مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی 89 صحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی 89 صحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت مشارکتی
مبانی نظری مدیریت مشارکتی
پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی
پیشینه داخلی مدیریت مشارکتی
پیشینه خارجی مدیریت مشارکتی
پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی
پیشینه نظری مدیریت مشارکتی
ادبیات نظری مدیریت مشارکتی
چارچوب نظری مدیریت مشارکتی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت مشارکتی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت مشارکتی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

مقدمه

كاركنان هر سازمان به دلیل داشتـن نظـریات ، افـكار و خـلاقیت ها با ارزش ترین سرمایه به حـساب می آیند طبیعتا در جهان امروز آنچه كه بیش از همه دارای اهمیت است نیروی انسانی است . به طوری كه اقتصاد دانان معتقدند آنچه در نهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یك سازمان و جامعه را تعیین می كند منابع انسانی آن است نه سرمایه یا منایع مادی دیگر . این منابع انسانی هستند كه سرمایه ها را متراكم می سازند، از منابع طبیعی بهره برداری می كنند ، سازمان های اداری ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی را به وجود می آورند و توسعه را پیش می برند ( جعفری قوشچی، 1380،75 ) 

 

 

 

شكل استبدادی و كلاسیك اداره كردن از آغاز سازماندهی نهادهای سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی توسط مردم به حیات خود ادامه داده است . در این نظام قدرت و حقوق حاكمیت در دست گروه كوچكی است كه اعضای آن بر دیگران اعمال قدرت می كنند . به همین  خاطر امروزه سازمان ها تحت عناوین گوناگونی در پی تغییر آفرینی و نوآوری هستند . برخی در پی بهبود بخشیدن به راهبردها ، بینش ها یا ارزش ها هستند و بعضی طرفدار مداخله كارمند در تصمیم ها و بعضی خواهان مدیریت با كیفیت كلی می باشند ( مك لگان و كرسیتونل ،1377،215 ) به هر حال مشاركت انسان در سرنوشت خویش یك اصل و نیز نیازی فطری است كه از بدو خلقت انسان وجود داشته و همواره نیز وجود خواهد داشت . بر پایه همین اصل است كه دامنه این نوع نیاز هر روز گسترده تر می شود و ابعاد دیگر زندگی را در بـر می گیرد ( زارعی ،1379،59 )نظـام مشـاركـت می تواند به سرمایه انسانی متناسب با خصوصیات و روحیات او هویت ببخشد تا به این سرمایه با ارزش تنها به عنوان ابزاری جهت نیل به اهداف سازمان نگریسته نشود . 

 

 

 

مدیریت مشاركتی عبارت است از به وجود آوردن فضا و نظامی توسط مدیریت كه تمام كاركنان ، مشتریان و پیمانكاران یك سازمان در روند تصمیم گیری و حل مسائل و مشكلات سازمان با مدیریت همكاری و مشاركت كنند . تاكید اصلی این نوع مدیریت بر همكاری و مشاركت داوطلبانه كاركنان ، مشتریان و پیمانكاران است و می خواهد از ایده ها ، پیشنهادات ، ابتكارات و خلاقیت ها و توان فنی و تخصصی آنها در حل مسائل و مشكلات سازمان در جهت بهبود مستمر فعالیت های سازمان استفاده كند ( روشندل ،1381،151 ) 

 

 

 

مدیریت مشاركتی راهی است برای مبـارزه با بـوروكـراسی ، ضـرورتـی است ناشی از رشد اندازه سازمان های اقتصادی – اجتماعی در جوامع صنعتی ، نیازی است برای همكاری شبكه ای در جوامع فراصنعتی ، راه حلی است برای وحدت مجدد در جوامعی كه برژایه جدایی ، انزوا و عدم ارتباط بنا شده اند و بالاخره پاسخی منطقی به شرایط و چالش های امروزی است . 

اهمیت مدیریـت مشاركتی تا بدان حدی است كه یك دهه پیش صاحبنـظران از جمله “لی پرستون1 ” و ” جیمزپست2 ” آن را « سومین انقلاب در مدیریت » نام نهاده اند؛ نخستین انقلاب پدید آمدن سلسله مراتب سازمانی و دومین انقلاب جـدایی مدیـریت از مالـكیت و حـرفـه ای شـدن مـدیریت بوده است ( روشندل ، 1381 ) ، نتایج تحقیقات و تجربیات پژوهشگران نشان می دهد كه مشاركت سبب افزایش بازدهی ، اثر بخشی ، بالا رفتن كیفیت ، كاهش تعارض و افزایش تفاهم میان رئیس و مرئوس ، كاهش مقاومت های منفی نظیر غیبت ، تاخیر و كم كاری ، افزایش انگیزش و تعهد كاركنان می شود كه در نهایت منجر به بهره وری سازمانی می گردد . 

 

 

 

 

 

سیر تکوین مدیریت مشارکتی

مشارکت در اداره امور از دیرباز که گروه ها وسازمان های انسانی به وجود آمدند مورد توجه بوده است ، لذا پدیده نوینی در مدیریت تلقی نمی شود . در طول تاریخ از اصل مشارکت پیروی شده است و برخی مکاتب تاکید خاصی بر آن داشته اند . مشارکت یک مفهوم قدیمی است که در اداره امور عمومی و برخی افکار مذهبی نیز ریشه دارد . برای نمونه ، مشارکت بر مبنای مشورت در اسلام تحت عنوان  ” شورا  ” مورد توجه جدی قرار گرفته است . قرآن کریم تصمیم گیرندگان را مکلف می کند در اموری که نیاز به تحقیق و تفحص دارد بر مبنای مشورت به تصمیم گیری بپردازند ( شیخ ، 1381 ) .

 

 

پیدایش نظریه های کلاسیک که بر ساختار ، تخصص گرایی ، عقلانی بودن و نظم و ترتیب در سازمان ها تاکید می کرد موجب بروز تضادهایی بین فلسفه کلاسیک با روح و روان انسانی گشت و همین عامل سبب شد توجه اندیشمندان به روابط انسانی معطوف گردد . در سال 1972 التون مایو و همکارانش تلاش کردند میان شرایط کاری و بهره وری رابطه ای برقرار نمایند(اوبرایان ،1984 ) . با این مطالعات بود که اهمیت مدیریت مشارکتی برجسته تر شد و پس از مدتی، با تاکید بر جنبه های اجتماعی گروه های کار ، مکتب جدیدی به نام  “روابط انسانی ” پایه گذاری شد که سعی می کرد بر مشارکت واقعی پای فشارد و آن را تبلیغ کند .

 

 

اندیشه مدیریت مشارکتی را ابتدا مولفان و محققان امریکایی مطرح کردند و برای اولین بار در ژاپن مورد انتقاد قرار گرفت و از آنجا به سازمان های تجاری اروپا و امریکا راه یافت . مدیریت مشارکتی با کار اندیشمندانی چون ارجریس (1975 ) ، مک گریگور(1960 )،لیکرت(1961)،هرزبرگ (1968 ) و لاولر (1986 )رو به رشد نهاد و با اشکال و عناوین مختلف ، نظیر مدیریت بر مبنای هدف ، نظام پیشنهادها، گروه های بهبود کیفیت و گروه های خودگردان به حیات خود ادامه داد . پیام اصلی تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شد این بود که مدیریت مشارکتی شامل یک تغییر از سبک کنترل گرا به سبک مشارکت گراست( پارسی ،1383 )

 

 

به هر حال مدیریت مشارکتی یکی از عناصر نظریه کلاسیک و شکل توسعه یافته سیستم های مدیریتی قبلی می باشد . نظریه های سازمانی و مدیریتی مختلفی در طول سال ها با تاکید بر تصمیم گیری مشارکتی شکل گرفته اند که مهم ترین آنها شامل مدیریت کیفیت فراگیر ( گرانت و همکاران ، 1992 ) ، یادگیری سازمانی (داگسون ، 1993 )، نظریه قدرت دهی ( براون و  لاولر،1992 ) و دموکراسـی صنعتی ( دوبر ،1992 ) است . 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم:چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی

ادبیات نظری مدیریت مشاركتی 

–مشاركت 

–مفهوم مشاركت و مدیریت مشاركتی 

–سیر تكوین مدیریت مشاركتی 

–سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشاركتی در ایران 

–مبانی فكری مشاركت 

–اهداف مدیریت مشاركتی 

–انواع مشاركت 

–پیش نیازهای مشاركت 

— درجات مشاركت 

— درجات مشاركت و سلسله مراتب نیازها 

— عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشاركتی 

— ویژگی های افراد و سازمان مشاركت جو 

— مهارت های لازم برای مدیریت مشاركتی 

–فرهنگ مدیریت مشاركتی 

— ابعاد مشاركت 

–سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشاركتی 

— اهرم های ضروری برا ی حركت به سوی مدیریت مشاركتی 

— برنامه ها و فنون مدیریت مشاركتی 

— مهندسی مجدد سازمان ها و مشاركت             

— الگوی مشاركت فراگیر                                    

— عملکرد مدیریت مشاركتی         

— نقش مدیریت مشاركتی در افزایش اثر بخشی كاركنان 

— مزایای مدیریت مشاركتی 

— دیدگاههای موافقان و مخالفان مشاركت  

— پیش فرضهای نادرست درباره مشاركت كاركنان              

— موانع مشاركت از دیدگاه دانش مدیریت       

— موانع فرهنگی مشاركت                                                              

— موانع مشاركت در بخش دولتی                   

— روش های غلبه نمودن بر موانع مشاركتی            

 

بخش دوم: پیشینه تحقیق در مورد مدیریت مشارکتی

 سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده

 چهارچوب نظری تحقیق 

منابع

مقاله علل موثر بر ارزش ویژه برند از دیدگاه خریداران

مقاله علل موثر بر ارزش ویژه برند از دیدگاه خریداران ارزش ویژه برند مقاله ارزش ویژه برند عوامل تاثیر گذار بر ارزش ویژه برند مقاله عوامل تاثیر گذار بر ارزش ویژه برند شرکتهای بیمه علل موثر بر ارزش ویژه برند…

پرسشنامه شناسایی رابطه بین مدیریت برنامه ها و اثربخشی برنامه های صدا و سیما

پرسشنامه شناسایی رابطه بین مدیریت برنامه ها و اثربخشی برنامه های صدا و سیما پرسشنامه اثربخشی پرسشنامه اثربخشی سازمانی پرسشنامه استاندارد اثربخشی پرسشنامه استاندارد اثربخشی سازمانی پرسشنامه اثربخشی برنامه های آموزشی پرسشنامه بررسی اثربخشی پرسشنامه اثربخشی سیستم نمونه پرسشنامه اثربخشی…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی با DEA

مبانی نظری ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی با DEA ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک ارزیابی عملکرد بانک با…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی حمایت سازمانی ادراک شده

ادبیات نظری و پیشینه تجربی حمایت سازمانی ادراک شده کلمات کلیدی : مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده دانلود مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه داخلی حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه خارجی حمایت…

كمیته حقوق بشر

كمیته حقوق بشر حقوق بشر حریم خصوصی كمیته حقوق بشر مفهوم حق حریم خصوصی در رویه كمیته حقوق بشر تحلیل رویه كمیته حقوق بشر از مداخلات غیر قانونی و خودسرانه در برخی از جنبه های حریم خصوصی خرید مقالات،پایان نامه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر دانلود مبانی نظری مدیریت کیفیت فراگیر پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت فراگیر ادبیات نظری مدیریت کیفیت فراگیر فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت فراگیر مبانی نظری و پیشینه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار مصرف کننده

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار مصرف کننده کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه رفتار مصرف کننده مبانی نظری رفتار مصرف کننده پیشینه تحقیق رفتار مصرف کننده پیشینه داخلی رفتار مصرف کننده پیشینه خارجی رفتار مصرف کننده پیشینه پژوهش…

جزوه کلاسی اصول بازرگانی و تجارت دکتر حسین پور

جزوه کلاسی اصول بازرگانی و تجارت دکتر حسین پور جزوه کلاسی اصول بازرگانی و تجارت دکتر حسین پور رفتن به سایت اصلی جزوه کلاسی اصول بازرگانی و تجارت دکتر حسین پور 23 صفحه pdf   الگوی جاذبه قانون مزیت نسبی…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی خود شکوفایی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی خود شکوفایی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه خود شکوفایی مبانی نظری خود شکوفایی پیشینه تحقیق خود شکوفایی پیشینه داخلی خود شکوفایی پیشینه خارجی خود شکوفایی پیشینه پژوهش خود شکوفایی پیشینه نظری خود شکوفایی…

سیستم حقوق بین الملل و راهبردهای جلوگیری از خشونت علیه زنان

سیستم حقوق بین الملل و راهبردهای جلوگیری از خشونت علیه زنان کلمات کلیدی : خشونت علیه زنان عوامل خشونت علیه زنان ضرورت تحقیق خشونت علیه زنان راههای پیشگیری از خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان در حقوق بین الملل دانلود…

پرسشنامه بررسی اثرات سیستم اتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران

پرسشنامه بررسی اثرات سیستم اتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران پرسشنامه اتوماسیون اداری پرسشنامه بهبود تصمیم گیری پرسشنامه بهبود تصمیم گیری مدیران پرسشنامه تاثیر اتوماسیون اداری بر بهبود تصمیم گیری پرسشنامه بهبود تصمیم گیری مدیران با اتوماسیون اداری رفتن…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با روش BSC

مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با روش BSC ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی ارزیابی عملکرد…

پرسشنامه بررسی تاثیر مشتری گرایی و گرایش به کارآفرینی بر ترقی شرکت های کوچک و متوسط

پرسشنامه بررسی تاثیر مشتری گرایی و گرایش به کارآفرینی بر ترقی شرکت های کوچک و متوسط پرسشنامه مشتری گرایی پرسشنامه گرایش به کارآفرینی پرسشنامه ترقی شرکت های کوچک و متوسط پرسشنامه گرایش کارآفرینانه تعریف گرایش به کارآفرینی پرسشنامه استاندارد گرایش…

استفاده از آمارگان مقاوم در جدا سازی كورسیگنال برای كاهش اثر داده های پرت

استفاده از آمارگان مقاوم در جدا سازی كورسیگنال برای كاهش اثر داده های پرت جداسازی كور داده های پرت آمارگان مقاوم رفتن به سایت اصلی

پرسشنامه ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها

پرسشنامه ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها پرسشنامه ارزیابی عملکرد مالی دانلود رایگان پرسشنامه عملکرد مالی پرسشنامه عملکرد مالی شرکت بیمه پرسشنامه عملکرد مالی شرکت پرسشنامه عملکرد مالی قرانفله و همکاران (2014) پرسشنامه عملکرد مالی سازمان دانلود پرسشنامه…

‏ پروژه برنامه نویسی طراحی و پیاده سازی مکانیزم انبارداری

‏ پروژه برنامه نویسی طراحی و پیاده سازی مکانیزم انبارداری دانلود پروژه برنامه نویسی انبارداری دانلود پروژه برنامه نویسی مدیریت انبار دانلود پروژه برنامه نویسی مکانیزم کردن انبار دانلود پروژه برنامه نویسی دانلود طراحی و پیاده سازی مکانیزم انبارداری دانلود…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ایمان مذهبی 60 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ایمان مذهبی 60 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ایمان مذهبی مبانی نظری ایمان مذهبی پیشینه تحقیق ایمان مذهبی پیشینه داخلی ایمان مذهبی پیشینه خارجی ایمان مذهبی پیشینه پژوهش ایمان مذهبی پیشینه نظری…

نقش شوراهای اسلامی روستا در توسعه و مشارکت روستا با تاکید بر ترویج فعالیتهای کشاورزی

نقش شوراهای اسلامی روستا در توسعه و مشارکت روستا با تاکید بر ترویج فعالیتهای کشاورزی شوراهای اسلامی روستا توسعه و مشارکت روستا ترویج فعالیتهای کشاورزی نقش و كاركرد شوراها در توسعه روستایی كشور پایان نامه فعالیتهای ترویج كشاورزی پایان نامه…

پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي ( فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان)

پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي ( فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان) پاورپوینت فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان پاورپوینت فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان با عنوان عناصر سيستم‌ اطلاعاتي پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي پاورپوینت فصل 3…

تاثیر اضطرار بر اراده با تشریح مفهومی آنها

تاثیر اضطرار بر اراده با تشریح مفهومی آنها مفهوم اضطرار مصادیق اضطرار تاثیر اضطرار بر اراده اضطرار در اعمال حقوقى دانلود پایان نامه اضطرار در حقوق تاثیر اضطرار بر اراده با تشریح مفهومی آنها دانلود پایان نامه رشته حقوق رفتن…

سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت ایران و چالشها و بسترهای لازم جهت دستیابی به آن

سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت ایران و چالشها و بسترهای لازم جهت دستیابی به آن کلمات کلیدی : پایان نامه سرمایه گذاری خارجی تحقیق در مورد سرمایه گذاری خارجی سرمایه گذاری خارجی در ایران سرمایه گذاری خارجی در صنعت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودپنداره جسمانی 66 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودپنداره جسمانی 66 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه خودپنداره جسمانی مبانی نظری خودپنداره جسمانی پیشینه تحقیق خودپنداره جسمانی پیشینه داخلی خودپنداره جسمانی پیشینه خارجی خودپنداره جسمانی پیشینه پژوهش خودپنداره جسمانی پیشینه نظری…

اثر اضطرار در قراردادها و ایقاعات با بررسی مصداقهای مورد تردید

اثر اضطرار در قراردادها و ایقاعات با بررسی مصداقهای مورد تردید مفهوم اضطرار اثر اضطرار در قرارداد اثر اضطرار در ایقاعات اضطرار در حقوق دانلود پایان نامه اضطرار دانلود پایان نامه رشته حقوق اثر اضطرار در قراردادها و ایقاعات با…

پایه های نظری و پیشنه تحقیق میزان اضطراب دانشجویان در ایام امتحانات

پایه های نظری و پیشنه تحقیق میزان اضطراب دانشجویان در ایام امتحانات میزان اضطراب دانشجویان میزان اضطراب دانشجویان پسر در ایام امتحانات میزان اضطراب دانشجویان پسر قبل از امتحانات رفتن به سایت اصلی جامعه امروز با یك تغییر سریع به…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی 2 پیشینه تعهد سازمانی مبانی نظری تعهد سازمانی ادبیات نظری تعهد سازمانی چارچوب نظری تعهد سازمانی پیشینه تحقیق تعهد سازمانی پیشینه پژوهش تعهد سازمانی پیشینه داخلی تعهد سازمانی پیشینه خارجی تعهد سازمانی فصل…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *