بررسی و مقایسه مدل های مختلف و رایج فرهنگ سازمانی

بررسی و مقایسه مدل های مختلف و رایج فرهنگ سازمانی

مدل های فرهنگ سازمانی رابینز
مدل های فرهنگ سازمانی
انواع مدل های فرهنگ سازمانی
مدل های مختلف فرهنگ سازمانی
مقایسه مدل های فرهنگ سازمانی
مدل های رایج فرهنگ سازمانی
رویکردها و مدل های فرهنگ سازمانی
مدل های شناخت و ارزیابی فرهنگ سازمانی
پایان نامه مدل های فرهنگ سازمانی

رفتن به سایت اصلی

فرهنگ سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان، دارای مدل های مختلفی می باشد که به صورت اجمالی به اشکال و انواع آن اشاره می شود.اما قبل از بررسی و مقایسه مدل های رایج فرهنگ سازمانی به تعاریف مختلف و متفاوت از فرهنگ سازمانی و تشریح ویژگی ها و کارکرد های فرهنگ سازمانی می پردازیم.

 

 

 

تعاریف مختلف پیرامون فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی  یکی از مهم ترین مفاهیم تئوریک در توسعه سازمانی است که بیشترین مطالعات روی آن انجام شده است. آژیفروک و بودوین  ادعا کرده اند معانی و تعاریف زیادی برای فرهنگ وجود دارد که در بین مردم رایج است اما در اصل یکی هستند.استروویق و اسمیت  معتقدند تعریف واژه فرهنگ سازمانی کار مشکلی است. از نظر هاروی و براون  تعریف فرهنگ سازمانی ترکیب پیچیده ای از مفاهیم مختلف است که عبارتند از زبان، لباس، الگوهای رفتاری، سیستم های ارزشی،احساسات، گرایشات، تعاملات و هنجارهای گروهی کارکنان در داخل سازمان که همان ارزش های اخلاقی مشترک بین کارکنان است که موجب تمیز سازمان ها از یکدیگر می شود.

 

 

کاسیکو  معتقد است فرهنگ سازمانی الگوهای فکری توسعه یافته به وسیله یک سازمان برای سازگاری با هر دو محیط داخلی و خارجی در قالب مفاهیم کلی دربرگیرنده فلسفه وجودی سازمان است که در آن مفاهیم کاربردی از قبیل کارمندیابی، جذب و بهسازی نیروی جدید، محتوای توسعه، داستان ها، افسانه ها و اسطوره ها، ابعاد قابل اندازه گیری عملکرد و ارزیابی و کنترل نامحسوس کارکنان توسط مدیران جهت تعیین افراد برای تصدی پست های کلیدی جای داده شده است.

 

 

 

جامع ترین تعریف توسط اسچاین  ارائه شده که بر اساس آن فرهنگ سازمانی الگویی از پنداشت های اساسی یک سازمان است که در طول زمان به وسیله یک گروه برای مواجهه با مشکلات سازگاری با محیط خارجی و ایجاد هماهنگی و یکپارچگی سازمانی ایجاد و توسعه داده شده و از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است؛ الگوی رفتاری برای اعضای جدید که روش های صحیح درک کردن، فکر کردن و احساس کردن را می آموزد(الشماری 1992، فینچام 2004 و مارتین  2007).برخی از دانشمندان و صاحب نظران بر روي ارزش ها ي فرهنگ سازمانی تآکید کرده اند. فرهنگ سازمانی نمایا نگر ادراك مشترك اعضاي سازمانی است که رفتار آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. در هر سازمان، ارزش ها، نمادها، مراسم و اسطوره هایی وجود دارند که دائما در طول زمان تغییر می کنند. این ارزش هاي مشترك معین می کنند که کارمندان چگونه جهان خود را درك کرده  و به آن پاسخ می دهند (رابینز ، 2005)

 

 

 

هستۀ اصلی فرهنگ سازمانی را ارزش هایی تشکیل می دهند که اعضاي سازمان همگی با هم در آن مشترك هستند و بر اساس این ارزش ها، رفتارهاي درون سازمانی شکل می گیرند (حاجی کریمی ، 1383). فرهنگ مجموعه اي از ارزش هاي کلیدي است که توسط اعضاي سازمان به طور گسترده پذیرفته شده است(فیزی،1384).  برخی دیگر بر روي بخشهاي نامحسوس و نانوشته در سازمان متمرکز شده اند؛ لذا فرهنگ را همان چیزي می دانند که به عنوان یک پدیدة درست، به اعضاي تازه وارد آموزش داده می شود و نشان دهندة  بخش نانوشته و نامحسوس سازمان است (هادی زاده مقدم و حسینی،1383).

 

 

فرهنگ سازمانی به منزله شخصیت سازمان است که آن را از سایر سازمان ها متمایز می سازد. فرهنگ سازمانی، ارزش های مشترک یا ادراکات عمومی است که به وسیله اعضای یک سازمان حفظ می شود(موریس ریچارد  1992). ادگار شاین برای فرهنگ سازمانی سه سطح در نظر گرفته است؛ سطح اول شامل رفتار ها و ابزار ها و هنجارهلی گروهی، سطح دوم شامل احساس آنچه باید باشد(ارزش)، و سطح سوم(پائین ترین سطح) شامل فرضیات اساسی است. با توجه به این سه سطح، فرهنگ را اینگونه تعریف می کند: فرهنگ سازمانی مجموعه ای از فرضیات اساسی است که افراد سازمان در مواجهه با مسائل، برای انطباق با محیط و دستیابی به وحدت و انسجام داخلی، کشف و ایجاد کرده و ثابت شده که سودمند و با ارزشند و در نتیجه به عنوان روش صحیح ادراک، تفکر و احساس به اعضای جدید انتقال می باید(شاین 1994). فرهنگ سازمانی نقش غیر قابل انکاري در موفقیت تغییرات ، کسب و کارها ایفا می کند (فیلیپ و مکوون  ، 2004).

 

 

 

 

مدل های فرهنگ سازمانیفرهنگ سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان، دارای گونه های مختلفی می باشد که به صورت اجمالی به اشکال و انواع آن اشاره می شود:

 

1.مدل هریسون – هندی 
در سال 1978 هندی، ایده های هریسون را به کار گرفت و چهار گونه فرهنگ را در اشکال ساده توصیف کرد. او به جای فرهنگ های حمایتی و موفقتی که هریسون شناسایی کرده بود، فرهنگ های وظیفه و شخص را به کار برد.
–      فرهنگ قدرت ( تار عنکبوتی)
–      فرهنگ نقش (معبد یونانی)
–      فرهنگ وظیفه (شبکه ای)
–      فرهنگ شخص (خوشه ای)

 

 

 

 

2.    مدل شولز 
شولز در 1987 پنج گونه فرهنگی را شناسایی نمود و هر کدام از این فرهنگ ها در سه بعد متفاوت فرهنگ توصیف می شوند. 

 

 

 

این ابعاد عبارتند از:
–    تحول( چطور فرهنگ ها در طول زمان تغییر می کنند)
–    عوامل داخلی( چطور شرایط محیط داخلی یک سازمان در فرهنگ آن تاثیر می گذارد)
–    عوامل خارجی( چطور محیط خارجی یک سازمان فرهنگش را متاثر می سازد)
شولز در باب بعد خارجی، از دیل و کندی اقتباس کرده است. شولز از این ابعاد، 5 گونه فرهنگی را نتیجه گرفت که شامل: ثبات، فعال، آینده نگر، اکتشاف و خلاق می باشد. او خصوصیات این 5 گونه فرهنگی را با استناد به پنج معیار شخصیت، زمان مدار، ریسک پذیری، شعار، تغییر مداری در غالب بعد تحول توصیف می کند.

 

 

 

 

فهرست مطالب
2-1- مقدمه:    6
فرهنگ سازمانی    8
2-3-1- مقدمه    8
2-3-2- تعاریف مختلف پیرامون فرهنگ سازمانی    9
جدول 2-2- تعاریف مختلف پیرامون فرهنگ سازمانی    19
2-3-3- تاریخچه  فرهنگ سازمانی:    20
جرارد هنریک هافستد    23
2-3-4- ویژگی ها و کارکرد های فرهنگ سازمانی    24
2-3-4-1- ویژگی های فرهنگ سازمانی    24
2-3-4-2- کارکرد های فرهنگ سازمانی    26
2-3-5- آثار فرهنگ سازمانی    28
2-3-6- مفروضات فرهنگ سازمانی:    29

2-3-7- مدل های فرهنگ سازمانی    31

2-3-7-1-    مدل فرهنگ سازمانی هریسون- هندی    31
2-3-7-2-    مدل فرهنگ سازمانی شاین    31
2-3-7-3-    مدل فرهنگ سازمانی شولز    32
2-3-7-4-    مدل فرهنگ سازمانی کویین و مک گرات    33
2-3-7-5-    مدل فرهنگ سازمانی دنیسون    33
2-3-7-6-    مدل فرهنگ سازمانی رابینز    33
2-3-7-7-    مدل فرهنگ سازمانی هافستد    34
2-3-7-8-    مدل فرهنگ سازمانی کوئین و روربا    35
2-3-7-9-    مدل فرهنگ سازمانی تطبیقی کوفای و همکاران    36
2-3-7-10-    مدل فرهنگ سازمانی اوریلی و کالدول    36
2-4-1- مقالات بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی    38
2-4-2- مدل تحقیق    40
ابعاد فرهنگ سازمانی    40
منابع

 

 

پروپوزال ارزیابی علل مختلف مرتبط با تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده

پروپوزال ارزیابی علل مختلف مرتبط با تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده کلمات کلیدی : رفتار باروری زوجین برنامه های تنظیم خانواده پروپوزال رفتار باروری زوجین نظریه های روانشناسی رفتار باروری زوجین تمایل زوجین به برنامه های تنظیم خانواده…

مقاله رشته حقوق بین الملل با عنوان جهانی سازی حقوق بشر

مقاله رشته حقوق بین الملل با عنوان جهانی سازی حقوق بشر حقوق بشر روابط بین المللی جهانی سازی حقوق بشر دانلود مقاله رشته حقوق بین الملل با عنوان جهانی سازی حقوق بشر خرید مقالات حقوقی همکاری در فروش فایل همکاری…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تحقیق معنویت

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تحقیق معنویت مبانی نظری معنویت پیشینه معنویت دانلود مبانی نظری معنویت پیشینه تحقیق معنویت ادبیات نظری معنویت فصل دوم پایان نامه معنویت مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت ادبیات و مبانی نظری معنویت رفتن به…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش زیرساختهای ضروری و عوامل موفقیت مدیریت دانش

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش زیرساختهای ضروری و عوامل موفقیت مدیریت دانش مبانی نظری عوامل موفقیت مدیریت دانش دانلود مبانی نظری عوامل موفقیت مدیریت دانش پیشینه تحقیق عوامل موفقیت مدیریت دانش ادبیات نظری عوامل موفقیت مدیریت دانش فصل دوم پایان…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اختلال بدشکلی بدن

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اختلال بدشکلی بدن کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال بدشکلی بدن مبانی نظری اختلال بدشکلی بدن پیشینه تحقیق اختلال بدشکلی بدن پیشینه داخلی اختلال بدشکلی بدن پیشینه خارجی اختلال بدشکلی بدن پیشینه پژوهش…

بازاریابی پارتیزانی (GUERRILLA MARKETING)

بازاریابی پارتیزانی (GUERRILLA MARKETING) بازاریابی کسب و کار بازاریابی پارتیزانی تاکتیکهای بازاریابی پارتیزانی دانلود مقاله مدیریت با عنوان بازاریابی پارتیزانی تفاوتهای بازاریابی سنتی و پارتیزانی مراحل اجرای بازاریابی پارتیزانی رفتن به سایت اصلی بازاریابی پارتیزانی (GUERRILLA MARKETING)   چکیده امروزه…

مبانی نظری پیشنهاد چارچوبی جهت تشخیص علل تاثیرگذار و درصد تاثیر آنها در سود و زیان بیمه با داده کاوی در شرکت سهامی بیمه ایران

مبانی نظری پیشنهاد چارچوبی جهت تشخیص علل تاثیرگذار و درصد تاثیر آنها در سود و زیان بیمه با داده کاوی در شرکت سهامی بیمه ایران بیمه شخص ثالث خودرو مبانی نظری داده کاوی کاربرد داده کاوی در بیمه تشخیص خسارت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش مذهبی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش مذهبی مبانی نظری نگرش مذهبی ادبیات نظری نگرش مذهبی چارچوب نظری نگرش مذهبی فصل دوم پایان نامه نگرش مذهبی دانلود مبانی نظری نگرش مذهبی پیشینه نگرش مذهبی پیشینه تحقیق نگرش مذهبی پیشینه داخلی نگرش…

فصل سوم پایان نامه تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی

فصل سوم پایان نامه تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی کلمات کلیدی : پایان نامه مدیریت دانش فصل سوم پایان نامه مدیریت فصل سوم پایان نامه ارشد مدیریت تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی پایان نامه مدیریت دانش و کارآفرینی فصل سوم…

مبانی نظری افزایش فروش با مدونسازی برنامه بازاریابی

مبانی نظری افزایش فروش با مدونسازی برنامه بازاریابی تدوین برنامه بازاریابی مبانی نظری افزایش فروش مبانی نظری تدوین برنامه بازاریابی مبانی نظری افزایش فروش در شرکتها تدوین برنامه بازاریابی در راستای افزایش فروش افزایش فروش با مدونسازی برنامه بازاریابی رفتن…

عوامل تشدید مجازات و تقسیم بندی و سیر تحول هر یک از عوامل در طول قانونگذاری کیفری ایران

عوامل تشدید مجازات و تقسیم بندی و سیر تحول هر یک از عوامل در طول قانونگذاری کیفری ایران عوامل تشدید مجازات عوامل تشدید کننده مجازات تکرار جرم و تشدید مجازات عوامل عمومی تشدید مجازات پایان نامه درباره تشدید مجازات سیر…

ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک کشاورزی با DEA

ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک کشاورزی با DEA ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک پایان نامه ارزیابی عملکرد…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی در صنعت بانکداری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی در صنعت بانکداری مبانی نظری داده کاوی در صنعت بانکداری دانلود مبانی نظری داده کاوی در صنعت بانکداری پیشینه تحقیق در مورد داده کاوی در صنعت بانکداری مبانی نظری در مورد داده کاوی…

پرسشنامه عوامل موثر بر تداوم استفاده از برنامه های اجتماعی تلفن همراه

پرسشنامه عوامل موثر بر تداوم استفاده از برنامه های اجتماعی تلفن همراه پرسشنامه استفاده از شبکه های اجتماعی دانلود پرسشنامه شبکه های اجتماعی پرسشنامه استاندارد شبکه های اجتماعی پرسشنامه شبکه های اجتماعی پرسشنامه شبکه های اجتماعی مجازی پرسشنامه میزان استفاده…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیپ شخصیتی 25 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیپ شخصیتی 25 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تیپ شخصیتی مبانی نظری تیپ شخصیتی پیشینه تحقیق تیپ شخصیتی پیشینه داخلی تیپ شخصیتی پیشینه خارجی تیپ شخصیتی پیشینه پژوهش تیپ شخصیتی پیشینه نظری…

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر کیفیت رابطه و پیامدهای حاصل از آن

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر کیفیت رابطه و پیامدهای حاصل از آن پرسشنامه کیفیت رابطه پرسشنامه پیامدهای حاصل از کیفیت رابطه پرسشنامه عوامل موثر بر کیفیت رابطه پرسشنامه کیفیت رابطه در بانک پرسشنامه پیامدهای حاصل از کیفیت رابطه در بانک…

تبیین و تعریف کلی رسانه جمعی و انواع آن در حقوق ایران

تبیین و تعریف کلی رسانه جمعی و انواع آن در حقوق ایران مفهوم رسانه بزهکاری اطفال بزهکاری نوجوانان تعریف رسانه جمعی نقش رسانه در بزهکاری دانلود تحقیق رشته حقوق تبیین و تعریف کلی رسانه جمعی و انواع آن در حقوق…

نقش و اسطوره در فرش دستباف ایران

نقش و اسطوره در فرش دستباف ایران فرش ایرانی فرش دستباف ایران رابطه طرح و نقش فرش با اسطوره دانلود مقاله رشته هنر با عنوان نقش و اسطوره در فرش دستباف ایران خرید مقاله رشته هنر انجام مقاله رشته هنر…

پرسشنامه رابطه بین شبکه های اجتماعی مجازی و هویت جمعی

پرسشنامه رابطه بین شبکه های اجتماعی مجازی و هویت جمعی کلمات کلیدی : پرسشنامه شبکه های اجتماعی پرسشنامه شبکه های اجتماعی مجازی پرسشنامه تاثیر شبکه های اجتماعی دانلود پرسشنامه استفاده از شبکه های اجتماعی پرسشنامه استفاده از شبکه های اجتماعی…

علل و نظریه های پیدایش سکونتگاه های غیررسمی و رویکردهای مداخله در اسکان های غیر رسمی

علل و نظریه های پیدایش سکونتگاه های غیررسمی و رویکردهای مداخله در اسکان های غیر رسمی کلمات کلیدی : اسکان غیر رسمی سکونتگاه های غیررسمی ویژگی های سکونتگاه های غیررسمی توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی علل شکلگیری سکونتگاه های غیررسمی نظریه…

كاربرد سیستم های استدلال عصبی - فازی در رتبه بندی اعتباری مشتریان حقوقی بانك ها

كاربرد سیستم های استدلال عصبی - فازی در رتبه بندی اعتباری مشتریان حقوقی بانك ها ریسک اعتباری رتبه بندی اعتباری مشتریان رتبه بندی مشتریان حقوقی بانک ها سیستم های استدلال عصبی فازی كاربرد سیستم های استدلال عصبی فازی در رتبه…

جریان شناسی جناح های سیاسی مقارن با انقلاب اسلامی 1357

جریان شناسی جناح های سیاسی مقارن با انقلاب اسلامی 1357 جریان شناسی جناح های سیاسی انقلاب اسلامی 1357 دانلود پایان نامه رشته تاریخ جریان شناسی جناح های سیاسی مقارن با انقلاب اسلامی 1357 دانلود پایان نامه تاریخ دانلود پایان نامه…

تدلیس در ازدواج و نحوه ضمانت اجرای کیفری آن

تدلیس در ازدواج و نحوه ضمانت اجرای کیفری آن فریب در ازدواج تدلیس در ازدواج پایان نامه ارشد فریب در ازدواج پایان نامه ارشد تدلیس در ازدواج ضمانت اجرای كیفری فریب در ازدواج ضمانت اجرای كیفری تدلیس در ازدواج نحوه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت مبانی نظری امنیت دانلود مبانی نظری امنیت پیشینه تحقیق امنیت ادبیات نظری امنیت فصل دوم پایان نامه امنیت مبانی نظری و پیشینه تحقیق امنیت ادبیات و مبانی نظری امنیت رفتن به سایت اصلی دانلود مبانی…

پرسشنامه ارزیابی مدیریت ارتباط با مشتری ازطریق قضاوت بیماران تحت درمان

پرسشنامه ارزیابی مدیریت ارتباط با مشتری ازطریق قضاوت بیماران تحت درمان پرسشنامه crm پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری دانلود پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه قضاوت بیماران تحت درمان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه ارزیابی مدیریت ارتباط با…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *