مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

بررسی رابطه دو زبانه بودن و پیشرفت تحصیلی کودکان پسر سال اول دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ

بررسی رابطه دو زبانه بودن و پیشرفت تحصیلی کودکان پسر سال اول دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ پیشرفت تحصیلی روان شناسی زبان موضوعات درسی دوزبانگی موفقیت و شکست تحصیلی مدیریت برنامه ریزی آموزشی دانلود پایان نامه کارشناسی رشته…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وضعیت روانشناختی و سلامت روانی کودکان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وضعیت روانشناختی و سلامت روانی کودکان مبانی نظری اختلالات رفتاری کودکان دانلود مبانی نظری اختلالات رفتاری کودکان پیشینه تحقیق اختلالات رفتاری کودکان ادبیات نظری اختلالات رفتاری کودکان فصل دوم پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان مبانی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش دانش مفهومی معلمان ریاضی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش دانش مفهومی معلمان ریاضی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه دانش مفهومی معلمان ریاضی مبانی نظری دانش مفهومی معلمان ریاضی پیشینه تحقیق دانش مفهومی معلمان ریاضی پیشینه پژوهش دانش مفهومی معلمان ریاضی پیشینه نظری…

پاورپوینت نحوی نشستن (ویژه ارائه کلاسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی)

پاورپوینت نحوی نشستن (ویژه ارائه کلاسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی) کلمات کلیدی : پاورپوینت نحوی نشستن نحوی نشستن نشستن نادرست ( دو زانو) نشستن نادرست ( چهار زانو) نشستن نادرست (دو زانو به سمت بیرون ) نشسستن نادرست…

مبانی نظری ارزیابی ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی

مبانی نظری ارزیابی ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی عزت نفس پیشرفت تحصیلی بررسی عزت نفس دختران دبیرستانی بررسی پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی مبانی نظری رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دختران…

پاورپوینت آشنایی و بررسی مفاهیم مدارهای مرتبه اول و دوم

پاورپوینت آشنایی و بررسی مفاهیم مدارهای مرتبه اول و دوم پاورپوینت آشنایی و بررسی مفاهیم مدارهای مرتبه اول و دوم آشنایی و بررسی مفاهیم مدارهای مرتبه اول و دوم بررسی مفاهیم مدارهای مرتبه اول و دوم مدار مرتبه اول چيست…

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 16 (تسعير ارز)

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 16 (تسعير ارز) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 16 (تسعير ارز) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 16 (تسعير ارز) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 16 پاورپوینت تسعير ارز پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره شانزده تعریف تسعیر تفاوت تسعير…

پاورپوینت بهینه سازی در سیستم های نرم افزاری با تاکید بر الگوریتمهای جستجو

پاورپوینت بهینه سازی در سیستم های نرم افزاری با تاکید بر الگوریتمهای جستجو بهینه سازی الگوریتم های جستجو سیستم های نرم افزاری دانلود پاورپوینت بهینه سازی در سیستم های نرم افزاری دانلود پاورپوینت بهینه سازی الگوریتم های جستجو پاورپوینت بهینه…

مبانی نظری شناسایی و رتبه بندی علل تاثیرگذار بر ترک شغل کارکنان

مبانی نظری شناسایی و رتبه بندی علل تاثیرگذار بر ترک شغل کارکنان ترک خدمت کارکنان ترک خدمت کارکنان دولت علل ترک خدمت کارکنان تعریف ترک خدمت کارکنان رضایت شغلی و ترک خدمت بین کارکنان عوامل موثر بر ترک خدمت کارکنان…

پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب مدیریت منابع انسانی پیشرفته دکتر عباس پور با عنوان مزایای کارکنان

پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب مدیریت منابع انسانی پیشرفته دکتر عباس پور با عنوان مزایای کارکنان پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب مدیریت منابع انسانی پیشرفته دکتر عباس عباسپور با عنوان مزایای کارکنان پاورپوینت فصل چهاردهم کتاب مدیریت منابع انسانی پیشرفته دکتر عباس…

ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه

ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه پایان نامه ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد کارکنان معیارهای ارزیابی عملکرد شاخص های ارزیابی عملکرد پایان نامه ارزیابی عملکرد کارکنان عوامل کلیدی موفقیت ارزیابی عملکرد کارکنان الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان پایان نامه ارزیابی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازی درمانی شناختی رفتاری 33 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازی درمانی شناختی رفتاری 33 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بازی درمانی شناختی رفتاری مبانی نظری بازی درمانی شناختی رفتاری پیشینه تحقیق بازی درمانی شناختی رفتاری پیشینه داخلی بازی درمانی شناختی رفتاری…

امنیت کشورها و انرژی هسته ای

امنیت کشورها و انرژی هسته ای خلع سلاح امنیت کشورها انرژی هسته ای معاهدات NPT CTBT آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دانلود مقاله امنیت کشورها و انرژی هسته ای حقوق و تعهدات كشورهای عضو در خصوص اجرای معاهدات هسته ای روند…

دانلود پرسشنامه معنویت در محیط کار با روایی و پایایی

دانلود پرسشنامه معنویت در محیط کار با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه معنویت کاری پرسشنامه معنویت کار پرسشنامه معنویت محیط کار پرسشنامه معنویت در محیط کار دانلود پرسشنامه معنویت در محیط کار روایی و پایایی پرسشنامه معنویت در…

ارائه الگویی مطلوب برای ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان

ارائه الگویی مطلوب برای ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان ارزیابی عملکرد کارکنان پایان نامه ارزیابی عملکرد کارکنان الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان مدلهای ارزیابی عملکرد کارکنان ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه شاخص های…

گزارش کارآموزی رشته حسابداری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نگهداشت کاران)

گزارش کارآموزی رشته حسابداری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نگهداشت کاران) مقررات مالی گزارشات مالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانلود گزارش کارآموزی رشته حسابداری در شرکت ملی صنایع پتروشیمی (نگهداشت کاران) انجام گزارش کارآموزی رشته حسابداری خرید گزارش کارآموزی رشته…

پیشینه تحقیق و مبانی نظری توسعه منابع انسانی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری توسعه منابع انسانی کلمات کلیدی : مبانی نظری آموزش و توسعه منابع انسانی مبانی نظری توسعه منابع انسانی فصل دوم پایان نامه توسعه منابع انسانی دانلود مبانی نظری توسعه منابع انسانی پیشینه تحقیق توسعه منابع…

پایان نامه كارشناسی بهداشت عمومی با عنوان تعیین میزان آگاهی و نگرش دانشچویان دانشكده بهداشت و معماری دانشگاه شهید بهشتی در مورد اكستازی و عوارض ناشی

پایان نامه كارشناسی بهداشت عمومی با عنوان تعیین میزان آگاهی و نگرش دانشچویان دانشكده بهداشت و معماری دانشگاه شهید بهشتی در مورد اكستازی و عوارض ناشی آسیبهای اجتماعی اكستازی علائم، اثرات و عوارض اكستازی متیلن دی اكسی متامفتامین (MDMA) دانشچویان…

ارزیابی ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی کارمندان

ارزیابی ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی کارمندان کلمات کلیدی : فرسودگی شغلی کارمندان فرسودگي شغلي در كاركنان فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه بررسی کیفیت زندگی کاری کارکنان کیفیت زندگی کاری کارکنان در دانشگاه رابطه بين کيفيت زندگي کاري…

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق گرایش حقوق جزا و جرم شناسی با عنوان جنسیت و آثار آن در حقوق کیفری ایران

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق گرایش حقوق جزا و جرم شناسی با عنوان جنسیت و آثار آن در حقوق کیفری ایران دانلود پایان نامه جنسیت در حقوق كیفری تاثیرات جنسیت در حقوق كیفری ایران حقوق کیفری ایران اثبات جرم…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش روش درمانی آواز- ملودیک

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش روش درمانی آواز- ملودیک کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه آواز- ملودیک مبانی نظری آواز- ملودیک پیشینه تحقیق آواز- ملودیک پیشینه داخلی آواز- ملودیک پیشینه خارجی آواز- ملودیک پیشینه پژوهش آواز- ملودیک پیشینه نظری…

نظریه رشد شناختی ویگوتسکی و نظریه رشد شناختی برونر درس روان شناسی تربیتی

نظریه رشد شناختی ویگوتسکی و نظریه رشد شناختی برونر درس روان شناسی تربیتی نظریه رشد شناختی ویگوتسکی و نظریه رشد شناختی برونر درس روان شناسی تربیتی رفتن به سایت اصلی نظریه رشد شناختی ویگوتسکی و نظریه رشد شناختی برونر درس…

تحلیل شرایط لازم برای پذیرش مشروعیت دفاع

تحلیل شرایط لازم برای پذیرش مشروعیت دفاع دفاع مشروع دفاع مشروع در فقه پذیرش دفاع مشروع پذیرش مشروعیت دفاع دفاع مشروع قانون جدید دفاع مشروع در حقوق جزای ایران شرایط لازم برای پذیرش دفاع مشروع کار تحقیقی دفاع مشروع در…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی اختلال اضطراب فراگیر

ادبیات نظری و پیشینه تجربی اختلال اضطراب فراگیر کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال اضطراب فراگیر مبانی نظری اختلال اضطراب فراگیر پیشینه تحقیق اختلال اضطراب فراگیر پیشینه داخلی اختلال اضطراب فراگیر پیشینه خارجی اختلال اضطراب فراگیر پیشینه پژوهش…

مبانی نظری ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه

مبانی نظری ارزیابی آمادگی الکترونیکی در شهرها در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه مديريت شهري در ايران پیاده سازی شهر الکترونیک مراحل پیاده سازی شهر الکترونیک اثرات پیاده ‏سازی شهر الکترونیک بر مدیریت شهری امکان سنجی پیاده…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *