مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش

مبانی نظری نظام مدیریت دانش
دانلود مبانی نظری نظام مدیریت دانش
پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش
ادبیات نظری نظام مدیریت دانش
فصل دوم پایان نامه نظام مدیریت دانش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش
ادبیات و مبانی نظری نظام مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش

 

 

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

توضیحات:

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

 

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

 

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

 

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

 

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

 

 

مقدمه مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش

تعاریف علمی متعدد یا حتی متناقضی برای مدیریت دانش، در منابع معتبر مختلف می‌بینیم. نکته جالب اینجا نهفته است که تمامی این تعاریف درست است ولی هیچ یک کامل نیست. ارائه یک تعریف کامل از مدیریت دانش نه امکان پذیر است نه منطقی، چرا که هر سازمانی از دیدگاه منطق خود به مدیریت دانش می‌نگرد و بر پایه تعریف خاصی از دانش، مدیریت آن را نیز تعریف می‌نماید. در زمینه مدیریت دانش دو دیدگاه واگرا وجود دارد که هریک در درک مفاهیم و همچنین پیاده سازی مدیریت دانش، نگاه‌های متفاوتی را بدنبال دارد. این دو دیدگاه عبارتند از: 

 

1) دیدگاه متمرکز بر فناوری اطلاعات و 2) دیدگاه متمرکز بر کارکنان. 

 

دیدگاه متمرکز بر فناوری اطلاعات بر ساخت نظام‌های اطلاعاتی متمرکز است و به درگیر ساختن متخصصانی که با کامپیوتر و علوم اطلاعاتی آشنایی دارند، گرایش دارد. این رویکرد بر این مفهوم دلالت دارد که دانش، موجودیت و یا محصولی است که باید به‌طور مستقل از منبع آن، شناسایی، طبقه بندی، ذخیره و توزیع شود. در این دیدگاه، روش‌های بسیاری برای بازنمایی دانش توسط محصولات و مصنوعات وجود دارند که غالبا شامل مستندات می‌گردند اما از طریق نمادها، نقش‌ها، تصاویر و آیکون‌ها نیز نشان داده می‌شوند. 

 

از سوی دیگر دیدگاه متمرکز بر کارکنان بر ارزیابی و توسعه مجموعه پیچیده‌ای از مهارت‌ها و فنون پویا، که متغیر هستند، تمرکز می‌کند. متخصصان این زمینه‌ها عموما از سوابقی در علوم مدیریتی یا اجتماعی برخوردارند. این سوابق و پس زمینه‌ها باعث می‌شود که در این دیدگاه بر دانش، بیشتر به عنوان یک فرآیند تکیه شود. رویکرد مزبور به دنبال راه‌هایی برای تشویق، واسطه گری و فعال کردن تبادل دانش با تاکید بر ابزارهای ارتباطی و تعامل است و دانش را در رابطه با منبع آن، یعنی کارکنان در نظر می‌گیرد (اخگر، جهانیان، 1389). 

 

در عصر تحولات و تغییرات سریع، سازمان‌هایی در جرگه موسسات موفق قرار می‌گیرند که مرتبا دانش جدید تولید نموده، آنرا در سطح سازمان گسترش داده و با سرعت زیاد از آن در محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند استفاده کنند. به همین دلیل بود که در دهه 90 میلادی مهندسی فرآیند با تکامل خود نام مدیریت دانش بر خود نهاد (اخوان، باقری، 1389). 

 

براساس مباحث مطرح شده، می‏توان مدیریت دانش را اینطور تعریف کرد: توانایی سازمان در استفاده از سرمایه معنوی (تجربه و دانش فردی نزد هر فرد) و دانش دسته جمعی، به منظور دستیابی به اهداف خود از طریق فرایندی شامل تولید دانش، تسهیم دانش و استفاده از آن به کمک فناوری. مدیریت دانش فرآیند خلق ارزش از دارایی‌های نامحسوس سازمان می‌باشد. دارایی‌های نامحسوس همچنین بعنوان سرمایه‌ی معنوی، شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی یا سرمایه مشتری می‌گردد. سرمایه‌ی انسانی، قدرت مغز و معلومات کارکنان در سازمان می‌باشد. سرمایه‌ی ساختاری نیز به دارایی‌های معنوی اطلاق می‌شود که نمی‌تواند به آسانی توسط کارکنان به خانه برده شود (لیبوویتز ؛ 1957). 

پرز  در سال 1999 مدیریت دانش را گردآوری دانش و قابلیتهای عقلانی و تجربیات افراد یک سازمان و ایجاد قابلیت بازیابی آنها بعنوان یک سرمایه‌ی سازمانی تعریف می‌کند. کینگ  (1999) مدیریت دانش را فرآیند خلق، سازماندهی، اشاعه و حصول اطمینان از درک اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک کار می‌داند. 

 

به‌طور خلاصه مدیریت دانش توانایی خرد جمعی در افزایش پاسخ گویی و نوآوری است. درک سه نکته‌ی اساسی از این تعریف بسیار مهم است. اول اینکه دانش (خرد جمعی) به هم مرتبط است و در آن مجموعه‌ای از تجارب و دیدگاههای مختلف وجود دارد. دوم اینکه مدیریت دانش یک عامل شتاب دهنده (کاتالیزور) و تسهیل کننده  است که مانند یک اهرم بین شرایط محیطی و محرکها عمل می‌کند. و سوم اینکه دانش در محیط‌های بدون رویارویی (برخورد) قابل کاربرد است.  بنابراین، تمایز مشخص بین مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش بسیار مهم است. هرکدام از آنها در موفقیت سازمان مهم بوده ولی هرکدام نیازهای مختلف و رویکردهای متفاوت را می‌طلبند. مدیریت اطلاعات شامل پاسخ‌های از پیش تعیین شده به محرک‌های پیش‌بینی شده است. مدیریت دانش شامل پاسخ‌های نوآور و خلاق به فرصت‌ها و چالش‌های جدید است. در کسب و کار پاسخهای طراحی شده به محرک کنترل شده می‌تواند از طریق رویکردهای سنتی فناوری اطلاعات، به صورت خودکار باشد. راه حل‌های مبتنی بر دانش با این حال بر روی کاربرد پاسخ‌های خلاقانه‌ی جدید در یک محیط کاری متنوع تمرکز دارد (سیف اللهی، داوری، 1388).

 

 

 

 

فهرست مطالب

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش نظام مدیریت دانش

 

ادبیات نظری نظام مدیریت دانش

2-1- مبانی نظری

2-1-1- مقدمه

2-1-2- مدیریت دانش

2-1-2-1- چرخه‌ی دانش

شکل 2-1: حلقه تبدیل دانش (رادینگ، آلن؛ 1998، به نقل از لطیفی؛ 1383)

شکل 2-2: گامهای اصلی چرخه مدیریت دانش (ویگ، 1993)

2-1-2-2- هرم دانش

شکل 2-3: هرم دانش (عالم تبریز، محمد رحیمی، 1387)

2-1-2-3- توسعه دانش

2-1-2-4- اشتراک و توزیع دانش

2-1-2-5- مدیریت دانش

2-1-2-6- مدل‌های مدیریت دانش

رده بندی مدل‌ها:

2-1-2-6-1- مدل شبکه

2-1-2-6-2- مدل‌های شناختی

2-1-2-6-3- مدل‌های انجمنی / ارتباطی

2-1-2-6-4- مدل‌های فلسفی

2-1-2-6-5- مدل هیسیگ

2-1-2-6-6- مدل مك الروی

شکل 2-4: دوره عمر دانش(برگرون، 2003)

شکل 2-5: تولید دانش در زمینه‌های مختلف (فراپائولو، 2006، به نقل از احمدی؛ 1387)

2-1-2-6-8- مدل بكوویتز و  ویلیامز

شکل 2-6: عناصر بنیادی مدیریت دانش (پروست، روب، رومهاردت، 2000، به نقل از حسینی خواه؛ 1385)

جدول 2-1: مراحل و ابزارهای مدل پایه‌های ساختمان دانش

2-1-2-6-10- مدل بك من

2-1-2-6-11- مدل نوناکا و تاکئوچی

الف) اجتماعی شدن- از ضمنی به ضمنی:

د) درونی سازی – از صریح به ضمنی

شکل 2-7: مدل نوناکا و تاکئوچی (حسینقلی زاده 1387)

2-1-2-7- فرهنگ مدیریت دانش

2-1-2-8- نظام مدیریت دانش

جدول 2-2: مقایسه دیدگاه‌های عینیت گرا و عمل گرا درباره‌ی دانش

جدول 2-3: تاکید موضوعی ادبیات مدیریت دانش اولیه (اسکاربرو و همکاران، 2001)

2-1-2-9- انواع نظام مدیریت دانش

2-1-2-9-1- نظام‌های مدیریت اسناد و مدارک

جدول 2-4: فرآیند اجرای نظام مدیریت اسناد و مدارک

2-1-2-9-2- نظام‌های پشتیبان تصمیم

2-1-2-9-3- نظام‌های پشتیبان گروه

2-1-2-9-4- نظام‌های اطلاعاتی مدیران اجرایی

2-1-2-9-5- نظام‌های مدیریت جریان کار

شکل 2-8: اجزای نظام مدیریت جریان کار (جاشاپارا، 2004)

2-1-2-9-6- نظام‌های مدیریت ارتباط با مشتری

توسعه CRM باید مبتنی بر کاری دقیق و حساب شده شامل مراحل زیر باشد:

2-1-2-10- عوامل مؤثر بر طراحی و اجرای نظام مدیریت دانش

شکل 2-9: عوامل مؤثر در نظام مدیریت دانش سازمان (مهرعلی‌زاده، عبدی، 1388)

2-1-2-12- فرهنگ سازی مدیریت دانش

2-1-3- سازمان (نهاد) دانش محور

سازمان‌های دانش محور دارای سه ویژگی عمده‌ی زیر هستند:

 

2-2- پیشینه تحقیق نظام مدیریت دانش

2-2-1- تحقیقات داخلی

2-2-2- تحقیقات خارجی

2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق

2-3- چارچوب مفهومی تحقیق

2-4- جمع بندی

منابع و مأخذ

6-1- منابع فارسی

6-2- منابع انگلیسی

Abstract

 

 

 

 

پرسشنامه تاثیر بازاریابی اجتماعی در پیشبرد فروش محصولات

پرسشنامه تاثیر بازاریابی اجتماعی در پیشبرد فروش محصولات پرسشنامه بازاریابی اجتماعی پرسشنامه پیشبرد فروش پرسشنامه پیشبرد فروش محصولات پرسشنامه پیشبرد فروش محصولات سن ایچ رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی نقش بازاریابی اجتماعی در پیشبرد فروش محصولات سن…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبکه های عصبی 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبکه های عصبی 2 مبانی نظری شبکه های عصبی پیشینه شبکه های عصبی دانلود مبانی نظری شبکه های عصبی پیشینه تحقیق شبکه های عصبی ادبیات نظری شبکه های عصبی تاریخچه شبکه های عصبی پیشینه تحقیق…

بررسی توانایی های غیرشناختی و نقش آن در سلامت روانی و رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی

بررسی توانایی های غیرشناختی و نقش آن در سلامت روانی و رابطه میان هوش هیجانی و سلامت روانی هوش هیجانی سلامت روانی بهداشت روانی توانایی های غیرشناختی رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی…

پاورپوینت کامل و جامع حسابداری سنجش مسئولیت Responsibility Accounting

پاورپوینت کامل و جامع حسابداری سنجش مسئولیت Responsibility Accounting مدیریت تعالی سازمان مسئولیت ابزار سنجش معیارهای ارزیابی عملكرد سیستم حسابداری سنجش مسئولیت حسابداری سنجش مسئولیت دانلود پاورپوینت حسابداری سنجش مسئولیت Responsibility Accounting اهداف وفواید حسابداری سنجش مسئولیت مفاهیم حسابداری بر…

پیش بینی بازده سهام بر اساس حجم معاملات سهام

پیش بینی بازده سهام بر اساس حجم معاملات سهام مدل پرابیت بازده سهام حجم معاملات سهام پیش بینی بازده سهام حجم معامله در بورس دانلود مقاله حجم معامله اثر حجم معامله در رابطه بین سود و بازده دانلود مقاله کارشناسی…

مقاله اصـــلاح نـژاد خوک – دلفین

مقاله اصـــلاح نـژاد خوک – دلفین دانلود مقاله اصلاح نـژاد خوک – دلفین سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه دامپزشکی fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید…

ارزیابی ماده 118 لایحه اصلاحی قانون تجارت و بررسی حدود اختیارات مدیران شرکت در انجام معاملات

ارزیابی ماده 118 لایحه اصلاحی قانون تجارت و بررسی حدود اختیارات مدیران شرکت در انجام معاملات دانلود پایان نامه ماده 118 دانلود پایان نامه مسئولیت مدنی مدیران ماده 118 لایحه اصلاحی قانون تجارت مسئولیت مدنی مدیران شركتهای تجاری حدود اختیارات…

پروپوزال ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب شرکت های بیمه

پروپوزال ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب شرکت های بیمه پروپوزال ارزیابی عملکرد پروپوزال ارزیابی عملکرد مالی پایان نامه ارزیابی عملکرد سازمان پایان نامه ارزیابی عملکرد به روش topsis پروپوزال ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش باورهای فراشناختی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش باورهای فراشناختی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه باورهای فراشناختی مبانی نظری باورهای فراشناختی پیشینه تحقیق باورهای فراشناختی پیشینه داخلی باورهای فراشناختی پیشینه خارجی باورهای فراشناختی پیشینه پژوهش باورهای فراشناختی پیشینه نظری باورهای فراشناختی…

تاثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز

تاثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز اعتبار برند کیفیت درک شده برند ارزش درک شده برند سبز ابعاد ارزش ویژه برند سبز عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز تاثیر اعتبار برند بر…

پاورپوینت طرح های بازنشستگی و سایر مزایای متعلقه آن

پاورپوینت طرح های بازنشستگی و سایر مزایای متعلقه آن دانلود پاورپوینت طرح های بازنشستگی و سایر مزایای متعلقه آن طرحهای مزایای بازنشستگی مزایای بازنشستگی استفاده کنندگان و نیازهای اطلاعاتی آنان برطبق استاندارد 27 طرح یا مزایای بازنشستگی چیست؟ طرح های…

مقاله بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد

مقاله بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد سیستم اطلاعات اجرایی پیاده سازی EIS عوامل کلیدی موفقیت شركت صنایع تجهیزاتی نفت سیستم های اطلاعاتی مدیران ارشد بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی سیستم های…

عملکرد و سبکهای ساختارهای روانی

عملکرد و سبکهای ساختارهای روانی مکانیسم های دفاعی سبکهای مکانیسم های دفاعیروانی عملکرد و سبکهای ساختارهای روانی دانلود پایان نامه روانکاوی دانلود پایان نامه مکانیسم های روانی دانلود پایان نامه روانشناسی عمومی دانلود پایان نامه رشته روانشناسی عمومی رفتن به…

پروپوزال ارزیابی فقهی حدود شناسی حجاب در مذاهب پنجگانه و نظام حقوقی ایران

پروپوزال ارزیابی فقهی حدود شناسی حجاب در مذاهب پنجگانه و نظام حقوقی ایران حجاب و حدود آن ارزیابی فقهی حدود حجاب حدود حجاب در مذاهب خمسه حدود حجاب در حقوق ایران حدود حجاب در مذاهب پنجگانه حجاب در فقه حجاب…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خود اتکایی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خود اتکایی مبانی نظری خود اتکایی مبانی نظری در مورد خود اتکایی دانلود مبانی نظری خود اتکایی پیشینه تحقیق در مورد خود اتکایی پیشینه تحقیق خود اتکایی دانلود پیشینه تحقیق خود اتکایی تاریخچه خود اتکایی…

بررسی ماهیت و آثار فقهی و حقوقی شرط فاسخ

بررسی ماهیت و آثار فقهی و حقوقی شرط فاسخ بیع شرط تعلیق در منشأ فسخ معلّق ضمن عقد شرط فاسخ در حقوق ایران شرط فاسخ در حقوق فرانسه شرط فاسخ در قراردادها شرط فاسخ در قانون مدنی شرط فاسخ در…

مصادیق قاچاق انسان؛ اقدامات پیشگیرانه، مشکلات پیش رو و مقابله با آن

مصادیق قاچاق انسان؛ اقدامات پیشگیرانه، مشکلات پیش رو و مقابله با آن پایان نامه قاچاق انسان مصادیق قاچاق انسان اقدامات پیشگیرانه قاچاق انسان مشکلات مقابله با قاچاق انسان مقابله با قاچاق انسان اقدامات پیشگیرانه قاچاق انسان در سطح ملی اقدامات…

روابط ساختاری بین خدمات گرایی سازمانی، رضایت شغلی كارمند صف و رفتار شهروندی سازمانی

روابط ساختاری بین خدمات گرایی سازمانی، رضایت شغلی كارمند صف و رفتار شهروندی سازمانی رضایت شغلی سازمانهای خدمت محور رفتار شهروندی سازمانی رضایت شغلی كارمندان مقاله در مورد رضایت شغلی مقاله در مورد رضایت شغلی کارکنان مقاله در مورد رضایت…

پاورپوینت آشنایی با مایکوتوکسین ها و امنیت غذایی

پاورپوینت آشنایی با مایکوتوکسین ها و امنیت غذایی پاورپوینت آشنایی با مایکوتوکسین ها و امنیت غذایی مایکوتوکسین ها و امنیت غذایی تاریخچه مایکوتوکسین ها انواع مایکوتوکسین ها و مواد غذایی در معرض آنها افلاتوکسین ها اکراتوکسین A فومونیسین ها توکسین…

تشریح رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی و بررسی تاثیر آنها بر یکدیگر

تشریح رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی و بررسی تاثیر آنها بر یکدیگر کلمات کلیدی : ابعاد و سطوح عزت نفس شیوه های افزایش عزت نفس عوامل مؤثر در ايجاد عزت نفس رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی نقش عزت…

ارزيابي طرح هاي صنعتي مطالعات فني اقتصادي مالي

ارزيابي طرح هاي صنعتي مطالعات فني اقتصادي مالي کلمات کلیدی : ارزيابي طرح هاي صنعتي مطالعات فني اقتصادي مالي رفتن به سایت اصلی ارزيابي طرح هاي صنعتي مطالعات فني- اقتصادي - مالي تأليف: داود مجيديان 333 صفحه pdf

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اجرای مدیریت دانش در بانک

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اجرای مدیریت دانش در بانک مبانی نظری اجرای مدیریت دانش دانلود مبانی نظری اجرای مدیریت دانش پیشینه تحقیق اجرای مدیریت دانش ادبیات نظری اجرای مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه اجرای مدیریت دانش مبانی نظری…

تبیین منطقه گرایی و تحولات نظریه های منطقه گرایی و همگرایی در آن

تبیین منطقه گرایی و تحولات نظریه های منطقه گرایی و همگرایی در آن منطقه گرایی نظریه‌های همگرایی نظریه های منطقه گرایی نظریه‌های همگرایی منطقه‌ای تحول در نظریه‌های منطقه‌گرایی منطقه‌گرایی در عصر جهانی شدن دیدگاههای نظری و مباحث تئوریك منطقه گرایی…

انواع اختلالات مربوط به خوردن و عوارض ناشی از آن

انواع اختلالات مربوط به خوردن و عوارض ناشی از آن کلمات کلیدی : اختلال خوردن تغذیه درمان اختلالات خوردن اختلالات خوردن در روانشناسی اختلال خوردن در روانشناسی انواع اختلالات مربوط به خوردن درمان اختلالات خوردن در کودکان تحقیق پایان نامه…

پرسشنامه بررسی تاثیر سطوح کیفیت ادراک شده و تاثیر آن بر درگیری ذهنی ، رضایت و تصمیم خرید بیمه عمر و پس انداز

پرسشنامه بررسی تاثیر سطوح کیفیت ادراک شده و تاثیر آن بر درگیری ذهنی ، رضایت و تصمیم خرید بیمه عمر و پس انداز پرسشنامه سنجش كیفیت خدمات تست سرو كوال پرسشنامه استاندارد و جهانی كیفیت خدمات پرسشنامه سنجش كیفیت خدمات…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *