مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند 65 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند 65 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه وفاداری به برند
مبانی نظری وفاداری به برند
پیشینه تحقیق وفاداری به برند
پیشینه داخلی وفاداری به برند
پیشینه خارجی وفاداری به برند
پیشینه پژوهش وفاداری به برند
پیشینه نظری وفاداری به برند
ادبیات نظری وفاداری به برند
چارچوب نظری وفاداری به برند

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری وفاداری به برند تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق وفاداری به برند در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

مقدمه

وفاداری به برند

امروزه برند و نام تجاری یكی از مهمترین مباحث بازاریابی است كه پیش روی تمامی شركت ها، من جمله شركت های تجاری قرار دارد. این اهمیت تا حدی است كه مدیریت برند به رشته مستقلی در محافل علمی تبدیل شده است. برند ها از لحاظ اقتصادی و استراتژیك جزو دارایی های با ارزش شركت ها و حتی بدون اغراق از با ارزش ترین دارایی های آنها محسوب می شوند. در سال های اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند كه ارزش واقعی محصولات و خدمات برای شركت ها در درون محصولات و خدمات نیست، بلكه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است كه ارزش واقعی را در ذهن مشتریان، پدید می آورد(Keller, 2010).

 

 

 

اولیور(1999)، وفاداری را داشتن تعهدی عمیق برای خرید مجدد یا حمایت از یك محصول یا خدمت مورد علاقه، كه علی رغم وجود تاثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی رقبا، موجب تكرار خرید یك نام تجاری یا مجموعه محصولات یك نام تجاری در آینده شود، تعریف میكند. كلر ( 1998) بیان میدارد كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری اندازه گیری شده است در حالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود می تواند به طور گستردهای مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است؛ ملنز و همكاران (2004)، وفاداری رفتاری را وفاداری به نام تجاری از  طریق خرید قابل مشاهده در طی یك دوره میگویند. در واقع وفاداری رفتاری، به تعداد دفعات تكرار و میزان خرید اطلاق میگردد. وفاداری نگرشی را بر اساس بیان ترجیحات، تعهد یا قصد خرید تعریف میكنند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند كه وفاداری رفتاری به تنهایی نمیتواند علل واقعی خرید را بیان كند، بنابراین ابعاد نگرشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد(Baloglu,2012).  

 

 

 

یكی از مهمترین هدف صاحبان برند برای توسعه برند، ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برندشان است. مشتریان وفادار به مثابه منبع مطمئن سودآوری برای شركت ها محسوب می شوند و با توجه به عدم اطمینان محیط، حاشیه ایمنی مناسبی را برای آنها به ارمغان می آورد. یكی از راه های ایجاد وفادار ای مشتریان به برند، توسعه هویت مناسبی برای برند است. برندها به توسط هویت، خود را به مشتریان شناسانده و از سایر رقبا متمایز می شوند(Kapferer, 2008). 

 

 

 

وفاداری به برند به صورت یك پاسخ رفتاری و همچنین یك عملكرد از فرآیندهای فیزیولوژیكی تعریف می شود .بنابراین، وفاداری به برند تابعی از گرایشات و رفتارها(عادات) است. اساساً ارزش ویژه برند از اعتمادی ناشی می شود كه مصرف كنندگان در مقایسه با برندهای دیگر نسبت به یك برند دارند كه این اعتماد بعنوان وفاداری مصرف كنندگان و تمایل آنها به پرداخت قیمت های بالا برای برند ترجمه می شود. ارزش ویژه برند بخاطر وفاداری برند و توسعه آن برای مدیران حائز اهمیت هست و یك رابطه مثبت با وفاداری برند دارد(رحیم نیا و همکاران، 1392). 

 

 

 

وفاداری نوعی نگرش مثبت به یك محصول است كه بر اثر استفاده مكرر از آن به وجود میآید كه میتوان دلیل آن را فرآیندهای روانی بیان نمود. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفا یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی،احساسی و هنجاری می باشد(Meller, 2006). 

وفاداری یك مفهوم مهم در استراتژی بازاریابی است و به گفته آكر وفاداری برند هسته مركزی ارزش ویژه برند است، وفاداری منجر می شود مشتریان در بین راه حل ها كمتر درجستجوی اطلاعات باشند(راندال و بنت، 2002). 

 

 

 

مفهوم وفاداری به برند هم به نگرش و هم به وفاداری رفتاری توسعه داده شده است. وفاداری رفتاری به این معناست كه مشتریان مجدداً از همین برند خرید خواهند كرد؛ به نظر می رسد كه وفادار ی نگرشی نسبت به وفاداری رفتاری با دوام تر است و نشان دهنده تعهد و رجحان دهی مشتریان است و زمانی است كه ارزش های منحصر به فرد از یك برند مشاهده می شود. علاوه بر این وفاداری رفتاری را می توان به منظور بررسی پیامدهای ارزش برند در نظر گرفت(سان و چیسلی، 2010). 

 

 

 

وفاداری به برند عبارت است از واكنش رفتاری نسبتاً متعصبانه در خرید كه فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می كند و این رفتار باعث می شود كه در فرایند های تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نام ها یی كه در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا كند . این واكنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرد است(Chaudhuri & Holbrook, 2011). 

وفاداری به نام تجاری به معنی تكرار خرید است كه دلیل این رفتار، فرآیندهای روانی است. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفاً یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است. كلر بیان می كند كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری، اندازه گیری شده است، درحالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود، می تواند بهطور گسترده تری مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است. 

 

 

 

وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث تبلیغات دهان به دهان مثبت، ایجاد موانع اساسی برای ورود رقبا، توانمندتر ساختن شركت در پاسخ به تهدیدات رقابتی، ایجاد فروش و درآمد بیشتر و كاهش حساسیت مشتریان به تلاش های بازاریابی رقبا می شود. تعداد زیاد مشتریان وفادار به یك نام تجاری، دارایی شركت محسوب می شوند و به عنوان شاخص اصلی ارزش ویژه نام تجاری شناخته می شوند و همچنین حساسیت مشتریان وفادار به تغییر قیمت ها در مقایسه با مشتریان غیر وفادار، كمتر است. در واقع وفاداری به تكرار خریدكالاهای مصرفی منجر می گردد. در ادبیات بازاریابی اغلب مفهوم وفاداری برند هم خانواده با مفاهیمی نظیر «خرید مجدد» ،«ترجیح» ،«تعهد» و «پبروی» در نظر گرفته می شود و این اصطلاحات به جای هم به کار برده می شوند(Sahin et al, 2011). 

 

 

 

هر اندازه مشتریان نسبت به محصولات تحت برند خاصی اعتماد و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند، به دلیل فطرت عدم ریسك پذیری افراد و كاهش ریسك خریدشان، بیشتر سعی می كنند از محصولات همان برند خرید كند و تمایل كمتری نسبت به محصولات سایر برندها نشان دهد و این یعنی وفاداری مشتریان به برند. اعتماد را می توان به عنوان اطمینان خاطر مشتری كه منجر می شود وی بتواند به فروشنده تا تحویل خدمات موعود اتكا كند، تعریف کرد(Agustin & Singh, 2010). 

اعتماد مشتریان نسبت به برند بر اساس باورهای مثبت درباره انتظاراتشان از رفتار سازمان و عملكرد، محصولاتش، بهبود و توسعه می یابد(Ashley & Leonard, 2009). اعتماد اثر فزاینده ای در طول زمان بر روی وفاداری مشتریان دارد و در طول زمان مشتریان كه به برند اعتماد دارند وفاداری شان نسبت به آن افزایش می یابد(Chiou & Shen, 2011).

 

 

 

یک نام تجاری خوب انتخاب مصرف کنندگان را جهت می دهد، به طوری که در فضای یک بازار بسیار پیچیده، نامهای تجاری یکسان میانبری را در فرایند تصمیم گیری مصرف کننده به وجود می آورد. نام تجاری بر وفاداری مشتریان می افزاید. از آنجایی که مشتریان اکثر نامهایی را انتخاب می کنند که می شناسند استنباط می شود که وفاداری مشتریان به شرکت هایی با نام تجاری مورد تأیید بیشتر است. نام تجاری قوی ورود به بازار جدید را ممکن می سازد احتمالاً شرکت های دارای نامهای تجاری قوی در ورود به بازار جدید به مراتب موفق تر هستند(Raj, 2008).

 

وفاداری عبارتست از وجود نوعی نگرش مثبت به یک پدیده(مارک، خدمت، مغازه، یا فروشنده) و رفتار حمایتگرانه از آن اما تعریف کاملتری از وفاداری نیز وجود دارد که توسط الیور( 1999) مطرح شده است:  وفاداری به یک تعهد قوی برای خرید مجدد یک محصول یا خدمت برتر در آینده اطلاق می شود، به صورتی که همان مارک یا محصول علیرغم تأثیرات و تلا شهای بازاریابی بالقوه رقبا خریداری گردد. در اغلب تعاریف وفاداری دو رویکرد دیده می شود؛ رویکرد نگرشی احساسات مختلف در شخص تعلق خاطری نسبت به سازمان، خدمات و کالا ایجاد می کند این احساس درجه وفاداری مشتری را مشخص می نماید که به طور کامل شناختی است. مقیاس های وفاداری نگرشی شامل تبلیغات مثبت دهان به دهان، تمایل به توصیه و تشویق دیگران به استفاده از کالا و خدمات است؛ رویکرد رفتاری تمایل مشتری برای خرید مکرر خدمات و تولیدات عرضه کننده خدمات و حفظ ارتباط با عرضه کننده کالا و خدمات است(قره چه و دابوییان، 1390). وفاداری به برند را «ایجاد تعهد در مشتری برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالاها و خدمات به طور مکرر»  توصیف می کنند(Susanna & Larsson ,2009). 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

 

ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

2-1- مقدمه  14

2-2- وفاداری به برند  15

2-3- انواع وفاداری  21

2-4- مدلهای وفاداری  22

2-4-1 – مدل آکر و دیوید  23

2-4-2- مدل دیک و باس  24

2-4-3 – مدل رولی و دیویس  25

2-4-4 – مدل بلومر  26

2-4-5- مدل ECSI  27

2-5- وفاداری خدماتی  28

2-6- سایر عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  29

2-7- رضایت مشتری  31

2-7-1- تعاریف رضایت مشتری  31

2-7-2- آشنایی با مدل كانو  34

2-7-3- اهمیت رضایت مشتری  36

2-7-4- ابعاد رضایت مشتری  37

2-7-5- مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری  37

2-7-5-1- مدل عدم تایید انتظارات  37

2-7-5-2- مدل رضایتمندی مشتری سوئدی  38

2-7-5-3- رضایتمندی و وفاداری مشتریان  38

2-8- ارزش ویژه برند  39

2-8-1- مفهوم نام و نشان تجاری  42

2-8-2- مدلهای ارزش ویژه برند  42

2-8-2-1- مدل ارزش ویژه برند آکر  42

2-8-2-2- مدل پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند  43

2-8-2-3- مدل ارزش ویژه برند خدماتی بری  44

2-8-2-4- مدل ارزش ویژة برند مبتنی بر مشتری  44

2-9- مدل مفهومی تحقیق  47

2-9-1- کیفیت فیزیکی  47

2-9-2- رفتار كاركنان  47

2-9-3- رضایت درونی ایده آل  48

2-9-4- هویت برند  48

2-9-5- انسجام در سبک زندگی  48

 

2-10- پیشینه تحقیقات انجام شده وفاداری مشتری به برند

2-10-1- تحقیقات داخلی  49

2-10-2- تحقیقات خارجی  50

2- 11- جمع بندی فصل دوم  52

 

منابع

 

حیطه های اصلی هوش هیجانی و عوامل موثر بر آن

حیطه های اصلی هوش هیجانی و عوامل موثر بر آن کلمات کلیدی : ابعاد هوش هیجانی مولفه های هوش هیجانی بار آن مولفه های هوش هیجانی از دیدگاه گلمن تعریف مولفه های هوش هیجانی هوش هیجانی و مولفه های آن…

بررسی روند حجم پولشویی و تاثیر آن بر مصرف در ایران

بررسی روند حجم پولشویی و تاثیر آن بر مصرف در ایران کلمات کلیدی : مقاله پولشویی آثار اقتصادی پولشویی تاثیر پولشویی بر مصرف مقاله پولشویی در ایران ابعاد مختلف پدیده پولشویی تخمین روند حجم پول های کثیف در ایران تاثیر…

ادبیات و مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی

ادبیات و مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی رفتار شهروندی سازمانی مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی دانلود مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی ابعاد رفتار شهروندی سازمان عوامل ارتقا شهروندی كاركنان رفتارهای ضد شهروندی عوامل موثر بر رفتارهای ضد شهروندی جنبه‌های منفی…

تحقیقات بیماریهای عفونی، بیوانفورماتیک و اومیک ها

تحقیقات بیماریهای عفونی، بیوانفورماتیک و اومیک ها تحقیقات بیماریهای عفونی، بیوانفورماتیک و اومیک ها رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه اگرچه، به طور کلی تصور می شود، بیوانفورماتیک یک علم مدرن میباشد، این اصطلاح بیش از سی سال قبل توسط…

بررسی استثنائات لزوم رفع ابهام در مورد معامله

بررسی استثنائات لزوم رفع ابهام در مورد معامله ابهام در معامله ابهام در مورد معامله لزوم رفع ابهام در مورد معامله استثنائات لزوم رفع ابهام در مورد معامله موارد عدم لزوم رفع ابهام در مورد معامله دانلود پایان نامه استثنائات…

بررسی تاثیر روابط اجتماعی و فامیلی بر رفتار های انسانی (آپدیت شده)

بررسی تاثیر روابط اجتماعی و فامیلی بر رفتار های انسانی (آپدیت شده) صله رحم بخشایشگری رابطه صله رحم با میزان بخشایشگری بررسی رابطه صله رحم با میزان بخشایشگری بررسی تاثیر روابط اجتماعی و فامیلی بر رفتار های انسانی دانلود پایان…

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک تجارت الکترونیک بانکداری الکترونیکی پرداخت های الكترونیك امنیت اطلاعات در تجارت الكترونیك الگوریتم های رمزنگاری (crypto algorithms) دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک…

پاورپوینت فصل اول کتاب حسابداری مدیریت پیشرفته سجادی و صوفی با موضوع هزینه یابی بر مبنای هدف

پاورپوینت فصل اول کتاب حسابداری مدیریت پیشرفته سجادی و صوفی با موضوع هزینه یابی بر مبنای هدف پاورپوینت فصل اول کتاب حسابداری مدیریت پیشرفته سجادی و صوفی با موضوع هزینه یابی بر مبنای هدف پاورپوینت فصل اول کتاب حسابداری مدیریت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های اسنادی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های اسنادی مبانی نظری سبک های اسنادی ادبیات نظری سبک های اسنادی چارچوب نظری سبک های اسنادی فصل دوم پایان نامه سبک های اسنادی دانلود مبانی نظری سبک های اسنادی پیشینه سبک های اسنادی…

بررسی عناصر تشکیل دهنده جرم محاربه

بررسی عناصر تشکیل دهنده جرم محاربه تعریف محاربه جرم محاربه عناصر جرم محاربه دانلود تحقیق جرم محاربه عناصر تشکیل دهنده جرم محاربه مقاله در مورد محاربه ارکان جرم محاربه محاربه در قانون مجازات اسلامی 1392 محاربه در قانون مجازات اسلامی…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش هویت خانوادگی

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش هویت خانوادگی کلمات کلیدی : مبانی نظری هویت خانوادگی پیشینه تحقیق هویت خانوادگی پیشینه داخلی هویت خانوادگی پیشینه خارجی هویت خانوادگی پیشینه پژوهش هویت خانوادگی چارچوب نظری هویت خانوادگی فصل دوم پایان نامه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان 68 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان 68 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فرسودگی شغلی کارکنان دانلود مبانی نظری فرسودگی شغلی کارکنان پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان دانلود پیشینه تحقیق فرسودگی شغلی کارکنان پیشینه داخلی فرسودگی شغلی کارکنان…

پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر 1992 با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر 1992 با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه سبک های تفکر پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر 1992 پرسشنامه…

رابطه زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش با ظرفیت تغییرسازمانی

رابطه زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش با ظرفیت تغییرسازمانی تغییرسازمانی پیاده سازی مدیریت دانش زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش مقاله تغییرسازمانی در دانشگاه‎های دولتی ظرفیت تغییرسازمانی در دانشگاه‎های دولتی پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه‎های دولتی زیرساخت های…

بازتاب دفاع مقدس در آینه شعر فارسی

بازتاب دفاع مقدس در آینه شعر فارسی شعر دفاع مقدس بازتاب دفاع مقدس در شعر فارسی دانلود مقالات رشته زبان و ادبیات فارسی دانلود مقاله بازتاب دفاع مقدس در آینه شعر فارسی دانلود مقالات زبان و ادبیات فارسی دانلود مقالات…

پاورپوینت آشنایی با همودینامیک و تغییرات شیمیایی خون

پاورپوینت آشنایی با همودینامیک و تغییرات شیمیایی خون کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت بررسی همودینامیک و تغییرات شیمیایی خون پاورپوینت درس فیزیولوژی ورزشی پاورپوینت همودینامیک و تغییرات شیمیایی خون خون گلبولهای قرمز ساختمان هموگلوبین متابولیسم آهن آنمی ها پلی سیتمی…

پیش فرض های معنویت در محیط کار و تشریح ابعاد معنویت در محیط کار

پیش فرض های معنویت در محیط کار و تشریح ابعاد معنویت در محیط کار کلمات کلیدی : معنویت در محیط کار ابعاد معنویت در محیط کار پایان نامه معنویت در محیط کار مولفه های معنویت در محیط کار پیش فرض…

پرسشنامه ارزیابی کارایی شاخص رضایت مشتری در تجارت الکترونیک (بانکداری اینترنتی ) با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده های فازی

پرسشنامه ارزیابی کارایی شاخص رضایت مشتری در تجارت الکترونیک (بانکداری اینترنتی ) با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده های فازی پرسشنامه رضایت مشتری در تجارت الکترونیک پرسشنامه کارایی شاخص رضایت مشتری در تجارت الکترونیک پرسشنامه بانکداری اینترنتی پرسشنامه کارایی…

پاورپوینت لیزر نیم رسانا

پاورپوینت لیزر نیم رسانا لیزر فوتون گسیل القایی لیزر نیم رسانا تبدیل مستقیم جریان برق به جریان منظمی از فوتونها سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل دانلود پاورپوینت لیزر…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی مبانی نظری تعهد سازمانی دانلود مبانی نظری تعهد سازمانی پیشینه تحقیق تعهد سازمانی ادبیات نظری تعهد سازمانی فصل دوم پایان نامه تعهد سازمانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی ادبیات و مبانی…

راهکارهای پیشگیری پس از بزه دیدگی زنان

راهکارهای پیشگیری پس از بزه دیدگی زنان کلمات کلیدی : دانلود پایان نامه خشونت علیه زنان بررسی عوامل خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان در ایران خشونت علیه زنان تعریف ضرورت تحقیق خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان وعوامل موثر…

بررسی انواع مواد مخدر و متغیرهای علت شناختی سوء مصرف مواد

بررسی انواع مواد مخدر و متغیرهای علت شناختی سوء مصرف مواد کلمات کلیدی : نظریه های اعتیاد به مواد مخدر نظریه های روانشناسی اعتیاد نظریه های روانشناختی اعتیاد نظریه های جامعه شناسی اعتیاد نظریه های سبب شناسی اعتیاد عوامل موثر…

گزارش کارآموزی مهندسی کشاورزی با عنوان کنه های انباری برنج و گندم

گزارش کارآموزی مهندسی کشاورزی با عنوان کنه های انباری برنج و گندم دانلود پایان نامه کنه های انباری دانلود پایان نامه کنه های انباری برنج و گندم دانلود پایان نامه کنه های برنج و گندم دانلود پایان نامه آفات كشاورزی…

بررسی عنصر روانی جرم قتل در حقوق ایران و مطالعه تطبیقی آن در حقوق مصر و آمریکا

بررسی عنصر روانی جرم قتل در حقوق ایران و مطالعه تطبیقی آن در حقوق مصر و آمریکا عنصر روانی جرم قتل در حقوق ایران مطالعه تطبیقی قتل در حقوق ایران و آمریکا مطالعه تطبیقی قتل در حقوق ایران و مصر…

پروتکل درمانی و برنامه آموزشی منابع تکوین خود

پروتکل درمانی و برنامه آموزشی منابع تکوین خود کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج های درمانی روانشناسی پروتکل های درمانی در روانشناسی پروتکل ابراز وجود پروتکل درمانی شناخت خود پروتکل درمانی منابع شناخت خود دانلود پروتکل…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *