بررسی ابعاد و مدلهای وفاداری به برند و رضایت مشتری

بررسی ابعاد و مدلهای وفاداری به برند و رضایت مشتری

مدلهای وفاداری به برند
عوامل موثر بر وفاداری مشتریان
ابعاد رضایت مشتری
مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری
رضایتمندی و وفاداری مشتریان
دانلود پایان نامه رضایت مشتری
دانلود پایان نامه وفاداری به برند

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

بررسی ابعاد و مدلهای وفاداری به برند و رضایت مشتری

 

 

 

 

چکیده

امروزه برند و نام تجاری یكی از مهمترین مباحث بازاریابی است كه پیش روی تمامی شركت ها، من جمله شركت های تجاری قرار دارد. این اهمیت تا حدی است كه مدیریت برند به رشته مستقلی در محافل علمی تبدیل شده است. برند ها از لحاظ اقتصادی و استراتژیك جزو دارایی های با ارزش شركت ها و حتی بدون اغراق از با ارزش ترین دارایی های آنها محسوب می شوند. در سال های اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند كه ارزش واقعی محصولات و خدمات برای شركت ها در درون محصولات و خدمات نیست، بلكه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است كه ارزش واقعی را در ذهن مشتریان، پدید می آورد(Keller, 2010).  

 

اولیور(1999)، وفاداری را داشتن تعهدی عمیق برای خرید مجدد یا حمایت از یك محصول یا خدمت مورد علاقه، كه علی رغم وجود تاثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی رقبا، موجب تكرار خرید یك نام تجاری یا مجموعه محصولات یك نام تجاری در آینده شود، تعریف میكند. كلر ( 1998) بیان میدارد كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری اندازه گیری شده است در حالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود می تواند به طور گستردهای مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است؛ ملنز و همكاران (2004)، وفاداری رفتاری را وفاداری به نام تجاری از  طریق خرید قابل مشاهده در طی یك دوره میگویند. در واقع وفاداری رفتاری، به تعداد دفعات تكرار و میزان خرید اطلاق میگردد. وفاداری نگرشی را بر اساس بیان ترجیحات، تعهد یا قصد خرید تعریف میكنند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند كه وفاداری رفتاری به تنهایی نمیتواند علل واقعی خرید را بیان كند، بنابراین ابعاد نگرشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد(Baloglu,2012).  

 

یكی از مهمترین هدف صاحبان برند برای توسعه برند، ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برندشان است. مشتریان وفادار به مثابه منبع مطمئن سودآوری برای شركت ها محسوب می شوند و با توجه به عدم اطمینان محیط، حاشیه ایمنی مناسبی را برای آنها به ارمغان می آورد. یكی از راه های ایجاد وفادار ای مشتریان به برند، توسعه هویت مناسبی برای برند است. برندها به توسط هویت، خود را به مشتریان شناسانده و از سایر رقبا متمایز می شوند(Kapferer, 2008). وفاداری به برند به صورت یك پاسخ رفتاری و همچنین یك عملكرد از فرآیندهای فیزیولوژیكی تعریف می شود .بنابراین، وفاداری به برند تابعی از گرایشات و رفتارها(عادات) است. اساساً ارزش ویژه برند از اعتمادی ناشی می شود كه مصرف كنندگان در مقایسه با برندهای دیگر نسبت به یك برند دارند كه این اعتماد بعنوان وفاداری مصرف كنندگان و تمایل آنها به پرداخت قیمت های بالا برای برند ترجمه می شود. ارزش ویژه برند بخاطر وفاداری برند و توسعه آن برای مدیران حائز اهمیت هست و یك رابطه مثبت با وفاداری برند دارد(رحیم نیا و همکاران، 1392). وفاداری نوعی نگرش مثبت به یك محصول است كه بر اثر استفاده مكرر از آن به وجود میآید كه میتوان دلیل آن را فرآیندهای روانی بیان نمود. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفا یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی،احساسی و هنجاری می باشد(Meller, 2006). 

وفاداری یك مفهوم مهم در استراتژی بازاریابی است و به گفته آكر وفاداری برند هسته مركزی ارزش ویژه برند است، وفاداری منجر می شود مشتریان در بین راه حل ها كمتر درجستجوی اطلاعات باشند(راندال و بنت، 2002). 

 

مفهوم وفاداری به برند هم به نگرش و هم به وفاداری رفتاری توسعه داده شده است. وفاداری رفتاری به این معناست كه مشتریان مجدداً از همین برند خرید خواهند كرد؛ به نظر می رسد كه وفادار ی نگرشی نسبت به وفاداری رفتاری با دوام تر است و نشان دهنده تعهد و رجحان دهی مشتریان است و زمانی است كه ارزش های منحصر به فرد از یك برند مشاهده می شود. علاوه بر این وفاداری رفتاری را می توان به منظور بررسی پیامدهای ارزش برند در نظر گرفت(سان و چیسلی، 2010). وفاداری به برند عبارت است از واكنش رفتاری نسبتاً متعصبانه در خرید كه فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می كند و این رفتار باعث می شود كه در فرایند های تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نام ها یی كه در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا كند . این واكنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرد است(Chaudhuri & Holbrook, 2011). 

 

وفاداری به نام تجاری به معنی تكرار خرید است كه دلیل این رفتار، فرآیندهای روانی است. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفاً یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است. كلر بیان می كند كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری، اندازه گیری شده است، درحالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود، می تواند بهطور گسترده تری مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است. وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث تبلیغات دهان به دهان مثبت، ایجاد موانع اساسی برای ورود رقبا، توانمندتر ساختن شركت در پاسخ به تهدیدات رقابتی، ایجاد فروش و درآمد بیشتر و كاهش حساسیت مشتریان به تلاش های بازاریابی رقبا می شود. تعداد زیاد مشتریان وفادار به یك نام تجاری، دارایی شركت محسوب می شوند و به عنوان شاخص اصلی ارزش ویژه نام تجاری شناخته می شوند و همچنین حساسیت مشتریان وفادار به تغییر قیمت ها در مقایسه با مشتریان غیر وفادار، كمتر است. در واقع وفاداری به تكرار خریدكالاهای مصرفی منجر می گردد. در ادبیات بازاریابی اغلب مفهوم وفاداری برند هم خانواده با مفاهیمی نظیر «خرید مجدد» ،«ترجیح» ،«تعهد» و «پبروی» در نظر گرفته می شود و این اصطلاحات به جای هم به کار برده می شوند(Sahin et al, 2011). 

 

هر اندازه مشتریان نسبت به محصولات تحت برند خاصی اعتماد و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند، به دلیل فطرت عدم ریسك پذیری افراد و كاهش ریسك خریدشان، بیشتر سعی می كنند از محصولات همان برند خرید كند و تمایل كمتری نسبت به محصولات سایر برندها نشان دهد و این یعنی وفاداری مشتریان به برند. اعتماد را می توان به عنوان اطمینان خاطر مشتری كه منجر می شود وی بتواند به فروشنده تا تحویل خدمات موعود اتكا كند، تعریف کرد(Agustin & Singh, 2010).اعتماد مشتریان نسبت به برند بر اساس باورهای مثبت درباره انتظاراتشان از رفتار سازمان و عملكرد، محصولاتش، بهبود و توسعه می یابد(Ashley & Leonard, 2009). اعتماد اثر فزاینده ای در طول زمان بر روی وفاداری مشتریان دارد و در طول زمان مشتریان كه به برند اعتماد دارند وفاداری شان نسبت به آن افزایش می یابد(Chiou & Shen, 2011).

 

 

 

واژگان کلیدی:

رضایت مشتری

وفاداری مشتری

ابعاد و مدلها

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده  1

2-1- مقدمه  14

2-2- وفاداری به برند  15

2-3- انواع وفاداری  21

2-4- مدلهای وفاداری  22

2-4-1 – مدل آکر و دیوید  23

2-4-2- مدل دیک و باس  24

2-4-3 – مدل رولی و دیویس  25

2-4-4 – مدل بلومر  26

2-4-5- مدل ECSI  27

2-5- وفاداری خدماتی  28

2-6- سایر عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  29

2-7- رضایت مشتری  31

2-7-1- تعاریف رضایت مشتری  31

2-7-2- آشنایی با مدل كانو  34

2-7-3- اهمیت رضایت مشتری  36

2-7-4- ابعاد رضایت مشتری  37

2-7-5- مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری  37

2-7-5-1- مدل عدم تایید انتظارات  37

2-7-5-2- مدل رضایتمندی مشتری سوئدی  38

2-7-5-3- رضایتمندی و وفاداری مشتریان  38

 

منابع و مآخذ 

 

 

 

فهرست جداول

جدول2-1-وفاداری از دیدگاه دیک و باس  24

جدول 2-2-وفاداری از دیدگاه رایلی و دیویس  25

جدول2-3- برخی از تعاریف وفاداری به برند در حوزه خدمت  29

 

 

 

فهرست اشکال

شکل2-1- هرم وفاداری  23

شکل 2-2- مدل بلومر در مورد عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  26

شکل2-3-مدل تکامل یافته بلومر در خصوص عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  26

شکل2-4- مدل ECSI در مورد رضایت و وفاداری مشتری  27

شکل 2-5-آشنایی با مدل كانو  35

شکل2-6-مدل عدم تایید انتظارات  38

شکل2-7-مدل اندریاسن و لیندشتاد  39

شکل2-9- مدل ارزش ویژه برند آکر  43

شکل2-10-مدل پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند  43

شکل2-11-مدل ارزش ویژه برند خدماتی بری  44

شکل2-12-مدل ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری  45

شکل2-13-شناخت برند  46

شکل14-1-مدل مفهومی تحقیق  47

 

 

 

پایان نامه کارشناسی رشته علوم اجتماعی(پژوهشگری) با عنوان نگرش دانشجویان مجرد دختر دانشگاه آزاد(واحد رودهن)رشته علوم اجتماعی نسبت به ملاکهای انتخاب هم

پایان نامه کارشناسی رشته علوم اجتماعی(پژوهشگری) با عنوان نگرش دانشجویان مجرد دختر دانشگاه آزاد(واحد رودهن)رشته علوم اجتماعی نسبت به ملاکهای انتخاب هم ازدواج ملاکهای انتخاب همسر کارکردهای اجتماعی ازدواج دانلود پایان نامه کارشناسی رشته علوم اجتماعی(پژوهشگری) با عنوان نگرش دانشجویان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 360 درجه مدیران 64 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 360 درجه مدیران 64 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد 360 درجه مدیران پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 360 درجه مدیران فصل دوم پایان…

پرسشنامه اضطراب اجتماعی

پرسشنامه اضطراب اجتماعی پرسشنامه اضطراب اجتماعی پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور پرسشنامه اضطراب اجتماعی spin پرسشنامه برای اضطراب اجتماعی دانلود پرسشنامه اضطراب اجتماعی دانلود پرسشنامه اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان دانلود پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور نمره گذاری پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور…

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت شغلی 64 صفحه

مبانی نظری و پیشینه پژوهش رضایت شغلی 64 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه تحقیق…

بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران در شهر تهران

بررسی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران در شهر تهران تاثیر فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر میزان بكارگیری فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی تاثیر فن‌آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران…

ماهیت و انواع عزت نفس و تشریح عزت نفس در دوره نوجوانی

ماهیت و انواع عزت نفس و تشریح عزت نفس در دوره نوجوانی کلمات کلیدی : مولفه های عزت نفس کوپر اسمیت مولفه های اساسی عزت نفس نظریه عزت نفس روزنبرگ نظریه عزت نفس کوپر اسمیت نظریه عزت نفس نظریه عزت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هیجان خواهی 49 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هیجان خواهی 49 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هیجان خواهی ادبیات نظری هیجان خواهی چارچوب نظری هیجان خواهی فصل دوم پایان نامه هیجان خواهی دانلود مبانی نظری هیجان خواهی پیشینه هیجان خواهی پیشینه تحقیق…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری 64 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری 64 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری سازگاری دانلود مبانی نظری سازگاری پیشینه تحقیق سازگاری ادبیات نظری سازگاری فصل دوم پایان نامه سازگاری مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری ادبیات و مبانی نظری سازگاری…

خرید و فروش دین پولی (تنزیل)

خرید و فروش دین پولی (تنزیل) خرید و فروش دین پولی دانلود پایان نامه خرید و فروش دین پولی دانلود پایان نامه تنزیل رابطه تنزیل و خرید و فروش دین تبیین صحت معامله خرید و فروش پول بررسی تعجیل دین…

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود)

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 (داراييهاي نامشهود) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 17 پاورپوینت داراييهاي نامشهود پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره هفده شناخت و اندازه گيري…

الگوریتم های جدید درباره همزمانی زمانی

الگوریتم های جدید درباره همزمانی زمانی همزمانی زمانی روشهای تخمین داده الگوریتمهای همزمانی نرخ خطای بیت سیستم در اثر همزمانی الگوریتم های جدید درباره همزمانی زمانی دانلود مقالات برق دانلود مقالات مهندسی برق رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته برق…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد شعب سازمان با تحلیل پوششی داده ها

مبانی نظری ارزیابی عملکرد شعب سازمان با تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد سازمان تامین اجتماعی ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی  با DEA ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد…

ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن

ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد مدیریت استراتژیک کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد امور مالیاتی ارزیابی عملکرد امور مالیاتی بر اساس مدل BSC ارزیابی عملکرد امور مالیاتی شهر سنندج بر اساس مدل کارت امتیازی…

پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 (گزارش عملکرد مالی

پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 (گزارش عملکرد مالی پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 با موضوع گزارش عملکرد مالی پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 استاندارد حسابداری شماره 6 تحقیق استاندارد حسابداری شماره 6 پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره شش پاورپوینت گزارش عملکرد…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شخصیت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شخصیت کلمات کلیدی : پیشینه شخصیت مبانی نظری شخصیت پیشینه شخصیت شناسی پیشینه تحقیق شخصیت پیشینه نظری شخصیت پیشینه تحقیق تیپ شخصیتی تاريخچه ارزشيابي شخصيت مبانی نظری ویژگی های شخصیتی مبانی نظری تیپ های شخصیت…

مدلهای مفهومی و تعاملی دولت و شهر الکترونیک

مدلهای مفهومی و تعاملی دولت و شهر الکترونیک ارزيابي شهر الکترونيک شاخص هاي ارزيابي شهر الکترونيک دولت الکترونیک در ایران تاریخچه دولت الکترونیک در ایران بسترهاي مورد نياز براي ايجاد زندگي الكترونيكي بسترهاي مهم زيرساخت الكترونيك تحقیق درباره شهر الکترونیک…

فریب در ازدواج از نظر حقوق مدنی و حقوق کیفری

فریب در ازدواج از نظر حقوق مدنی و حقوق کیفری فریب در ازدواج تدلیس در ازدواج دانلود پروژه فریب در ازدواج دانلود پروژه تدلیس در ازدواج فریب در ازدواج از نگاه حقوق مدنی فریب در ازدواج از نگاه حقوق کیفری…

روشهای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی

روشهای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی روشهای ازدیاد برداشت روشهای ازدیاد برداشت نفت روشهای حرارتی ازدیاد برداشت نفت روشهای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی روشهای ازدیاد برداشت در مخازن شکافدار دانلود پایان نامه ازدیاد برداشت نفت دانلود پایان نامه كارشناسی…

پرسشنامه تاثیر نقش پرستیژ، اعتبار و تصویر برند با توجه به ریسک و کیفیت درک شده بر روی قصد خرید مجدد مشتریان

پرسشنامه تاثیر نقش پرستیژ، اعتبار و تصویر برند با توجه به ریسک و کیفیت درک شده بر روی قصد خرید مجدد مشتریان کلمات کلیدی : پرسشنامه اعتبار برند پرسشنامه پرستیژ برند پرسشنامه تصویر برند پرسشنامه قصد خرید مجدد پرسشنامه قصد…

گزارش کارآموزی مهندسی برق با عنوان خدمات و پشتیبانی پولشمار وکیومی

گزارش کارآموزی مهندسی برق با عنوان خدمات و پشتیبانی پولشمار وکیومی پولشمار وکیومی ماشین آلات اداری دستگاه تشخیص اصالت اسکناس دانلود گزارش کارآموزی مهندسی برق با عنوان خدمات و پشتیبانی پولشمار وکیومی خرید گزارش کارآموزی مهندسی برق انجام گزارش کارآموزی…

پاورپوینت آشنایی با متدولوژی فروش در هزاره سوم

پاورپوینت آشنایی با متدولوژی فروش در هزاره سوم پاورپوینت آشنایی با متدولوژی فروش در هزاره سوم آميخته هاي بازاريابي تفكر بازاريابي تحلیل رفتار مصرف کنندگان ماتریس های ذهنی فروش مهارت هاي گفتگوي فروش چالش هاي فروش بازاریابی تلفنی چهار مانع…

کاربرد پلیمرهای مزوپور

کاربرد پلیمرهای مزوپور کاربرد پلیمرهای مزوپور رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه تعدادی از برنامه های کاربردی امیدوارکننده برای پلیمرهای مزوپور وجود دارد، که از آن به عنوان حامی کاتالیزور یا کاتالیزور فاقد فلز، در فن آوری های غشاء، جداسازی…

پاورپوینت بازاریابی شبکه ای

پاورپوینت بازاریابی شبکه ای کلمات کلیدی : پاورپوینت بازاریابی شبکه ای تحقیق بازاریابی شبکه ای بازاریابی شبکه ای بازاریابی شبکه ای چه چیزی نیست؟ بازاریابی شبکه ای چیست ؟ ویژگی اصلی بازاریابی شبکه ای دلایل کارآیی بازاریابی شبکه ای رفع…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان 77 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان 77 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری تعهد سازمانی تاریخچه تعهد سازمانی پیشینه تحقیق تعهد سازمانی پیشینه خارجی تعهد سازمانی مبانی نظری تعهد سازمانی کارکنان پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان فصل دوم…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بدشکلی هراسی 185 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بدشکلی هراسی 185 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بدشکلی هراسی مبانی نظری بدشکلی هراسی پیشینه تحقیق بدشکلی هراسی پیشینه داخلی بدشکلی هراسی پیشینه خارجی بدشکلی هراسی پیشینه پژوهش بدشکلی هراسی پیشینه نظری…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *