات اقتصاد سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه…

ارزیابی اثرات عوامل رضایت شغلی بر عملکرد کارکنان

ارزیابی اثرات عوامل رضایت شغلی بر عملکرد کارکنان رضایت شغلی عملکرد کارکنان عوامل موثر رضایت شغلی ابعاد موثر بر عملکرد کارکنان ارزیابی اثرات عوامل رضایت شغلی بر عملکرد کارکنان دانلود پایان نامه رضایت شغلی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت…

عوامل داخلی و خارجی تغییر کابینه و انتصاب آموزگار

عوامل داخلی و خارجی تغییر کابینه و انتصاب آموزگار عملکرد دولت هویدا علل انتصاب آموزگار رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته علوم سیاسی عوامل داخلی و خارجی تغییر کابینه و انتصاب آموزگار       چکیده: در این…

بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران مدارس براساس نظریه لیکرت با رضایت شغلی دبیران

بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران مدارس براساس نظریه لیکرت با رضایت شغلی دبیران نظریه لیکرت رضایت شغلی سبک های رهبری رضایت شغلی دبیران سبک رهبری لیکرت سبکهای رهبری مدیران سبکهای رهبری مدیران مدارس رابطه بین سبک های رهبری…

مقاله ترجمه شده استراتژی قیمت گذاری و هماهنگی در زنجیره تأمین دو سطحی همراه با ریسک معکوس خرده فروشی

مقاله ترجمه شده استراتژی قیمت گذاری و هماهنگی در زنجیره تأمین دو سطحی همراه با ریسک معکوس خرده فروشی کلمات کلیدی : مقاله ترجمه شده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده آماده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده آماده مهندسی…

پروپوزال ارزیابی شاخص های عملکرد توسعه پایدار در صنعت فولاد

پروپوزال ارزیابی شاخص های عملکرد توسعه پایدار در صنعت فولاد پروپوزال توسعه پایدار مولفه های توسعه پایدار شاخص های توسعه پایدار     شاخص های عملکرد توسعه پایدار ارزیابی شاخص های عملکرد روش هاي ارزيابي عملکرد کارکنان مولفه هاي ارزيابي عملکرد…

پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای کارکنان

پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای کارکنان دانلود پرسشنامه اخلاق حرفه ای پرسشنامه اخلاق حرفه ای دانلود پرسشنامه اخلاق حرفه ای و مولفه های آن پرسشنامه اخلاق حرفه ای کارکنان دانلود پرسشنامه اخلاق حرفه ای دانلود پرسشنامه اخلاق کاری پرسشنامه اخلاق…

ارزش افزوده اقتصادی و فاکتورهای کلیدی مورد توجه آن

ارزش افزوده اقتصادی و فاکتورهای کلیدی مورد توجه آن ارزش افزوده اقتصادی پایان نامه ارزش افزوده اقتصادی ظهور ارزش افزوده اقتصادی و تعاریف آن فاکتورهای کلیدی مورد توجه ارزش افزوده اقتصادی تاثير تحقيق و توسعه بر ارزش افزوده اقتصادي كشور…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی 19 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی 19 صفحه کلمات کلیدی : پیشینه فرسودگی شغلی تاریخچه فرسودگی شغلی پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی پیشینه پژوهشی فرسودگی شغلی مبانی نظری فرسودگی شغلی چارچوب نظری فرسودگی شغلی ادبیات نظری فرسودگی شغلی فصل دوم…

ارائه خلاصه کتاب نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت نوشته واندا والاس در قالب فایل پاورپوینت مرتبط با درس حسابرسی پیشرفته

ارائه خلاصه کتاب نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت نوشته واندا والاس در قالب فایل پاورپوینت مرتبط با درس حسابرسی پیشرفته نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت واندا والاس حسابرسی پیشرفته رفتن…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *