مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع
مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
پیشینه نظری مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
چارچوب نظری مدیریت کیفیت جامع

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع و فراگیر می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت کیفیت جامع در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 «مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008).

 

 

 

تاریخچه مدیریت کیفیت جامع:

مدیریت کیفیت فراگیر که امروزه از آن صحبت می­کنیم، در اواسط دهه 1920 در کارخانه وسترن الکتریک برای طراحی یک سیستم زنگ تلفن شروع شد. مدیریت کیفیت فراگیر در اصل همان کنترل کیفیت آماری بوده است. فردی به نام والتر شوهارت یک زنگ طراحی کرد، شوهارت معتقد بود كه نوسانات در تمام مراحل تولید كالا وجود دارد و می توان دلیل آن را از طریق استفاده از علم آمار بررسی ونسبت به پائین آوردن این نوسانات، و در نتیجه بهبود محصولات تولیدی اقدام كرد. در سال 1931 شوهارت کتابی تحت عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدات صنعتی» منتشر کرد. شوهارت در این کتاب، کنترل کیفیت، تکنیک­های آماری برای ارزیابی تولید، بهبود و کیفیت را تعریف نمود(زانگ،1997).

 

در سال 1935 آماردان انگلیسی به نام پیرسون کتاب خود را تحت عنوان کاربرد روش های آماری در استاندارد کردن فعالیت های صنعتی و کنترل کیفیت منتشر کرد. در سال 1951 دکتر فیگنبام کتابی تحت عنوان کنترل کیفیت فراگیر منتشرکرد. در این کتاب او به جای کنترل کیفیت آماری از کنترل کیفیت فراگیر سخن به میان آورد. در سال 1954 جوزف جوران اهیمت درگیر نمودن تمام بخش­ها در پیگیری امر کفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول به ژاپنی یادآوری نمود. در سال 1962 ایشی کاوا ایده و تفکرات جوران و فیگنبام را بسط داد و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت کنندگان برون داده های داخل سازمان هستند. علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. در اواخر دهه 1970 آمریکایی ها و اروپایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازر جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت خود بر آمدند.

 

 

در سال 1987 آمریکا در مقابل جایزه دمینگ جایزه ای را به نام مالکوم بالدریج ابداع کردند. این جایزه برای معرف شرکت هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای مدیریت کیفیت جامع دست یافته­اند، طراحی شده است.دمینگ 14 اصل را به عنوان داروی شفابخش اقتصاد و صنایع بیمار آن زمان مطرح نمود که در صورت به کارگیری صحیح و توجه به فرهنگ سازمان می توان بخش زیادی از مشکلاتی را که در جهت اتقای کیفیت و کاهش ضایعات وجود دارد، برطرف نمود. علاوه بر دکتر دمینگ افرادی نظر جوزف جوران، فیلیپ کرازبی، ایشی کاوا و … در گسترش و توسعه مدیریت کیفیت و روند تکامل کنترل کیفیت فراگیر نقش بسزایی ایفا کرده اند (زانگ، 1997).

 

 

 

مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM)

واژه TQM از سه کلمه Total (فراگیر)،Quality  (کیفیت) و Manegment (مدیریت) تشکیل شده است. بررسی و تحلیل این سه جزء به درک و فهم عمیق تر آن کمک می کند. کلمه “Total” به این معناست که TQM همه افراد و همه امور سازمان را در بر می­گیرد. واژهQuality”” به معنی ارائه آنچه مورد نیاز و انتظار مشتریان است و واژه “Manegement” یعنی کیفیت در سازمان مدیریت می شود، نه اینکه تنها به وسیله بازرسی و کنترل، نگهداری و حفظ گردد (آقایی، 1379).

می توان گفت مدیریت کیفیت جامع، یک فلسفه مدیریتی است که بررسی می کند تا همه وظایف سازمانی (بازاریابی، مالی، طراحی، مهندسی، تولید و خدمت به مشتری) را یکپارچه نماید و به برطرف کردن نیازهای مشتریان و اهداف سازمان متمرکز می باشد(هاشمی،2008). وینی با بررسی نظرات مختلف، عناصر اساسی و عمده تشکیل دهنده TQM را شامل مشتری گرایی، تعهد مدیریت عالی، استفاده از فنون و ابزارهای مدیریت کیفیت، آموزش های آکادمیک و سازمانی، مشارکت و انجام کارتیمی، ارزیابی و بازخورد و تغییر فرهنگ می داند(وینی[1]،2007). هیلستن و کلیفسجو[2]، TQM را به عنوان یک سیستم مدیریتی دائما در حال تحول شامل ارزش ها، شیوه ها و ابزار، با هدف افزایش رضایت مشتری داخلی و خارجی با مقدار کم منابع تعریف کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت 70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو 71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

 

پاورپوینت تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين

پاورپوینت تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين کلمات کلیدی : پاورپوینت تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين پاورپوینت تکريم ارباب رجوع پاورپوینت جلب رضايت مراجعين تکريم ارباب رجوع و جلب رضايت مراجعين تحقیق تکريم ارباب رجوع و جلب…

پاورپوینت موازنه بین ویژگی های کیفی اطلاعات : پارادوکس چهارچوب نظری گزارشگری مالی

پاورپوینت موازنه بین ویژگی های کیفی اطلاعات : پارادوکس چهارچوب نظری گزارشگری مالی پاورپوینت موازنه بین ویژگی های کیفی اطلاعات پارادوکس چهارچوب نظری گزارشگری مالی موازنه بین ویژگی های کیفی اطلاعات ویژگیهای مرتبط بامحتوای اطلاعات ویژگیهای مرتبط با ارائه اطلاعات…

پرسشنامه استاندارد سنجش رفتار شهروندی سازمانی

پرسشنامه استاندارد سنجش رفتار شهروندی سازمانی پرسشنامه رفتار شهروندی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پرسشنامه سنجش رفتار شهروندی سازمانی پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی دانلود پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی دانلود رایگان پرسشنامه رفتار سازمانی رفتن به سایت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد و کارایی اطلاعاتی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد و کارایی اطلاعاتی مبانی نظری عملکرد و کارایی اطلاعاتی دانلود مبانی نظری عملکرد و کارایی اطلاعاتی پیشینه تحقیق عملکرد و کارایی اطلاعاتی ادبیات نظری عملکرد و کارایی اطلاعاتی فصل دوم پایان نامه عملکرد و…

تحلیل معنایی نقش های سفالینه های نقش و نگار شوش

تحلیل معنایی نقش های سفالینه های نقش و نگار شوش سفالینه های شوش نقوش سفالینه های شوش سفالینه های منقوش شوش مفهوم نقوش سفالینه های شوش دانلود تحقیق سفالینه های شوش دانلود تحقیق نقوش سفالینه های شوش دانلود تحقیق مفهوم…

بررسی رویکردها و مولفه های موجود در تعریف سلامت اجتماعی

بررسی رویکردها و مولفه های موجود در تعریف سلامت اجتماعی کلمات کلیدی : ابعاد سلامت اجتماعی نظریه سلامت اجتماعی رویکردهای سلامت اجتماعی مولفه های سلامت اجتماعی پایان نامه سلامت اجتماعی نقش مذهب در بهداشت روانی سلامت اجتماعی و راه های…

تاثیر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در رشد وتوسعه اقتصاد استان فارس شهرستان قیروکارزین

تاثیر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در رشد وتوسعه اقتصاد استان فارس شهرستان قیروکارزین ارزش افزوده مالیات بر ارزش افزوده رشد و توسعه اقتصاد دانلودمقاله اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر ارزش افزوده تاثیر اجرای قانون مالیات…

بررسی حقوقی شرکت و معاونت در جرم در ایران و تحولات مفهومی آن

بررسی حقوقی شرکت و معاونت در جرم در ایران و تحولات مفهومی آن شرکت در جرم معاونت در جرم دانلود پایان نامه شرکت در جرم پیشینه شرکت در جرم در ایران تحولات مفهوم شرکت در جرم دانلود پایان نامه رشته…

پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی

پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تعریف…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی خشنودی شغلی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی خشنودی شغلی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه خشنودی شغلی مبانی نظری خشنودی شغلی پیشینه تحقیق خشنودی شغلی پیشینه داخلی خشنودی شغلی پیشینه خارجی خشنودی شغلی پیشینه پژوهش خشنودی شغلی پیشینه نظری خشنودی شغلی…

مقاله الکترونیک مولکولی

مقاله الکترونیک مولکولی تک مولکول الکترونیک مولکولی ساخت ترانزیستور سوئیچ های مولکولی گیت های منطقی مولکول مفهوم الکترونیک تک مولکولی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و…

پایان نامه کارشناسی رشته مددکاری اجتماعی با عنوان بررسی عوامل موثر بر سرقت نوجوانان

پایان نامه کارشناسی رشته مددکاری اجتماعی با عنوان بررسی عوامل موثر بر سرقت نوجوانان ارتكاب جرم وجنایت سرقت در کودکان و نوجوانان دانلود پایان نامه کارشناسی رشته مددکاری اجتماعی با عنوان بررسی عوامل موثر بر سرقت نوجوانان تاریخچه ی سرقت…

پاورپوینت نظرية پيوندگرايي در یادگیری

پاورپوینت نظرية پيوندگرايي در یادگیری کلمات کلیدی : پاورپوینت نظرية پيوندگرايي در یادگیری نظرية پيوندگرايي در یادگیری تحقیق نظرية پيوندگرايي در یادگیری پاورپوینت تجربه‏گرايى‏ قانونهاى نظريه پيوندگرايى‏ كاربرد آموزشى نظريه پيوندگرايى‏ اهميت‏گيرايى اهميت آمادگي اهميت تمرين نقش گسترش اثر نقش…

بررسی عملکرد SVM's در مسائل دسته بندی

بررسی عملکرد SVM's در مسائل دسته بندی یادگیری ماشین مسائل دسته بندی ماشین بردار پشتیبان ماشین های دسته بندی بردارهای پشتیبان خطی بررسی عملکرد SVMs در مسائل دسته بندی بررسی بردارهای پشتیبان خطی و عملکرد آن ها در مسائل دسته…

پرسشنامه ارزیابی ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی

پرسشنامه ارزیابی ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی دانلود پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت doc روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بزرگسالان اعتبار و روایی پرسشنامه عزت…

بررسی مدل ها و نظریه های هوش سازمانی

بررسی مدل ها و نظریه های هوش سازمانی ابعاد هوش سازمانی نظریه های هوش سازمانی  مدل های هوش سازمانی  پایان نامه هوش سازمانی دانلود پایان نامه هوش سازمانی پایان نامه درباره هوش سازمانی رفتن به سایت اصلی هوش سازمانی داشتن…

ادبیات و مبانی نظری سکوت سازمانی

ادبیات و مبانی نظری سکوت سازمانی سکوت سازمانی، سکوت مطیع، سکوت نوع دوستانه، سکوت تدافعی، آوای کارکنان، آوای نوع دوستانه رفتن به سایت اصلی

پروژه عملی رشته ایمنی و آتش نشانی گرایش اطفای حریق با عنوان خطرات مواد شیمیایی و راههای مقابله با آن

پروژه عملی رشته ایمنی و آتش نشانی گرایش اطفای حریق با عنوان خطرات مواد شیمیایی و راههای مقابله با آن اطفای حریق ایمنی و آتش نشانی خطرات مواد شیمیایی دانلود پروژه عملی رشته ایمنی و آتش نشانی گرایش اطفای حریق…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج مبانی نظری فریضه حج دانلود مبانی نظری فریضه حج پیشینه تحقیق فریضه حج ادبیات نظری فریضه حج فصل دوم پایان نامه فریضه حج مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج ادبیات و مبانی…

حقوق شهروندی و بررسی آن در اسلام و غرب

حقوق شهروندی و بررسی آن در اسلام و غرب حقوق شهروندی حقوق شهروندی در ایران حقوق شهروندی در اسلام و غرب دانلود پایان نامه رشته حقوق دانلود پایان نامه حقوق دانلود پایان نامه حقوق شهروندی بررسی حقوق شهروندی در اسلام…

پرسشنامه بررسی ابعاد مدیریت هزینه بر عملکرد مدیریت پروژه در شرکت گاز استان مرکزی

پرسشنامه بررسی ابعاد مدیریت هزینه بر عملکرد مدیریت پروژه در شرکت گاز استان مرکزی پرسشنامه مدیریت هزینه پرسشنامه ابعاد مدیریت هزینه پرسشنامه بررسی ابعاد مدیریت هزینه پرسشنامه عملکرد مدیریت پروژه پرسشنامه رابطه ابعاد مدیریت هزینه با عملکرد مدیریت پروژه رفتن…

نکاح و اقسام آن و شرط ضمن عقد نکاح

نکاح و اقسام آن و شرط ضمن عقد نکاح کلمات کلیدی : عقد نکاح در فقه تحقیق در مورد عقد نکاح وضعیت حقوقی عقد نکاح عقد نکاح و شرایط آن شروط ضمن عقد نکاح چیست منظور از عقد نکاح چیست…

مبانی نظری تعیین سطح سیستم گردشگری روستایی با روش پتانسیل اکوتوریستی

مبانی نظری تعیین سطح سیستم گردشگری روستایی با روش پتانسیل اکوتوریستی کلمات کلیدی : گردشگری روستایی گردشگری روستایی در ایران مبانی نظری گردشگری روستایی وضعیت گردشگری روستایی در ایران سطح بندی نظام گردشگری روستایی سطح بندی روستاهای هدف گردشگری سطح…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ذهن آگاهی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ذهن آگاهی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ذهن آگاهی مبانی نظری ذهن آگاهی پیشینه تحقیق ذهن آگاهی پیشینه داخلی ذهن آگاهی پیشینه خارجی ذهن آگاهی پیشینه پژوهش ذهن آگاهی پیشینه نظری ذهن آگاهی…

بررسی فرآیند خط تولید و انبارداری کاشی در کارخانه

بررسی فرآیند خط تولید و انبارداری کاشی در کارخانه پیشینه کاشی در ایران بررسی صنعت کاشی ایران ارزیابی سالنهای تولید کاشی سیستمهای اطلاعاتی انبار کاشی فرآیند خط تولید کاشی در کارخانه فرآیند انبارداری کاشی در کارخانه بررسی فرآیند خط تولید…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *