مبانی نظری ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول

مبانی نظری ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول

مطالبات معوق
پیشینه مطالبات معوق در ایران
راه حل های مناسب وصول مطالبات معوق
عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق
مبانی نظری مطالبات معوق بانک
مبانی نظری علل ایجاد مطالبات معوق بانکی
دانلود فصل دوم پایان نامه حسابداری
نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول

 

 

مقدمه

مطالبات معوق از چه زمانی به وجود آمدند به نظر می آید از زمانی که موضوع دارایی و پول در جوامع انسانی شکل گرفت همواره بدهکارانی بوده اند که پس از استقراض هرگز نزد قرض دهنده باز نگشته اند و شاید از لحظه قرض گرفتن هرگز قصد بازپرداخت آن را نداشته اند و به این ترتیب عمر مطالبات معوق به اندازه عمر وجود عنصرمالکیت در جوامع است .با این مقدمه می توان گفت عمر مطالبات معوق بانکی نیز به اندازه عمر بانک ها است.اما مطالبات معوق بانک ها تنها چند سالی است که در مجامع اقتصادی و رسانه ای کشور موضوعیت یافته است . در واقع رشد نگران کننده این مطالبات است که طی سالهای اخیر به یکی از چالشهای نظام بانکی و اقتصاد کشور تبدیل شده و همین مسئله لزوم اتخاذ تدابیری را برای کنترل آن طلب می کند.

 

بانك ها امین سپرده گذاران هستند. به منظور رعایت امانت داری در استفاده هر چه اصولی تر از منابع و كاهش خطرات احتمالی، مدیریت اثربخش ضمن رعایت الزامات قانونی با پرداخت تسهیلات به مشتریان اعم از حقیقی یا حقوقی باید در جهت كاهش مطالبات معوق تلاش نمایند. بدین معنی كه اعطای وام باید به گونه ای باشد كه علاوه بر  وصول اصل منابع، سود مورد انتظار آن( در صورت تحقق) نیز در زمان قابل قبول برگشت شود این موضوع با توجه به جمعیت جوان كشور و لزوم برگشت سریع منابع مصرفی به منظور اعطای تسهیلات جدید از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. با توجه به منابع هنگفت مطالبات معوق و سررسید گذشته ایجاب می‌كند تا در خصوص عوامل مؤثر در ایجاد و افزایش مطالبات معوق بررسی هایی صورت گرفته و باشناختی كه حاصل می‌گردد راه حلهای مناسب ارائه گردد.

 

 

 

کلمات کلیدی:

مطالبات معوق

اصول نظام بانكداری در ایران

پیشینه مطالبات معوق در ایران

روشهای پیشنهادی برای وصول مطالبات معوق

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

1-2. بیان مسئله- مطالبات معوق بانکها 2

1-3. ضرورت تحقیق 3

1 3

1-9. واژه های تحقیق 3

ابزارهای سیاست پولی در ایران 8

1-10. ابزارهای مستقیم 8

1-10-1. کنترل نرخ‌های سود بانکی 8

1-10-2.  سقف اعتباری 8

1-11. ابزارهای غیرمستقیم 9

1-11-1.  نسبت سپرده قانونی: 9

1-11-2. اوراق مشاركت بانك مركزی: 9

1-11-3.  سپرده ویژه بانكها نزد بانك مركزی: 10

 

2-1) مقدمه 12

2-2) سیر تاریخی مطالبات معوق در کشور 12

2-3) روشهای پیشنهادی برای احیای مطالبات 13

2-4) تاریخچه بانكداری 15

2-4-1) بانكداری در دوره قدیم 15

2-4-2) بانكداری در دوره جدید 16

2-5) تاریخچه بانكداری در ایران 16

2-5-1) بانک ملی (تعداد کل پرونده های معوق : 28713فقره) 16

2-5-2) بانک ملت (تعداد کل پرونده های معوق : 18264فقره) 19

2-5-3) بانک تجارت (تعداد کل پرونده های معوق : 9980فقره) 20

2-5-4) بانک سپه (تعداد کل پرونده های معوق : 16100فقره) 21

2-5-5) بانک صادرات (تعداد کل پرونده های معوق : 15691فقره) 21

2-5-6) بانک مسکن (تعداد کل پرونده های معوق : 1817فقره) 22

2-5-7) بانک کشاورزی (تعداد کل پرونده های معوق : 32975فقره) 23

2-5-8) بانک پارسیان (تعداد کل پرونده های معوق : 62فقره) 23

2-5-9) بانک اقتصاد نوین (تعداد کل پرونده های معوق : 58فقره) 24

2-5-10) بانک سرمایه (تعداد کل پرونده های معوق : 33فقره) 25

2-5-11) بانک سامان (تعداد کل پرونده های معوق : 30فقره) 25

2-5-12) تاریخچه بانک پاسارگاد (تعداد کل پرونده های معوق : 27فقره) 26

2-6) قانون ملی شدن بانكها 26

2-7) اهم اصول نظام بانكداری فعلی 27

2-8) فعالیت‌های اقتصادی 28

2-9) اعطای تسهیلات اعتباری 28

2-10) ابزارهای اعتباری 29

2-10-1) مشاركت حقوقی 29

2-10-2) مشاركت مدنی 29

2-10-3) مضاربه 30

2-10-4) فروش اقساطی 30

2-10-5) اجاره به شرط تملیك 30

2-10-7) جعاله 31

2-10-8)  سرمایه گذاری مستقیم 31

2-10-9) مزارعه 31

2-10-10) مساقات 32

2-10-11) خرید دین( تنزیل اسناد و اوراق تجاری) 32

2-10-12) قرض الحسنه اعطائی 32

2-10-13) انواع وثایق و تضمینات 32

2-10-14) رهن اموال غیر منقول 32

2-10-15) سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت 33

2-10-16) سپرده سرمایه گذاری كوتاه مدت 33

2-10-17) سپرده سرمایه گذاری مدت دار- قرض الحسنه و پس انداز ارزی 33

2-10-18) اوراق مشاركت 34

2-10-19) رهن اموال منقول 34

2-10-20) ضمانتنامه بانكهای داخلی 34

2-10-21) ضمانتنامه بانكهای معتبر خارجی 34

2-10-22) سهام اوراق بهادار 34

2-10-23) سفته های جنسی 35

2-10-24) قبوض انبارهای عمومی 35

2-11) انواع قراردادها 35

2-11-1) قراردادهای رسمی و ثبتی 35

2-11-2) قراردادهای عادی 36

2-12) فرایند نظارت و انواع آن در سیستم بانكی 36

2-13) انواع مطالبات معوق 36

2-14) نحوه محاسبه( ذخیره مطالبات مشكوك الوصل( ذم م و)) 39

2-14-1) انواع ذخایر مطالبات مشكوك الوصول 39

2-15) نظارت 40

2-15-1) اهداف نظارت 40

2-15-2) انواع نظارت سازمانی 41

2-15-3) نظارت بانكی 41

2-15-3-1) نظارت عملیاتی 42

2-15-4) مراحل نظارت بانكی 42

2-16) تحقیقات گذشته 43

2-17) مدل تحقیق 45

منابع و مآخذ 47

 

 

مبانی نظری اثربخشی نقش مدیریت بر نیروی انسانی سازمان و برنامه های آن

مبانی نظری اثربخشی نقش مدیریت بر نیروی انسانی سازمان و برنامه های آن کارکردهای رسانه اثربخشی در رسانه اثربخشی برنامه های فرهنگی مدل های اثربخشی سازمانی الگوی مدیریت رسانه صدا و سیما عوامل موثر بر اثربخشی یک سازمان رابطه بین…

بررسی گرایش مدیران واحدهای آموزشی

بررسی گرایش مدیران واحدهای آموزشی گرایش كاری گرایش به روابط انسانی مدیران واحدهای آموزشی دانلود پایان نامه رشته مدیریت دولتی بررسی گرایش مدیران واحدهای آموزشی دانلود پایان نامه مدیریت دولتی دانلود پایان نامه مدیریت خرید پایان نامه مدیریت رفتن به…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهره وری و كارایی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهره وری و كارایی مبانی نظری بهره وری و كارایی دانلود مبانی نظری بهره وری و كارایی دانلود پیشینه تحقیق بهره وری و كارایی پیشینه تحقیق بهره وری و كارایی ادبیات نظری بهره وری و…

پاورپوینت فصل سوم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني تصميم گيري

پاورپوینت فصل سوم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني تصميم گيري پاورپوینت فصل سوم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني تصميم گيري پاورپوینت مباني تصميم گيري مباني تصميم…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهکارهای مبارزه با فساد اداری 99 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهکارهای مبارزه با فساد اداری 99 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری تحقیق فساد اداری پیشینه تحقیق فساد اداری مبانی نظری و پیشینه تحقیق فساد اداری مبانی نظری راهکارهای مبارزه با فساد اداری چارچوب نظری…

تعیین سطح سیستم گردشگری روستایی با روش پتانسیل اکوتوریستی

تعیین سطح سیستم گردشگری روستایی با روش پتانسیل اکوتوریستی کلمات کلیدی : گردشگری روستایی گردشگری روستایی در ایران پایان نامه گردشگری روستایی وضعیت گردشگری روستایی در ایران سطح بندی نظام گردشگری روستایی سطح بندی روستاهای هدف گردشگری سطح بندی نظام…

رشد و توسعه شهرنشینی در ایران و پیامدهای مربوطه

رشد و توسعه شهرنشینی در ایران و پیامدهای مربوطه شهرنشینی توسعه انسانی آسیبهای اجتماعی تولید ناخالص داخلی پیامدهای شهرنشینی رشد و توسعه شهرنشینی در ایران توسعه شهر نشینی و پیامدهای آن درایران دانلود پایان نامه علوم اجتماعی دانلود پایان نامه…

پاورپوینت انواع قدرت در سازمانها

پاورپوینت انواع قدرت در سازمانها دانلود رایگان پاورپوینت انواع قدرت سازمانی انواع قدرت سازمانی انواع قدرت در سازمانها تعریف قدرت انواع قدرت قدرت مدیریتی (سازمانی) قدرت قانونی قدرت پاداش قدرت اجبار قدرت شخصی قدرت تخصص قدرت مرجعیت وابستگی کلید قدرت…

مقاله دکتری حقوق بین الملل عمومی با عنوان حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات در نظام حقوقی دریاها

مقاله دکتری حقوق بین الملل عمومی با عنوان حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات در نظام حقوقی دریاها حقوق بین الملل کنوانسیون 1982 نظام حقوقی دریاها اختلافات بین المللی دانلود مقالات حقوق بین الملل عمومی حل و فصل مسالمت آمیز…

پاورپوینت فصول 1 الی 5 کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری

پاورپوینت فصول 1 الی 5 کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری کلمات کلیدی : پاورپوینت کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری کتاب اصول و…

پاورپوینت همزمانی قیمت سهام

پاورپوینت همزمانی قیمت سهام کلمات کلیدی : پاورپوینت همزمانی قیمت سهام همزمانی قیمت سهام تحقیق همزمانی قیمت سهام بررسی همزمانی قیمت سهام تعریف همزمانی قیمت همزمانی قیمت پایین تر نحوه محاسبه همزمانی قیمت پیشینه داخلی همزمانی قیمت پیشینه خارجی همزمانی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی 67 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی 67 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری کارآفرینی مبانی نظری در مورد کارآفرینی پیشینه کارآفرینی در ایران پیشینه تحقیق کارآفرینی پیشینه تحقیق در مورد کارآفرینی پیشینه داخلی کارآفرینی پیشینه خارجی کارآفرینی تاریخچه پیدایش کارآفرینی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رابطه آمیخته ترفیع و ارزش ویژه برند

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رابطه آمیخته ترفیع و ارزش ویژه برند مبانی نظری آمیخته ترفیع دانلود مبانی نظری آمیخته ترفیع پیشینه مبانی نظری آمیخته ترفیع مبانی نظری و پیشینه تحقیق آمیخته ترفیع مبانی نظری ارزش ویژه برند دانلود مبانی…

پرسشنامه تعیین سطح بلوغ فردی، فرآیندی و سازمانی با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه تعیین سطح بلوغ فردی، فرآیندی و سازمانی با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه تعیین سطح بلوغ فردی پرسشنامه تعیین سطح بلوغ فرآیندی پرسشنامه تعیین سطح بلوغ سازمانی پرسشنامه تعیین سطح بلوغ فردی، فرآیندی و سازمانی…

پروپوزال بکارگیری سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در سازمان برق

پروپوزال بکارگیری سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی در سازمان برق پروپوزال erp پروپوزال برنامه ریزی منابع سازمانی پروپوزال پیاده سازی erp در سازمان مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی ERP در صنعت تولید برق پروپوزال روش پیاده سازی ERP در…

پاورپوینت فصل اول الی چهارم کتاب برنامه ریزی کاربری اراضی شهری تألیف دکتر کرامت الله زیاری

پاورپوینت فصل اول الی چهارم کتاب برنامه ریزی کاربری اراضی شهری تألیف دکتر کرامت الله زیاری کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل اول الی چهارم کتاب برنامه ریزی کاربری اراضی شهری تألیف دکتر کرامت الله زیاری پاورپوینت کتاب برنامه ریزی کاربری…

بررسی تعهدات و قراردادهای سنتی و الکترونیک

بررسی تعهدات و قراردادهای سنتی و الکترونیک بیع الکترونیک مقاله بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی چیست پایان نامه بیع الکترونیکی خیارات در بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی در نظام حقوقی ایران تجارت الکترونیکی بیع است یا معاطات پایان نامه بیع الکترونیکی در…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خوش بینی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خوش بینی مبانی نظری خوش بینی ادبیات نظری خوش بینی چارچوب نظری خوش بینی فصل دوم پایان نامه خوش بینی دانلود مبانی نظری خوش بینی پیشینه خوش بینی پیشینه تحقیق خوش بینی پیشینه داخلی خوش…

عوامل و مولفه های رضایت زناشویی

عوامل و مولفه های رضایت زناشویی تعریف رضایت زناشویی نظریه های مربوط به رضایتمندی زناشویی نظریه های طبقه بندی ازدواج های بادوام نظریه مدل اجتماعی نای نظریه چرخه زندگی زناشویی نظریه عقلانی هیجانی الیس عوامل رضایت زناشویی مولفه های رضایت…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه ذهن آگاهی روانشناختی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه ذهن آگاهی روانشناختی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ذهن آگاهی روانشناختی مبانی نظری ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه تحقیق ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه داخلی ذهن آگاهی روانشناختی پیشینه خارجی ذهن آگاهی روانشناختی…

بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن

بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن جشن نوروز فرهنگ و تمدن ایران باستان عوامل ماندگاری جشن نوروز دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته تاریخ بررسی تاریخی جشن نوروز در ایران باستان و عوامل ماندگاری آن…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق موانع کارآفرینی سازمانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق موانع کارآفرینی سازمانی موانع کارآفرینی سازمانی مبانی نظری موانع کارآفرینی سازمانی تاریخچه موانع کارآفرینی سازمانی پیشینه تحقیق موانع کارآفرینی سازمانی پیشینه پژوهش موانع کارآفرینی سازمانی مبانی نظری در مورد موانع کارآفرینی سازمانی پیشینه تحقیق در…

پرسشنامه ارزیابی کارایی شاخص رضایت مشتری در تجارت الکترونیک (بانکداری اینترنتی ) با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده های فازی

پرسشنامه ارزیابی کارایی شاخص رضایت مشتری در تجارت الکترونیک (بانکداری اینترنتی ) با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده های فازی پرسشنامه رضایت مشتری در تجارت الکترونیک پرسشنامه کارایی شاخص رضایت مشتری در تجارت الکترونیک پرسشنامه بانکداری اینترنتی پرسشنامه کارایی…

پاورپوینت اصول برنامه ریزی اقتصادی

پاورپوینت اصول برنامه ریزی اقتصادی کلمات کلیدی : پاورپوینت اصول برنامه ریزی اقتصادی اصول برنامه ریزی اقتصادی تاریخچه برنامه ریزی اقتصادی در تئوری و عمل انواع برنامه ریزی اقتصادی برنامه ی توسعه اقتصادی بعد از انقلاب اقدامات لازم جهت برنامه…

مبانی نظری بررسی اثر مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری در شعب بانک پاسارگاد شمال شهر تهران

مبانی نظری بررسی اثر مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری در شعب بانک پاسارگاد شمال شهر تهران استقرار مدیریت دانش در بانک پارسیان پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری مبانی نظری رابطه مدیریت ارتباط با مشتری با مدیریت…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *