مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی

مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی

برنامه درسی
برنامه ریزی درسی
پیشینه برنامه ریزی درسی
راهبردهای یاددهی
راهبردهای یادگیری
ارزشیابی در برنامه ریزی درسی
دانلود پایان نامه برنامه درسی
دانلود پایان نامه برنامه ریزی درسی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی

مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی

 

آپدیتها:

1.تاریخچه و بررسی برنامه ریزی درسی مقطع ابتدایی در ایران 17 صفحه

2.برنامه ریزی درسی مدرسه – محور راهبردی برای تمركززدایی از نظام برنامه ریزی درسی 27 صفحه

 

 

مقدمه

برنامه درسی از نظر لغت از كلمه لاتین Currere به معنای راهی كه باید طی شود گرفته شده است. از برنامه درسی تعاریف متعددی شده است كه اینك به چند مورد آنها اشاره خواهیم كرد. 

تعاریف مختلف از برنامه درسی از صاحبنظران :

بوبیت: فعالیتهایی كه كودكان و نوجوانان باید انجام دهند تا توانایی انجام فعالیتهای ضروری برای زندگی بزرگسالی در انها به وجود اید. 

كازول و كمپ بل: برنامه آموزشی عبارت است از همه فعالیتهای كه از سوی كودكان تحت راهنمایی و نظارت معلمان انجام می شود. 

ماكنزی:برخورد فراگیر با ابعاد مختلف كه تحت هدایت مدرسه طرح ریزی شده است

 

تانر و تانر: تجربیات آموختنی و نتایج مورد نظر به صورت طرح ریزی كه از طریق بازسازی منطقی معرفت و تجربه، به منظور رشد دایمی یادگیرنده در زمینه شخصی و اجتماعی، تحت نظارت مدرسه تدوین شده است.

دال: محتوا و جریان رسمی و غیر رسمی كه از طریق ان فراگیر معلومات و روش فهمیدن را تحت نظارت مدرسه كسب می كنند، مهارتها را فرا می گیرد و نگرش و ارزش گذاری و ارزشها را تغییر می دهد. 

 

اسمیت، استانلی و شورز: تنظیم تجربه های مهم كه در مدارس برای عادت دادن كودكان و نوجوانان به فكر كردن و عمل نمودن گروهی در نظر گرفته و اجرا می شود. 

خانم تابا: یك برنامه آموزشی بیش از هر چیز به نحوه آماده ساز نسل جوان یك جامعه به صورت افرادی سازنده و مفید برای آن جامعه تلقی می شود. 

سیلور و الكساندر: برنامه آموزشی در حقیقت نقشه ای است كه در آن فرصت های مناسب 

 

 

 

کلمات کلیدی:

برنامه‌ریزی

برنامه درسی

برنامه ریزی درسی

راهبردهای یاددهی – یادگیری

ارزشیابی در برنامه ریزی درسی

 

 

تاریخچه برنامه ریزی درسی

بابیت (Bobbit) به دلیل انتشار اولین كتاب با عنوان برنامه درسی در سال 1918 نامش تداعی كننده آغاز فعالیت رسمی حوزه برنامه درسی به عنوان یك رشته نظامند مطالعاتی است. در واقع برنامه ریزی درسی به عنوان یك حوزه تخصصی عملاً در اوایل قرن بیستم توسط فرانكلین بابیت (بوبیت) متولد گردید. پس از آن مسائل این حوزه توجه بسیاری از صاحبنظران تعلیم و تربیت را به خود معطوف ساخت. دومین اثری كه در حوزه برنامه ریزی درسی انتشار یافت «ساخت برنامه درسی» نام داشت.

 

 كه توسط چارترز (Charters) به رشته تحریر در امد. دهه های 1930 تا 1950 را باید مقطعی به شمار آورد كه اندیشه های دیویی در باب برنامه درسی بیش از هر زمان دیگر در صحنه های علمی و تعلیم و تربیت رواج یافت. نفوذ گسترده تایلر مرهون كتابی است كه در سال 1949 منتشر شد. این كتاب كه «اصول اساسی برنامه درسی و آموزشی» نام داشت، پس از كتاب «دمكراسی و تعلیم و تربیت دیویی» رتبه دوم را از نظر نفوذ و تاثیرگذاری بر تفكر و جریان عمل برنامه ریزی درسی احراز كرد. 

 

سال 1957 یعنی سال پرتاب سفینه اسپوتینك ، نیز سال مهمی در تاریخچه برنامه ریزی درسی است. چرا كه به واسطه آن رواج بی سابقه فعالیت های ناظر به طراحی برنامه های درسی جدید- بویژه ریاضی و علوم گردید.دهه 1960، سال نهضت بازگشت به پایه ها است. در این دوره دانشمند پروری برنامه های درسی مورد انتقاد واقع گردید.دهه 1970 را باید سال تضج گرفتن فعالیت های ارزشیابی در حوزه برنامه درسی دانست دهه 1980 و 1990 بهبود كیفیت برنامه درسی، دستور كار قرار گرفت و در عین حال، این مقطع را باید دوران عطف توجه به ماهیت انسانی تعلیم و تربیت نامید كه بارزترین جلوه های آن در نهضت «نومفهوم گرایی» و «پست مدرن» هویداست. 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول:مبانی برنامه ریزی درسی 

1- مبانی فلسفی برنامه ریزی درسی 

ایده آلیسم

رئالیسم 

پراگماتیسم

ناترالیسم

2- مبانی اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی درسی 

3- مبانی روان شناختی برنامه درسی 

نظریه یادگیری محرك – پاسخ 

نظریه یادگیری میدانی 

نظریه یادگیری اجتماعی 

 

دورنمای فصل دوم:عناصر و انواع برنامه درسی و مراحل آن

عناصر برنامه درسی

الگوی چهار عنصری 

الگوی 9 عنصری كلاین 

سطوح تصمیم گیری 

برنامه درسی اكادمیك 

برنامه درسی اجتماعی 

برنامه رسمی 

برنامه نهادی 

برنامه آموزشی 

برنامه تجربه شده 

انواع برنامه درسی 

برنامه درسی پنهان 

برنامه درسی پوچ (عقیم) 

برنامه اشكار 

برنامه رسمی 

برنامه آرمانی 

برنامه رشد گرا 

برنامه مكتوب 

برنامه كلینكی 

مراحل برنامه ریزی درسی

سه مرحله كلی 

طراحی

اجرا 

ارزشیابی 

مراحل الگوی تایلر

مرحله الگو تابا

مراحل 14 چهارده گانه برنامه ریزی درسی 

مراحل 9 گانه برنامه ریزی درسی 

مراحل برنامه ریزی درسی از نظر لوی 

1- آماده سازی رئوس برنامه درسی 

2- تهیه و تدوین موارد وسایل آموزشی

3- اجرای برنامه 

 

دورنمای فصل سوم:مشخص كردن هدفهای برنامه درسی

سطوح اهداف 

از نظر كراتول 

از نظر داویس 

از نظر كارشناسان یونسكو

 

دورنمای فصل چهارم:انتخاب محتوای برنامه درسی

تعریف محتوا 

سیلور و الكساندر هیمان 

لوی شواب 

دیدگاههای اساسی در انتخاب محتوا 

1- دیدگاه سنتی 

2- دیدگاه پویا 

3- دیدگاه سازنده 

 

ضوابط عملی برای انتخاب محتوا 

معیارهای انتخاب محتوا 

اهمیت اعتبار

علاقه 

سودمند قابلیت یادگیری

انعطاف پذیری 

 

ملاك های انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی

1- تناسب با عوامل و ارزشهای اجتماعی

2- تناسب با وی‍ژگیها و نیازهای یادگیرندگان 

3- تناسب با قانونمندیهای برنامه درسی

 

 

مسائل اساسی در سازماندهی محتوای برنامه درسی 

الگوهای سازمان دهی محتوا برنامه درسی 

برنامه درسی موضوع محور 

الف:برنامه درسی موضوعات مجزا 

ب:برنامه درسی موضوعات وسیع یا درهم تنیده 

ج:برنامه درسی مارپیچی 

برنامه درسی دانش آموز محور 

الف:برنامه درسی پایه مشترك یا هسته ای

ب: برنامه دسی مبتنی بر كار گروههای اجتماعی 

ج: برنامه درسی فعالیت محور

د: برنامه درسی انسانگرایانه 

 

سازماندهی محتوای برنامه درسی 

سازماندهی افقی 

مبتنی بر رشته های علمی 

موازی سازی رشته ها 

چند سانه ای 

بین رشت ای 

فرا رشته ای 

 

سازماندهی عمودی 

از مساله تا كشف

ساختار دانش

از عینی به ذهنی

از ساده به شكل

 

 

دور نمای فصل پنجم:انتخاب راهبرد دهای یاددهی – یادگیری (روش تدریسی)

 

انواع روش تدریس از كتاب لوی 

 

تدریس توضیحی

یادگیری اكتشافاتی 

تدریس به روش تشكیل گروهای كوچك 

روش یاددهی- یادگیری انفرادی 

یادگیری تسلط یاب 

باز های آموزشی 

آموزش برنامه ای 

انواع روش تدریس از دیدگاه سیلور و الكساندر 

مدلهای مرتبط با موضوع درسی 

مدلهای مرتبط با شایستگی های خاص 

مدلهای مرتبط با صفات و فرایند های انسانی 

مدلهای هم بسته با نقش ها و فعالیتهای اجتماعی 

مدلهای هم بسته با فعالیتهای مبتنی بر علایق و نیازها 

روش های تدریس فعال و غیر فعال 

فعال 

روش بحث 

روش های اكتشافی 

حل مسئله 

گردش علمی 

ایفای نقش 

غیر فعال 

رویكرد آیزنر از رویكردهای فعال در تدریس 

1- رویكرد تدریس فعال از دیدگاه برونر،رویكرد اكتشافی 

 

2- رویكرد تدریس فعال از دیدگاه آزوبل : رویكرد پیش سازمان دهنده 

3- رویكرد تدریس فعال از دیدگاه دیوی : رویكرد پژوهش یا حل مسئله 

انواع روشهای تدریس در كتاب آقای شعبانی 

1- روشهای تدریس سنتی 

2-روش های تدریس جدید ( آموزش انفرادی )

الگوهای تدریس از نظر “جویس و برویس 

1- الگوهای خانواده اجتماعی 

2-الگوهای خانواده اطلاعات پردازی 

3- الگوهای خانواده رفتاری تدریس 

 

دورنمای فصل ششم:نظارت و ارزشیابی در برنامه ریزی درسی

كنترل كیفیت برنامه درسی 

اصلاح و بازنگری برنامه 

برنامه درسی رو به زوال 

برنامه درسی رو به زوال افتراقی 

 

تعاریف مختلف ارزشیابی 

ارزشیابی به مثابه بررسی میزان حصول به هدف ها (تایلر) 

ارزشیابی به مثابه فرایند جمع آوری اطلاعات برای تمیم گیری ( استافل بیم، كرونباخ و آلكین) 

ارزشیابی به مثابه سنجش یادآوری درباره شایستگی و ارزش چیزی ( بی بای، ولف) 

 

انواع ارزشیابی از نظر زمان اجرا 

ارزشیابی تشخیصی 

ارزشیابی تكوینی 

ارزشیابی پایانی 

 

كاركردهای ارزشیابی 

جنبه های اساسی در ارزشیابی از برنامه درسی 

 

الگوهای ارزشیابی 

1- الگوی هدف محور ( الگوی تایلر) 

2- الگوی هدف- آزاد (اسكریون ) 

3- الگوی سیپ (Cfipp)‌ (استافل بیم):

مراحل ارزیابی تكوینی 

1- ارزیابی نمونه برنامه 

2- آزمایش اولیه برنامه 

3- اجرای آزمایشی برنامه 

 

منابع

 

قانون حاکم بر داوری تجارت بین الملل در مقایسه با قانون حاکم بر داوری تجارت بین الملل ایران

قانون حاکم بر داوری تجارت بین الملل در مقایسه با قانون حاکم بر داوری تجارت بین الملل ایران داوری تجارت بین الملل دانلود پایان نامه قانون حاکم بر داوری تجارت بین الملل ایران دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق دانلود…

بررسی انواع آسفالتهای حفاظتی و استفاده از آنها در شرایط مختلف

بررسی انواع آسفالتهای حفاظتی و استفاده از آنها در شرایط مختلف انواع قیرها دانلود پایان نامه آسفالت های حفاظتی نگهداری و مدیریت راهها و جاده ها نگهداری روسازیهای آسفالتی و بتنی بررسی انواع آسفالتهای حفاظتی و استفاده از آنها در…

مسئولیت ناشی از صدمات ورزشی

مسئولیت ناشی از صدمات ورزشی مسئولیت ناشی از صدمات ورزشی آیا خطای ورزشکاران در حین عملیات ورزشی مسئولیت کیفری و مدنی می‌باشد؟ آیا مسئولیت مدنی و کیفری در خطای ورزشی اختلاط و یگانگی پیدا نمی‌کند؟ مسئولیت های ناشی از عملیات…

مسایل یادگیری در انسان و بررسی نظریه های مختلف آن

مسایل یادگیری در انسان و بررسی نظریه های مختلف آن مسایل یادگیری در انسان زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری نظریه‌های تداعی گرایی پایان نامه نظریه های یادگیری نظریه های شناخت‌گرایی نظریه‌های یادگیری اجتماعی انواع نظریه های یادگیری رفتن به…

استرس اکسیداتیو و نقش آن در بیماریهای پوستی

استرس اکسیداتیو و نقش آن در بیماریهای پوستی استرس اکسیداتیو و نقش آن در بیماریهای پوستی رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه چکیده پوست هدف اصلی استرس اکسیداتیو ناشی از گونه های اکسیژن فعال (ROS) است که در محیط و…

پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع مدیریت تغییر و بهبود سازمان

پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع مدیریت تغییر و بهبود سازمان کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع مدیریت تغییر و بهبود سازمان پاورپوینت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمانهای مردم نهاد توانمندسازی کودکان خیابانی 108 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمانهای مردم نهاد توانمندسازی کودکان خیابانی 108 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی ادبیات نظری توانمندسازی کودکان خیابانی فصل دوم پایان نامه توانمندسازی کودکان خیابان چارچوب نظری…

قانون حاکم بر تعهدات قراردادی در کنوانسیون 1980 رم، مقررات 2008 رم و قانون حقوق بین الملل خصوصی کشور سوئیس

قانون حاکم بر تعهدات قراردادی در کنوانسیون 1980 رم، مقررات 2008 رم و قانون حقوق بین الملل خصوصی کشور سوئیس تعارض قوانین تعهدات قراردادی کنوانسیون 1980 رم قانون 2008 اتحادیه اروپا آزادی انتخاب قانون حاکم قانون حقوق بین الملل خصوصی…

پرسشنامه دستیابی به رضایت مشتری در خدمات شرکت و مشتری از طریق قابلیت توانمندسازی نام تجاری و مشتریان

پرسشنامه دستیابی به رضایت مشتری در خدمات شرکت و مشتری از طریق قابلیت توانمندسازی نام تجاری و مشتریان پرسشنامه توانمندسازی مشتریان پرسشنامه رضایت مشتری پرسشنامه توانمندسازی نام تجاری پرسشنامه جهت گیری بازار رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه دستیابی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره هویت سازمانی 75 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره هویت سازمانی 75 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هویت سازمانی مبانی نظری هویت سازمانی پیشینه تحقیق هویت سازمانی پیشینه داخلی هویت سازمانی پیشینه خارجی هویت سازمانی پیشینه پژوهش هویت سازمانی پیشینه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش ادبیات نظری مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش شوراهای اسلامی روستایی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش شوراهای اسلامی روستایی مبانی نظری شوراهای روستایی پیشینه شوراهای روستایی پیشینه تحقیق شوراهای روستایی مبانی نظری پژوهش شوراهای روستایی مبانی نظری و پیشینه شوراهای روستایی مبانی نظری و پیشینه تحقیق شوراهای روستایی دانلود مبانی نظری…

مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی

مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی مبانی نظری مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی بررسی نگاه کیفری مقنن در مواجهه با شخص حقوقی شرایط تحقق مسئولیت کیفری در اشخاص حقوقی پایان نامه مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی پیشینه مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی مسئولیت کیفری اشخاص…

بررسی روند تولید رب گوجه فرنگی و هدف فرآیند بلانچینگ در آن

بررسی روند تولید رب گوجه فرنگی و هدف فرآیند بلانچینگ در آن پایان نامه مراحل ساخت رب گوجه فرنگی پایان نامه فرآیند تولید رب گوجه فرنگی پایان نامه فناوری تولید گوجه فرنگی پایان نامه بسته بندی رب گوجه فرنگی پایان…

طراحی فضای آموزشی مدارس طبق نیاز کودکان و استانداردهای آموزشی با رویکرد بافت تاریخی شهرها

طراحی فضای آموزشی مدارس طبق نیاز کودکان و استانداردهای آموزشی با رویکرد بافت تاریخی شهرها طراحی معماری مدارس طراحی معماری فضاهای آموزشی طراحی مدارس بر پایه نیازهای کودکان طراحی مدارس متناسب با بافت تاریخی طراحی مدارس متناسب با روانشناسی رشد…

ایمان و تولی در احادیث نبوی

ایمان و تولی در احادیث نبوی ایمان تولی احادیث نبوی دانلود مقاله ایمان و تولی در احادیث نبوی رفتن به سایت اصلی ایمان و تولی در احادیث نبوی     تلفظ واژگان: تولی و تبرا دو مضدر عربی از باب…

پاورپوینت بررسی اثر افزودن آرد سویا روی خواص رئولوژیک خمیر و ارگانولپتیک نان گندم و بهبود اثرات منفی آن

پاورپوینت بررسی اثر افزودن آرد سویا روی خواص رئولوژیک خمیر و ارگانولپتیک نان گندم و بهبود اثرات منفی آن پاورپوینت بررسی اثر افزودن آرد سویا روی خواص رئولوژیک خمیر و ارگانولپتیک نان گندم و بهبود اثرات منفی آن بررسی اثر…

ارزیابی معیارهای گزینش دوست در دانش آموزان اول دبیرستان

ارزیابی معیارهای گزینش دوست در دانش آموزان اول دبیرستان معیارهای گزینش دوست ملاکهای انتخاب دوست ارزیابی معیارهای گزینش دوست در دانش آموزان اول دبیرستان بررسی ملاکهای انتخاب دوست در بین دانش آموزان پایه اول پسر در مقطع متوسطه شهرستان ملایر…

معماری و محیط و بررسی معماری سبز

معماری و محیط و بررسی معماری سبز معماری سبز معماری پایدار ارتباط معماری و محیط دانلود مقاله معماری و محیط و بررسی معماری سبز سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه…

مبانی نظری نقش سرمایه اجتماعی در توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی

مبانی نظری نقش سرمایه اجتماعی در توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری اسکان غیر رسمی توسعه سکونتگاه های غیررسم مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی راهکارهای توانمند سازی سکونتگاه…

پاورپوینت برنامه درسي ملي

پاورپوینت برنامه درسي ملي کلمات کلیدی : پاورپوینت برنامه درسي ملي برنامه درسي ملي تحقیق برنامه درسي ملي مقاله برنامه درسي ملي تعريف برنامه درسي ملي رویکرد برنامه درسی ملی اهداف توليد برنامه درسي ملي اصول حاكم بر فرايند توليد…

آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی حسادت

آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی حسادت کلمات کلیدی : پایان نامه حسادت آثار روانی حسادت آثار جسمانی حسادت پیامدهای فردی حسادت پیامدهای دنیوی حسادت پیامدهای اخروی حسادت پیامدهای اجتماعی حسادت تعریف حسادت در علم اخلاق تحقیق کامل در مورد…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق غنی سازی روابط 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق غنی سازی روابط 51 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه غنی سازی روابط مبانی نظری غنی سازی روابط پیشینه تحقیق غنی سازی روابط پیشینه داخلی غنی سازی روابط پیشینه خارجی غنی سازی روابط…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین 74 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین 74 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری زنجیره تامین پیشینه تحقیق زنجیره تامین مبانی نظری مدیریت زنجیره تامین مبانی نظری چابکی زنجیره تامین فصل دوم پایان نامه مدیریت زنجیره تامین پیشینه تحقیق…

پروپوزال و طرح تفصیلی ماهیت و آثار جرایم پولشویی و ارائه راهکارها و تدابیر پیشگیرانه برای آن

پروپوزال و طرح تفصیلی ماهیت و آثار جرایم پولشویی و ارائه راهکارها و تدابیر پیشگیرانه برای آن کلمات کلیدی : پولشویی در حقوق امارات بررسی تطبیقی پولشویی پولشویی در حقوق ایران پولشویی در حقوق بین الملل پولشویی در حقوق کیفری…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *