مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش 164 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش 164 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مدیریت دانش
پیشینه تحقیق مدیریت دانش
دانلود مبانی نظری مدیریت دانش
مبانی نظری استقرار مدیریت دانش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش
مبانی نظری زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش
پیشینه تحقیق زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

علی‌رغم تحقیقات قابل توجهی که تاکنون در حوزه مدیریت دانش صورت گرفته است، کمتر پژوهشی به‌طور جامع به بررسی کلیه مولفه‌های زیر ساختی مدیریت دانش پرداخته است. لذا این تحقیق سعی دارد تا مولفه‌های مربوط به زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش را به‌طور جامع و یکپارچه در بین دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی و  تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این فصل قصد داریم تا اهمیت، سوالات پژوهشی و مسیر انجام تحقیق را به اختصار تبیین نموده تا تصویری کلّی از آن حاصل گردد.

 

الزامات مدیریت دانش، سازوكاری است كه سازمان از طریق آن دانش را مدیریت می كند و افراد در بخش های متفاوت آن، دانش خود را از طریق این زیرساخت تسهیم می كنند، به طوری كه اعضا بتوانند از آن دانش به طور كاملاً اثربخش استفاده كنند. این زیرساخت باعث می شود، فرآیندهای ضروری دانش با حداكثر كارآیی صورت گیرند، از فناوری ها اعم از سخت افزار و نرم افزار كارآمدتر استفاده شود و خلق، تسهیم و به  كارگیری دانش انجام پذیرد. هدف اصلی این زیرساخت، چیزی جز جریان دادن دانش در رگ های فرآیندهای كاری سازمان نیست. الزامات مدیریت دانش شامل الزامات فرهنگی، الزامات فرایندهای دانشی و الزامات فناوری اطلاعات می باشد.

 

 

 

 

مدیریت دانش را نباید با مدیریت داده ها اشتباه كرد. مدیریت داده ها بر فرآیند و فناوری تمركز دارد، در حالی كه اركان مدیریت دانش، افراد و توانایی جمعی آنان برای تشریك مساعی سریع و اثربخش است. بدون مدیریت داده ها، مدیریت دانش موفق نخواهد بود. پیوند دادن این دو، نیازمند تعهد به فرهنگ تسهیم دانش است. سازمان برای رسیدن به این منظور چاره ای جز سرمایه گذاری و تعهد به ایجاد فرهنگ مطلوب سازمانی ندارد. بدون آنكه افراد نسبت به دانش تعهد داشته باشند و فعالیت های فعلی دانش را بپذیرند، زیرساخت دانش موفق نخواهد بود. همچنین، بدون داشتن یك زیرساخت فناوری كه به اندازه كافی برای پشتیبانی فعالیت های دانش قوی باشد، زیرساخت  دانش عمل نمی كند و تا زمانی كه فرآیندهای مبتنی بر دانش نباشند نیز، مدیریت دانش دارای زیرساخت مناسبی برای عمل نخواهد بود(سیوان ، ۲۰۰۰). استعاره انتقال علم از بازو به مغز و تبدیل اطلاعات به دانش و نهایتاً به كار یا خروجی مشخص دارای ارزش افزوده، حاكی از آن است كه تنوع، خلاقیت، نوآوری و دانش محور شدن سازمان ها، انتخابی اجتناب ناپذیر برای سازمان های قرن بیست ویكم خواهد بود(میشل و رایس ، ۲۰۰۷). 

 

 

 

 

 

همان گونه که بیان شد مبانی زیر ساخت مدیریت دانش شامل نظام فناوری اطلاعات، فرایندهای دانش و فرهنگ سازمانی می باشد که این مبانی منجر به استفاده کامل از دانش می گردند. این تحقیق نیز با مفروض داشتن این سه عامل در پی تبیین و سنجش وضعیت هر یک از این عوامل در سازمان های مورد مطالعه جهت استقرار مدیریت دانایی و نیز رتبه بندی آنها به منظور توجه و تقویت عوامل ضعیف تر می باشد. لذا با توجه به اهمیت بحث الزامات و زیرساخت های پیاده سازی مدیریت دانش، سوال اساسی تحقیق حاضر این است که دستگاه های اجرایی ستادی در استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت های مدیریت دانش در چه سطحی هستند؟ رتبه بندی آنها به چه صورتی است؟ 

و راهکارهای بهبود وضعیت این سازمان ها در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش کدامند؟

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 9
2-1-مقدمه 10
2-2- مدیریت دانش 10
2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش 11
2-3-1- دانش چیست؟ 11
2-3-2-روابط داده، اطلاعات و دانش 15
2-3-3- عناصر دانش 16
2-3-4- ویژگی های دانش 19
2-3-5-انواع دانش 22
2-3-5-1- انواع دانش از نظر نوناکا 22
2-3-5-2-انواع دانش از نظر جورنا 23
2-3-5-3-انواع دانش از نظر ماشلوپ 24
2-3-5-4- طبقه بندی بلاکلر از دانش 25
2-3-5-5- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش 26
2-4-مدیریت دانش چیست؟ 26
2-4-1-انتقادات وارد بر مدیریت دانش 27

2-4-2- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 29

2-4-3- تكامل مدیریت دانش 31
2-4-4- ظهور مدیریت دانش 32
2-4-5-فرآیند تكامل مدیریت دانش 33
2-4-6-چرخه مدیریت دانش 37
2-4-6-1-تولید دانش 37
2-4-6-2-جمع‏آوری دانش 42
2-4-6-3- الگوبرداری 44
2-4-6-4- دسته‏بندی دانش 46
2-4-6-5- ذخیره دانش 46
2-4-6-6- انتشار دانش 50
2-4-6-7- بکارگیری دانش 54
2-4-6-8- یکپارچگی دانش 54

2-5- مدل‌های مدیریت دانش 55

2-5-1- مدل عمومی دانش در سازمان 55
2-5-2- مدل نوناكا 57
2-5-3- مدل شش بعدی مدیریت دانش 59
2-5-4- مدل رن جانستون 61
2-5-5- مدل ادل و گراسیون 62
2-5-6- مدل استیوهالس 64
2-5-7- مدل ایجاد و كاربرد دانش ویگ 65
2-5-8-مدل دانش شناسی سازمانی وان كروگ و روس (1995) 70
2-5-9- مدل مدیریت دانش چوو 70
2-5-10-مدل مدیریت دانش بویست 73
2-5-11- چهارچوب مدیریت دانش پرابست 75
2-6- زیرساخت‌های مدیریت دانش 77
2-6-1-عامل فنی (فناوری اطلاعات) 78
2-6-2- عامل فرهنگ سازمانی 80
2-6-3- حمایت مدیریت 82
2-6-4-حس تعلق سازمانی 83
2-6-5- مشاركت در تصمیم گیری 83
2-6-6- عامل مدیریتی 83
2-6-7- فناوری‌های مدیریت دانش 84
2-6-8- مدیریت محتوا 85
2-6-9- طبقه بندی دانش 87
2-6-10- گروه افزار 87
2-6-11- گروه های تسهیم تجربه آن لاین 89
2-6-12- پورتال های سازمانی 90
2-6-13- تحلیل و طراحی شبكه اجتماعی(اس. ان. ای) 92
2-6-14- یادگیری الكترونیك 93
2-6-15- داستان گویی و حكایات 94
2-6-16- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش 94
2-6-17- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده 95
2-6-18- تركیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش 96
2-6-18- سیستم‌های خبره 98

2-7- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 99

2-7-1- فرهنگ سازمانی 100
2-7-1-1-حمایت مدیریت  102
2-7-1-2-حس تعلق سازمانی  102
2-7-1-3-مشارکت در تصمیم گیری 102 
2-7-2-فرآیندهای دانش  103
2-7-2-1-پردازش دانش  103
2-7-2-2- انتقال دانش 104
2-7-2-3- تسهیم دانش 104
2-7-3- نظام فناوری اطلاعات  105
2-7-3-1- سیستمهای اطلاعاتی   106
2-7-3-2-مدیریت فناوری اطلاعات  106
2-7-3-3-فرآیندهای کسب اطلاعات  107
2-8- پیشینه پژوهش 107
2-9- جمع بندی 109

منابع و ماخذ

فهرست جدول‌ها
جدول 2-1: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 24
جدول 2-۲: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش 29
جدول 2-3 : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار كار (جانستون، 2000) 61
جدول 2-4: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی‌سازی (ویگ، 1993) 66
جدول 2-5: ماتریس مدیریت دانش (ویگ، 1993) 68
جدول 2-6: مدل دانش بویست (1987) 75
جدول 2-7: اهداف و نیازمندی‌های پورتال دانش سازمانی 91
جدول 2-8: طبقه‌بندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مكان همكاری افراد (رائو، 2005) 96
جدول 2-9: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو، 2005) 97
جدول 2-10: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناكا و تاگوچی، 2001) 98

فهرست شکل‌ها 
شکل 2-1: سلسله مراتب دانش 12
شکل 2-2: چرخه مدیریت دانش 37
شکل 2-3: چرخه تولید دانش 39
شکل 2-4: مدل عمومی دانش در سازمان 56
شکل 2-5: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش 58
شکل 2-6: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری، 2001) 59
شکل 2-7: سلسله مراتب اشكال دانش (ویگ، 1993) 69
شکل 2-8: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (1998) 73
شکل 2-9: مدل مدیریت دانش (بویست، 1998) 74
شکل  2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشكیل‌دهنده (پرابست و همكاران، 2000) 77
شکل 2-11: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100

 

بررسی مالکیت متمرکز و تاثیرات آن بر حق‌الزحمه حسابرسی

بررسی مالکیت متمرکز و تاثیرات آن بر حق‌الزحمه حسابرسی کلمات کلیدی : تمرکز مالکیت نهادی اهمیت تمرکز مالکیت تاثیر تمرکز مالکیت بر عملکرد تعریف تمرکز مالکیت چیست تمرکز مالکیت و عملکرد شرکت پایان نامه تمرکز مالکیت تاثیر تمرکز مالکیت بر…

پاورپوینت آشنایی با انواع آفات

پاورپوینت آشنایی با انواع آفات پاورپوینت آشنایی با انواع آفات آشنایی با انواع آفات شته ها مگس سفيد کنترل مگس سفید كنهها کنترل کنه ها مينوزها کنترل مینوزها كرمهاي طوقه بر کنترل طوقه بر كرمهايمفتولي کنترل کرمهای مفتولی مگسبذر کنترل…

اثرات عناصر آمیخته ترفیع بر ارزش ویژه برند از نگاه مشتریان

اثرات عناصر آمیخته ترفیع بر ارزش ویژه برند از نگاه مشتریان آمیخته ترفیع ارزش ویژه برند پروما اثر عناصر آمیخته ترفیع بر ارزش ویژه برند تاثیر آمیخته ترفیع بر ارزش ویژه برند پایان نامه ارزش ویژه برند در صنعت خرده…

پاورپوینت و ارائه کامل هزینه یابی بر مبنای فعالیت (Activity Based Costing)

پاورپوینت و ارائه کامل هزینه یابی بر مبنای فعالیت (Activity Based Costing) هزینه یابی بر مبنای فعالیت بودجه بندی بر مبنای فعالیت مدیریت بر مبنای فعالیت دانلود پاورپوینت کامل هزینه یابی بر مبنای فعالیت رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امیدواری 73 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امیدواری 73 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه امیدواری مبانی نظری امیدواری پیشینه تحقیق امیدواری پیشینه داخلی امیدواری پیشینه خارجی امیدواری پیشینه پژوهش امیدواری پیشینه نظری امیدواری ادبیات نظری امیدواری چارچوب نظری امیدواری…

کتاب برنامه ریزی خطی بازارا ترجمه دکتراسماعیل خرم

کتاب برنامه ریزی خطی بازارا ترجمه دکتراسماعیل خرم کتاب برنامه ریزی خطی بازارا ترجمه دکتراسماعیل خرم رفتن به سایت اصلی کتاب برنامه ریزی خطی بازارا ترجمه دکتراسماعیل خرم کتاب به تعداد 315 صفحه pdf   کتاب تحقیق در عملیات نوشته…

پاورپوینت کتاب مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی دکتر دانایی فرد

پاورپوینت کتاب مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی دکتر دانایی فرد پاورپوینت کتاب مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی دکتر دانایی فرد رفتن به سایت اصلی پاورپوینت کتاب مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی…

سروده ها و نغمه های فولکلور و بررسی مقام زن در آنها

سروده ها و نغمه های فولکلور و بررسی مقام زن در آنها ادبیات توده جایگاه زنان ترانه های محلی سروده ها و نغمه های فولکلور دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی سروده ها و نغمه های…

مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی

مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری اسکان غیر رسمی توسعه سکونتگاه های غیررسم مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی راهکارهای توانمند…

پاورپوینت بررسی فرصت ها و تهدیدهای بحران اقتصادی در تأمین مالی صادرات

پاورپوینت بررسی فرصت ها و تهدیدهای بحران اقتصادی در تأمین مالی صادرات دانلود رایگان پاورپوینت بررسی فرصت ها و تهدیدهای بحران اقتصادی در تأمین مالی صادرات بررسی فرصت ها و تهدیدهای بحران اقتصادی در تأمین مالی صادرات بحران مالی جهانی…

فایل اکسل برآورد و صورت وضعیت با فهرست تجمیعی

فایل اکسل برآورد و صورت وضعیت با فهرست تجمیعی برآورد فهرست تجمیعی صورت وضعیت اکسل برآورد رفتن به سایت اصلی برآورد و صورت وضعیت با فهرست بهای تجمیعی این فایل اکسل بسیار مفید برای پیمانکاران ، مشاوران و کارفرمایان بوده…

پایان نامه پیش بینی تقاضای برق با داده کاوی

پایان نامه پیش بینی تقاضای برق با داده کاوی کلمات کلیدی : پایان نامه داده کاوی پایان نامه داده کاوی ارشد خرید پایان نامه داده کاوی پایان نامه در مورد data mining پیش بینی تقاضای برق با داده کاوی پیش…

ارزیابی عملکرد راهبردی سازمان

ارزیابی عملکرد راهبردی سازمان پایان‌نامه ارزیابی عملکرد مدیران پایان‌نامه استراتژی های منابع انسانی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران روشهای ارزیابی عملکرد مدیران مولفه های استراتژی های منابع انسانی استراتژی های منابع انسانی در شرکت نفت و گاز مدلهای مدیریت استراتژیک…

روشهای اندازه گیری رضایت مشتری و تاثیر رضایت شغلی کارکنان بر آن

روشهای اندازه گیری رضایت مشتری و تاثیر رضایت شغلی کارکنان بر آن ارتباط رضایت شغلی کارمندان با رضایت مشتری روشهای اندازه گیری رضایت مشتری تاثیر رضایت شغلی کارکنان بر رضایت مشتری شاخصهای رضایت مشتری در ایران و جهان اثرات رضایت…

پاورپوینت ارتباطات، توسعه مهارت برقراری ارتباط

پاورپوینت ارتباطات، توسعه مهارت برقراری ارتباط پاورپوینت ارتباطات، توسعه مهارت برقراری ارتباط تعریف ارتباطات نقش ارتباطات در سازمان علل برقراری ارتباط اجزایی سیستم ارتباطات مدل ادراکی ارتباطات الگوی فرآیند ارتباط چگونگی برقراری ارتباط اشکال ارتباطات سازمانی انتخاب رسانه ارتباطی مسیرهای…

دولت و امنیت اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

دولت و امنیت اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران امنیت اجتماعی دولت در قانون اساسی امنیت اجتماعی در قانون اساسی دولت و امنیت اجتماعی در قانون اساسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت و امنیت اجتماعی در قانون اساسی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی دانشجو 109

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی دانشجو 109 کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هویت اجتماعی دانشجو مبانی نظری هویت اجتماعی دانشجو پیشینه تحقیق هویت اجتماعی دانشجو پیشینه داخلی هویت اجتماعی دانشجو پیشینه خارجی هویت اجتماعی دانشجو پیشینه…

ابعاد و نظریه های کمال گرایی و عوامل موثر بر آن

ابعاد و نظریه های کمال گرایی و عوامل موثر بر آن تاریخچه کمال گرایی تعاریف کمال گرایی نظریه ها، دیدگاه ها و ابعاد کمال گرایی ابعاد کمال گرایی نظریه های کمال گرایی نظریه فروید نظریه کاری هورنای نظریه آدلر نظریه…

چگونگی افزایش کیفیت سیستم های فن آوری اطلاعات در آموزش الکترونیکی

چگونگی افزایش کیفیت سیستم های فن آوری اطلاعات در آموزش الکترونیکی داده کاوی درخت تصمیم خوشه بندی یادگیری الکترونیکی فناوری اطلاعات چگونگی افزایش کیفیت سیستم های فن آوری اطلاعات در آموزش الکترونیکی بررسی چگونگی افزایش کیفیت سیستم های فن آوری…

پروپوزال تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی

پروپوزال تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی پروپوزال مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش پروپوزال استقرار مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی عوامل موثر بر استقرار…

اخلاق حرفه ای در سازمان ها و موسسات و ضمانت اجرای رعایت قواعد آن

اخلاق حرفه ای در سازمان ها و موسسات و ضمانت اجرای رعایت قواعد آن کلمات کلیدی : پایان نامه اخلاق حرفه ای نظام های عمده اخلاق حرفه ای مشکلات و موانع اخلاق حرفه ای ويژگيهاي افراد دارای اخلاق حرفه‌اي اخلاق…

پایان نامه كارشناسی رشته روان شناسی عمومی با عنوان رابطه بین اضطراب امتحان و شیوه های فرزندپروری والدین

پایان نامه كارشناسی رشته روان شناسی عمومی با عنوان رابطه بین اضطراب امتحان و شیوه های فرزندپروری والدین اضطراب امتحان شیوه‌های فرزندپروری دانلود پایان نامه كارشناسی رشته روان شناسی عمومی با عنوان رابطه بین اضطراب امتحان و شیوه های فرزندپروری…

پاورپوینت آشنایی با شهر توکیو و سیستم های مختلف حمل و نقل در آن

پاورپوینت آشنایی با شهر توکیو و سیستم های مختلف حمل و نقل در آن پاورپوینت آشنایی با شهر توکیو و سیستم های مختلف حمل و نقل در آن آشنایی سیستم های مختلف حمل و نقل درشهر توکیو آشنایی با کشور…

قوانین ایران در مورد حقوق زن

قوانین ایران در مورد حقوق زن سیر تاریخی حقوق زن در قوانین موضوعه ایران حقوق زن حقوق‌ خانواده حقوق زن در قوانین ایران دانلود پایان نامه رشته حقوق دانلود پایان نامه حقوق قوانین ایران در مورد حقوق زن رفتن به…

پاورپوینت آشنایی با استانداردهای بین المللی و الگوهای مصرف

پاورپوینت آشنایی با استانداردهای بین المللی و الگوهای مصرف پاورپوینت آشنایی با استانداردهای بین المللی و الگوهای مصرف آشنایی با استانداردهای بین المللی و الگوهای مصرف انواع استاندارد ها ،مدل ها و الگوها موسسات استانداردسازی بین المللی ایزو(ISO) رفتن به…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *