مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق 86 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق 86 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری اخلاق
پیشینه تحقیق اخلاق
فصل دوم پایان نامه نظریه های فلسفی اخلاق
مبانی نظری نظریه های فلسفی اخلاق
پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق
پیشینه پژوهش نظریه های فلسفی اخلاق
پیشینه نظری نظریه های فلسفی اخلاق
ادبیات نظری نظریه های فلسفی اخلاق
چارچوب نظری نظریه های فلسفی اخلاق

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نظریه های فلسفی اخلاق تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

مقدمه 

     برای ارزش‌های اخلاقی می توان سه سطح حقیقی، نظری و عملی قائل شد که سطوح نظری و عملی آن دارای دو ساحت فردی و اجتماعی است. از این رو ارزش‌های اخلاقی را می-توان در سه جهان و از سه منظر مطالعه نمود:

     در جهان اول (جهان حقیقی) و از منظر فلسفی چیستی اخلاق تبیین می شود؟ فیلسوفان اخلاق، نظام‌های اخلاقی را صرف نظر از  ظهور و بروزشان در فرد یا جامعه خاصی بررسی می کنند. آنها تلاش می کنند تا خوب و بد اخلاقی را برای نوع بشر تعریف، توجیه و تبیین نمایند. از این منظر، نظام اخلاقی همچون موجودی متشکل از عناصر و اجزایی با روابط درونی نگریسته می شوند. ارزش‌های اخلاقی عناصر تشکیل دهندۀ نظام‌های اخلاقی اند که به صورت ارزش‌های غایی و ارزش‌های وسیله ای با یکدیگر مرتبط می-شوند. ارزش غایی در حکم ساختار یک نظام اخلاقی عمل می-کند.

 

 

 

    مناظر جهان دوم و سوم از آن روان شناسان و جامعه-شناسان اخلاق است که چگونگی ظهور و بروز ارزش‌های اخلاقی را در افراد و جوامع توصیف و تبیین می کنند. 

   در جهان دوم (جهان فردی) و از منظر روانشناختی، چگونگی و چرایی اعتقاد و پایبندی فرد به یک نظام اخلاقی توصیف و تبیین می شود. در این مقام، نظام اخلاقی دارای سطوح نظری(شناختیـ نگرشی) و عملی (مهارتی) است. در این سطح دلایل ـ انگیزه ها و مهارت های فرد عناصر تشکیل دهندۀ نظام اخلاقی هستند که دلایل و انگیزه ها به مثابه ساختار آن عمل می کنند. روان شناس تلاش می کند سازوکارهای مؤثر بر دلایل ـ انگیزه ها و مهارت های اخلاقی و دیالکتیک آنها را درون فرد تحلیل کند.

 

 

 

در جهان سوم(جهان اجتماعی) و از منظرجامعه شناختی چگونگی و چرایی اعتقاد و پایبندی افراد یک جامعه به یک نظام اخلاقی توصیف و تبیین می شود. در این مقام نیز ارزش‌ها، دارای سطوح آرمانی(نظری) و واقعی(عملی) هستند. جامعه شناس تلاش می کند سازوکارهای مؤثر بر سطوح آرمانی و واقعی ارزش‌ها و دیالکتیک آنها را درون جهان اجتماعی تحلیل کند. 

 تلاش می کنیم با مرور نظریه های فلسفی، روانشناختی و جامعه شناختی، به یک گونه شناسی معتبر از نظام‌های اخلاقی و چگونگی و چرایی توزیع متفاوت آنها در جامعه آماری مورد پژوهش، دست یابیم.

 

 

 

 

 

 

2-2- نظریه های فلسفی 

  مقدمه

   فرااخلاق، اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی سه گونه از مطالعات اخلاقی  در حیطۀ فلسفۀ اخلاق اند. از آنجا که هدف ما از مرور نظریات فلسفی، دست یابی به یک گونه شناسی از نظام‌های اخلاقی است مرور فلسفی ما به اخلاق هنجاری  محدود می شود. 

      اخلاق هنجاری بخشی از فلسفۀ اخلاق است که دربارۀ کنش های اخلاقی سخن می گوید و در پی تبیین نظامی از قواعد و اصول حاکم بر رفتار اخلاقی است. اخلاق هنجاری دو سطح دارد.

 

 

 

 

     فیلسوفان اخلاق در سطح اول از معیارهای کلی اخلاقی سخن می گویند، یعنی به این پرسش که معیار خوب بودن یک منش یا کنش انسانی چیست؟ پاسخ می دهند.

     در سطح دوم از خوبی و بدی یا اخلاقی و غیراخلاقی بودن کنش های خاص بحث می کنند، یعنی به این پرسش که کدام منش یا کنش آدمی خوب است؟ پاسخ می دهند. بدین ترتیب در سطح اول به «معیارهای اخلاقی» و در سطح دوم به «اصول اخلاقی » دست می یابند. به عبارت دیگر، در سطح اول، از معیار کلی خوبی و بدی کنش ها بحث می کنند و در سطح دوم، مصادیق آن معیار کلی را تعیین می  کنند. می توان گفت در یک سطح «ارزش غایی» و بر اساس آن در سطح دیگری، «ارزش‌های وسیله ای» را معین می کنند.

 

 

 

   در اخلاق هنجاری، نظریه ها، دیدگاه ها و نظام‌های اخلاقی متفاوت و متعددی وجود دارد به گونه ای که گونه-شناسی آنها موضوع پژوهش های فلسفی بسیاری بوده  است. یک گونه شناسی خوب، گونه شناسی است که از طریق قیاس و استقرا هر دو به دست آید؛ یعنی منطقی و مانع است تا هر نظام اخلاقی تنها در یک گونه قرارگیرد و جامع است تا هیچ نظام اخلاقی از نظر نیفتد.

 

 

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

 

 گونه ­شناسی نظام‌های اخلاقی

    علاّمه طباطبایی در تفسیر المیزان نوعی گونه ­شناسی از نظام‌های اخلاقی ارائه می­دهد. ایشان معتقدند علم اخلاق عبارت است از فنی که پیرامون ملکات انسانی بحث می­کند، ملکاتی که مربوط به قوای نباتی و حیوانی و انسانی اوست تا فضایل آنها را از رذائلش جدا سازد و معلوم کند کدام یک بد، رذیله و مایه نقص اوست تا آدمی بعد از شناسایی آنها خود را با فضایل بیاراید و از رذایل دور کند. اصلاح اخلاق و تحصیل ملکات فاضله در دو طرف علم و عمل و پاک کردن دل از خوی های زشت با «تلقین علمی» و «تکرار عملی» ممکن است که خود اینها به دو طریق ممکن می­شود که البته ایشان در ادامه راه سومی نیز بدان می­افزاید که این سه عبارتند از:

    «راه اول در نظر داشتن فوائد دنیایی فضایل و فوائد علوم و آرائی که مردم آن را می­ستایند. این طریقه همان طریقه معهودی است که علم اخلاق قدیم، اخلاق یونان و غیره بر آن بنا شده است و قرآن کریم اخلاق را از این طریق استعمال نکرده و زیربنای آن را مدح و ذم مردم قرار نداده که ببینیم چه چیزهایی در نظر عامۀ مردم ممدوح و چه چیزهایی مذموم است؟ چه چیزهایی را  جامعه می­پسندد و چه چیزهایی را جامعه نمی­پسندد و قبیح می­داند.

 

     راه دوم از تهذیب اخلاق این است که آدمی فوائد آخرتی آن را در نظر بگیرد و این طریقه، طریقۀ قرآن است. اخلاق را از راه غایات اخروی، اصلاح و تهذیب می­کند که یک یک آنها کمالات حقیقی قطعی هستند نه کمالات ظنی. این روش اصلاح اخلاق، طریقۀ انبیا است که نمونه­های بسیاری از آن در قرآن آمده و نیز به طوری که پیشوایان ما نقل کرده­اند در کتب آسمانی گذشته نیز بوده ­است.

 

    راه سومی هم وجود دارد که مخصوص قرآن کریم است و در هیچ یک از کتب آسمانی که تاکنون به ما رسیده یافت نمی­شود و نیز از هیج یک از تعالیم انبیا گذشته نقل نشده و نیز در هیج یک از مکاتب فلاسفه و حکمای الهی دیده نشده و آن عبارت است از این که انسان‌ها را از نظر اوصاف و طرز تفکر طوری تربیت می­کند که دیگر محل و موضوعی برای رذایل اخلاقی باقی نمی­گذارد و به عبارت دیگر اوصاف رذیله و خوی های ناستوده را از طریق رفع از بین می­برد نه دفع؛ یعنی اجازه نمی­دهد که رذایل در دل ها راه یابد تا درصدد برطرف کردنش برآیند، بلکه دل ها را آن چنان با علوم و معارف خود پرکرده که دیگر جایی برای رذایل باقی نمی­گذارد. هرعملی که انسان برای غیر خدا انجام می­دهد لابد منظوری از عمل دارد؛ یا می­خواهد عزتی به دست آورد یا از نیرویی می­ترسد که می­خواهد از شر آن محفوظ بماند. قرآن کریم هم عزت را منحصر در خدای سبحان کرده ان العزه لله جمیعاً و هم نیرو را منحصر در او کرده ان القوه لله جمیعاً و اگر براستی این دو قضیه برای کسی معلوم شود یعنی علم یقینی به آن داشته یاشد تمام بدی ها و پستی­ها از دلش شسته می­شود.(طباطبایی،1364: 265-264)

 

 

 

   ایشان با یادآوری همین بحث می­نویسند: «مقتضای روش اول این است که نفس خود را اصلاح کنیم و ملکات آن را تعدیل نماییم تا صفات خوبی به دست آوریم. صفاتی که مردم و جامعه آن را بستایند. روش دوم نیز نظیر اولی است با این تفاوت که هدف و غرض در این دو روش متفاوت است. در روش اول جلب توجه و حمد و ثنای مردم و در دومی سعادت حقیقی و دائمی ولی هر دو در این معنا شریکند که هدف نهایی آنها، فضیلت انسان از نظر عمل است. ولی در روش سوم هدف از تهذیب اخلاق تنها و تنها رضای خداست. مقاصد نیز به تبع آن متفاوت است. عشق به جمال و زیباپسندی فطری بشر است. علاقه به محبوب به جایی می­رسد که هیچ چیز را نمی­بیند مگر آنکه قبل از آن و با آن خدا را می­بیند و موجودات از مرتبه استقلال ساقط می­شوند. پس صورت های علمی و طرز فکر چنین کسی غیر از دیگران­ است؛ برای این که دیگران به هر چیزی که نظر می­کنند از پشت حجاب استقلال نگاه می­کنند ولی او این حجاب را پس­زده و این عینک را از چشم برداشته است. همچنین از نظر عمل با دیگران متفاوت است او از آنجا که غیرخدا را دوست نمی­دارد قهراً جز تحصیل رضای او هدفی ندارد پس هدف او با هدف مردم متفاوت است چون او تاکنون مانند سایر مردم هرچه می­کرد به منظور کمال خود می­کرد، ولی حالا هرکاری می­کند بدان جهت می­کند که محبوبش دوست دارد.

 

 

 

    نظام اخلاقی اول یعنی مکتب حکما و فلاسفه تنها به سوی حق اجتماعی و نظام اخلاقی دوم تنها به سوی حق واقعی و کمال حقیقی؛ یعنی آنچه مایۀ سعادت آدمی در آخرت است فرا می­خواند، ولی قرآن کریم به سوی حقی دعوت می­کند که نه ظرف اجتماع گنجایش آن را دارد و نه آخرت و آن خدای تعالی است. قرآن اساس تربیت خود را براین پایه نهاده که خدا یکی است و شریکی ندارد و این زیربنای دعوت اسلام است که بندۀ خالص بار می­آورد و عبودیت محض را نتیجه می­دهد و چقدر میان این سه روش فاصله است. محبت و عشق و شور، انسان محب و عاشق را به کارهایی وا می­دارد که عقل اجتماعی آنها را نمی­پسندد، چون ملاک اخلاق اجتماعی همین عقل اجتماعی است یا به کارهایی وا   می­دارد که فهم عادی ـ که اساس تکالیف عمومی و دینی  است ـ آن را نمی­فهمد(همان:طباطبایی،1364: 271-279)

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبانی نظری در مورد نظریه های فلسفی اخلاق

2-2- نظریه های فلسفی 2

2-2-1- گونه شناسی نظام‌های اخلاقی 3

2-2-1-1- پیامدگرایی 8

2-2-1-2- وظیفه گرایی 17

2-2-1-3- فضیلتگرایی 24

2-2- 2-گونه شناسی برگزیده 32

پیشینه نظری پژوهش در مورد نظریه های فلسفی اخلاق 

2-3-5- چارچوب نظری 48

2-3-5- 1-  مدل نظری 74

6-1- فهرست منابع 77

 

مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی

مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی کلمات کلیدی : مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی فصل دوم پایان نامه سکونتگاه های غیررسمی دانلود مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی پیشینه تحقیق سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری اسکان غیر رسمی فصل دوم پایان نامه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش یادگیری

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش یادگیری کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه یادگیری مبانی نظری یادگیری پیشینه تحقیق یادگیری پیشینه داخلی یادگیری پیشینه خارجی یادگیری پیشینه پژوهش یادگیری پیشینه نظری یادگیری ادبیات نظری یادگیری چارچوب نظری یادگیری رفتن به…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش طلاق عاطفی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش طلاق عاطفی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه طلاق عاطفی مبانی نظری طلاق عاطفی پیشینه تحقیق طلاق عاطفی پیشینه تحقیق در مورد طلاق عاطفی پیشینه داخلی طلاق عاطفی پیشینه خارجی طلاق عاطفی پیشینه پژوهش…

عزت نفس در قرآن و احادیث و بررسی عوامل موثر در ایجاد و افزایش آن

عزت نفس در قرآن و احادیث و بررسی عوامل موثر در ایجاد و افزایش آن کلمات کلیدی : انواع عزت نفس بررسی ابعاد عزت نفس سطوح و ابعاد عزت نفس شیوه های افزايش عزت نفس نقش عملكرد تحصيلي در عزت…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی تعارض سازمانی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی تعارض سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تعارض سازمانی مبانی نظری تعارض سازمانی پیشینه تحقیق تعارض سازمانی پیشینه داخلی تعارض سازمانی پیشینه خارجی تعارض سازمانی پیشینه پژوهش تعارض سازمانی پیشینه نظری تعارض سازمانی…

گزارش كار آموزی با عنوان سالن برش و پرس ایران خودرو

گزارش كار آموزی با عنوان سالن برش و پرس ایران خودرو برنامه ریزی PLC سیستمهای كنترل رله ای سالن برش و پرس ایران خودرو دانلود گزارش كار آموزی رشته مکانیک با عنوان سالن برش و پرس ایران خودرو خرید گزارش…

تصحیح کمبود ولتاژ ناشی از راه‌اندازی موتور القائی با استفاده از جبرانگر D-Statcom

تصحیح کمبود ولتاژ ناشی از راه‌اندازی موتور القائی با استفاده از جبرانگر D-Statcom کمبود ولتاژ کنترل مستقیم جبرانگر سنکرون استاتیکی توزیع تصحیح کمبود ولتاژ ناشی از راه‌اندازی موتور القائی جبرانگر DStatcom همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز…

بررسی عوامل موثر بر پیش بینی قیمت طلای ایران

بررسی عوامل موثر بر پیش بینی قیمت طلای ایران عوامل موثر بر قیمت طلا عوامل موثر بر قیمت طلا در ایران پیش بینی قیمت طلا با داده کاوی بررسی عوامل موثر بر پیش بینی قیمت طلای ایران پایان نامه عوامل…

پاورپوینت نظریه های جامعه شناسی توسعه

پاورپوینت نظریه های جامعه شناسی توسعه کلمات کلیدی : پاورپوینت نظریه های جامعه شناسی توسعه نظریه های جامعه شناسی توسعه تحقیق نظریه های جامعه شناسی توسعه مقاله نظریه های جامعه شناسی توسعه بررسی نظریه های جامعه شناسی توسعه تحلیل نظریه…

جزوه ریاضی پیشرفته (تبدیل انرژی)

جزوه ریاضی پیشرفته (تبدیل انرژی) جزوه ریاضی پیشرفته تبدیل انرژی رفتن به سایت اصلی جزوه ریاضی پیشرفته (تبدیل انرژی) دست نویس دانشجو از جلسات کلاس بصورت تایپ شده و مرتب به تعداد 54 صفحه pdf مناسب جمع بندی و مرور…

پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه

پرسشنامه ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه پرسشنامه شهر الکترونیک پرسشنامه شهر الکترونیکی پرسشنامه ارزیابی آمادگی شهر الکترونیکی پرسشنامه پیاده سازی شهر الکترونیکی دانلود پرسشنامه شهر الکترونیک دانلود استاندارد پرسشنامه شهر الکترونیک…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق BSC

مبانی نظری و پیشینه تحقیق BSC مبانی نظری BSC ادبیات و مبانی نظری BSC پیشینه تحقیق BSC دانلود پیشینه تحقیق BSC دانلود مبانی نظری BSC فصل دوم پایان نامه BSC ادبیات نظری BSC رفتن به سایت اصلی دانلود مبانی نظری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 9

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 9 مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه تحقیق رضایت شغلی پیشینه داخلی…

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 19 (تركيبهاي تجاري)

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 19 (تركيبهاي تجاري) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 19 (تركيبهاي تجاري) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 19 (تركيبهاي تجاري) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 19 پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره نوزده پاورپوینت تركيبهاي تجاري مفهوم ترکیب تجاری حسابداري…

پاورپوینت بررسی رفتار خريد مصرف کننده آن لاين و عوامل مؤثر بر آن

پاورپوینت بررسی رفتار خريد مصرف کننده آن لاين و عوامل مؤثر بر آن کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی رفتار خريد مصرف کننده آن لاين پاورپوینت عوامل مؤثر بر رفتار خريد مصرف کننده آن لاين رفتار خريد مصرف کننده آن لاين…

بررسی پیشینه و گیاهشناسی پنبه و فرآیندهای لازم برای رسیدن به محصول استاندارد آن

بررسی پیشینه و گیاهشناسی پنبه و فرآیندهای لازم برای رسیدن به محصول استاندارد آن گیاهشناسی پنبه سابقه کشت پنبه در ایران فرآیندهای لازم پنبه برای رسیدن به محصول استاندارد دانلود پایان نامه پنبه بررسی پیشینه و گیاهشناسی پنبه و فرآیندهای…

پاورپوینت سيستم امتيـازدهي و معـرفي منطق RADAR در مدیریت تولید

پاورپوینت سيستم امتيـازدهي و معـرفي منطق RADAR در مدیریت تولید کلمات کلیدی : پاورپوینت سيستم امتيـازدهي و معـرفي منطق RADARدر مدیریت تولید منطقRADAR چيست چرخه دمینگ و مقایسه آن با منطق رادار ماتريس امتيازدهي RADAR عناصر و ويژگي‌هاي منطق RADAR…

تغییر و تحولات حوزه بازاریابی و تبلیغات با تاکید بر رسانه تلویزیون

تغییر و تحولات حوزه بازاریابی و تبلیغات با تاکید بر رسانه تلویزیون تبلیغات تلویزیونی تحولات تبلیغات در ایران اثربخشی تبلیغات تلویزیونی متقاعدسازی مخاطب با تبلیغات تلویزیونی بررسی تاثیر تبلیغات تلویزیونی دانلود پایان نامه تبلیغات تلویزیونی تغییر و تحولات حوزه بازاریابی…

ناگفته های بیت کومین

ناگفته های بیت کومین بیت کومین bitcomine رفتن به سایت اصلی چرا بیت کومین اسکم نیست ؟ چرا برخی می گویند بیت کومین اسکم است؟ آیا با بیت کومین بعد از یک سال به یک بیت کوئین خواهم رسید؟ آری…

مدلها و ابعاد توانمندسازی منابع انسانی و تاثیر آن بر جهات مختلف سازمان

مدلها و ابعاد توانمندسازی منابع انسانی و تاثیر آن بر جهات مختلف سازمان توانمندسازی منابع انسانی ابعاد توانمندسازی منابع انسانی مدلهای توانمندسازی منابع انسانی تاثیر توانمندسازی منابع انسانی بر سازمان پایان نامه توانمندسازی منابع انسانی ‏عوامل موثر بر توانمندسازی منابع…

فصل دوم پایان نامه سلامت اجتماعی

فصل دوم پایان نامه سلامت اجتماعی کلمات کلیدی : مبانی نظری سلامت اجتماعی دانلود مبانی نظری سلامت اجتماعی پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی دانلود پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی پیشینه داخلی سلامت اجتماعی پیشینه خارجی سلامت اجتماعی پیشینه پژوهش سلامت اجتماعی پیشینه…

ابعاد و عوامل موثر بر بهزیستی روان شناختی

ابعاد و عوامل موثر بر بهزیستی روان شناختی بهزیستی روان شناختی ابعاد بهزیستی روان شناختی عوامل موثر بر بهزیستی روان شناختی تحقیق بهزیستی روان شناختی ابعاد و عوامل موثر بر بهزیستی روان شناختی رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق رشته…

طراحی الگوی ارزیابی عملکرد بانک قوامین

طراحی الگوی ارزیابی عملکرد بانک قوامین ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد کارکنان بانک قوامین شاخص های ارزیابی عملکرد بانک ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) مقاله ارزیابی عملکرد بانک…

تبعات منفی بدحجابی بر خانواده و اجتماع

تبعات منفی بدحجابی بر خانواده و اجتماع پیامدهای بدحجابی پیامدهای بدحجابی بر خانواده پیامدهای بدحجابی بر اجتماع پایان نامه بدحجابی پایان نامه پیامدهای بدحجابی پایان نامه پیامدهای بدحجابی بر خانواده پایان نامه پیامدهای بدحجابی بر اجتماع رفتن به سایت اصلی…

اثرات جهانی شدن بر نظام آموزش و پرورش

اثرات جهانی شدن بر نظام آموزش و پرورش جهانی شدن آموزش وپرورش فنّاوری اطلاعات در آموزش اثرات جهانی شدن بر نظام آموزش و پرورش دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله کارشناسی ارشد…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *