شناسایی الگوی بازار و تخمین هزینه اجتماعی انحصار در بخش مخابرات

شناسایی الگوی بازار و تخمین هزینه اجتماعی انحصار در بخش مخابرات

شناسایی الگوی بازار
تخمین
هزینه
تخمین
مخابرات
رساله دکترا
رساله دكتری رشته علوم اقتصادی
شناسایی الگوی بازار و تخمین هزینه اجتماعی انحصار در بخش مخابرات
ساختار بازار
بازار انحصاری
تئوری تابع تولید
تحلیل هزینة شركت مخابرات ایران

رفتن به سایت اصلی

 
خلاصه:
طی سالها بخش مخابرات به عنوان یك بخش دارای انحصار طبیعی قلمداد می شده است، ولی طی سالهای اخیر با شروع آزادسازی وخصوصی سازی در كشورهای مختلف موضوع ایجاد رقابت در بازار مخابرات نیز مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع در ایران نیز با همراه با آزادسازی صورت گرفته در بخش مورد اهمیت بوده و تلاشهایی به منظور ایجاد رقابت در بازار مخابرات انجام شده است و لذا این رساله به دنبال آن است كه موضوع ایجاد رقابت در بازار مخابرات را از طریق بررسی وجود انحصار طبیعی در این بازار تحقیق نماید. به این منظور با استفاده از  داده های شركتهای زیر مجموعه شركت مخابرات ایران(شامل 30 شركت استانی و شركت همراه اول و شركت زیر ساخت) طی سالهای 1382 تا 1387 اقدام به تخمین یك تابع هزینه ترانسلوگ شده است. تخمین از روش SUR با استفاده از دادهای تجمیعی (pool) صورت گرفته است وسپس اقدام به آزمون جمع پذیری برای بررسی وجود انحصار طبیعی در بازار شده است. همچنین با استفاده از تابع هزینه تخمین زده شده برآوردی از صرفه های ناشی از مقیاس و تنوع به دست آمده است و در پایان برای نشان دادن اهمیت میزان هزینه های اجتماعی انحصار در بازار مخابرات ایران با استفاده از روش مثلث رفاه برآوردی از هزینه اجتماعی انحصار شده است. نتایج آزمون در مورد جمع پذیری تابع هزینه نشان می دهد كه تابع هزینه تخمین زده شده جمع پذیری ناحیه ای بوده و لذا دارای انحصار طبیعی بوده و رقابتی نمودن بازار باعث افزایش كارایی در آن نمی گردد همچنین نتایج نشان دهندة صرفه های ناشی از مقیاس وتنوع بالا در بازار مخابرات ایران است. از سوی دیگر انحصار كنونی در بازار مخابرات ایران بر اساس برآورد صورت گرفته هزینه های رفاهی بالایی را ایجاد نموده است( از 45 تا 63 درصد فروش) كه نیاز به مقررات گذاری از سوی دولت در این بخش به شدت وجود دارد.
خلاصه:طی سالها بخش مخابرات به عنوان یك بخش دارای انحصار طبیعی قلمداد می شده است، ولی طی سالهای اخیر با شروع آزادسازی وخصوصی سازی در كشورهای مختلف موضوع ایجاد رقابت در بازار مخابرات نیز مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع در ایران نیز با همراه با آزادسازی صورت گرفته در بخش مورد اهمیت بوده و تلاشهایی به منظور ایجاد رقابت در بازار مخابرات انجام شده است و لذا این رساله به دنبال آن است كه موضوع ایجاد رقابت در بازار مخابرات را از طریق بررسی وجود انحصار طبیعی در این بازار تحقیق نماید. به این منظور با استفاده از  داده های شركتهای زیر مجموعه شركت مخابرات ایران(شامل 30 شركت استانی و شركت همراه اول و شركت زیر ساخت) طی سالهای 1382 تا 1387 اقدام به تخمین یك تابع هزینه ترانسلوگ شده است. تخمین از روش SUR با استفاده از دادهای تجمیعی (pool) صورت گرفته است وسپس اقدام به آزمون جمع پذیری برای بررسی وجود انحصار طبیعی در بازار شده است. همچنین با استفاده از تابع هزینه تخمین زده شده برآوردی از صرفه های ناشی از مقیاس و تنوع به دست آمده است و در پایان برای نشان دادن اهمیت میزان هزینه های اجتماعی انحصار در بازار مخابرات ایران با استفاده از روش مثلث رفاه برآوردی از هزینه اجتماعی انحصار شده است. نتایج آزمون در مورد جمع پذیری تابع هزینه نشان می دهد كه تابع هزینه تخمین زده شده جمع پذیری ناحیه ای بوده و لذا دارای انحصار طبیعی بوده و رقابتی نمودن بازار باعث افزایش كارایی در آن نمی گردد همچنین نتایج نشان دهندة صرفه های ناشی از مقیاس وتنوع بالا در بازار مخابرات ایران است. از سوی دیگر انحصار كنونی در بازار مخابرات ایران بر اساس برآورد صورت گرفته هزینه های رفاهی بالایی را ایجاد نموده است( از 45 تا 63 درصد فروش) كه نیاز به مقررات گذاری از سوی دولت در این بخش به شدت وجود دارد.
 
فهرست مطالب

1. فصل اول
1.1. مقدمه 7
1.2. بیان مساله تحقیق 8
1.3. ضرورت انجام تحقیق 9
1.4. اهداف ، سوألات و فرضیه های تحقیق 10
1.5. روش شناسی تحقیق 11
1.5.1. روش تحقیق 11
1.5.2. روش جمع آوری اطلاعات 12
1.5.3. روش‌ و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 12
1.6. واژه های كلیدی 12
1.7. چشم انداز تحقیق 13
1.8. محدویت تحقیق 14
2. فصل دوم 14
2.1. مقدمه 15
2.2. بازار و شكست آن 15
2.2.1. انواع شكست بازار 16
2.2.2. نظریه‌هایی در مورد شكست بازار 17
2.3. بازار و انحصار در آن 20
2.3.1. انحصار 20
2.3.2. علل انحصار 21
2.3.3. انحصار طبیعی 23
2.4. بازار و ویژگیهای آن 28
2.4.1. ساختار بازار 28
2.4.2. رفتار بنگاه ها در بازار 34
2.4.3. عملكرد بازار 34
2.5. شناسایی ساختار بازار 35
2.5.1. تئوری تابع تولید 36
2.5.2. تئوری تابع هزینه 44
2.5.3. تغییرات تكنولوژیك 54
2.5.4. تابع هزینه پویا 58
2.5.5. ارزیابی تابع هزینه 59
2.6. شناسایی عملكرد بازار 66
2.6.1. انحصار در بازار 66
2.6.2. هزینه اجتماعی انحصار 67
2.6.3. روش های اندازه گیری هزینه اجتماعی انحصار 70
3. فصل سوم 81
3.1. مقدمه 81
3.2. مروری برمطالعات تجربی موضوع تحقیق 82
3.2.1. مطالعات مربوط به انحصار طبیعی در بخش مخابرات 82
3.2.2. مطالعات تجربی هزینه های اجتماعی انحصار 95
3.3. وضعیت مخابرات و ارتباطات در ایران 98
3.3.1. پیشینه مخابرات در ایران 98
3.3.2. بازار مخابرات ایران 99
3.3.3. جایگاه بین المللی مخابرات ایران 101
4. فصل چهارم 103
4.1. مقدمه 104
4.2. تحلیل هزینة شركت مخابرات ایران 104
4.3. داده های پژوهش 107
4.3.1. هزینة كل 107
4.3.2. ستاده 109
4.3.3. قیمت نیروی كار 110
4.3.4. قیمت سرمایه 111
4.3.5. قیمت سایر نهادها 111
4.3.6. شاخص تكنولوژی 111
4.4. تصریح مدل 111
4.5. فرآیند تخمین 113
4.6. نتایج تخمین 114
4.6.1. محاسبه كشش های جانشینی و قیمتی 118
4.7. آزمون های تابع هزینه 119
4.7.1. آزمون عدم اشتراك 119
4.7.2. آزمون تجانس (هموتتیك بودن تابع هزینه) 120
4.7.3. آزمون انحصار طبیعی 121
4.7.4. آزمون صرفه‌های ناشی از مقیاس 123
4.7.5. آزمون صرفه های ناشی از تنوع 126
4.8. محاسبه هزینه های رفاهی ناشی از انحصار 128
4.8.1. محاسبه و تفسیر هزینه های رفاهی 131
4.9. یافته های تحقیق 134
5. فصل پنجم 135
5.1. جمع بندی ومروری بر یافته های تحقیق 136
5.2. تفسیر نتایج 137
5.3. ملاحظات راجع به تفسیر نتایج 138
5.4. ارائه پیشنهادهای سیاستی 139
6. فهرست منابع 140
6.1. فارسی 140
6.2. لاتین 142 
 
 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی و ابعاد آن 74 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش سازمانی و ابعاد آن 74 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ابعاد هوش سازمانی مبانی نظری ابعاد هوش سازمانی پیشینه تحقیق ابعاد هوش سازمانی پیشینه داخلی ابعاد هوش سازمانی پیشینه خارجی ابعاد…

فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش در صنعت

فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش در صنعت کلمات کلیدی : نمونه فصل دوم پایان نامه مدیریت فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش در صنعت دانلود مبانی نظری مدیریت دانش در صنعت پیشینه تحقیق مدیریت دانش…

حکمت و فلسفه‌ پزشکی و بهداشتی احکام اسلامی مطابق با فقه مذهب امام شافعی

حکمت و فلسفه‌ پزشکی و بهداشتی احکام اسلامی مطابق با فقه مذهب امام شافعی بررسی احکام اسلامی فسلفه‌ پزشکی احکام تجلی حکمت در فسلفه‌ پزشکی احکام حکمت احکام اسلامی فلسفه‌ پزشکی احکام اسلامی فلسفه‌ بهداشتی احکام اسلامی فلسفه‌ پزشکی احکام…

دانلود پایان نامه در مورد طراحی لباس

دانلود پایان نامه در مورد طراحی لباس کلمات کلیدی : پروژه طراحی لباس پایان نامه طراحی لباس پایان نامه رشته طراحی لباس دانلود پایان نامه طراحی لباس نمونه پایان نامه طراحی لباس پایان نامه طراحی پارچه و لباس پایان نامه…

پروژه مالی رشته حسابداری شركت هدیه طلا

پروژه مالی رشته حسابداری شركت هدیه طلا دانلود پروژه مالی دانلود پروژه مالی حسابداری دانلود پروژه مالی رشته حسابداری دانلود پروژه مالی شركت هدیه طلا دانلود پروژه مالی رشته حسابداری شركت هدیه طلا رفتن به سایت اصلی دانلود پروژه مالی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش افزوده اقتصادی 58 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش افزوده اقتصادی 58 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ارزش افزوده اقتصادی مبانی نظری ارزش افزوده اقتصادی پیشینه تحقیق ارزش افزوده اقتصادی پیشینه پژوهش ارزش افزوده اقتصادی پیشینه نظری ارزش افزوده اقتصادی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استقرار مدیریت دانش 101 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استقرار مدیریت دانش 101 صفحه کلمات کلیدی : پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه پژوهش مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش مبانی نظری استقرار مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش پیشینه تحقیق…

ماهیت آتش در ایران باستان

ماهیت آتش در ایران باستان دانلود پایان نامه رشته علوم اجتماعی ماهیت آتش در ایران باستان مردم شناسی ایران باستان چهارشنبه سوری برگزاری جشن های آتش در ایران باستان خرید پایان نامه علوم اجتماعی دانلود پایان نامه علوم اجتماعی رفتن…

پاورپوینت بررسی سطح تجزیه و تحلیل سازمانی

پاورپوینت بررسی سطح تجزیه و تحلیل سازمانی کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی سطح تجزیه و تحلیل سازمانی ویژگی های دیدگاه سازمانی فعالیت های سازمان از نظر فایول اصول مدیریت فایول توانایی های مدیر رابطه تواناییها و سطوح مدیریت در سازمان…

آموزش و برنامه ریزی و توسعه

آموزش و برنامه ریزی و توسعه آموزش و برنامه ریزی توسعه ی علمی ایران عوامل توسعه نیافتگی نقش اطلاع رسانی در توسعه دانلود مقاله آموزش و برنامه ریزی و توسعه سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری…

بررسی کامل عوامل موثر بر کیفیت سود

بررسی کامل عوامل موثر بر کیفیت سود کلمات کلیدی : تئوری کیفیت سود نظریه های کیفیت سود عوامل موثر بر کیفیت سود عوامل تعیین کننده کیفیت سود مفاهیم مرتبط با کیفیت سود تحقیق در مورد کیفیت سود رفتن به سایت…

بررسی اضطرار در اعمال حقوقى

بررسی اضطرار در اعمال حقوقى مفهوم اضطرار اضطرار در اعمال حقوقى اثر اضطرار در قرارداد اثر اضطرار در ایقاعات اضطرار در حقوق دانلود پایان نامه اضطرار دانلود پایان نامه رشته حقوق بررسی اضطرار در اعمال حقوقى دانلود پایان نامه اضطرار…

مهمترین نظریات موجود در زمینه روابط میان شرایط محیط کار و وضعیت عملکرد و سلامتی فرد

مهمترین نظریات موجود در زمینه روابط میان شرایط محیط کار و وضعیت عملکرد و سلامتی فرد کلمات کلیدی : سلامت روانی فرسودگی شغلی نظریه های سلامت روانی وضعيت عملکرد شغلي کارکنان تعامل ويژگي هاي محيط کار نظریه های عملکرد شغلي…

پاورپوینت فصل سوم کتاب مبانی اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه ابریشمی با موضوع مدل رگرسيون دو متغيره: مسأله تخمين

پاورپوینت فصل سوم کتاب مبانی اقتصاد سنجی گجراتی ترجمه ابریشمی با موضوع مدل رگرسيون دو متغيره: مسأله تخمين کلمات کلیدی : پاورپوینت مدل رگرسيون دو متغيره : مساله تخمين پاورپوینت فصل سوم کتاب اقتصاد سنجی گجراتی پاورپوینت فصل سوم کتاب…

شرایط تحقق قوه قاهره و تاثیر آن بر قرارداد در حقوق داخلی و بین الملل

شرایط تحقق قوه قاهره و تاثیر آن بر قرارداد در حقوق داخلی و بین الملل بررسی تطبیقی قوه ی قاهره قوه قاهره در حقوق ایران فورس ماژور در حقوق ایران اثر فورس ماژور بر قرارداد آثار قوه قاهره و انتفای…

پاورپوینت استانداردهای نمایه سازی

پاورپوینت استانداردهای نمایه سازی کلمات کلیدی : پاورپوینت استانداردهای نمایه سازی تحقیق استانداردهای نمایه سازی مقاله استانداردهای نمایه سازی آشنایی با استانداردهای نمایه سازی بررسی استانداردهای نمایه سازی پاورپوینت بررسی استانداردهای نمایه سازی استانداردهای نمایه سازی +ppt استانداردهای نمایه سازی…

مبانی نظری تاثیر نقش پرستیژ، اعتبار و تصویر برند با توجه به ریسک و کیفیت درک شده بر روی قصد خرید مجدد مشتریان

مبانی نظری تاثیر نقش پرستیژ، اعتبار و تصویر برند با توجه به ریسک و کیفیت درک شده بر روی قصد خرید مجدد مشتریان کلمات کلیدی : اعتبار برند پرستیژ برند تصویر برند قصد خرید مجدد قصد خرید مجدد مشتریان مبانی…

پاورپوینت تعریف هوش و هوش مصنوعی

پاورپوینت تعریف هوش و هوش مصنوعی کلمات کلیدی : هوش هوش مصنوعی هوش چندگانه هوش هیجانی هوش معنوی سیتم های خبره عامل های هوشمند هوش انسانی AI Artificial Intelligence رفتن به سایت اصلی پاورپوینت بصورت فایل قابل ویرایش (pptx) در 102…

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات لوکس

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات لوکس پرسشنامه قصد خرید مشتریان پرسشنامه قصد خرید مصرف کننده پرسشنامه قصد خرید مشتریان پرسشنامه خرید کالای لوکس پرسشنامه قصد مصرف کننده برای خرید کالای لوکس پرسشنامه عوامل موثر بر قصد مصرف…

پروپوزال رابطه بین معیار عدم تقارن زمانی سود با معیار MTB

پروپوزال رابطه بین معیار عدم تقارن زمانی سود با معیار MTB معیار سود و زیانی معیار ترازنامه ای محافظه كاری محافظه كاری سود و زیانی محافظه كاری ترازنامه ای ارتباط معیار سود و زیانی و معیار ترازنامه ای محافظه كاری…

تشریح ساختار قاچاق و عناصر تشکیل دهنده آن با تاکید بر قاچاق زنان

تشریح ساختار قاچاق و عناصر تشکیل دهنده آن با تاکید بر قاچاق زنان ساختار قاچاق پایان نامه قاچاق پایان نامه قاچاق انسان پایان نامه قاچاق زنان علل پیدایش پدیده قاچاق انسان عناصر تشکیل دهنده قاچاق انسان واکنش های کیفری در…

ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول

ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول مطالبات معوق عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق راه حلهای موفق برای وصول مطالبات بانکی مطالبات معوق بانکی علل ایجاد مطالبات معوق بانکی مطالبات معوق…

ضرورت برنامه تلفیقی در ایران و موانع موجود در سازماندهی تلفیقی برنامه های درسی

ضرورت برنامه تلفیقی در ایران و موانع موجود در سازماندهی تلفیقی برنامه های درسی تلفیق در برنامه درسی برنامه‌های درسی تلفیقی سازمان دهی تلفیقی برنامه های درسی الگویی برای تدوین برنامه های درسی تلفیقی تلفیقی برنامه های درسی ضرورت برنامه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق گرایش های تفکر انتقادی 118 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق گرایش های تفکر انتقادی 118 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه گرایش های تفکر انتقادی مبانی نظری گرایش های تفکر انتقادی پیشینه تحقیق گرایش های تفکر انتقادی پیشینه داخلی گرایش های تفکر انتقادی…

تاثیر آموزش خودکارآمدی تحصیلی بر کاهش اهمال کاری دانش آموزان

تاثیر آموزش خودکارآمدی تحصیلی بر کاهش اهمال کاری دانش آموزان پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی دانلود پایان نامه خودکارآمدی پایان نامه اهمال کاری پایان نامه اهمال کاری تحصیلی نظریه های خودکارآمدی اهمال کاری تحصیلی doc اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *