مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری 58 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری 58 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری سبک های فرزندپروری
پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری
مبانی نظری انواع سبکهای فرزندپروری
پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری
پیشینه پژوهش انواع سبکهای فرزندپروری
چارچوب نظری انواع سبکهای فرزندپروری
فصل دوم پایان نامه انواع سبکهای فرزندپروری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری انواع سبکهای فرزندپروری تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

انواع سبک های فرزندپروری

2-6-1- سبک قاطعانه
سبك قاطعانه(مقتدرانه)، مناسب‌ترین روش فرزندپروری است. والدین مقتدر، درخواست‌های معقولی برای پختگی دارند و این درخواست‌ها را با تعیین محدودیت‌ها و اصرار بر این‌كه كودك باید از آن‌ها تبعیت كند، به اجرا می‌گذارند. در عین‌حال، آن‌ها صمیمیت و محبت نشان می‌دهند، صبورانه به نقطه‌نظرهای فرزندانشان گوش می‌كنند و مشاركت در تصمیم‌گیری خانوادگی را ترغیب می‌نمایند. فرزندپروری مقتدرانه، روش منطقی و دموكراتیك است كه طی آن، حقوق والدین و كودكان محترم شمرده می‌شود (ماهر و كمیجانی، 1386).

 

 

باوم ریند در سال 1968 والدین دارای اقتدار منطقی را این‌گونه تعریف می‌كند: این والدین همواره در تلاشند تا فعالیت‌های كودك را به شیوه‌ی عقلانی و موضوع‌مدار هدایت كنند. روابط كلامی را تشویق كنند و كودك را در جریان علت و منطق نهفته در روش خود قرار دهند و به ویژگی‌های بیانی و ابزاری و نیز استقلال رأی و ثبات قانونمند ارزش می دهند. بدین ترتیب، این والدین در نقاط اختلاف والد- فرزند، كنترل شدیدی را اعمال می‌دارند اما كودك را در این باره مقید و محدود نمی‌سازند. این والدین حقوق ویژه خود، به عنوان یك بزرگسال را شناخته‌اند، اما علایق فردی و ویژگی‌های خاص كودك را نیز مشاهده می‌كنند. والد مقتدر اَعمال كنونی كودك را می‌پذیرد، اما برای اَعمال آتی، معیارهایی را نیز تعیین می‌كند. او برای كسب اهدافش، علاوه بر زور بر استدلال نیز تكیه می‌كند.او تصمیم‌های خود را بر پایه توافق گروه یا امیال فردی كودك بنا نمی‌كند، در عین حال خودش را نیز از خطا و اشتباه مصون نمی‌داند و اعتقاد ندارد كه تصمیمات او بدون اشتباه هستند (باوم ریند، 1971).

 

 

این والدین كوشش می‌كنند تا فعالیت‌های فرزندان‌شان را در یك روش منطقی و مطلوب جهت دهند. آنها كودكانشان را به استقلال تشویق می‌كنند، اما برای فعالیت‌هایشان، كنترل و محدودیت‌هایی قرار می‌دهند. روش كلامی آنها حالت «بده‌بستان» دارد و والدین به این صورت با آنها گرم بوده و حالتی مهربان دارند. آنها از فرزندانشان حمایت می‌كنند و به آنها مسئولیت‌های اجتماعی می‌دهند. رفتار پخته از آنها انتظار دارند، اما در عین حال حقوق آنها را به رسمیت می‌شناسند و همچنین به فرزندان در بعضی موارد استقلال می‌دهند و در مورد درخواست‌ها و قوانین، برای آنها دلیل می‌آورند و در مورد عقاید فرزندان‌شان پاسخگو بوده و در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی آنها را شركت می‌دهند (وارنر و برگ، 1997).

 

 

در این شیوه والدین ضمن اعطای آزادی به فرزندان خود، برای هدایت آنها مقررات و چارچوب‌های روشنی تعیین می‌كنند و با این كه در این چارچوب‌ها قاطع و مصمم هستند، اما مستبد و بازدارنده نیستند. در عین حال آنها برای مقررات وضع شده دلایلی ارائه می‌دهند. این والدین به نیازها و عقاید فرزندان‌شان حساسند و آنان را به رعایت مقررات خانوادگی تشویق می‌كنند (احدی و جمهری، 1378). به زعم باربر، بین و اریكسون (2002) این والدین هم برای رفتار خودمختارانه و هم انضباط ارزش قائلند زیرا معتقدند كنترل منطقی و نیز آزادی حساب شده، موجب می‌گردد كودكان قوانین و اصول رفتارهای صحیح را درونی كرده و در قبال رفتار و اعمال خود احساس مسئولیت نمایند (احدی و جمهری، 1378). آن ها پشتیبان عاطفی قوی‌ای برای كودك به حساب می‌آیند (ماسن، 1383).

 

 

در مجموع این سبك یك روی‌آورد آزادمنشانه و منطقی است كه هم حقوق والدین و هم حقوق فرزندان را مشخص می‌كند و هم برای آنها احترام قائل است (ویس و اسكوارز، 1996، به نقل از اسلمی، 1385). به فرزندان خود استقلال و آزادی فکری می‌دهند و آنها را تشویق می‌کنند و نوعیمحدودیت و کنترل را برآنها اعمال میدارند. درخانواده‌هایی با والدین مقتدر، اظهارنظر و ارتباط اخلاقی وسیع در تعامل کودک و والدین وجود دارد و گرمی‌و صمیمیت نسبت به کودک در سطح بالاست( ماسن، کانگر و کاگان، 1370). فرزندان این خانواده ازثبات شخصیتی خوبی برخوردارند، اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی دارند. در مواجهه بامسائل زندگی پختگی بیشتری نشان داده و برای کنارآمدن با مشکلات بیشتر از شیوه هایمقابله ای متمرکز بر مساله استفاده می‌کنند( احدی، 1373).

 

 

 

2-6-2- سبک آزادمنشانه
بومریند والدین آسان‌گیر را این‌گونه توصیف می‌كند: یك والد آسان‌گیر در تلاش است تا با شیوه‌های موافق و همسو با تكانه‌ها، امیال و اَعمال كودك رفتار كند. او درباره خط مشی خود با كودك مشورت می‌كند و قواعد خانواده را برای او توضیح می‌دهد. او توقع چندانی برای انجام كارهای منزل و رفتار صحیح از كودك خود ندارد؛ بلكه خود را به كودك همچون منبعی معرفی می‌كند كه هرگاه بخواهد می‌تواند از آن استفاده كند و نه به عنوان عامل فعال كه مسئول شكل‌دهی یا تغییر رفتار كنونی یا آتی كودك است. او به كودك اجازه می‌دهد كه تا حد امكان، خود به تنظیم فعالیت‌هایش بپردازد، از اعمال كنترل اجتناب می‌ورزد و پیروی از معیارهای مشخص شده بیرونی را تشویق نمی‌كند. به علاوه، در تلاش است از استدلال استفاده كند و در دستیابی به اهداف آشكار از زور استفاده نمی‌كند (باوم ریند، 1971).

 

 

این والدین با فرزندان خود گرم و بامحبت هستند و تنبیه كمی را برای آنها اِعمال می‌كنند و خواسته‌های كمی از فرزندان خود دارند. آنها فرزندان خود را رها می‌كنند تا رفتار خود را تنظیم كنند. فرزندان این والدین، خوداعتمادی و تكانش‌گری كمی دارند و فاقد استقلال و مسئولیت‌پذیری اجتماعی هستند. رفتار این والدین بیشتر پذیرنده، مثبت و غیرتنبیهی است. آنها با فرزندان‌شان درباره‌ی تصمیم‌گیری مشورت می‌كنند و در مورد قوانین خانوادگی به آنها توضیح می‌دهند و از اعمال قدرت پرهیز می‌كنند و فرزندان را به اطاعت از معیارهای تعیین شده توسط محیط بیرونی تشویق نمی‌كنند. والدین آسان‌گیر، انتظارات اندكی از فرزندان خود داشته و هیچ‌گونه كنترل و پاسخ‌گویی هم نسبت به آنان ندارند (لایبل و تامپسون، 2002).

 

 

 

خانواده هایی که به سبک آزادمنشانه اعتقاد دارند به صورت افراطی نسبت به فرزندان خود پذیرش و پاسخ دهیدارند، آنها توقعی از فرزندان خود ندارند و نسبت به آموزش رفتارهای اجتماعی فرزندخود سهل انگار هستند. در این خانواده ها نظم و ترتیب و قانونِ کمی‌حکم فرماست وپایبندی اعضا به قوانین و آداب و رسوم اجتماعی کم است و هر کس هر کاری که بخواهد می-تواند انجام دهد( استین برگ، 1996). این خانواده ها نقطه مقابل خانواده های مستبدمی باشند. هیچ الگوی تربیتی بر خلاف خانواده مستبد در این خانواده ها وجود ندارد.فرزندانی که در این خانواده ها رشد کرده اند اساساً لوس و نُنُر از خود راضی و پرتوقع هستند و از دیگران انتظارات بیش از اندازه دارند. تاب و توان مقابله با مشکلاتو ناملایمات و دشواریهای زندگی را ندارند. چرا که اساساً همیشه خواسته هایشان توسطوالدین برآورده شده و شکست و ناکامی ‌را تجربه نکرده اند. بنابراین در برابرناملایمات زندگی به سرعت به روش های اجتنابی مانند اعتیاد متوسل می‌شوند. شخصیت ضعیف و شکننده، مسئولیت پذیری پایین، عدم قدرت تصمیم گیری و وابستگی به دیگران ازویژگی های فرزندان تربیت شده در چنین خانواده هایی می باشد( احدی، 1373).

 

 

 

فهرست مطالب

2-2-تعلیم و تربیت، تعاریف و مفاهیم مربوط به آن 6
2-3- تاریخچه ارتباط والدین و فرزندان 8
2-4- فرزندپروری 10
2-5-سبکهای فرزندپروری 13
2-6- انواع سبکهای فرزندپروری 16
2-6-1- سبک قاطعانه 16
2-6-2- سبک آزادمنشانه 18
2-6-3- سبک مستبدانه 20
2-7- پیشینه نظری 22
2-7-1- نظریه اریکسون: 22
2-7-2- نظریه مورای 23
2-7-3- نظریه شیفر 25
2-7-4- نظریه زیگلمن 28
2-7-5- نظریه پیشرفت اتکینسون: 31
2-7-6- نظریه انگیزه پیشرفت مککلهلند 33
2-8- پیشینه تجربی 35
2-8-1- تحقیقات داخلی 35
2-8-2- تحقیقات خارجی 42
2-9-پیشنهی نظری تحقیق 44
منابع و مآخذ 47

 

مدیریت پروژه

مدیریت پروژه برنامه ریزی واکنش به ریسک مدیریت پروژه مدیریت ریسک پروژه ابزارها و تکنیک های برنامه ریزی مدیریت ریسک تحلیل کمی ریسک رفتن به سایت اصلی مدیریت پروژه     مفهوم مدیریت پروژه  پروژه ها و مدیریت در محیطی…

دانلودکار آموزی مکانیک خودرو 78 ص

دانلودکار آموزی مکانیک خودرو 78 ص کلمات کلیدی : دانلودکار آموزی مکانیک خودرو 78 ص رفتن به سایت اصلی نام فایل : کار آموزی مکانیک خودرو 78 ص فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید : 87 حجم : 2 مگابایت مقدمه…

فصل دوم پایان نامه سلامت روان دانشجویان

فصل دوم پایان نامه سلامت روان دانشجویان کلمات کلیدی : مبانی نظری سلامت روانی مبانی نظری بهداشت روانی مبانی نظری بهداشت روان مبانی نظری روانشناسی سلامت پایان نامه سلامت روان دانشجویان مبانی نظری و پیشینه پژوهش سلامت روان دانلود فصل…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس

ادبیات نظری و پیشینه تجربی ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس مبانی نظری ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس پیشینه تحقیق ​​​​​​​مهارت های مقابله با استرس پیشینه پژوهش ​​​​​​​مهارت های…

بررسی اثرات هارمونیک های ولتاژ و جریان بر روی ترانسفورماتورهای قدرت (آپدیت شده)

بررسی اثرات هارمونیک های ولتاژ و جریان بر روی ترانسفورماتورهای قدرت (آپدیت شده) هارمونیک های ولتاژ هارمونیک های جریان ترانسفورماتورهای قدرت ناپایداری هارمونیکی هسته ترانسفورماتور بررسی اثرات هارمونیک های ولتاژ و جریان بر روی ترانسفورماتورهای قدرت جبران کننده ها ی…

پرسشنامه محقق ساخته استراتژی های بلوغ سازمانی با روایی و پایایی

پرسشنامه محقق ساخته استراتژی های بلوغ سازمانی با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه بلوغ سازمانی پرسشنامه استاندارد بلوغ سازمانی پرسشنامه سنجش بلوغ سازمانی دانلود پرسشنامه بلوغ سازمانی پرسشنامه استراتژی های بلوغ سازمانی پرسشنامه استراتژی های بلوغ سازمانی محقق…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رضایت شغلی، ارزشها، نگرشها و انگیزش

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رضایت شغلی، ارزشها، نگرشها و انگیزش مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه تحقیق رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی مبانی نظری و…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران 55 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران 55 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک رهبری مدیران مبانی نظری سبک رهبری مدیران پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران پیشینه داخلی سبک رهبری مدیران پیشینه خارجی سبک رهبری مدیران…

بررسی خشونت علیه زنان از دیدگاه فقه اسلامی

بررسی خشونت علیه زنان از دیدگاه فقه اسلامی خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان چیست تعریف خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان از نگاه قرآن خشونت علیه زنان از نگاه احادیث خشونت علیه زنان از دیدگاه اسلام پایان نامه خشونت…

مبانی نظری اقسام شرط ضمانیه در فقه امامیه و فقه شافعی در گستره ی عقود اذنیه

مبانی نظری اقسام شرط ضمانیه در فقه امامیه و فقه شافعی در گستره ی عقود اذنیه عقود اذنیه شرط ضمنی اقسام شرط ضمانیه مبانی نظری شرط ضمان در عقود اذنی شرط ضمان در حقوق ایران مطالعه تطبیقی اقسام شرط ضمانی…

مبانی نظری جایگاه مدیریت دانش در تصمیم گیری های مدیران مدارس

مبانی نظری جایگاه مدیریت دانش در تصمیم گیری های مدیران مدارس نقش مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران مدارس مبانی نظری جایگاه مدیریت دانش در تصمیم‌گیریهای مدیران مدارس رابطه مدیریت دانش و تصمیم‌گیریهای مدیران مدارس دانلود…

تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکتها پذیرفته در بورس تهران

تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکتها پذیرفته در بورس تهران سرمایه فکری تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی عملکرد مالی شرکتها در بورس تهران تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی تاثیر…

بررسی قاعده منع محاکمه و مجازات مضاعف در اسناد بین المللی و حقوق ایران

بررسی قاعده منع محاکمه و مجازات مضاعف در اسناد بین المللی و حقوق ایران منع محاکمه مجدد قاعده منع رسیدگی مجدد قاعده منع مجازات مضاعف منع محاکمه مجدد پایان نامه قاعده منع محاکمه و مجازات مضاعف تحولات قاعده منع محاکمه…

آشنایی با دیگها

آشنایی با دیگها دیگ انواع دیگ نحوه انتخاب دیگ دانلود مقالات رشته مکانیک دانلود مقالات مهندسی مکانیک دانلود مقالات مکانیک آشنایی با دیگها دیگهای بخار رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته مکانیک آشنایی با دیگها دیگ ها: ھﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ…

بررسی مدل های ارزیابی آسیب شناسی زندگی زناشویی

بررسی مدل های ارزیابی آسیب شناسی زندگی زناشویی کلمات کلیدی : آسیب شناسی زندگی زناشویی مدل های خانواده و زناشویی رویکردهای آسیب شناسی زندگی زناشویی پایان نامه آسیب شناسی زندگی زناشویی مدل های آسیب شناسی زندگی زناشویی نظریه های آسیب‌شناسی…

گزارش كارآموزی مهندسی برق و الکترونیک ، محل كارآموزی : شركت سایپا،مدیریت تعمیرات و نگهدری،اداره الكترونیك و ابزار دقیق

گزارش كارآموزی مهندسی برق و الکترونیک ، محل كارآموزی : شركت سایپا،مدیریت تعمیرات و نگهدری،اداره الكترونیك و ابزار دقیق سیستم توزیع برق جوش مقاومتی مدیریت مصرف برق حفاظت در برابر ولتاژ ضربه دانلود گزارش كارآموزی رشته الکترونیک دانلود كارآموزی رشته…

ارزیابی دیدگاه مدیران در مورد استراتژی منابع انسانی با عملکرد کارکنان

ارزیابی دیدگاه مدیران در مورد استراتژی منابع انسانی با عملکرد کارکنان پایان‌نامه ارزیابی عملکرد مدیران پایان‌نامه استراتژی های منابع انسانی شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران روشهای ارزیابی عملکرد مدیران مولفه های استراتژی های منابع انسانی پایان‌نامه استراتژی های منابع انسانی…

پیشینه سفالگری در ایران

پیشینه سفالگری در ایران سفال شوش سفالگری در ایران سفالینه های منقوش پیدایش سفال در ایران دانلود تحقیق سفال شوش نمادهای خدایان روی سفالینه ها دانلود تحقیق سفالگری در ایران دانلود تحقیق تاریخچه سفالگری در ایران رفتن به سایت اصلی…

بررسی رشوه در حقوق و قانون مجازات اسلامی

بررسی رشوه در حقوق و قانون مجازات اسلامی رشوه در حقوق ایران پایان نامه رشوه پایان نامه درباره رشوه پایان نامه در مورد رشوه عناصر تحقق رشوه در حقوق رشوه در قانون مجازات اسلامی جرم رشوه در قانون مجازات اسلامی…

مبانی نظری مقایسه تطبیقی الگوهای ناب و چابک در زنجیره تامین

مبانی نظری مقایسه تطبیقی الگوهای ناب و چابک در زنجیره تامین کلمات کلیدی : زنجیره تامین ناب زنجیره تامین چابک استراتژی های زنجیره تامین ناب استراتژی های زنجیره تامین چابک ویژگی های زنجیره تامین در الگوهای ناب ویژگی های زنجیره…

دانلودکارآموزی - امور مشتركين 34 ص

دانلودکارآموزی - امور مشتركين 34 ص کلمات کلیدی : دانلودکارآموزی - امور مشتركين 34 ص رفتن به سایت اصلی نام فایل : کارآموزی - امور مشتركين 34 ص فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید : 27 حجم : 22 مگابایت بخش…

بررسی تاثیر فعالیتهای بعد از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی

بررسی تاثیر فعالیتهای بعد از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی موفقیت تحصیلی فعالیت فوق برنامه دانش آموزان متوسطه شاهد پیشرفت تحصیلی فعالیتهای بعد از مدرسه دانلود پایان نامه رشته روانشناسی بررسی تاثیر فعالیتهای بعد از مدرسه بر پیشرفت تحصیلی رفتن به…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش در آموزش عالی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش در آموزش عالی مبانی نظری مدیریت دانش در آموزش عالی دانلود مبانی نظری مدیریت دانش در آموزش عالی پیشینه تحقیق مدیریت دانش در آموزش عالی ادبیات نظری مدیریت دانش در آموزش عالی فصل…

پاورپوینت استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی

پاورپوینت استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی کلمات کلیدی : پاورپوینت استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی تحقیق استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی مقاله استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی آشنایی استاندارد توصیف و دسترسی…

مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی

مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری اسکان غیر رسمی توسعه سکونتگاه های غیررسم مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی راهکارهای توانمند…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *